Haasteista syttyvä Rovion toimitusjohtaja Kati Levoranta osallistui viime syksynä teräsmieskilpailuun, mutta rankka urheilu tarvitsee vastapainoksi myös rauhoittumista. Levon tärkeydestä hän muistuttaa säännöllisesti myös omalle tiimilleen.

Kati Levorantaa ajavat eteenpäin uudet haasteet niin työelämässä kuin vapaa-ajallakin. Viime syyskuussa Levoranta osallistui Mallorcan teräsmieskilpailuun, joka pitää sisällään 3,8 kilometriä uintia, 180 kilometria pyöräilyä ja maratonjuoksun haastavassa maastossa. Maaliin pääsy oli suoritus, joka tuskin unohtuu.

"Tunteet menivät laidasta laitaan, mutta en päästänyt itseäni ajattelemaan, etten jaksa. Piti vain puskea, ja muistaa, että olen harjoituksissa tehnyt kaiken minkä voi tehdä, että kyllä tämä onnistuu. Ajattelin myös, etten voi pettää taustajoukkojani, sillä siisti. Vaikka kyllä se sellaista tahdon voimalla menemistä on", hän kuvailee koettelemustaan.

Urheilun rinnalle Levoranta kaipaa myös rauhallisia hetkiä, jolloin voi vain olla. Silloin hän saattaa lukea tai viettää aikaa teini-ikäisten poikiensa kanssa. Levoranta haluaa esimerkillään muistuttaa omalle tiimilleen, kuinka tärkeää lepo on jaksamisen kannalta.

"Nykyään aikataulut ovat äärimmäisen tiukkoja ja kaikki tapahtuu hetkessä. Esimiehen yksi tärkeimmistä tehtävistä on pitää huolta siitä, että tiimiläiset jaksavat. Toimistolla ei tarvitse olla yötä myöten. Välillä pitää mennä kotiin ja levätä, jotta on taas hyvä tulla takaisin. Elämää pitää olla myös työn ulkopuolella", hän toteaa.

Tiimin merkitys ja yhdessä tekemisen tärkeys korostuvat Levorannan puheessa usein. "Yksi mottoni on, että lahjakkuudet voittavat otteluja, mutta tiimit mestaruuksia. Yksin voi saada aikaan tiettyjä asioita, mutta tiimit ovat aina vahvempia", hän tiivistää.

"Lahjakkuudet voittavat otteluita, mutta tiimit mestaruuksia. Yksin voi saada aikaan tiettyjä asioita, mutta tiimit ovat aina vahvempia." Kati Levoranta

Myös DNA:n yrityspuolen markkinoinnista vastaava Paula Miettinen pohtii usein yrityskulttuurin merkitystä jaksamisen kannalta. Nyt kaksi naista ovat kokoontuneet Kalastajatorpan Tennisklubille vaihtamaan ajatuksia. Juttusarjan toisessa osassa selviää, kuinka Kati Levoranta huolehtii tiimistään. Mitä urheilu on hänen elämäänsä tuonut? Entä mitä hän opettaa omille pojilleen?

Kohtaamisia-juttusarjassa DNA:n yritysliiketoiminnan markkinoinnista vastaava Paula Miettinen keskustelee kiinnostavien vaikuttajien kanssa ajankohtaisista, työelämään liittyvistä muutoksista ja mahdollisuuksista. Juttusarjan kolmantena vieraana on viihdeyhtiö Rovion toimitusjohtaja Kati Levoranta. #dnavierashuone

KUKA?

Kati Levoranta, 46

Toimitusjohtaja, Rovio

Yrittää oppia työssään jotain uutta joka päivä.
Motto: Lahjakkuudet voittavat otteluita ja tiimit mestaruuksia.

Tuuli ja Kivi Sotamaa luovat työkseen kokonaisvaltaisia elämyksiä. Suunnittelijakaksikko ei tee eroa taiteen, arkkitehtuurin ja muotoilun välille, sillä yhdessä ne muodostavat kokonaisuuden, joka herättää ajatuksia.

Johdonmukaisuus on sana, joka esiintyy Kivi ja Tuuli Sotamaan puheessa usein. Elämykset, joita he työkseen luovat, saattavat koostua markkinoinnin, graafisen suunnittelun, arkkitehtuurin, sisustusarkkitehtuurin, tuote- ja myymäläsuunnittelun ja monen muun tekijän summasta.

"Mikäli mukana on yksikin kohta, joka ei sovi kokonaisuuteen, elämys katkeaa. Siksi meillä pieni tiimi ohjaa suurempaa, toteuttavaa joukkoa. Toimintamalli mahdollistaa myös eri osa-alueiden ristiin linkittämisen", Kivi Sotamaa kertoo.

Hallitun kokonaisuuden myötä myös yrityksen arvot tulevat paremmin esille. Sotamaiden mukaan pienetkin yksityiskohdat, kuten roska-astiat tai opastekyltit, ovat tärkeässä roolissa. Parhaimmillaan ne ovat tarinankerronnallinen mahdollisuus, jonka avulla ylitetään kävijöiden odotukset.

"Tarinasta tulee epäuskottava, jos väliin jää tyhjiöitä. Fazerilla suunnittelimme vessojen kyltteihin pupupoikia ja kettutyttöjä, joista on tullut somehitti, kun ihmiset ovat innostuneet kuvaamaan niitä", Tuuli Sotamaa kertoo.

"Suurinta luksusta koulutetuissa länsimaissa ovat aidot sisällöt, oppiminen ja älyllinen stimulaatio – ei kerskakuluttaminen.” Kivi Sotamaa

Kaiken keskiössä on taide, jonka keinoin Sotamaat kertovat pyrkivänsä herättämään ihmisissä ajatuksia. "Taiteen rooli yrityksille ja markkinoinnille on mielenkiintoinen ja haastava, koska taide ei lähtökohtaisesti ole markkinointia, eikä sen missio ole myydä mitään. Taide stimuloi ja houkuttelee ihmisiä tutkimaan suhdettaan maailmaan", Kivi Sotamaa kuvailee.

Sotamaiden Fazerin vierailukeskukseen suunnittelemasta, 9 300 oikeasta kananmunasta rakennetusta Mignon-pupusta, on tullut kävijöiden keskuudessa suosittu. Vaikka pupulla voisi ajatella olevan vain esteettinen arvo, sen avulla yritys voi kertoa toiminnastaan sekä arvoistaan ja muodostaa tunnesiteen kävijöihin.

"Taide kannustaa oppimaan ja ymmärtämään. Silti sen käyttäminen markkinoinnissa on aika vähäistä, sillä taide sekoitetaan kivoihin kuviin ja designiin – taide on kuitenkin paljon enemmän kuin nätti esine", Kivi Sotamaa sanoo.

Tulevaisuudessa taide voi hyvinkin vakiinnuttaa paikkansa osana markkinointistrategiaa, sillä kilpailu elämysten kesken kovenee. Sotamaat uskovat, että ihmiset arvostavat yhä enemmän sisältöä, jolla on arvoa ihmisen henkilökohtaisen kehityksen kannalta.

"Suurinta luksusta koulutetuissa länsimaissa ovat aidot sisällöt, oppiminen ja älyllinen stimulaatio – ei kerskakuluttaminen. Taiteen avulla tuotetut ainutlaatuiset sisällöt eivät vanhene kuten perinteiset mainonnan keinot. Lisäarvoa sisältävistä, ainutlaatuisista kokemuksista ihmiset ovat valmiita myös maksamaan", Kivi Sotamaa muistuttaa.

DNA:n yrityspuolen markkinoinnista vastaava Paula Miettinen pohtii myös omassa työssään mainonnan ja kuluttamisen roolia sekä niihin kohdistuvaa kritiikkiä. Kuinka yritys voi tulevaisuudessa erottua edukseen joukosta? Ja kuinka luodaan elämys, joka kestää aikaa? 

Kohtaamisia-juttusarjassa DNA:n yritysliiketoiminnan markkinoinnista vastaava Paula Miettinen keskustelee kiinnostavien vaikuttajien kanssa ajankohtaisista, työelämään liittyvistä muutoksista ja mahdollisuuksista. Juttusarja alkoi keväällä 2016, ja sen neljänsinä vieraina ovat suunnittelijat Tuuli ja Kivi Sotamaa. #dnavierashuone

Ketkä?

Tuuli Sotamaa, 42 ja Kivi Sotamaa, 45
Suunnittelijoiden missiona on luoda kokonaisvaltaisia elämyksiä muotoilun, taiteen ja arkkitehtuurin keinoin.
Motto: Kaikki on taidetta.

Amazonin palveluksessa kansainvälistä uraa rakentavalle Belinda Gerdtille työ merkitsee jatkuvaa kehittymistä ja rohkeita valintoja. Ilman riskinottoa ei synny tulosta.

Luxembourgissa Amazonin palveluksessa työskentelevälle Belinda Gerdtille kansainvälinen ura oli luonteva tapa kehittää liike-elämän osaamista ja astua pois omalta mukavuusalueelta.

"Nälkä kasvoi syödessä, ja halusin kokeilla, näyttäytyvätkö ura ja yritysten toiminta erilaiselta muualla Euroopassa. Olen koko urani tehnyt asioita, jotka tuntuvat alussa pelottavilta, sillä on turhaa pelätä epäonnistumista. Toki rohkeus kasvaa myös iän myötä", Gerdt toteaa. 

Kaksi vuotta Luxembourgissa on osoittanut, että riskinotto on kannattanut. Gerdt vastaa tällä hetkellä Amazonin globaaleista kumppanuusohjelmista ja -investoinneista EMEA-maissa. Laaja työnkuva vaatii kuitenkin jatkuvaa uuden opettelua ja epämukavuuden sietokykyä.

"Oli melkoinen kriisi, kun ensimmäisiä kertoja astuin lavalla satojen ihmisten eteen. Olen myös rohkeasti lähtenyt tavoittelemaan isompia tehtäviä ja uskonut itseeni, vaikka aluksi mietinkin, onko minulla tarpeeksi kansainvälistä osaamista ja kokemusta ", hän kertoo.

"Jokaisella on oikeus hyvään ja inspiroivaan työympäristöön. On hienoa, kun yritykset menestyvät liiketoiminnallisesti, mutta vaurautta voi jakaa hyvin monella eri tasolla." Belinda Gerdt

Kokemuksen myötä Gerdtin ymmärrys eri maiden välisistä työkulttuurieroista ja Suomen asemasta globaalilla liike-elämän kentällä on kasvanut. Hän kertoo yllättyneensä, kuinka edistyneitä Suomessa ollaan esimerkiksi tasa-arvoasioissa ja teknologisten innovaatioiden hyödyntämisessä.

"Olen joissakin maissa törmännyt lasikattoteoriaan ja muihin kliseisiin, joita luulin, ettei ole enää olemassakaan. Olen myös huomannut, että Suomessa työntekijöille sallitaan vapautta ja mahdollisuuksia toteuttaa omaa tekemistä. Digibarometrilläkin mitattuna olemme kehityksen kärkimaita."

Suomeen Gerdt ei kuitenkaan kiirehdi, sillä Luxembourgin kannustava ilmapiiri ja uudet mahdollisuudet innostavat häntä eteenpäin. Niistä yksi tärkeimmistä on omalla esimerkillä johtaminen. 

"Pyrin kehittämään osaamistani niin, että olen muille mahdollisimman hyvä esikuva, sillä uskon, että jokaisella on oikeus hyvään ja inspiroivaan työympäristöön. On hienoa, kun yritykset menestyvät liiketoiminnallisesti, mutta vaurautta voi jakaa hyvin monella eri tasolla", Gerdt muistuttaa.

Paula Miettinen vastaa DNA:n yrityspuolen markkinoinnista. Myös hän kokee kannustavan työilmapiirin rakentamisen mielekkääksi ja ensisijaisen tärkeäksi osaksi omaa työnkuvaansa. Miettinen on kutsunut Gerdtin vaihtamaan ajatuksia hyvästä johtajuudesta ja työkulttuurien eroista sekä kansainvälisen uran vaatimuksista. 

Kohtaamisia-juttusarjassa DNA:n yritysliiketoiminnan markkinoinnista vastaava Paula Miettinen keskustelee kiinnostavien vaikuttajien kanssa ajankohtaisista, työelämään liittyvistä muutoksista ja mahdollisuuksista. Juttusarja alkoi keväällä 2016, ja sen kuudentena vieraana on Luxembourgissa kansainvälistä uraa rakentava Belinda Gerdt. #dnavierashuone

Kuka?

Belinda Gerdt, 37
Partner Programs Lead, Amazon Web Services, EMEA, Ylivoimainen Asiakaskokemus (Talentum 2016)  –kirjan kirjoittaja
Missiona on rakentaa ylivoimaisia kohtaamisia ihmisten välille.
Motto: Do one thing every week that scares you.

Näyttelijä Niina Nurminen hyödyntää teatterilavalla opittuja menetelmiä yritysmaailmassa. Draama tekee liiketoimintastrategiasta ymmärrettävän, sillä se puhuttelee työyhteisön tärkeintä osaa, ihmistä.

Näyttelijä Niina Nurminen ymmärsi sattuman kautta, että teatterilla ja taiteella on yhteiskunnallisesti enemmän annettavaa, kuin on totuttu ajattelemaan. Esiintyvien taiteilijoiden kansainvälinen valmennusprojekti 20 vuotta sitten käynnisti henkilökohtaisen muutosprosessin, jonka seurauksena Nurminen perusti oman valmennusyrityksen.

"Oli silmiä avaava kokemus ymmärtää, että työni voisi tapahtua teatterimaailman ulkopuolella, ja että osaamisestani voisi olla hyötyä yrityksille ja yhteiskunnalle", hän kertoo.

Nurminen hyödyntää nykyään teatterilähtöisiä menetelmiä yritysvalmennuksissa, joiden tavoitteena on esimerkiksi konkretisoida strategian jalkauttaminen draaman keinoin johtoportaasta työyhteisön kautta loppuasiakkaalle.

"Työyhteisön ja -kulttuurin kaikki osa-alueet vaikuttavat lopulta asiakaskokemukseen, ja niiden yhteinen nimittäjä on ihminen eli se, kuinka yksilö on suhteessa itseensä ja muihin", Nurminen toteaa.

Vauhdilla muuttuvassa maailmassa yritysten on oltava jatkuvassa käymistilassa, mutta muutoksen sijaan Nurminen käyttää mielellään sanaa uudistuminen. "Muutos tarkoittaa mielestäni sitä, että korjataan jotain vähän, mutta uudistuminen on transformaatio, josta syntyy jotain kokonaan uutta", hän perustelee.

 

"Työyhteisön ja -kulttuurin kaikki osa-alueet vaikuttavat asiakaskokemukseen. Kaiken keskiössä on aina ihminen ja se, kuinka yksilö on suhteessa itseensä ja muihin." Niina Nurminen

 

Uudistuminen vaatii Nurmisen mukaan rohkeutta, joka kumpuaa itsetuntemuksesta – sitä, että tuntee itsensä, mahdollisuutensa ja rajansa. Niiden pohjalta rakentuvat vuorovaikutustaidot, eli tapa olla suhteessa muihin. "On tärkeää ymmärtää oma tehtävänsä kokonaisuudessa ja toteuttaa päämäärää yhdessä muiden kanssa. Kun uskaltaa olla ihmisen kokoinen ja pyytää tarvittaessa myös apua, ei tarvitse pidellä kaikkia lankoja omissa käsissä", hän kertoo.

Myös kyky sietää epävarmuutta on oleellinen osa uudistumisprosessia, ja sitä voi Nurmisen mukaansa harjoitella.  "Kun on avoin ja astuu omalle epämukavuusalueelle, voi huomata, ettei maailma siihen kaadukaan – päinvastoin se on tila, jossa on mahdollisuus ymmärtää ja oppia uutta. Virheitä ei kannata pelätä."

Uudistusten keskellä on Nurmisen mukaan tärkeää huolehtia omasta jaksamisesta. Hän kertoo tarvitsevansa itse rauhaa ja hiljaisuutta, ja vaihtaa digitaalisen maailman säännöllisesti metsään, tai ruokkii mielikuvitustaan taiteen, teatterin ja tanssin avulla.

"Niin luonnossa kuin taiteen parissa vietetty aika on eheyttävää. Aivan kuin tietokone, myös ihmismieli täytyy välillä putsata, koska siitä saa energiaa taas kohdata ihmisiä", Nurminen tiivistää.

Myös DNA:n yrityspuolen markkinoinnista vastaava Paula Miettinen työskentelee keskellä muuttuvan maailman mahdollisuuksia. Uudistuminen puhuttaa niin henkilökohtaisella kuin liiketoiminnallisellakin tasolla, mutta mitä se vaatii työyhteisöltä, ja millaisia vinkkejä Nurmisella on antaa uudistumisprosessin läpiviemiseksi?

 

Kohtaamisia-juttusarjassa DNA:n yritysliiketoiminnan markkinoinnista vastaava Paula Miettinen keskustelee kiinnostavien vaikuttajien kanssa ajankohtaisista, työelämään liittyvistä muutoksista ja mahdollisuuksista. Juttusarja alkoi keväällä 2016, ja sen viidentenä vieraana on näyttelijä ja yrittäjä Niina Nurminen. #dnavierashuone

Kuka?

Niina Nurminen, 51
Näyttelijä ja luova johtaja, ArtSense Oy
Nurmisen missiona on vaikuttaa yritysten ja yhteiskunnan uudistumiskykyyn taiteen keinoin.
Motto: Yksin olemme puita, yhdessä olemme metsä.

Tuuli ja Kivi Sotamaa luovat kokonaisvaltaisia elämyksiä arkkitehtuurin, taiteen ja muotoilun keinoin. Sisarusten viimeisin suuri kokonaisuus on Fazerin uusi vierailukeskus, jossa perinteinen käsityö kohtaa uusimman digiteknologian.

Vantaalla sijaitseva Fazerin uusi vierailukeskus avasi ovensa syksyllä 2016. Hanketta ajoi eteenpäin 125-vuotiaan yrityksen tarve luoda paikka, jossa ihmiset pääsevät kokemaan Fazerin elämyksellisellä tavalla sekä halu investoida suomalaiseen työhön, muotoiluun, ja arkkitehtuuriin. 

Vierailukeskuksen näyttelykokonaisuuden, myymälän, kyltityksen, vaatteiden ja monien muiden yksityiskohtien suunnittelusta sekä toteutuksesta vastasivat suunnittelijakaksikko Tuuli ja Kivi Sotamaa. Monialainen hanke edustaa kaksikolle ominaista työskentelytapaa, sillä heille yksittäinen esine on aina osa suurta kokonaisuutta, jonka tehtävänä on luoda tunnepitoinen elämys. Sotamaat vastaavat ideoinnista ja strategisesta suunnittelutyöstä yhdessä, ja kokoavat jokaista projektia varten eri alojen asiantuntijoista koostuvan tiimin.

"Vahvuutemme on perinteisen käsityön yhdistäminen digitaaliseen suunnitteluun ja valmistamiseen. Näin pystymme lyhyessä ajassa ja taloudellisesti tuottamaan kokonaisvaltaisia kokonaisuuksia, joiden kaikki elementit yhdessä muodostavat käyttäjäkokemuksen – meille se on palvelumuotoilua", Kivi Sotamaa kertoo.

"Jokainen hetki, jolloin asiakas kohtaa yrityksen, on kokemus. Kiinnostavaa onkin pohtia, nouseeko kokemus elämykseksi.” Tuuli Sotamaa

Kaksikko on yhtä mieltä siitä, että elämysten merkitys liiketoiminnassa kasvaa ja kilpailu niiden välillä kiristyy. Kivi Sotamaa huomauttaa, että vaikka elämys on sanana jopa turhan käytetty ja kliseinen, se on muotoilun oleellisin asia, sillä sen vaikutukset ulottuvat yhteiskunnalliselle tasolle. 

"Tuputtaminen on mahdotonta, mutta elämysten avulla luodaan lisäarvoa ja kiinnostusta. Kun ihmiset esimerkiksi tietävät, kuka esineen on suunnitellut ja tehnyt, tai heille on muodostunut tunnepohjainen suhde siihen vaikkapa hyvän ravintolassa vietetyn illan aikana, he ovat valmiita maksamaan siitä oikean hinnan, ja esineen valmistus voi säilyä Suomessa", hän toteaa.

Tuuli Sotamaa muistuttaa, että jokainen hetki, jolloin asiakas kohtaa yrityksen, on jo itsessään kokemus. Hänen mielestään kiinnostavaa onkin pohtia, nouseeko kokemus elämykseksi. "Me haluamme luoda tunneperäisiä hetkiä – teoksia, jotka vetoavat älyyn ja saavat ihmiset oivaltamaan ja jakamaan kokemuksensa vaikkapa sosiaalisessa mediassa."

Myös DNA:n yrityspuolen markkinoinnista vastaavaa Paula Miettistä kiinnostaa, kuinka elämysten värittämä todellisuus luo tunnesiteen brändin ja sen asiakkaiden välille. Palvelumuotoilu muokkaa vauhdilla yritysmaailmaa, mutta minkälaisia keinoja digiteknologia tuo tullessaan – millainen on tulevaisuuden asiakaskokemus?

Kohtaamisia-juttusarjassa DNA:n yritysliiketoiminnan markkinoinnista vastaava Paula Miettinen keskustelee kiinnostavien vaikuttajien kanssa ajankohtaisista, työelämään liittyvistä muutoksista ja mahdollisuuksista. Juttusarja alkoi keväällä 2016, ja sen neljänsinä vieraina ovat suunnittelijat Tuuli ja Kivi Sotamaa. #dnavierashuone

Ketkä?

Tuuli Sotamaa, 42 ja Kivi Sotamaa, 45
Suunnittelijoiden missiona on luoda kokonaisvaltaisia elämyksiä muotoilun, taiteen ja arkkitehtuurin keinoin.

Motto: Kaikki on taidetta.