Kuvat
Ville Varumo
Juslin Maunula -brändin perustajat, arkkitehti Lilli Maunula ja  vaatesuunnittelija Laura Juslin.
Juslin Maunula -brändin perustajat, arkkitehti Lilli Maunula ja vaatesuunnittelija Laura Juslin.

Vaatesuunnittelija Laura Juslinin ja arkkitehti Lilli Maunulan perustama designstudio on vastaisku minimalismille. "Olemme suomalainen brändi, mutta emme edusta skandiminimalismia."

Juslin Maunulan näyteikkuna Helsingin Neitsytpolulla erottuu naapureistaan. Vaatesuunnittelija Laura Juslinin ja arkkitehti Lilli Maunulan myymälä-studion ikkuna on suorastaan vastaisku minimalismille. Oivaltavat kuosi-, väri- ja materiaalirinnastukset rytmittävät installaatiota, joka koostuu kangaspaloista ommelluista graafisista istuintyynyistä ja niille asetelluista kangaslaukuista. Juslin Maunulan tunnistettava estetiikka luo illuusion sattumanvaraisuudesta, vaikka kokonaisuus on aina harkiten suunniteltu.

Juslin Maunulan lattiatyynyt voi yhdistää toisiinsa saumoista.
Inspiraatio Finarten Ametisti-maton pintarakenteeseen kumpuaa muodin ja arkkitehtuurin maailmasta: vaatteiden pliseerauksista sekä rihlatuista kivi- ja kaakelipinnoista.
Vuonna 2022 lanseerattu tekstiilituotesarja Jumble saa jatkoa uusin värein ja materiaalein. Suunnittelun lähtökohtana on toiminut summittainen erä korkealaatuista tekstiiliteollisuuden ylijäämämateriaalia.

Lilli: Juslin Maunula -brändi sai alkunsa, kun tapasimme vuosien jälkeen sattumalta vuonna 2015. Keskustelu eteni nopeasti työkuvioihin. Toisistamme tietämättä olimme tehneet lopputyömme muodin ja arkkitehtuurin yhteyksistä, Laura Aalto-yliopiston muodin koulutusohjelmassa, minä arkkitehtuuriosastolla. Lisäksi meille kummallekin oli kirkastunut, että haluamme työskennellä itsenäisesti muotialalla, uudesta näkökulmasta käsin. Pilottiprojektina teimme yhdessä tilallisen installaation Designmuseoon. Koska yhteistyö oli niin antoisaa, perustimme tämän jälkeen Juslin Maunula -brändin ja suunnittelutoimiston.

Laura: Työnjako on rakentunut orgaanisesti omanlaisekseen. Pilottihankkeen aikana meillä oli selkeät roolimme, mutta nyt, kahdeksan vuoden jälkeen, teemme kaiken yhdessä. Lilli saattaa ohjeistaa ompelua ja minä voin piirtää pohjakuvia tai rakentaa pienoismallia, vaikka koulutustaustamme menevätkin tekemisissä ristiin.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Laura: Muoti ja arkkitehtuuri ovat meille työkaluja, jotka mahdollistavat Juslin Maunulalle ominaisen twistin luomisen. Kahden alan ajattelutapojen yhdistäminen on kaiken yläpuolella. Arkkitehtuurista tuttu modulaarisuus ja muotipuolelta kumpuava ymmärrys konseptin tärkeydestä yhdistävät useimpia töitämme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lilli: Laatu ja kiertotalous kulkevat suunnittelussamme käsi kädessä. Olemme alusta alkaen suunnitelleet tuotteita, jotka täyttävät myös luksuksen kriteerit, vaikka se vääjäämättä tarkoittaa pienempää yleisöä ja asiakaskuntaa. Teemme työtämme harkiten ja annamme suunnitteluprosessille aikaa. Tällä hetkellä käytämme oman mallistomme tuotteissa ylijäämätekstiilejä, joista suunnittelemme huippumuotia ja kodintuotteita.

Juslin Maunulan suunnittelemat takit valmistetaan kierrätysmateriaalista, 550 e, juslinmaunula.shop.

