Tuuli ja Kivi Sotamaalle palvelumuotoilu on toimintafilosofia, joka tähtää eheään asiakaskokemukseen. Teknologisten innovaatioiden myötä se saa tulevaisuudessa uusia ulottuvuuksia.

Palvelumuotoilu on paljon käytetty termi, joka voidaan ymmärtää monella eri tavalla. Suunnittelijakaksikko Tuuli ja Kivi Sotamaalle sana merkitsee kokonaisuutta, joka tarjoaa käyttäjälleen elämyksen. "Me ajattelemme minkä tahansa tuotteen, esineen, kalusteen tai graafisen elementin osana suurempaa kokonaisuutta, johon kuuluvat myös immateriaaliset asiat kuten palvelu ja ääni. Oikeastaan kyseessä on toimintafilosofia, jolla saadaan maksimaalinen efekti minimaalisin keinoin", Kivi Sotamaa kertoo.

Muuttuvassa maailmassa jokainen yritys on paljon enemmän kuin oma tuotteensa, eikä kokonaisvaltaista ajattelua voi sivuuttaa kuluttajia aliarvioimatta. Odotukset ylittävä asiakaskokemus saa nopeasti tykkäyksiä sosiaalisessa mediassa, ja sana leviää. "Jos yritys ei arvosta asiakkaitaan, he kyllä äänestävät jaloillaan ja ostopäätöksillään. Yritysten on yksinkertaisesti pakko tarjota kokonaisvaltaisia kokemuksia ja palveluita", Tuuli Sotamaa toteaa.

Tulevaisuuden palvelumuotoilussa uudet innovaatiot muokkaavat sen luonnetta. Kun teknologia häviää näkyvistä, jää jäljelle pelkkä palvelu. Termit 'internet of things' ja 'artificial intelligence' ovat pian osa arkea. "Jos ajatellaan tulevaisuuden kotia, niin teknologia tulee luontevaksi osaksi esimerkiksi keittiötä, makuuhuonetta, tai ikkunoita. Kun eri laitteet vielä keskustelevat keskenään, ne oppivat palvelemaan kuluttajaa paremmin", Kivi Sotamaa sanoo.

Myös uudet materiaaliratkaisut tuovat tullessaan uusia mahdollisuuksia muotoilun saralle. Kehittyneen valmistusteknologian avulla niistä voidaan valmistaa yksilöllisiä ja räätälöityjä tuotteita ilman valtavia investointeja. 

Kivi Sotamaa on juuri nyt erityisen innostunut nanoselluloosasta, jonka kehittämisen kärkimaihin Suomi kuuluu. "Puusta voidaan rakentaa 98-prosenttisesti ilmasta koostuvaa aerogeeliä, tai hämähäkinseitin ohutta kuitua, joka johtaa sähköä. Materiaaleja voidaan räätälöidä tarpeiden mukaan ja yhdistettynä digitaaliseen valmistamiseen, keinoälyyn ja itseoppiviin koneisiin tämä luo ihan uudenlaisen materiaalisen ympäristön", Kivi Sotamaa kuvailee.

Sotamaiden tulevaisuuden näkymiin liittyy erilaisia ambitioita myös suunnittelun saralla. Kaikista kiinnostavinta heistä on suunnitella kohteita, jotka ovat tavalla tai toisella murroksessa. "Kirjakaupat, hotellit ja taidemuseot ovat esimerkkejä kohteista, jotka tarjoavat mahdollisuuden määritellä maailmaa uudella tavalla. Myös yrityksille olisi parempi tarkastella maailmaa mahdollisuuksien kautta, eikä ainoastaan reagoimalla ongelmiin", Kivi Sotamaa tiivistää.

"Meille palvelumuotoilu on minkä tahansa tuotteen, esineen, kalusteen tai graafisen sekä immateriaalisten asioiden kuten palvelun ja äänen muodostama kokonaisuus." Kivi Sotamaa

DNA:n yrityspuolen markkinoinnista vastaava Paula Miettiselle teknologiset innovaatiot ovat arkipäivää. Ne muokkaavat asiakaskokemuksen luonnetta ja tuovat mukanaan uusia mahdollisuuksia. Hän tapasi Sotamaat vaihtaakseen heidän kanssaan ajatuksia palvelumuotoilusta ja sen tulevaisuudesta.

Kohtaamisia-juttusarjassa DNA:n yritysliiketoiminnan markkinoinnista vastaava Paula Miettinen keskustelee kiinnostavien vaikuttajien kanssa ajankohtaisista, työelämään liittyvistä muutoksista ja mahdollisuuksista. Juttusarja alkoi keväällä 2016, ja sen neljänsinä vieraina ovat suunnittelijat Tuuli ja Kivi Sotamaa. #dnavierashuone

Ketkä?

Tuuli Sotamaa, 42 ja Kivi Sotamaa, 45
Suunnittelijoiden missiona on luoda kokonaisvaltaisia elämyksiä muotoilun, taiteen ja arkkitehtuurin keinoin.
Motto: Kaikki on taidetta.

Ylivoimaisesta asiakaskokemuksesta kirjan kirjoittanut Belinda Gerdt haluaa yritysten ymmärtävän, että asiakaspalvelu on vain pieni osa asiakaskokemusta. Todellinen sitouttaminen tapahtuu positiivisen tunnekokemuksen välityksellä.

Maaliskuun alussa Amazonilta Microsoftille siirtynyt, kansainvälistä uraa luova Belinda Gerdt julkaisi alkuvuodesta 2016 kirjan Ylivoimainen asiakaskokemus yhdessä asiakaskeskeisen yritystoiminnan asiantuntijan, Kari Korkiakosken, kanssa. Kirjassa tehdään selväksi, että asiakaskokemuksen rakentuminen on yrityksessä jokaisen vastuulla.

"Asiakaskokemus on punainen lanka, joka määrittää yrityksen toimintaa. Se ei ole mikään nopea projekti, johon voi ottaa hetkeksi konsultin, vaan jatkuvaa kehittämistä ja yrityksen rakentamista palvelemaan aidosti asiakkaan tarpeita", Gerdt tiivistää kirjan ydinsanoman.

Hänen mukaansa onnistunut asiakaskokemus lähtee asiakkaan ymmärtämisestä. Usein yrityksissä vain oletetaan, mitä asiakas haluaa tai seurataan asiakastyytyväisyyttä viiveellä. Tärkeämpää olisi kerätä tietoa asiakkaiden odotuksista etukäteen ja tehdä liiketoiminnalliset päätökset analysoidun informaation pohjalta.

Lähes yhtä tärkeää yrityksille on pysyä mukana teknologisessa kehityksessä. Esimerkiksi asiakaspalvelun luonne muuttuu nopeasti yhä monikanavaisemmaksi, ja etenkin nuorempi asiakaskunta olettaa saavansa palvelua käyttämissään sosiaalisen median kanavissa. 

"Palvelu on tärkeää, mutta onko esimerkiksi itsepalvelu palvelua? Monille on helpompaa hoitaa asiat itse verkossa kuin soittaa yritykseen. Esimerkiksi kampaajan tai ravintolan varaukset halutaan hoitaa jo pääosin verkossa. Jokainen kohtaaminen yrityksen kanssa rakentaa asiakaskokemusta", Gerdt muistuttaa.

Palveluiden todellinen hyöty saadaan selville, kun tutkitaan asiakaskokemuksen vaikutusta liiketoimintaan – myös silloin tulee Gerdtin mukaan muistaa asiakaslähtöisyys.

"Usein katsotaan tuloslaskelmaa ja mietitään että tuo on kallista, karsitaan siitä. Pitäisi miettiä, mitkä asiat ovat oikeasti tärkeitä asiakkaalle ja kulujen säästämisen sijaan nähdä ne investointeina", Gerdt muotoilee.

Asiakasymmärtämättömyyden lisäksi yksi yleisimpiä virheitä Gerdtin mukaan on, että yritykset lupaavat enemmän kuin ovat kykeneviä tarjoamaan. Siksi hän painottaa arvolupauksen merkitystä. 

"Kun molemmille osapuolille on selvää, mikä on odotus, tuote ja kokemus, ei synny pettymyksiä. Joskus markkinoinnissa luvataan valtavasti ja luodaan korkeat odotukset, joita on mahdoton saavuttaa", Gerdt sanoo. Hänen  mielestään myös virheet voivat olla mahdollisuus vakuuttaa asiakas ja luoda positiivinen tunnekokemus. 

"Kaikki ei aina mene niin kuin piti, mutta kun virhe myönnetään ja sitten korjataan, asiakkaalle tulee tunne, että hän on yritykselle tärkeä. Siitä seuraa hyvä tunnekokemus ja vahva sitoutuminen."

"Asiakaskokemus on punainen lanka, joka määrittää yrityksen toimintaa. Se ei ole mikään nopea projekti, johon voi ottaa hetkeksi konsultin, vaan yrityksen jatkuvaa rakentamista palvelemaan asiakkaan tarpeita" Belinda Gerdt

DNA:n yrityspuolen markkinoinnista vastaava Paula Miettinen on itse monikanavaisen asiakaskokemuksen asiantuntija. Kukaan ei vielä tiedä, mitä kaikkea tulevaisuuden asiakaskokemus pitää sisällään, ja siksi jokaisen yrityksen on tärkeää olla jatkuvassa muutosvalmiudessa. Miettinen tapasi Gerdtin tämän Suomen-vierailun aikana vaihtaakseen kokemuksia mielenkiintoiseen teemaan liittyen.

Kohtaamisia-juttusarjassa DNA:n yritysliiketoiminnan markkinoinnista vastaava Paula Miettinen keskustelee kiinnostavien vaikuttajien kanssa ajankohtaisista, työelämään liittyvistä muutoksista ja mahdollisuuksista. Juttusarja alkoi keväällä 2016, ja sen kuudentena vieraana on Luxembourgissa kansainvälistä uraa rakentava Belinda Gerdt. #dnavierashuone

Belinda Gerdt, 37

ERP Manager, Dynamics365, Microsoft Western Europe, Ylivoimainen Asiakaskokemus (Talentum 2016)  –kirjan kirjoittaja
Missiona on rakentaa ylivoimaisia kohtaamisia ihmisten välille.
Motto: Do one thing every week that scares you.

Kaupallinen yhteistyö

Esiintymisjännitys vaivaa monia, mutta pelon kohtaaminen kannattaa. Näyttelijä-yrittäjä Niina Nurmisen mukaan paras keino siihen on unohtaa itsensä.

Esiintymis- ja kommunikaatiotaidot ovat työelämässä haluttua pääomaa, mutta monet pelkäävät esiintymistä, tietää yritysvalmentaja Niina Nurminen. Näyttelijänä uraa luonut Nurminen jännittää itsekin ennen lavalle nousua.

"Ranskalaisen elokuvan tähti Jeanne Moreau on sanonut, että ujolla ihmisellä täytyy olla tosi hyvä syy nousta näyttämölle. Mutta kun fokus on aiheessa ja tehtävässä, ei tarvitse miettiä, millaisen vaikutelman antaa. On paradoksaalista, että kun unohtaa oman itsensä, on enemmän oma itsensä", Nurminen sanoo.

Nurmisen mukaan esiintymistilanteita voi ajatella siedätyshoitona; toistuva harjoittelu kasvattaa omaa turva-aluetta, jolloin epävarmuusalue pienenee. Myös työyhteisön keskinäinen kommunikaatio vaatii hyviä vuorovaikutustaitoja. Nurmisen mukaan oman persoonan likoon laittaminen auttaa aina – myös esimiestyössä.

"Vaikka esimiehellä on eri tehtävä kuin työntekijällä, heillä on yhteinen päämäärä. Esimiehen tehtävänä on luoda ilmapiiri ja mahdollisuus loistaa, mutta se ei onnistu, jos on liian etäinen ja muodollinen, eikä ole halua tutustua toiseen ihmisenä", Nurminen sanoo.

"Jos on valmis antamaan energiaa, muut antavat sitä takaisin. Sitä on vuorovaikutus: ei tarvitse yksin kantaa koko maailmaa harteillaan." Niina Nurminen

Ihmislähtöinen lähestymistapa rakentaa keskinäistä luottamusta, mutta työkulttuurin muodostamiseen tarvitaan sen jokaista jäsentä, ei pelkästään esimiehen panosta. Nurminen pitää tärkeänä, että myös kasvokkain tapahtuvalle vuorovaikutukselle annetaan työyhteisössä tilaa ja arvostusta.

"Kannattaa järjestää aikaa kohtaamisille ilman digitaalisia välineitä ja satsata aidosti hetkiin, jotka ovat tärkeitä. Fyysisissä kohtaamisissa kaikki aistit ovat käytössä. Aina ei tarvita edes palavereita, sillä asiat hoituvat joskus lyhyesti kommunikoimalla", hän toteaa.

Nurminen pohtii mielellään myös kanssakäymisten laatua. Työyhteisön tavoitteena on usein luoda positiivinen ilmapiiri, mutta Nurminen painottaa, että aito innostus kumpuaa yksilöiden sisäisestä motivaatiosta.

"En itse usko manipulaatioon, ja veikkaan, että suuri osa ihmisistä tunnistaa, kun heitä yritetään johtaa tunteeseen. Se välittyy kyllä, jos ihminen on itse innostunut ja kokee työn merkitykselliseksi. Ja jos on valmis antamaan energiaa, muut antavat sitä takaisin. Sitä on vuorovaikutus: ei tarvitse yksin kantaa koko maailmaa harteillaan", Nurminen tiivistää.

DNA:n yrityspuolen markkinoinnista vastaava Paula Miettinen kutsui Niina Nurmisen Helsingin Kaapelitehtaalle vaihtaakseen ajatuksia vuorovaikutustaidoista ja niiden merkityksestä liike-elämässä. Kuinka esiintymistilanteita voi harjoitella? Millaisia keinoja teatteri tarjoaa esimiestyöhön? Entä kuina luodaan aito tunnekokemus?

Kohtaamisia-juttusarjassa DNA:n yritysliiketoiminnan markkinoinnista vastaava Paula Miettinen keskustelee kiinnostavien vaikuttajien kanssa ajankohtaisista, työelämään liittyvistä muutoksista ja mahdollisuuksista. Juttusarja alkoi keväällä 2016, ja sen viidentenä vieraana on näyttelijä ja yrittäjä Niina Nurminen. #dnavierashuone

Kuka?

Niina Nurminen, 51
Näyttelijä ja luova johtaja, ArtSense Oy
Nurmisen missiona on vaikuttaa yritysten ja yhteiskunnan uudistumiskykyyn taiteen keinoin.
Motto: Yksin olemme puita, yhdessä olemme metsä.