Tuuli ja Kivi Sotamaa luovat kokonaisvaltaisia elämyksiä arkkitehtuurin, taiteen ja muotoilun keinoin. Sisarusten viimeisin suuri kokonaisuus on Fazerin uusi vierailukeskus, jossa perinteinen käsityö kohtaa uusimman digiteknologian.

Vantaalla sijaitseva Fazerin uusi vierailukeskus avasi ovensa syksyllä 2016. Hanketta ajoi eteenpäin 125-vuotiaan yrityksen tarve luoda paikka, jossa ihmiset pääsevät kokemaan Fazerin elämyksellisellä tavalla sekä halu investoida suomalaiseen työhön, muotoiluun, ja arkkitehtuuriin. 

Vierailukeskuksen näyttelykokonaisuuden, myymälän, kyltityksen, vaatteiden ja monien muiden yksityiskohtien suunnittelusta sekä toteutuksesta vastasivat suunnittelijakaksikko Tuuli ja Kivi Sotamaa. Monialainen hanke edustaa kaksikolle ominaista työskentelytapaa, sillä heille yksittäinen esine on aina osa suurta kokonaisuutta, jonka tehtävänä on luoda tunnepitoinen elämys. Sotamaat vastaavat ideoinnista ja strategisesta suunnittelutyöstä yhdessä, ja kokoavat jokaista projektia varten eri alojen asiantuntijoista koostuvan tiimin.

"Vahvuutemme on perinteisen käsityön yhdistäminen digitaaliseen suunnitteluun ja valmistamiseen. Näin pystymme lyhyessä ajassa ja taloudellisesti tuottamaan kokonaisvaltaisia kokonaisuuksia, joiden kaikki elementit yhdessä muodostavat käyttäjäkokemuksen – meille se on palvelumuotoilua", Kivi Sotamaa kertoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

"Jokainen hetki, jolloin asiakas kohtaa yrityksen, on kokemus. Kiinnostavaa onkin pohtia, nouseeko kokemus elämykseksi.” Tuuli Sotamaa

Kaksikko on yhtä mieltä siitä, että elämysten merkitys liiketoiminnassa kasvaa ja kilpailu niiden välillä kiristyy. Kivi Sotamaa huomauttaa, että vaikka elämys on sanana jopa turhan käytetty ja kliseinen, se on muotoilun oleellisin asia, sillä sen vaikutukset ulottuvat yhteiskunnalliselle tasolle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

"Tuputtaminen on mahdotonta, mutta elämysten avulla luodaan lisäarvoa ja kiinnostusta. Kun ihmiset esimerkiksi tietävät, kuka esineen on suunnitellut ja tehnyt, tai heille on muodostunut tunnepohjainen suhde siihen vaikkapa hyvän ravintolassa vietetyn illan aikana, he ovat valmiita maksamaan siitä oikean hinnan, ja esineen valmistus voi säilyä Suomessa", hän toteaa.

Tuuli Sotamaa muistuttaa, että jokainen hetki, jolloin asiakas kohtaa yrityksen, on jo itsessään kokemus. Hänen mielestään kiinnostavaa onkin pohtia, nouseeko kokemus elämykseksi. "Me haluamme luoda tunneperäisiä hetkiä – teoksia, jotka vetoavat älyyn ja saavat ihmiset oivaltamaan ja jakamaan kokemuksensa vaikkapa sosiaalisessa mediassa."

Myös DNA:n yrityspuolen markkinoinnista vastaavaa Paula Miettistä kiinnostaa, kuinka elämysten värittämä todellisuus luo tunnesiteen brändin ja sen asiakkaiden välille. Palvelumuotoilu muokkaa vauhdilla yritysmaailmaa, mutta minkälaisia keinoja digiteknologia tuo tullessaan – millainen on tulevaisuuden asiakaskokemus?

Kohtaamisia-juttusarjassa DNA:n yritysliiketoiminnan markkinoinnista vastaava Paula Miettinen keskustelee kiinnostavien vaikuttajien kanssa ajankohtaisista, työelämään liittyvistä muutoksista ja mahdollisuuksista. Juttusarja alkoi keväällä 2016, ja sen neljänsinä vieraina ovat suunnittelijat Tuuli ja Kivi Sotamaa. #dnavierashuone

Ketkä?

Tuuli Sotamaa, 42 ja Kivi Sotamaa, 45
Suunnittelijoiden missiona on luoda kokonaisvaltaisia elämyksiä muotoilun, taiteen ja arkkitehtuurin keinoin.

Motto: Kaikki on taidetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla