
Habitaren alla sain kampanjatiedotteen sähköpostiini ja koska asia ei todellakaan ole yhtään vanhentunut, nostan tämän asian mielelläni nyt myös blogiini. Tästä aiheesta on aiemmin ansiokkaasti blogannut Inspired by Loven Sanna.
"Love original-kampanjassa suomalaiset design-yritykset haluavat tuoda esiin alkuperäisten tuotteiden taustalla olevaa työtä ja kampanjoivat siksi aitojen tuotteiden puolesta. Kampanja sai alkunsa, kun design alan pk-yritykset huomasivat, että yhteiset keskustelut ajautuivat yhä useammin kopiointiin liittyviin ongelmiin. Pienissä yrityksissä luovan työn osuus on todella merkittävä ja eikä yrityksillä ole voimavaroja taistella kopiointia vastaan. Alkuperäisten tuotteiden kopiointi on kasvava ongelma: useat suomalaiset tuotteet ovat joutuneet kopioinnin kohteeksi sekä kansainvälisesti, että kotimaassa. Kopiointi on yrityksille suuri ongelma, johon toivoisimme enemmän tukea virallisilta tahoilta. Kopiointiteollisuutta pyörittää järjestäytynyt rikollisuus ja on selvää, että pienet yksittäiset firmat eivät pysty taistelemaan sitä vastaan. Tuotteen suunnittelu ja muotoilu ovat parhaimmillaan usean vuoden luomistyön tulos. Yksityiskohtia on mietitty tarkoin ja materiaaleihin on kiinnitetty erityistä huomiota", kotimaisten valmistajien allekirjoittamassa tiedotteessa kerrotaan.
Vaikka yksittäisen toimittajan ja bloggaajan panos asiaan on vähäinen, apua virallisilta tahoilta tarvittaisiin, tästä kannattaa ja voi silti puhua!
Olohuoneen kirjahylly String, sohva ja sohvapöytä Shapes/Adea, matto VM-Carpet, kattovalaisin ja nojatuoli Artek, pöytävalaisin Innolux.
Ruokailutilan kaappi Lundia Fuuga, ruokapöydäntuolit Vitra.
Oma design-lover-historiani on pitkä, juontaa osittain, mutta ei suoranaisesti juurensa lapsuudesta asti. Olen kasvanut kohtalaisen vaatimattomissa olosuhteissa yksinhuoltajaäitini ja pikkuveljeni kanssa Kainuussa. Äitini oli kankaankudonnan opettaja, itse tehtiin niin räsymatot kuin poppanaliinatkin. Jonkin verran esim. Artekin kalusteita meillä oli lapsuuden kodissa, meillä hankittiin yleensä vain aikaa kestävää ja kunnollista, mutta mitään perintöhuonekaluja ei tähän talouteen todellakaan ole sieltä tullut. Jo lapsena voi silti oppia tavan arvostaa kauneutta, vaalia laatua, hankkia vähän, mutta parempaa ja olla kiinnostunut asioista.
Niinkuin blogini lukijat tietävät, meidän kodin sisustus on hankittu pääosin tähän uuteen taloon. Kärsivällisesti kolmessa vuodessa sisustettu koti alkaa nyt olla valmis. Ihan muutamia kalusteita on siirtynyt edellisestä kodista, vain yksi kaappi miehen lapsuudenkodista ja muutama Artekin tuoli omasta lapsuudenkodistani. Sisustusalalla, pääosin kotimaisten valmistajien kanssa, olen ollut jo parikymmentä vuotta. Olen paljon yhteydessä suoraan valmistajiin enkä juuri kiertele huonekalukaupoissa katselemassa valikoimaa. Tunnen valmistajat, suunnittelijat tuotteiden takana ja tuotteiden syntyhistorian ja tarinan.
Teen ostokset puoliksi suunnitelmallisesti, puoliksi intuitiolla. Suunnitelmallisuus lisääntyy koko ajan, kun oikeastaan mitään emme enää kotiin tarvitse. Jaksan odottaa haluamaani aika kauankin ja jaksan myös säästää hankintojani varten, ei tarvitse ostaa sitä edullisinta, joka on pakko saada heti. Ei tulisi mieleenikään tietoisesti ostaa härskiä suoraa kopiota, kun voin hankkia alkuperäisenkin. Siitä tulee itsellekin voittajaolo, että nyt sain tämän ihanan omakseni! Hankitaan vähemmän, mutta parempaa, ajatonta, kunnollista, aikaa ja käyttöä kestävää.
Secton Octo-valaisin meidän portaikossa. Tämän kävin shoppailemassa muiden mukana Design Marketista joskus "sata vuotta sitten". Siitä ei voi luopua, kun se tuo niin paljon ajankuvaa ja muistoja mieleen. Tänäkin vuonna näitä juostiin ovien auettua ostamaan, suoraan valmistajalta, hyvä siis!
Olohuoneen sohva ja sohvapöytä Shapes/Adea, matto VM-Carpet, kattovalaisin ja nojatuoli Artek, jalkavalaisin Louis Poulsen.
Olen viihtynyt tässä omassa design-kuplassani niin hyvin, että se on minulle se normaali, joten minulta on jopa mennyt vähän ohikin kopioinnin laajuus ja merkittävyys. En ole niin pistänyt merkille, ettei kaikille ole tätä samaa kiinnostusta, tietoa ja taitoa erottaa ja arvostaa aitoja ja alkuperäisiä tuotteita, joten se on hyvä, että kampanjan kautta asiasta puhutaan ja tiedotetaan.
Muistammehan aina suosia myös pieniä valmistajia ja taidekäsityöläisiä!
Myös teidät kuluttajat, bloggarikollegat ja myös muut brändit kutsutaan kampanjoimaan tärkeän asian puolesta. Kampanjaan mukaan haluavia kannustetaan jakamaan kuvia alkuperäisistä tuotteista hashtagilla #loveoriginal.
Kampanjan allekirjoittajat:
BEdesign, Bette Eklund ja Cilla Eklund
Eero Aarnio Originals, Stefan Mahlberg
Finarte, Larissa Immonen
Fleimio, Jussi Leimio
GRANdesign, Meiju Granholm
Hakola, Annaleena Hämäläinen ja Jari Hakola
Hile Design, Hilja Nikkanen
Himmee, Timo Niskanen
Inno Niklas Korhonen
Interface, Tuukka Leppänen
Kutomo Rasinmäki, Eija Rasinmäki
Langø, Susanna Osala
Lapuan Kankurit, Jaana Hjelt
Lovi, Anne Paso ja Mikko Paso
LumoKids, Tuomo Puhakainen
Lundia, Michaela von Wendt
Magisso, Juhani Sirén ja Anssi Hurme
Mattotalo Helma, Aino Herlevi
Muoto2, Kirsi Pasanen ja Mikko Kentta
Nikari, Johanna Vuorio
Parolan Rottinki, Anitta Herranen
Secto Design, Tuula Jusélius ja Emma Frenzel
Teemu Järvi Illustrations, Teemu Järvi
Woodnotes, Mikko Puotila