Uniikki Scrunch -laukku,175 e, juslinmaunula.shop.

Lilli: Inspiroidumme yhä uudelleen kiertotalouden loputtomista mahdollisuuksista; siitä, miten voimme antaa jätemateriaalille uuden elämän luksustuotteina. Mallistossamme myös sattumalla on sijansa. Koska saamme kankaita aina rajallisen erän emmekä tiedä eri värien määrää, emme voi etukäteen täysin kontrolloida suunnitteluprosessiamme. Koska haluamme hyödyntää käyttämämme materiaalit mahdollisimman tehokkaasti, eri vaihtoehtoja on tutkittava ajan kanssa.

Laura: Rajattu saatavuus lisää Juslin Maunulan oman malliston kiinnostavuutta. Kun tietyistä ylijäämäkankaista valmistettu erä on myyty loppuun, tismalleen samanlaista tuotetta ei voi enää saada.

Lilli: Väriajattelussamme emme erottele värejä rumiin ja kauniisiin. Värejä ja materiaaleja rinnastaen voi suunnitella tuotteita, jotka ovat kokonaisuutena kauniita, vaikka niiden osat voivat yksittäin katsottuina vaikuttaa aluksi rumilta. Teemme oudolta ja jopa rumalta vaikuttavista asioista jotakin kaunista ja kiinnostavaa.

Laura: Taiteen rajamaastossa liikkuminen mahdollistaa taianomaisten, jopa surrealististen kokemusten luomisen. Alusta asti olemme halunneet tarjota kuluttajille elämyksiä, emme pelkkiä tuotteita. Tietty mystisyys kiehtoo meitä. Balenciagan alkuaikoina muotitalon perustaja Cristóbal Balenciaga sivuutti perinteisen kaupallisen kosketuspinnan asettamalla näyteikkunaan pukujen sijaan taidetta. Mallistoihin pääsi tutustumaan vasta muotitalon yläkerrassa. Tällainen lähestymistapa on todella inspiroiva.

Laura: Trendit vaikuttavat työhömme, mutta kartamme ohimeneviä pintatrendejä. Haluamme olla askeleen edellä ja luoda jotain joka kestää aikaa. Muodin historian tuntemus auttaa ennakoimaan tuloillaan olevia ilmiöitä ja poimimaan niistä ne, jotka eivät jää hetkellisiksi.

Lilli: Epäminimalismi on osa Juslin Maunulaa. Olemme suomalainen brändi, mutta emme edusta skandiminimalismia. Suomalaisen muotoiluperinteen funktionalisuuden vaatimus on silti iskostunut myös meihin. Estetiikka ja käytännöllisyys eivät kuitenkaan sulje pois toisiaan. Oman estetiikkamme mukaiset tuotteet puhuttelevat myös kansainvälisiä asiakkaita. Tällä hetkellä Juslin Maunulan tuotteilla on kysyntää erityisesti USA:ssa.

 Kalevalan Vetovoima-rannekorussa on arkkitehtoonista jylhyyttä.

Suosikit juuri nyt

"Meillä on kaksi suosikkia. Pidämme erityisesti Artekille luomastamme HDW-installaatiosta sekä Kalevalan Vetovoima-korusta. Niissä yhdistyy vahvimmin molempien osaaminen: kokonaisvaltainen muotikonsepti ja arkkitehtuurille ominaiset suunnittelumetodit yhdistyvät yllättäväksi ja siksi kiehtovaksi teokseksi."

Juttu on julkaistu Glorian Kodissa 9/2024.

Fakta

KETKÄ?
Juslin Maunula -brändin perustajat, vaatesuunnittelija Laura Juslin (kuvassa oikealla) ja arkkitehti Lilli Maunula. Asuvat perheineen Helsingissä.

AJANKOHTAISTA:
Juslin Maunula lanseerasi kesäkuun 3 Days of Design -muotoilutapahtumassa Kööpenhaminassa uusia Jumble-sarjan kodintuotteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla