Jaakko Veijola ja Anu Igoni ovat luksustuoksubrändi Nakunan takana.
Jaakko Veijola ja Anu Igoni ovat luksustuoksubrändi Nakunan takana.

Anu Igonin ja Jaakko Veijolan hajuvesibrändi Nakuna Helsinki aikoo pärjätä kotimaisilla eväillä.

Miltä tuoksuvat hyytävä pulahdus avantoon, keskikesän juhannustaiat tai rallikilpailun jännitys? Muun muassa näitä kysymyksiä Anu Igoni ja Jaakko Veijola ovat pohtineet perustaessaan uutta suomalaista hajuvesi-brändi Nakuna Helsinkiä.

Hajuvesisarja koostuu viidestä tuoksusta: Avanto, Mittumaari, Iho, Musta ja Ralli.

– Kaikki viisi teemaa edustavat suomalaisen eskapismin muotoja. Konseptia luodessamme olemme miettineet, mikä tekee meistä suomalaisista omintakeisia, Jaakko kertoo.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Provencessa se alkoi

Idea omaan tuoksubrändiin syntyi vuonna 2017, kun Anu ja Jaakko olivat perheensä kanssa lomalla Ranskan Provencessa. Alue tunnetaan violetteina hohtavista ja huumaavan tuoksuisista laventelipelloistaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

- Olemme kumpikin tuoksujen rakastajia ja hajuvesien harrastajia. Suomessa ei koskaan ole tehty kaupallisia ja korkealuokkaisia hajuvesiä, joten aloimme selvittää, mitä sellaisen valmistaminen vaatisi.

Selvitystyö paljasti, että suurin osa luksushajuvesistä tulee jostain maailman viidestä suurimmasta tuoksutalosta. Näiden talojen listoilta löytyvät myös maailman parhaat parfymöörit.

Muutaman mutkan kautta Jaakko ja Anu onnistuivat saamaan yhteistyökumppanikseen maailmankuulun Givaudanin.

Juttu jatkuu kuvan alla.

Kun kaikki alkoi vihdoin olla valmista lanseerausta varten, eteen tuli vielä yksi ongelma.

– Hajuvesiala on maailman kolmanneksi plagioiduin bisnes. Jos brändin rekisteröi vain kotimaassa, joku kopioi sen suurella todennäköisyydellä saman tien. Tavaramerkin suojaaminen kansainvälisesti paljastui puolentoista vuoden prosessiksi, Jaakko kertoo.

Vaivannäkö kuitenkin kannatti, sillä Nakuna Helsinki tähtää alusta asti ulkomaisille markkinoille. Ensimmäisenä vuorossa ovat ainakin Kiina, Japani, Saksa, Iso-Britannia, Yhdysvallat ja Venäjä.

Työmäärän arvoinen tavoite

– Haluamme näyttää maailmalle, että suomalaisesta hajuvesibrändistä on mahdollista tehdä aidosti kansainvälinen menestystarina.

Kunnianhimoisen tavoitteen toteutumisessa auttaa, että Anu ja Jaakko ovat kumpikin markkinoinnin pitkän linjan ammattilaisia ja työskentelevät luovina johtajina mainostoimistoissa.

Hajuvesibrändin perustaminen päivätyön ohella on ollut valtava ponnistus, mutta projektit myös tukevat toisiaan.

– Hajuvesibisnes on aika konservatiivista, joten luovilla kampanjoilla ja uusilla ideoilla voi erottua joukosta. Se on mahdollisuutemme.

Nakuna Helsinki -tuoksut tulevat myyntiin osoitteeseen nakunahelsinki.com sekä helsinkiläiseen Harmonia-tuoksumyymälään.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla