Tuuli ja Kivi Sotamaalle palvelumuotoilu on toimintafilosofia, joka tähtää eheään asiakaskokemukseen. Teknologisten innovaatioiden myötä se saa tulevaisuudessa uusia ulottuvuuksia.

Palvelumuotoilu on paljon käytetty termi, joka voidaan ymmärtää monella eri tavalla. Suunnittelijakaksikko Tuuli ja Kivi Sotamaalle sana merkitsee kokonaisuutta, joka tarjoaa käyttäjälleen elämyksen. "Me ajattelemme minkä tahansa tuotteen, esineen, kalusteen tai graafisen elementin osana suurempaa kokonaisuutta, johon kuuluvat myös immateriaaliset asiat kuten palvelu ja ääni. Oikeastaan kyseessä on toimintafilosofia, jolla saadaan maksimaalinen efekti minimaalisin keinoin", Kivi Sotamaa kertoo.

Muuttuvassa maailmassa jokainen yritys on paljon enemmän kuin oma tuotteensa, eikä kokonaisvaltaista ajattelua voi sivuuttaa kuluttajia aliarvioimatta. Odotukset ylittävä asiakaskokemus saa nopeasti tykkäyksiä sosiaalisessa mediassa, ja sana leviää. "Jos yritys ei arvosta asiakkaitaan, he kyllä äänestävät jaloillaan ja ostopäätöksillään. Yritysten on yksinkertaisesti pakko tarjota kokonaisvaltaisia kokemuksia ja palveluita", Tuuli Sotamaa toteaa.

Tulevaisuuden palvelumuotoilussa uudet innovaatiot muokkaavat sen luonnetta. Kun teknologia häviää näkyvistä, jää jäljelle pelkkä palvelu. Termit 'internet of things' ja 'artificial intelligence' ovat pian osa arkea. "Jos ajatellaan tulevaisuuden kotia, niin teknologia tulee luontevaksi osaksi esimerkiksi keittiötä, makuuhuonetta, tai ikkunoita. Kun eri laitteet vielä keskustelevat keskenään, ne oppivat palvelemaan kuluttajaa paremmin", Kivi Sotamaa sanoo.

Myös uudet materiaaliratkaisut tuovat tullessaan uusia mahdollisuuksia muotoilun saralle. Kehittyneen valmistusteknologian avulla niistä voidaan valmistaa yksilöllisiä ja räätälöityjä tuotteita ilman valtavia investointeja. 

Kivi Sotamaa on juuri nyt erityisen innostunut nanoselluloosasta, jonka kehittämisen kärkimaihin Suomi kuuluu. "Puusta voidaan rakentaa 98-prosenttisesti ilmasta koostuvaa aerogeeliä, tai hämähäkinseitin ohutta kuitua, joka johtaa sähköä. Materiaaleja voidaan räätälöidä tarpeiden mukaan ja yhdistettynä digitaaliseen valmistamiseen, keinoälyyn ja itseoppiviin koneisiin tämä luo ihan uudenlaisen materiaalisen ympäristön", Kivi Sotamaa kuvailee.

Sotamaiden tulevaisuuden näkymiin liittyy erilaisia ambitioita myös suunnittelun saralla. Kaikista kiinnostavinta heistä on suunnitella kohteita, jotka ovat tavalla tai toisella murroksessa. "Kirjakaupat, hotellit ja taidemuseot ovat esimerkkejä kohteista, jotka tarjoavat mahdollisuuden määritellä maailmaa uudella tavalla. Myös yrityksille olisi parempi tarkastella maailmaa mahdollisuuksien kautta, eikä ainoastaan reagoimalla ongelmiin", Kivi Sotamaa tiivistää.

"Meille palvelumuotoilu on minkä tahansa tuotteen, esineen, kalusteen tai graafisen sekä immateriaalisten asioiden kuten palvelun ja äänen muodostama kokonaisuus." Kivi Sotamaa

DNA:n yrityspuolen markkinoinnista vastaava Paula Miettiselle teknologiset innovaatiot ovat arkipäivää. Ne muokkaavat asiakaskokemuksen luonnetta ja tuovat mukanaan uusia mahdollisuuksia. Hän tapasi Sotamaat vaihtaakseen heidän kanssaan ajatuksia palvelumuotoilusta ja sen tulevaisuudesta.

Kohtaamisia-juttusarjassa DNA:n yritysliiketoiminnan markkinoinnista vastaava Paula Miettinen keskustelee kiinnostavien vaikuttajien kanssa ajankohtaisista, työelämään liittyvistä muutoksista ja mahdollisuuksista. Juttusarja alkoi keväällä 2016, ja sen neljänsinä vieraina ovat suunnittelijat Tuuli ja Kivi Sotamaa. #dnavierashuone

Ketkä?

Tuuli Sotamaa, 42 ja Kivi Sotamaa, 45
Suunnittelijoiden missiona on luoda kokonaisvaltaisia elämyksiä muotoilun, taiteen ja arkkitehtuurin keinoin.
Motto: Kaikki on taidetta.