Rakas vaatteita ostava ihminen,

ajattelet ehkä, että muodin tuotanto täytyisi ehdottomasti pitää Suomessa. Tämä ajattelumalli johtaa kuitenkin pienuuden kierteeseen: muotivaatteen työvoimakustannukset ovat niin suuret, että tuotteen hinta onkin lopulta liian kallis. Myöskään tuotteen brändäämiseen ja markkinointiin ei silloin riitä rahaa, etkä edes saa tietää kyseisen vaatteen olemassaolosta. Tanskassa keskitytään arvohierarkian yläpäähän eli brändiin, suunnitteluun, myyntiin ja jakeluun ja hyväksytään se, että tuotanto voi ja saa olla globaalia. Jos valmistus toteutetaan kuitenkin eettisesti, se ei ole väärin, vaan luo loppujen lopuksi työtä myös kotimarkkinoille.

Hyvä muotisuunnittelija,

haluatko oikeasti luoda ison ja menestyvän muotibisneksen? On turha nurista siitä, ettei muotiala kasva tai rahoitusta löydy, jos ei löydy tekijöitä, joilla virtaa suonissaan tervettä kaupallisuutta ja röyhkeää brändiosaamista. Jos hakusessa on jotain suurempaa, on rikottava raisusti rajoja. Myös satunnaisia kompromisseja tarvitaan. Tarvitset paljon osaajia ympärillesi – osa heistä saattaa sinun mittapuusi mukaan olla ei-niin-chic myyntityyppejä. Se pitää kuitenkin vain kestää.

Arvoisa rahoittaja,

voisiko niitä rahahanoja pikku hiljaa avata muillekin kuin peliteollisuudelle, mitä luulette? Ja jospa sitä rahaa saisi käyttää alkuinvestointina brändin rakentamiseenkin? Se auttaisi kummasti, jos halutaan tehdä ihan kunnollista bisnestä. Brändi kun on kuitenkin kaiken bisneksen clou, näin muotitermiä lainatakseni. Edellä mainittu Tanska on väkiluvultaan liki Suomen kokoinen, mutta siellä muotiala on yksi maan suurimmista vientibisneksikstä, noin 5,7 miljardia euroa. Vertailun vuoksi Suomen pelialan liikevaihto on noin 2,4 miljardia euroa. Tanskalaiset taitavat etenkin keskikastista hivenen laadukkaammat merkit. Ne ovat rentoja, tyylikkäitä ja silti hauskalla tavalla särmikkäitä, sellaisia joita myös aikuinen nainen voi käyttää. Lisäksi hinta-laatusuhde on kohdillaan. Sitä paitsi isojen brändien menestys tukee ekosysteemimäisesti myös pienempiä merkkejä.

Suomimuoti nousuun!

Vierailija

Saila-Mari Kohtala: Näin Suomi-muoti saadaan nousuun!

Kaavoitus kohdalleen, värit sellaisiksi, että ihminen kaunistuu, hyvät napit ja vuorit, ja jatkuvuutta mallistoon. Nyt suomalainen vaate on räikeä huonosti istuva kolttu tai ihmeellinen taideteos, jota ei voi käyttää. Meillä ei arvosteta kauneutta, ja kauneuden tavoittelun epäonnisuessa tukeudutaan pelleilyyn. Suunnitteljat tekevät toisilleen ja kehuvat toisiaan, totuus on toinen. Rumaa, huonolaatuista ja naurettavaa. Sitä on suomalainen muoti. Pätee ikävä kyllä moneen muuhunkin tuoteryhmään...
Lue kommentti
Totuus ei pala

Saila-Mari Kohtala: Näin Suomi-muoti saadaan nousuun!

Niin sanotun Suomi-muodin voi kyllä unohtaa. Se on joko kolhoa ja karua tai kreisiä ja yliampuvaa. Klassinen,hyvistä materiaaleista huolella valmistettu vaate on tulevaisuutta. Jaksan aina yllättyä siitä,miten suomalainen maku ei kehity mihinkään suuntaan. Aina yhtä huonoa,koskee myös maamme "muodin ammattilaisia". Kun ei ole,niin ei sitten ole.
Lue kommentti