Asiakaskokemuksen ja markkinoinnin asiantuntija Belinda Gerdt uskoo, että konfliktit edesauttavat innovaatioiden syntymistä. Monelle yritykselle se tarkoittaa vanhoista toimintamalleista luopumista.

Amazonilla kansainvälistä uraa luova Belinda Gerdt näkee aitiopaikalta, kuinka liike-elämän uudet innovaatiot syntyvät. Gerdtin mielestä keskeistä niiden syntyprosessissa on työyhteisön keskinäinen luottamus, joka mahdollistaa epäkohtien ja ideoiden esille tuomisen.

"Suomessa on taipumus pyrkiä rakentamaan rauhallinen ja seesteinen työyhteisö. Se, että ihmiset ovat aina samaa mieltä, ei kuitenkaan aina ole hyvä asia. Hyväksyvä ilmapiiri ihmisten välillä on toki toivottavaa, mutta samalla täytyy pystyä ravistelemaan totuttuja tapoja", Gerdt sanoo.

Oleellista Gerdtin mukaan on oivaltaa, että erimielisyyksissä piilee uusia ideoita, joista innovaatiot rakentuvat. Siksi hänen mukaansa yritysten tarvitsemaa diversiteettiä tulisi pyrkiä rakentamaan jo rekrytointivaiheessa.

 

"Suomessa työyhteisöt ovat vielä aika homogeenisia. Ihmisilla on hyvin samanlaiset taustat. Monenlaisen ajattelun ja osaamisen myötä syntyy kuitenkin konflikteja ja uusia ideoita – kunhan taustalla vallitsee ihmisten välinen luottamus", hän toteaa.

Gerdtin mukaan monet yritykset sokaistuvat omalle tekemiselleen ja kiinnittävät huomiota liikaa sisäisiin tekijöihin. Se on hänen mukaansa virhe, sillä aidon asiakasymmärryksen pohjalta voidaan ainoastaan rakentaa odotuksia vastaava kokemus. 

"Mietitäänpä vaikka verkkokauppojen toimitusaikoja. Vain yrityksen sisäisiä prosesseja tarkasteltaessa voidaan todeta, ettei alle viiden päivän toimitusaika ole mahdollinen, mutta asiakkaalle hyväksytty toimitusaika voi olla vain muutama päivä, tai vaikka vain tunti. Yrityksen tulee keksiä tapoja kehittää liiketoimintaa tavalla, joka vastaa asiakkaan odotuksia", hän havainnoi.

"Harvassa työtehtävässä kannattaisi jatkaa kolmea vuotta kauempaa. Kun vaihtaa tehtäviä, joutuu jatkuvasti haastamaan itseään, eikä sokaistu opituille rutiineille."
Belinda Gerdt

Gerdtin mukaan asiakaslähtöisen toimintamallin voi esimerkiksi konkretisoida kuvittelemalla asiakkaan istumassa tyhjällä tuolilla ja ottamalla osaa palaverin kulkuun. Mitä asiakas odottaisi palvelulta tai tuotteelta; mikä on hänelle aidosti tärkeää? Gerdtin mukaan uusi ajattelutapa vaatii halua luopua vanhasta toimintamallista, eikä muutoksen läpivieminen aina ole mutkatonta. 

"Muutosta voi helpottaa, kun kaikki yrityksessä tekevät jatkuvasti asioita vähän eri tavalla. Jos yritetään säilyttää nykytilaa liian kauan, tulee kriisi, kun pitääkin muuttaa kaikki kerralla", Gerdt sanoo. Hän pitää muutosmyönteisyyttä tärkeänä oppimisprosessina myös oman urakehityksensä kannalta. 

"Uskon, että harvassa työtehtävässä kannattaisi jatkaa kolmea vuotta kauempaa. Kun vaihtaa vaikka talon sisälläkin tehtäviä, joutuu jatkuvasti haastamaan itseään, eikä sokaistu opituille rutiineille, kun joutuu katsomaan asioita uudesta näkökulmasta."

DNA:n yrityspuolen markkinoinnista vastaava Paula Miettinen uskoo, että ihmiset luovat yrityksen. Siksi myös häntä kiinnostavat uusien innovaatioiden syntyprosessit ja niiden läpivieminen. Miettinen ja Gerdt tapasivat hotelli Lilla Robertsissa vaihtaakseen ajatuksia ajankohtaisiin aiheisiin liittyen. 

Kohtaamisia-juttusarjassa DNA:n yritysliiketoiminnan markkinoinnista vastaava Paula Miettinen keskustelee kiinnostavien vaikuttajien kanssa ajankohtaisista, työelämään liittyvistä muutoksista ja mahdollisuuksista. Juttusarja alkoi keväällä 2016, ja sen kuudentena vieraana on Luxembourgissa kansainvälistä uraa rakentava Belinda Gerdt. #dnavierashuone

Kuka?

Belinda Gerdt, 37
Partner Programs Lead, Amazon Web Services, EMEA, Ylivoimainen Asiakaskokemus (Talentum 2016)  –kirjan kirjoittaja
Missiona on rakentaa ylivoimaisia kohtaamisia ihmisten välille.
Motto: Do one thing every week that scares you.

Kaupallinen yhteistyö

Esiintymisjännitys vaivaa monia, mutta pelon kohtaaminen kannattaa. Näyttelijä-yrittäjä Niina Nurmisen mukaan paras keino siihen on unohtaa itsensä.

Esiintymis- ja kommunikaatiotaidot ovat työelämässä haluttua pääomaa, mutta monet pelkäävät esiintymistä, tietää yritysvalmentaja Niina Nurminen. Näyttelijänä uraa luonut Nurminen jännittää itsekin ennen lavalle nousua.

"Ranskalaisen elokuvan tähti Jeanne Moreau on sanonut, että ujolla ihmisellä täytyy olla tosi hyvä syy nousta näyttämölle. Mutta kun fokus on aiheessa ja tehtävässä, ei tarvitse miettiä, millaisen vaikutelman antaa. On paradoksaalista, että kun unohtaa oman itsensä, on enemmän oma itsensä", Nurminen sanoo.

Nurmisen mukaan esiintymistilanteita voi ajatella siedätyshoitona; toistuva harjoittelu kasvattaa omaa turva-aluetta, jolloin epävarmuusalue pienenee. Myös työyhteisön keskinäinen kommunikaatio vaatii hyviä vuorovaikutustaitoja. Nurmisen mukaan oman persoonan likoon laittaminen auttaa aina – myös esimiestyössä.

"Vaikka esimiehellä on eri tehtävä kuin työntekijällä, heillä on yhteinen päämäärä. Esimiehen tehtävänä on luoda ilmapiiri ja mahdollisuus loistaa, mutta se ei onnistu, jos on liian etäinen ja muodollinen, eikä ole halua tutustua toiseen ihmisenä", Nurminen sanoo.

"Jos on valmis antamaan energiaa, muut antavat sitä takaisin. Sitä on vuorovaikutus: ei tarvitse yksin kantaa koko maailmaa harteillaan." Niina Nurminen

Ihmislähtöinen lähestymistapa rakentaa keskinäistä luottamusta, mutta työkulttuurin muodostamiseen tarvitaan sen jokaista jäsentä, ei pelkästään esimiehen panosta. Nurminen pitää tärkeänä, että myös kasvokkain tapahtuvalle vuorovaikutukselle annetaan työyhteisössä tilaa ja arvostusta.

"Kannattaa järjestää aikaa kohtaamisille ilman digitaalisia välineitä ja satsata aidosti hetkiin, jotka ovat tärkeitä. Fyysisissä kohtaamisissa kaikki aistit ovat käytössä. Aina ei tarvita edes palavereita, sillä asiat hoituvat joskus lyhyesti kommunikoimalla", hän toteaa.

Nurminen pohtii mielellään myös kanssakäymisten laatua. Työyhteisön tavoitteena on usein luoda positiivinen ilmapiiri, mutta Nurminen painottaa, että aito innostus kumpuaa yksilöiden sisäisestä motivaatiosta.

"En itse usko manipulaatioon, ja veikkaan, että suuri osa ihmisistä tunnistaa, kun heitä yritetään johtaa tunteeseen. Se välittyy kyllä, jos ihminen on itse innostunut ja kokee työn merkitykselliseksi. Ja jos on valmis antamaan energiaa, muut antavat sitä takaisin. Sitä on vuorovaikutus: ei tarvitse yksin kantaa koko maailmaa harteillaan", Nurminen tiivistää.

DNA:n yrityspuolen markkinoinnista vastaava Paula Miettinen kutsui Niina Nurmisen Helsingin Kaapelitehtaalle vaihtaakseen ajatuksia vuorovaikutustaidoista ja niiden merkityksestä liike-elämässä. Kuinka esiintymistilanteita voi harjoitella? Millaisia keinoja teatteri tarjoaa esimiestyöhön? Entä kuina luodaan aito tunnekokemus?

Kohtaamisia-juttusarjassa DNA:n yritysliiketoiminnan markkinoinnista vastaava Paula Miettinen keskustelee kiinnostavien vaikuttajien kanssa ajankohtaisista, työelämään liittyvistä muutoksista ja mahdollisuuksista. Juttusarja alkoi keväällä 2016, ja sen viidentenä vieraana on näyttelijä ja yrittäjä Niina Nurminen. #dnavierashuone

Kuka?

Niina Nurminen, 51
Näyttelijä ja luova johtaja, ArtSense Oy
Nurmisen missiona on vaikuttaa yritysten ja yhteiskunnan uudistumiskykyyn taiteen keinoin.
Motto: Yksin olemme puita, yhdessä olemme metsä.

Tuuli ja Kivi Sotamaalle palvelumuotoilu on toimintafilosofia, joka tähtää eheään asiakaskokemukseen. Teknologisten innovaatioiden myötä se saa tulevaisuudessa uusia ulottuvuuksia.

Palvelumuotoilu on paljon käytetty termi, joka voidaan ymmärtää monella eri tavalla. Suunnittelijakaksikko Tuuli ja Kivi Sotamaalle sana merkitsee kokonaisuutta, joka tarjoaa käyttäjälleen elämyksen. "Me ajattelemme minkä tahansa tuotteen, esineen, kalusteen tai graafisen elementin osana suurempaa kokonaisuutta, johon kuuluvat myös immateriaaliset asiat kuten palvelu ja ääni. Oikeastaan kyseessä on toimintafilosofia, jolla saadaan maksimaalinen efekti minimaalisin keinoin", Kivi Sotamaa kertoo.

Muuttuvassa maailmassa jokainen yritys on paljon enemmän kuin oma tuotteensa, eikä kokonaisvaltaista ajattelua voi sivuuttaa kuluttajia aliarvioimatta. Odotukset ylittävä asiakaskokemus saa nopeasti tykkäyksiä sosiaalisessa mediassa, ja sana leviää. "Jos yritys ei arvosta asiakkaitaan, he kyllä äänestävät jaloillaan ja ostopäätöksillään. Yritysten on yksinkertaisesti pakko tarjota kokonaisvaltaisia kokemuksia ja palveluita", Tuuli Sotamaa toteaa.

Tulevaisuuden palvelumuotoilussa uudet innovaatiot muokkaavat sen luonnetta. Kun teknologia häviää näkyvistä, jää jäljelle pelkkä palvelu. Termit 'internet of things' ja 'artificial intelligence' ovat pian osa arkea. "Jos ajatellaan tulevaisuuden kotia, niin teknologia tulee luontevaksi osaksi esimerkiksi keittiötä, makuuhuonetta, tai ikkunoita. Kun eri laitteet vielä keskustelevat keskenään, ne oppivat palvelemaan kuluttajaa paremmin", Kivi Sotamaa sanoo.

Myös uudet materiaaliratkaisut tuovat tullessaan uusia mahdollisuuksia muotoilun saralle. Kehittyneen valmistusteknologian avulla niistä voidaan valmistaa yksilöllisiä ja räätälöityjä tuotteita ilman valtavia investointeja. 

Kivi Sotamaa on juuri nyt erityisen innostunut nanoselluloosasta, jonka kehittämisen kärkimaihin Suomi kuuluu. "Puusta voidaan rakentaa 98-prosenttisesti ilmasta koostuvaa aerogeeliä, tai hämähäkinseitin ohutta kuitua, joka johtaa sähköä. Materiaaleja voidaan räätälöidä tarpeiden mukaan ja yhdistettynä digitaaliseen valmistamiseen, keinoälyyn ja itseoppiviin koneisiin tämä luo ihan uudenlaisen materiaalisen ympäristön", Kivi Sotamaa kuvailee.

Sotamaiden tulevaisuuden näkymiin liittyy erilaisia ambitioita myös suunnittelun saralla. Kaikista kiinnostavinta heistä on suunnitella kohteita, jotka ovat tavalla tai toisella murroksessa. "Kirjakaupat, hotellit ja taidemuseot ovat esimerkkejä kohteista, jotka tarjoavat mahdollisuuden määritellä maailmaa uudella tavalla. Myös yrityksille olisi parempi tarkastella maailmaa mahdollisuuksien kautta, eikä ainoastaan reagoimalla ongelmiin", Kivi Sotamaa tiivistää.

"Meille palvelumuotoilu on minkä tahansa tuotteen, esineen, kalusteen tai graafisen sekä immateriaalisten asioiden kuten palvelun ja äänen muodostama kokonaisuus." Kivi Sotamaa

DNA:n yrityspuolen markkinoinnista vastaava Paula Miettiselle teknologiset innovaatiot ovat arkipäivää. Ne muokkaavat asiakaskokemuksen luonnetta ja tuovat mukanaan uusia mahdollisuuksia. Hän tapasi Sotamaat vaihtaakseen heidän kanssaan ajatuksia palvelumuotoilusta ja sen tulevaisuudesta.

Kohtaamisia-juttusarjassa DNA:n yritysliiketoiminnan markkinoinnista vastaava Paula Miettinen keskustelee kiinnostavien vaikuttajien kanssa ajankohtaisista, työelämään liittyvistä muutoksista ja mahdollisuuksista. Juttusarja alkoi keväällä 2016, ja sen neljänsinä vieraina ovat suunnittelijat Tuuli ja Kivi Sotamaa. #dnavierashuone

Ketkä?

Tuuli Sotamaa, 42 ja Kivi Sotamaa, 45
Suunnittelijoiden missiona on luoda kokonaisvaltaisia elämyksiä muotoilun, taiteen ja arkkitehtuurin keinoin.
Motto: Kaikki on taidetta.

Yritysvalmentaja Niina Nurminen tietää, että onnistumisia syntyy, kun erilaiset ihmiset tekevät yhteisen päämäärän eteen töitä. Jos ihmiset saavat loistaa omassa tehtävässään, muodostuu asiakaskokemus, joka jättää hyvän jäljen.

Näyttelijänä kannuksensa hankkinut Niina Nurminen on oppinut, ettei teatteri-esitys tai elokuva valmistu yhden ihmisen voimin. Sama pätee yritysmaailmassa. Jokaisen onnistuneen tuotelanseerauksen, kansainvälistymisen ja markkinointistrategian takana on ryhmä ihmisiä, jonka jokaisella jäsenellä on oma tärkeä tehtävänsä. 

"Jos ihmiset arvostavat toistensa tehtäviä osana kokonaisuutta, silloin onnistutaan. Hyvässä tiimissä annetaan kaikille mahdollisuus loistaa", Nurminen toteaa.

Yhteisten onnistumisten kannalta ei Nurmisen mukaan ole edes välttämätöntä, että kaikki työyhteisön jäsenet olisivat huippusuorittajia tai asiantuntijoita. Toimiva työyhteisö koostuu monenlaisista ihmisistä ja erilaisesta osaamisesta. Siksi Nurmisen mukaan jo rekrytointivaiheessa tulisi painottaa persoonallisuutta ja oppimishalukkuutta.

"Esimiehellä on eri tehtävä kuin suorittavan työn tekijällä, mutta heillä on yhteinen päämäärä. Esimiehen tehtävänä on tarjota mahdollisuus loistaa, mutta se vaatii halua tutustua toiseen ihmisenä", Niina Nurminen

"Pitkä lista CV:ssä ei riitä, vaan on tärkeää miettiä, kuinka ainutlaatuinen persoona sopii tehtävään ja täydentää tiimiä. Kukaan ihminen ei ole valmis tai virheetön, mutta onnistumisia tapahtuu, kun kaikki haluavat tehdä yhteisen päämäärän eteen töitä, ja kokevat sen henkilökohtaisesti mielekkääksi."

Metsässä viihtyvä Nurminen vertaa ihmisiä puihin. Yhdessä puut muodostavat metsän ja samaan tapaan yksilöistä rakentuu yhteisö, jonka kollektiivinen voima on Nurmisen mukaan luovuuden elinehto.

"Metsässä puut ovat aina suhteessa toisiinsa; yksinäinen puu ei selviä myrskystä. Samalla tavalla yhdessä tekeminen keventää yksilön taakkaa ja samalla syntyy uutta – eivät hyvät ideat synny yksin kopissa ajattelemalla", hän vertaa.

Nurminen muistuttaa, että työyhteisön henki heijastuu lopulta asiakaskokemukseen; siihen hetkeen, jolloin asiakas kohtaa yrityksen. 

"Kohtaamisissa ja asiakaspalvelutilanteissa on tärkeää, onko läsnä vain oman työroolinsa tai tehtävänkuvansa kautta, vai myös aidosti omana itsenään. Kun on uteliaisuutta ja halua kohdata toinen ihminen, voi syntyä tunnekokemus, joka jättää jäljen."

Paula Miettinen vastaa DNA:n yrityspuolen markkinoinnista. Myös hänelle asiakaskokemuksen muodostava kokonaisketju on jatkuva tutkimuksen ja kehittämisen kohde. Mistä koostuu hyvä tiimi? Millaisia neuvoja Nurminen antaa tunnekokemuksen luomiseksi? Ja mitä annettavaa taiteella on johtoportaalle?

Kohtaamisia-juttusarjassa DNA:n yritysliiketoiminnan markkinoinnista vastaava Paula Miettinen keskustelee kiinnostavien vaikuttajien kanssa ajankohtaisista, työelämään liittyvistä muutoksista ja mahdollisuuksista. Juttusarja alkoi keväällä 2016, ja sen viidentenä vieraana on näyttelijä ja yrittäjä Niina Nurminen. #dnavierashuone

Kuka?

Niina Nurminen, 51
Näyttelijä ja luova johtaja, ArtSense Oy
Nurmisen missiona on vaikuttaa yritysten ja yhteiskunnan uudistumiskykyyn taiteen keinoin.
Motto: Yksin olemme puita, yhdessä olemme metsä.

Tuuli ja Kivi Sotamaa luovat työkseen kokonaisvaltaisia elämyksiä. Suunnittelijakaksikko ei tee eroa taiteen, arkkitehtuurin ja muotoilun välille, sillä yhdessä ne muodostavat kokonaisuuden, joka herättää ajatuksia.

Johdonmukaisuus on sana, joka esiintyy Kivi ja Tuuli Sotamaan puheessa usein. Elämykset, joita he työkseen luovat, saattavat koostua markkinoinnin, graafisen suunnittelun, arkkitehtuurin, sisustusarkkitehtuurin, tuote- ja myymäläsuunnittelun ja monen muun tekijän summasta.

"Mikäli mukana on yksikin kohta, joka ei sovi kokonaisuuteen, elämys katkeaa. Siksi meillä pieni tiimi ohjaa suurempaa, toteuttavaa joukkoa. Toimintamalli mahdollistaa myös eri osa-alueiden ristiin linkittämisen", Kivi Sotamaa kertoo.

Hallitun kokonaisuuden myötä myös yrityksen arvot tulevat paremmin esille. Sotamaiden mukaan pienetkin yksityiskohdat, kuten roska-astiat tai opastekyltit, ovat tärkeässä roolissa. Parhaimmillaan ne ovat tarinankerronnallinen mahdollisuus, jonka avulla ylitetään kävijöiden odotukset.

"Tarinasta tulee epäuskottava, jos väliin jää tyhjiöitä. Fazerilla suunnittelimme vessojen kyltteihin pupupoikia ja kettutyttöjä, joista on tullut somehitti, kun ihmiset ovat innostuneet kuvaamaan niitä", Tuuli Sotamaa kertoo.

"Suurinta luksusta koulutetuissa länsimaissa ovat aidot sisällöt, oppiminen ja älyllinen stimulaatio – ei kerskakuluttaminen.” Kivi Sotamaa

Kaiken keskiössä on taide, jonka keinoin Sotamaat kertovat pyrkivänsä herättämään ihmisissä ajatuksia. "Taiteen rooli yrityksille ja markkinoinnille on mielenkiintoinen ja haastava, koska taide ei lähtökohtaisesti ole markkinointia, eikä sen missio ole myydä mitään. Taide stimuloi ja houkuttelee ihmisiä tutkimaan suhdettaan maailmaan", Kivi Sotamaa kuvailee.

Sotamaiden Fazerin vierailukeskukseen suunnittelemasta, 9 300 oikeasta kananmunasta rakennetusta Mignon-pupusta, on tullut kävijöiden keskuudessa suosittu. Vaikka pupulla voisi ajatella olevan vain esteettinen arvo, sen avulla yritys voi kertoa toiminnastaan sekä arvoistaan ja muodostaa tunnesiteen kävijöihin.

"Taide kannustaa oppimaan ja ymmärtämään. Silti sen käyttäminen markkinoinnissa on aika vähäistä, sillä taide sekoitetaan kivoihin kuviin ja designiin – taide on kuitenkin paljon enemmän kuin nätti esine", Kivi Sotamaa sanoo.

Tulevaisuudessa taide voi hyvinkin vakiinnuttaa paikkansa osana markkinointistrategiaa, sillä kilpailu elämysten kesken kovenee. Sotamaat uskovat, että ihmiset arvostavat yhä enemmän sisältöä, jolla on arvoa ihmisen henkilökohtaisen kehityksen kannalta.

"Suurinta luksusta koulutetuissa länsimaissa ovat aidot sisällöt, oppiminen ja älyllinen stimulaatio – ei kerskakuluttaminen. Taiteen avulla tuotetut ainutlaatuiset sisällöt eivät vanhene kuten perinteiset mainonnan keinot. Lisäarvoa sisältävistä, ainutlaatuisista kokemuksista ihmiset ovat valmiita myös maksamaan", Kivi Sotamaa muistuttaa.

DNA:n yrityspuolen markkinoinnista vastaava Paula Miettinen pohtii myös omassa työssään mainonnan ja kuluttamisen roolia sekä niihin kohdistuvaa kritiikkiä. Kuinka yritys voi tulevaisuudessa erottua edukseen joukosta? Ja kuinka luodaan elämys, joka kestää aikaa? 

Kohtaamisia-juttusarjassa DNA:n yritysliiketoiminnan markkinoinnista vastaava Paula Miettinen keskustelee kiinnostavien vaikuttajien kanssa ajankohtaisista, työelämään liittyvistä muutoksista ja mahdollisuuksista. Juttusarja alkoi keväällä 2016, ja sen neljänsinä vieraina ovat suunnittelijat Tuuli ja Kivi Sotamaa. #dnavierashuone

Ketkä?

Tuuli Sotamaa, 42 ja Kivi Sotamaa, 45
Suunnittelijoiden missiona on luoda kokonaisvaltaisia elämyksiä muotoilun, taiteen ja arkkitehtuurin keinoin.
Motto: Kaikki on taidetta.