Joan Didion (ylh. vas.), Winnie Harlow, Monica Bellucci, Lupita Nyong'o, Christine Brinkley, Ashley Graham ja Madeline Stuart ovat kaikki osaltaan muuttaneet vallitsevia kauneuskäsityksiä.
Joan Didion (ylh. vas.), Winnie Harlow, Monica Bellucci, Lupita Nyong'o, Christine Brinkley, Ashley Graham ja Madeline Stuart ovat kaikki osaltaan muuttaneet vallitsevia kauneuskäsityksiä.

Ohi ovat ajat, joina maailman supermallien luetteluun riittivät ulkomuisti ja kahden käden sormet. Pirstaloituva maailma on muuttanut myös käsitystä kauneudesta.

Jos olit vuonna 1990 vähintään kouluikäinen, sana Freedom ei ensimmäiseksi vie ajatuksiasi vapaustaisteluun. Tuon vuoden syksynä nimittäin julkaistiin George Michaelin video Freedom!’90, jolla esiintyivät supermallit Linda Evangelista, Christy Turlington, Cindy Crawford, Naomi Campbell ja Tatjana Patitz. Se oli ikoninen hetki populaarikulttuurissa – eikä ikoninen-sanan käyttö tässä tapauksessa ole tippaakaan liioiteltua.

Soolouransa Wham!-yhtyeen jälkeen aloittanut George Michael oli v uonna 1990 supertähti, joka 27-vuotiaana oli väsähtämässä videojulkisuuteen. Videot olivat 90-luvun some, joten pysyäkseen pinnalla artistin oli pakko esiintyä niissä. Kun Michael näki britti-Voguessa valokuvaaja Peter Lindberghin ottaman yhteiskuvan aikakauden viidestä kiistattomasta supermallista, hän keksi pyytää näitä esiintymään puolestaan videollaan. Ajatus sisälsi myös hiljaista ironiaa: eikö riittänytkin, kun videolla näkyivät kauniit kasvot. Supermallit näyttävät kuvissa tyrmääviltä samalla, kun aukovat suutaan huulisynkassa Michaelin laulaessa.

Maailmankuulut supernaiset tunsivat arvonsa. Tarvittiin suostuttelua sekä 15 000 dollarin korvaus päivältä jokaiselle, mutta lopulta myös Linda Evangelista myöntyi kuvauksiin. Hän vielä vahvemmin kuin muut viisikosta oli sitä mieltä, ettei enää tarvinnut julkisuutta. Kaikkihan tunsivat jo hänet. Myöhemmin hän on todennut, että aina, kun hän tapaa uuden ihmisen, tämä ottaa ensimmäiseksi puheeksi juuri Freedomin, ei hänen mallinuraansa.

Eri-ikäiset esiin

Näin tuon samaisen Lindberghin kuvan superviisikosta vähän aikaa sitten. Siinä olivat aikansa kiistattomat kaunottaret. Aloin miettiä, keitä olisi vastaavassa kuvassa nyt, vuonna 2016. Mieleen tuli paljon nimiä, paljon erilaisia ja erinäköisiä ihmisiä. Kauneus on pirstaloitunut kuten maailmakin, eikä yhteistä kauneusihannetta enää ole.

Muoti tietenkin vaikuttaa käsitykseemme kauneudesta. 1920-luvulla muoti suosi pieniä rintoja, 1950-luku hoikkaa vyötäröä ja uhkeita rintoja, 1960-luku laihuutta. 1980-luvun vartaloa muokkasivat aerobic ja olkatoppaukset, päätä komisti permanentti. 1990-luku alkoi grungella, Nirvanalla ja Kurt Cobainilla. Kate Moss Calvin Kleinin mainoksissa synnytti käsitteen ”heroin chic”.

Internet mullisti muodin 1990-luvun lopussa. Samoja muotikuvia googlasivat niin teinit kuin seurapiirirouvatkin, ja osalla teineistä oli käytössään isän tai äidin rinnakkaisluottokortti. Muotitalot ja julkkikset omaksuivat vaikutteita massamuodista, ja muotia rentoutettiin myös nuorempaan makuun vetoavaksi. Vuosituhannen alun seuratuimpia julkkiksia oli Paris Hilton, hotellisuvun rikas perijätär, joka vilautteli auliisti alushousujaan ja yhdisteli Vuittonia verryttelyhousuihin.

Myös ikäkäsitystä on ravisteltu. Mainonnassa ja muotinäytöksissä käytetään yhä useammin vanhempia, jopa vanhoja naisia. 80-vuotias kirjailija Joan Didion poseerasi Célinen mainoksissa, koska talo halusi todistaa tekevänsä vaatteita ”ajattelevalle naiselle”. Saman ikäinen Sophia Loren mainostaa Dolce&Gabbanan pinkkiä huulipunaa kauniina, mutta ei liian photoshopattuna. Uransa lisäksi kauneusleikkauksista tunnettu Cher, 69, esiintyy Calvin Kleinin mainoskampanjassa ja Madonna, 57, muun muassa Versacen ilmoituksissa. Cher ja Madonna ovat myös keulakuvia sille ajattelulle, että naisella on oikeus päättää, miltä haluaa vanhetessaan näyttää. 2000-luku on tuonut kauneuskirurgian lisäksi paljon muitakin lääketieteellisiä keinoja nuorekkaan ulkonäön tavoitteluun.

Iäkkäiden hottisten listaan kuuluu myös amerikkalaisen naapurintytön ihannekuva, nyt 61-vuotias malli ja näyttelijä Christine Brinkley. Hän julkaisi marraskuussa kirjan Ageless Beauty. James Bond sai rinnalleen tytön sijaan naisen, 51-vuotiaan italialaisen Monica Belluccin. ”50-vuotias ei ole enää vanha. Hänellä on puolet elämäänsä jäljellä. Minusta kauneus on lahja, joka ei katoa, mutta muuttuu”, totesi Bellucci eräässä haastattelussa.

Monessa koossa

Kaikki mallitkaan eivät enää ole samasta muotista. Winnie Harlow’lla, joka nähtiin Amerikan huippumalli haussa -sarjassa, on vitiligo. Ihotauti, joka tekee hänestä laikukkaan kuin pintohevonen, ei ole ollut esteenä kampanjoille Dieselille ja Desiqualille. Harlow erottuu. Kokoa 46 käyttävä plusmalli Ashley Graham on esiintynyt Voguen, Harper’s Bazaarin, Glamourin ja Latinan sivuilla ja suunnitellut nyt oman alusvaatemalliston. Nuorella australialaisella Madeline Stuartilla on Downin syndrooma, mutta mallin ura on alkanut lupaavasti. Hänet nähtiin syksyllä New Yorkin muotiviikoilla.

Kun Riccardo Tisci valitsi transsukupuolisen Lea T:n Givenchyn näytökseen 2010, asia vielä herätti huomiota. Sittemmin Lea T on valittu periamerikkalaisen hiustuotesarjan Redkenin kasvoksi, eivätkä transihmiset näytöslavoilla enää kohahduta ketään.

Eriväriset ihmiset alkavat olla hyvin esillä muodissa ja mainonnassa. Siksi olikin kummallista, että amerikkalainen W Magazine nousi otsikoihin julkaisemalla heinäkuussa muotieditoriaalin, jossa oli pelkkiä mustia malleja. Ehkä kyse oli siitä, että afrikanamerikkalaiset mallit esiintyivät aidoissa afrohiuksissaan itsensä näköisinä? Muutenhan idea ei ole uusi – tekihän Italian Vogue jo vuonna 2008 kokonaisen numeron, jossa käytettiin vain mustia malleja. Ja Victoria’s Secretin muotishow, jonka naiskuva ei ehkä ole niitä moderneimpia, on malliensa puolesta hyvinkin monikulttuurinen. Meksikolais-kenialainen Lupita Nyong’o puolestaan näyttää olevan maailman vaikutusvaltaisimman muotipäätoimittajan Anna Wintourin erityisessä suosiossa, sillä hän on ollut reilun vuoden sisällä USA:n Voguen kannessa jo kahdesti.

Omanlaistaan monimuotoisuutta edustavat myös superjulkisuuteen nousseet Kardashianit. Hoikan ihannevartalon tilalle he toivat kurvikkaan naisen mallin. Kim Kardashianin ja Jennifer Lopezin ansiosta kuntosaleilla eri puolilla maailmaa naiset pinnistelevät pontevien pakaroiden toivossa. Eikä kukaan ole viime vuosina vaikuttanut niin paljon meikkityyliin kuin Kim Kardashian, joka on saanut meidät varjostamaan ja valaisemaan kasvojamme, vaihtelevin tuloksin.

Kardashianien kuuluisuus ei olisi ollut mahdollista ilman tosi-tv:tä ja Instagramia. Huippumalleista ei ehkä enää voi puhua, mutta malleista tunnetuimmat, kuten Kardashianin perheeseen kuuluva Kendall Jenner ja Gigi Hadid ovat tulleet julkisuuteen tosi-tv:n kautta. Nyt heitä kuvaavat muotikuvaajien huiput, mutta vielä enemmän näiden tyttöjen maine perustuu heidän taitoihinsa poseerata selfieissä ja postata niitä seuraajilleen.

Tyyli-ikoninkin menestystä mitataan nykyisin sillä, kuinka paljon hänellä on seuraajia Instagramissa. Sen avulla näyttelijä voi saada USA:ssa roolin tv-sarjassa tai tavallisesta ihmisestä tulla julkkis. Milleniaalit eli 90-luvulla ja 2000-luvun alussa syntyneet käyttävät tähän tarkoitukseen sujuvasti myös Snapchatia ja Periscopea, me vanhemmat tietysti seuraamme perässä.

Some muutti kaiken

Milleniaalit ovat nyt niitä, joita markkinat haluavat miellyttää. Nuorten kuluttajien uskotaan tai tiedetään kaipaavan jotain muutakin kuin tyyliä ja laatua. Pitää hätkäyttää ja saada tykkäyksiä ja jakoja sosiaalisessa mediassa. Tästä on hyvänä esimerkkinä Alessandro Michelen Guccille suunnittelemien, suorastaan sekopäisiltä näyttävien kokoelmien erinomainen kaupallinen menestys.

Monimuotoisemmaksi muuttuva muotimaailma voi parhaimmillaan antaa näkyvyyttä erilaisuudelle ja tehdä siitä hyväksyttävämpää. Se voi tukea syrjäytettyjä ihmisryhmiä ja nostaa heidän joukostaan uudenlaisia ihanteita. Mutta onko muodin ja kauneuden maailma oikeasti tullut avarakatseisemmaksi? Jospa kyse onkin siitä, että mikään ei enää oikein hätkäytä? Jatkuvasta kuvavirrasta pitää kuitenkin erottua, jotta herättää visuaalisilla ärsykkeillä puudutettujen kuluttajien huomion.

Huomion voi saada vaikka paljailla pakaroilla, kunhan niiden omistaja ja julkaisuympäristö on riittävän kiinnostava. Tässä onnistui Kim Kardashian öljyttyine peppuineen Paper-lehdessä marraskuussa 2014. Pikkusisko Kylie Jenner pyllisteli peppu paljaana latekseissaan joulukuussa 2015 Interview-lehdessä. Se ei tainnut hetkauttaa ketään, ei edes 18-vuotiaan Kylien äitiä Kris Jenneriä. Hänen mielestään oli hienoa, että taas yksi tyttäristä oli päässyt kuuluisan kuvaajan, tällä kertaa Steven Kleinin, kuvattavaksi.

