Yritysvalmentaja Niina Nurminen tietää, että onnistumisia syntyy, kun erilaiset ihmiset tekevät yhteisen päämäärän eteen töitä. Jos ihmiset saavat loistaa omassa tehtävässään, muodostuu asiakaskokemus, joka jättää hyvän jäljen.

Näyttelijänä kannuksensa hankkinut Niina Nurminen on oppinut, ettei teatteri-esitys tai elokuva valmistu yhden ihmisen voimin. Sama pätee yritysmaailmassa. Jokaisen onnistuneen tuotelanseerauksen, kansainvälistymisen ja markkinointistrategian takana on ryhmä ihmisiä, jonka jokaisella jäsenellä on oma tärkeä tehtävänsä. 

"Jos ihmiset arvostavat toistensa tehtäviä osana kokonaisuutta, silloin onnistutaan. Hyvässä tiimissä annetaan kaikille mahdollisuus loistaa", Nurminen toteaa.

Yhteisten onnistumisten kannalta ei Nurmisen mukaan ole edes välttämätöntä, että kaikki työyhteisön jäsenet olisivat huippusuorittajia tai asiantuntijoita. Toimiva työyhteisö koostuu monenlaisista ihmisistä ja erilaisesta osaamisesta. Siksi Nurmisen mukaan jo rekrytointivaiheessa tulisi painottaa persoonallisuutta ja oppimishalukkuutta.

"Esimiehellä on eri tehtävä kuin suorittavan työn tekijällä, mutta heillä on yhteinen päämäärä. Esimiehen tehtävänä on tarjota mahdollisuus loistaa, mutta se vaatii halua tutustua toiseen ihmisenä", Niina Nurminen

"Pitkä lista CV:ssä ei riitä, vaan on tärkeää miettiä, kuinka ainutlaatuinen persoona sopii tehtävään ja täydentää tiimiä. Kukaan ihminen ei ole valmis tai virheetön, mutta onnistumisia tapahtuu, kun kaikki haluavat tehdä yhteisen päämäärän eteen töitä, ja kokevat sen henkilökohtaisesti mielekkääksi."

Metsässä viihtyvä Nurminen vertaa ihmisiä puihin. Yhdessä puut muodostavat metsän ja samaan tapaan yksilöistä rakentuu yhteisö, jonka kollektiivinen voima on Nurmisen mukaan luovuuden elinehto.

"Metsässä puut ovat aina suhteessa toisiinsa; yksinäinen puu ei selviä myrskystä. Samalla tavalla yhdessä tekeminen keventää yksilön taakkaa ja samalla syntyy uutta – eivät hyvät ideat synny yksin kopissa ajattelemalla", hän vertaa.

Nurminen muistuttaa, että työyhteisön henki heijastuu lopulta asiakaskokemukseen; siihen hetkeen, jolloin asiakas kohtaa yrityksen. 

"Kohtaamisissa ja asiakaspalvelutilanteissa on tärkeää, onko läsnä vain oman työroolinsa tai tehtävänkuvansa kautta, vai myös aidosti omana itsenään. Kun on uteliaisuutta ja halua kohdata toinen ihminen, voi syntyä tunnekokemus, joka jättää jäljen."

Paula Miettinen vastaa DNA:n yrityspuolen markkinoinnista. Myös hänelle asiakaskokemuksen muodostava kokonaisketju on jatkuva tutkimuksen ja kehittämisen kohde. Mistä koostuu hyvä tiimi? Millaisia neuvoja Nurminen antaa tunnekokemuksen luomiseksi? Ja mitä annettavaa taiteella on johtoportaalle?

Kohtaamisia-juttusarjassa DNA:n yritysliiketoiminnan markkinoinnista vastaava Paula Miettinen keskustelee kiinnostavien vaikuttajien kanssa ajankohtaisista, työelämään liittyvistä muutoksista ja mahdollisuuksista. Juttusarja alkoi keväällä 2016, ja sen viidentenä vieraana on näyttelijä ja yrittäjä Niina Nurminen. #dnavierashuone

Kuka?

Niina Nurminen, 51
Näyttelijä ja luova johtaja, ArtSense Oy
Nurmisen missiona on vaikuttaa yritysten ja yhteiskunnan uudistumiskykyyn taiteen keinoin.
Motto: Yksin olemme puita, yhdessä olemme metsä.