Huippubrändien parissa työskentelevät ihmiset hakevat kauneuteen uusia näkökulmia, sillä heidän kaiken nähneet kuluttajansa haluavat koko ajan uutta ja erikoista.

Suurelle yleisölle muotia ja kauneutta markkinoidaan kuitenkin edelleen melko perinteisesti. Symmetriset kasvot, valkoiset hampaat ja kiiltävät pitkät hiukset nuoressa varressa vetoavat vuosikymmenestä toiseen niin naisiin kuin miehiinkin. Tavallisen kuluttajan silmissä Cara on kauniimpi kuin Gaga, sanovatpa trendinenät mitä hyvänsä.

Li Andersson jaksaa paremmin, kun nyrkkeilee säännöllisesti eikä tissuttele arkena.

Hyvinvointi perustuu kolmeen asiaan, Li Andersson tietää. Ensimmäinen on kunnon treeni pari kertaa viikossa. Talvella hän käy kerran viikossa avannossa ja saunassa. Kylmä vesi tekee hyvää iholle ja verenkierrolle mutta myös mielelle.

Stressi purkautuu parhaiten nyrkkeilysalilla. Nyrkkeily ei lajina ollut Lille aivan outo, sillä nuorempana hän harrasti potkunyrkkeilyä.

”Nyrkkeilyssä tulee treenattua koko kroppaa, ja erityisesti niitä lihasryhmiä, jotka surkastuvat istumatyössä. Hartiat, selkä ja vatsa vahvistuvat ihan silmissä. Viime talvena kävin hiihtämässä kerran vain todetakseni, että olen lajissa aivan surkea.”

Toinen tärkeä asia ovat kunnolliset yöunet ja riittävästä vitamiinien saannista huolehtiminen. Kun työkiireet painavat päälle, Litä on turha pyytää mukaan ystävien illanviettoon: levosta hän ei tingi.

”Ruokavalio on heikko kohtani. Työhön liittyy niin paljon matkustamista, että ruokailuajat ovat epäsäännöllisiä ja ruoan sisältö jää usein yksipuoliseksi. Huomaan selvän eron olossani, kun syön lisävitamiineja purkista.”

Kasvissyöjä Li paikkaa ruokavalion puutteita lisäravinteilla, kuten sinkillä, D-vitamiinilla, omega-3-rasvahapoilla ja biotiinilla.

Kun Li huomasi, että viininjuonti arki-iltaisin vaikutti virkeyteen, jäi viikolla tissuttelu kokonaan pois.

”Olen huomannut, että alkoholin vähentäminen on vaikuttanut hyvinvointiini merkittävästi. Jo yksi tai kaksi viinilasillista heikentää uneni laatua. Juhlat ovat tietysti asia erikseen.”

Kolmas keino epäsäännöllisestä elämästä selviämiseen Lillä on itsensä helliminen ja piristäminen lempituotteiden avulla. Hän sanoo olevansa laiska meikkaaja, mutta kiinnittää huomiota silmänalusten peittämiseen ja katseen kirkastamiseen rajauksilla. Arki- ja juhlameikki eivät juuri eroa toisistaan.

”Jos haluan hullutella, tai on semmoinen olo, että itse tai maailma tarvitsee piristystä, sipaisen huulipunaa. Tällaiselle mustiin pukeutuvalle tyypille kirkkaan värinen kynsilakka ja huulipuna tekevät ihmeitä.” G

Juttu on alun perin ilmestynyt kesä-heinäkuun 2017 Gloriassa.

Kuka?

Li Andersson, 30, Vasemmistoliiton puheenjohtaja, kansanedustaja ja Turun kaupunginvaltuuston jäsen.

Suosikkituotteet: Pai Chamomille and Rose Hip Relaxing Day Creme: "Törkeän hyvä kosteuttaja."

Absolution Lé Sérum Anti-Soif -seerumi: "Kestosuosikkini, toimii ympäri vuoden."

Smashbox Photo Finish Under Eye Primer -silmänalusvoide: "Minulla on silmäpussit geeneissä, tämä on paras niiden peittämiseen."

Rahaa seinästä ilman työntekoa

Li Andersson meikittömänä: ”Alkoholin vähentäminen on vaikuttanut hyvinvointiini merkittävästi”

Vierailija kirjoitti: Höpö-höpö Li on Suomemme yksi ehkä parhaita ja asiohin perehtyneimpiä poliitikkoja ja kun ottaa huomioon iän niin väittäisin että paras. Hieman kun tulee iän tuomaa kokemusta lisää niin hänestä tulee todella merkittävä hahmo politiikan ympyröihin... Tämä oli hyvä vitsi, kiitos päivän nauruista :)
Lue kommentti

Mikäpä on lomaillessa, kun matkalaukkuun on pakattu tarkasti valitut kosmetiikan täsmätuotteet. Näiden tuotteiden avulla näytät hehkeältä niin rantatuolissa kuin suurkaupungin sykkeessäkin.

1. Misellivesi on hyvä matkatuote, joka pelastaa, jos pesuvettä ei ole saatavilla. Sitä voi käyttää myös tavallisen puhdistuksen täydentäjänä. Gisèle Denis Aqua Micelar Triple Action 5,75e/200ml, Citymarketit.

2. Ohut, mattapinnan jättävä kasvojen aurinkosuoja La Roche-Posay Anthelios XL sk 50+ on miellyttävä käyttää, 19,50e/50ml.

3. Runsautta ja rakennetta hiuksiin antaa monikäyttöinen Rich Pure Luxury Argan Volumizing Mousse. Käytä föönauksen alle tai anna hiusten kuivua itsekseen. Voit lisätä myös kuiviin hiuksiin. 16,90e/200ml.

4. Sokerisuihke on monitoimituote, jolla saat hiuksiin rakennetta ja runsautta. Käytä kuiviin tai kosteisiin hiuksiin, rutistele. Wella Eimi Sugar Lift toimii myös föönauksessa. 21,90e/150ml.

5. Herkullisia värejä tarjoaa vegaaninen kynsilakkasarja NCLA. Kuvan aurinkoisen oranssi sävy on Carrots. 19,90e/13,3ml, Sokos ja Emotion.

6. Vegaaninen Algamaris Crème Solaire sk 30 on sävyttävä ja korvaa kesällä meikkivoiteen, 21,90e/100ml.

 

1. Kuorinta pitää vartalon ihon pehmeänä ja saa itseruskettavan levittymään tasaisemmin. Eco by Sonia Pink Himalayan Salt Scrub 45e/250g.

2. Rusketus ei kulu kuorimalla, mutta iho kirkastuu ja hoitavat aineet imeytyvät paremmin kuorittuun ihoon. Estelle & Thild Biocleanse Radiance Micro Polish on hellävarainen, sopii käytettäväksi vaikka päivittäin. 24,90e/50ml.

3. Kuorivia happoja sisältävä kosteuttava Exuviance Heel & Elbow Dry Skin Repair pitää kantapäät ja kyynärpäät pehmeinä, 37e/100g.

4. Tehoainepitoisuudet nousevat asteittain Environ Vita-Peptide C-Quence Serum -sarjassa. Eniten A-, C- ja E-vitamiinia, antioksidantteja ja peptidejä on nelosessa. Sopii käytettäväksi myös auringossa, kunhan muistat lisätä aurinkosuojan. 199e/35ml.

5. Säästä aikaa ja silmän-ympärysihoa, hanki tehokas silmämeikinpoistoaine, jolla meikkiä ei tarvitse jynssätä pois. Lumene Silmä- ja huulimeikinpoistoaine tehoaa myös vedenkestävään meikkiin. 6,90e/100ml.

6. Mineraalipuuteri siirtyy varresta suoraan siveltimeen ja siitä näpsäkästi kasvoille. Kiva aurinkosuoja käsilaukkuun tai sporttikassiin, sillä Colorescience Sunforgettable Loose Mineral Sunscreen sk 30 on vedenkestävä. Kolme sävyä. 55,90e/6g.

 

1. Ripset saavat lisää pituutta, kun käytät säännöllisesti muutaman viikon Revitalash Advanced -seerumia ripsirajassa. Tehoaineina on biotiinia ja peptideja. Kun otat lisäksi ripsiin kestovärin, et välttämättä tarvitse maskaraa joka käänteessä. 159e/3,5ml.

2. Superkestävä Diego Dalla Palma -ripsiväri on vedenpitävä, ja sen voi antaa olla ripsissä jopa pari, kolme päivää. 31,80e.

3. Kulmakarvat eivät katoa uintireissulla, kun käytät vedenkestävää Isadora Sculpting Brow Pen -kynää. Sävyjä kolme. 14,90e.

4. Kiireessä tai matkustaessa L'Oréal Paris Rare Flowers -puhdistusliinat ovat käteviä. 4,55e.

5. Aurinkovoiteen lisäksi ihoa voi suojata UV- ja muilta ympäristön aiheuttamilta vaurioilta antioksidanteilla. Medik8 CE-Tetra -seerumi stimuloi myös kollageenintuotantoa ja vähentää pigmenttivaurioita. 87e/30ml.

6. Kun haluat iholle extrahehkua, levitä sille Glamglow Glowstrater Mega Illuminating Moisturizer -kosteusvoide. Kolme sävyä, joista kesäiholle sopii Sun Glow. 39,90e/50ml.

+ Selviät ilman lakanpoistoainetta, kun käytät kynsilakan alla Ünt Ready for Takeoff -aluslakkaa, jonka voi poistaa sormin. 12,90e/15ml.

Näyttelijä Aino Seppo ei nipota ruokavaliosta, mutta herää aikaisin teatterin aamujumppiin.

 

Nuttura paljastaa melkoisen yllätyksen, kun näyttelijä Aino Seppo avaa kampauksensa. Yleisöltä huikean pitkät, kiiltävät hiukset ovat yleensä visusti piilossa.

“Pidän hiukset pitkinä, sillä tykkään pitää niitä nutturalla, täti-ihminen kun olen”, Aino nauraa.

Hän on keskittynyt viime vuodet teatteriin, mutta on esillä myös television Syke-sairaalasarjassa. Näytöskaudella esityksiä on joka ilta, ja kasvoilla on kotiin tullessa vahva lavamaskeeraus.

“Ihoa ei pidä liian tiheään hoitaa, jotta ei pääse ylikuntoon!”

Pitkäksi venyvinä iltoina puhdistukseksi riittävät meikinpuhdistusliinat, ilman huonoa omaatuntoa. Ripsissä Ainolla on ollut jo useamman vuoden pidennykset, joten aamuisin tarvittava ehostus on jo kasvoilla valmiina.

Leppoisa asenne näkyy myös ihonhoitorutiineissa. Kauden aikana Aino käy muutaman kerran luottokosmetologillaan, joka hoitaa kasvot kuntoon led-valohoidolla.

“Ei pidä liian tiheään hoitaa, jotta ei pääse ylikuntoon!”

Vuosien varrella hän on kokeillut erilaisia rajoituksia ruokavalioon: välillä on jäänyt pois liha, joskus hiilihydraatit. Aino on lähtenyt yleensä kokeiluihin mukaan tukeakseen ystäviään. Lopulta kieltäytymisestä on kuitenkin seurannut vain ahdistusta. Kokemusten kautta hän onkin oppinut, että voi parhaiten, kun lautaselle tai lasiin saa ottaa juuri sitä, mitä milloinkin haluaa.

“Kohtuullinen sekakäyttö on ehdottomasti minun juttuni. En suosi tiukkapipoisuutta millään elämän alueella.“

Vaikka Aino suhtautuu asioihin rennosti, ajatus vapaasta taiteilijaelämästä on pelkkä myytti.

“Kohtuullinen sekakäyttö on ehdottomasti minun juttuni.“

“Lavalla pitää olla sekunnilleen oikeaan aikaan, ja näytösten aikataulut tietää aina puoli vuotta etukäteen. Ei siinä ole mahdollisuutta odotella inspiraatiota”, Aino nauraa.

Näyttelijä viihtyy vapaallakin työpaikalla: teatterilla järjestetään neljänä aamuna muun muassa jooga-, body balance - sekä tanssitunteja, joihin hän on osallistunut jo 25 vuoden ajan.

“Välillä petiin pääsee töiden jälkeen vasta puolenyön jälkeen, ja jumppa alkaa jo yhdeksältä. Mutta on se sen arvoista.”

Aino Seppo, 58, näyttelijä.

Suosikkituotteet: Forelle-vesi: “Lähestulkoon ainut ihonhoitotuotteeni. Levitän tätä kasvoille aamuin illoin tai silloin, kun muistan.” Moroccan Oil -hiusöljy: “Tekee hiuksista pehmeät ja ihanan kiiltävät ja hoitaa latvojakin.” Nuxé-vartaloöljy: “Kivan hento tuoksu, joka korvaa joinain päivinä parfyymin.”

Modernit aurinkopuuterit ovat laadukkaita ja levittyvät kuin unelma.

 

 

1. Diorskin Nude Tan Powder, 62 e

Ison näyttävän Dior-pahvirasian sisältä löytyy pieni suti sekä upea ja myös varsin painava rasia. Tuote on nimensä mukainen, nudemaisen kevyt. Ylellinen aurinkopuuteri loihtii hehkuvan päivettyneen sävyn kasvoille.

2. Lumene Natural Glow Bronzer, 15,90 e

Koruttomaan, mutta miellyttävän kevyeen rasiaan pakattu aurinkopuuteri leviää hyvin. Tuote on kasvoilla lähes huomaamaton, mutta kauniilla tavalla. Hillittyä hehkeyttä suomalaiseen, ei liian näyttävään tapaan.

3. Nyx Professional Makeup Matte Body Bronzer, 10,50 e

Nyxin aurinkopuuteri on kelpo perustuote, joka leviää hienosti. Hyvin kevyt trooppinen tuoksu vie ajatukset jo kohti lähestyvää kesälomaa, palmunlehvien väleistä pilvistävää aurinkoa ja drinkkiä altaan äärellä.

4. Clarins Bronzing Duo Mineral Powder Compact SPF 15, 42,20 e

Hivenen tylsän rasian sisältä löytyy superlaadukas tuote. Aurinkopuuteri koostuu kahdesta sävystä, kullan- ja kuparinruskeasta. Niitä yhdistelemällä saa itselleen sopivan sävyn. Plussaa myös aurinkosuojasta.

5. YSL Les Sahariennes Bronzing Stones Collection, 59 e

Virkeän vihreässä, liskokuosisessa rasiassa on isokokoinen peili. Itse tuote on tuttua YSL-laatua, se suorastaan sulautuu kasvoille. Loppu-tuloksena on erittäin luonnollinen kesäinen hehku.

6. Oriflame Giordani Gold -puuterihelmet, 34 e TESTIN VOITTAJA

Monenväriset minipallerot rasiassa arveluttavat, mutta mineraaliyhdistettä sisältävät puuterihelmet ovatkin käytössä hurmaavan ylelliset. Käsintehdyistä helmistä saa kasvoille ihanan heleän sävyn.