Toimitusjohtaja Daniela Yrjö-Koskinen jätti uran maailmalla, koska halusi jatkaa sukupolvien ketjua perheyrityksessä. Päätös oli lopulta itsestään selvä. ”Jo lapsena nahistelimme veljeni kanssa siitä, kummasta tulee Novitan johtaja.”

 

 

Viisi vuotta kosmetiikkajätti Revlonin markkinointiosastolla Lontoossa olivat parikymppiselle Daniela Yrjö-Koskiselle, silloiselle Gylfenille, upeaa aikaa.

”Asuin ihan kivenheiton päässä Harrodsilta. Joka aamu kävelin Hyde Parkin läpi Revlonille. Töitä tehtiin ihan hulluna, matkustin paljon ja opin valtavasti”, hän kuvailee.

Yhdysvaltalaisyrityksen Lontoon-konttorilla oli Danielan pään menoksi suuret suunnitelmat.

”Revlonilla oli urapolku minulle suunniteltuna. Silloinen esimieheni siellä oli siirtymässä eläkkeelle, ja hän olisi halunnut, että jäisin sinne.”

Silti hän päätti palata kotiin Suomeen, kun perheyritys kutsui.

Päätös ei ollut aivan helppo, mutta viiden vuoden aikana Daniela oli nähnyt myös sisältä päin, miten kosmetiikkayritys listautui pörssiin. Ero kotona odottavaan perheyritykseen, lankavalmistaja Novitaan, tuntui selvältä.

”Ehkä se raadollinen kvartaalitalous ei lopulta sopinut arvoihini. Amerikkalaisessa pörssiyrityksessä näki todellakin kvartaalitalouden paineet.”

”Revlonilta ne soittivat isällenikin, että oletko ihan hullu.”

Myös silloinen poikaystävä, nykyinen aviomies Martti Yrjö-Koskinen vaikutti päätökseen.

Daniela valitsi paluun kotiin ja isoiso-isänsä perustamaan, isänsä Ernst Gylfen johtamaan Novitaan. Lontoo vaihtui Lauttasaareksi, amerikkalaisen kosmetiikkajätin markkinointiosasto Novitan markkinointijohtajan tehtävään.

”Kyllä frenditkin ihmettelivät. Revlonilta ne soittivat isällenikin, että oletko ihan hullu.”

Mutta isä ja tytär tiesivät, mitä tekivät. Vastuu Novitasta oli siirtynyt jo kolmessa sukupolvessa perheessä. Nyt oli neljännen aika.

Vajaa vuosikymmen myöhemmin Novitassa toteutettiin virallinen sukupolvenvaihdos ja omistus siirtyi Danielalle ja hänen sisaruksilleen Patricia Gylfelle ja Ernst Fredrik Gylfelle. Daniela nousi yrityksen varatoimitusjohtajaksi 2008 ja toimitusjohtajaksi 2010.

Lapsuuden haaveita

Ei ole aivan varmaa, oliko ikää seitsemän vai kahdeksan vuotta, mutta ensimmäisiä äidinkielen kirjoitustehtäviä se oli. Tehtävänä oli kirjoittaa, mikä minusta tulee isona. Daniela kirjoitti: ”Novitan toimitusjohtaja.”

”Olen yrittänyt löytää sitä paperia, mutta se on hävinnyt jossain muutoistani”, Daniela harmittelee. 45-vuotiaalle toimitusjohtajalle ainekirjoitus olisi kehystämisen arvoinen.

”Silloin varmaan suurin osa pikkupojista uneksi jostain poliisin urasta, tytöt ballerinan tai mitä lienee. Minusta on ollut ihan pienestä pitäen selvää, että isona minusta tulee Novitan toimitusjohtaja.”

Daniela muistaa, miten isällä oli tapana tuoda kotiin asiakkaita ja Novitan henkilöstöä. Lapset olivat mukana tarjoilemassa ja viihdyttämässä vieraita.

”En ikinä pitänyt ajatusta perheyrityksestä painostavana. Jotain muuta kapinaa oli teini-ikäisenä, mutta ammatillisesti tämä on aina ollut se, mitä haluan.”

”Tämä on meidän kruununjalokivemme, osa perhettä.”

Danielan sisko ja veli istuvat yrityksen hallituksessa.

”Heillä on tärkeä, vastuullinen ja aktiivinen rooli omistajina.”

”Sukupolvenvaihdoksen aikaan veljeni oli Sveitsissä, töissä pankkialalla, ja viihtyi hyvin. Varmaan joskus lapsena leikillään saatoimme nahistella siitä, kenestä tulisi yrityksen johtaja. Veli ajatteli, että hän on vanhin poika, minä sanoin, että minä olen kruununprinsessa”, Daniela sanoo ja hymyilee.

”Sisarukseni tukevat minua vahvasti. Yritys on meillä vain lainassa. Haluamme viedä Novitan seuraavalle polvelle niin, että se on vakavarainen, itsenäinen, kansainvälinen ja digitaalinen.”

Yhtä tärkeää on, että Novita pysyy perheen omistuksessa.

”Totta kai tulee paljon yhteydenottoja, mutta minun on helppo sanoa ei. Se tulee sydämestä. Tämä on meidän kruununjalokivemme, osa perhettä.”

Sukupolvenvaihdoksia

Toimitusjohtajalle perheyritys on kuin kolmas lapsi. Ne kaksi muuta ovat 15-vuotias tytär ja 13-vuotias poika. Tytär ilmoitti viisi-vuotiaana, että hänestä tulee isona joko Novitan johtaja tai kaninhoitaja.

”Painotan lapsille, että he saavat tehdä aikuisina mitä ikinä haluavat.”

Näyttää kuitenkin siltä, että tässäkin perheessä mahdolliset teini-iän kapinat suuntautuvat toisaalle.

”Tyttäreni löytää koko ajan Instagramista ideoita Novitalle ja välittää ne suoraan meidän brändipäälliköllemme.”

”Olen kehottanut lapsiani hakemaan työkokemusta muualta. Tyttäreni on kaikki viikonloput töissä kahvilassa, hän ei halunnut tulla Novitalle työharjoitteluun.”

Yhtäkkiä trendikkäät pojatkin virkkasivat omat piponsa.

Sukupolvenvaihdos, jossa Daniela nousi toimitusjohtajaksi, osoittautui menestykseksi. Viime vuosikymmenen aikana yrityksen liikevaihto on kasvanut puolella ja liikevoitto yli viisinkertaistunut.

”Kun tulin Lontoosta Novitaan, neuleet ja neulominen eivät olleet trendikkäitä. Se oli 1990-luvun laman jälkeistä aikaa. Meidän top-tuotteemme oli harmaa sukkalanka.”

2000-luvun alussa moni yhtäaikainen trendi koitui Novitan eduksi: itse käsillä tekemisen arvostus nousi, ja samaan aikaan näyttäviä neuleita alkoi näkyä catwalkeilla. Pohjoismaisen designin nousu ja tanskalaisten maailmalle lanseeraama hygge sopivat suomalaisen lankakehräämön tarinaan.

Käsityöblogit ja sosiaalisen median nousu vahvistivat tee-se-itse -trendiä. Yhtäkkiä trendikkäät pojatkin virkkasivat omat piponsa.

Maailmanvalloitus käynnissä

Novita perustettiin Helsingin Villakehräämö Oy:nä 1928. Tehdasrakennus, jonka neljännen kerroksen tavarahissin jykevän oven takana Novitan pääkonttori Lauttasaaressa yhä toimii, rakennettiin 1935. Nykyisinkin Novitan lankojen tuotantopaikkana toimiva tehdas Korialla Kouvolassa avattiin 1974.

1980-luvulta imperiumiin ovat kuuluneet Novita-lehti ja Novita-klubi, vuodesta 2005 verkkoyhteisö Neulomo. Nyt tuotetaan Neulekoulu-videoita NovitaTubeen.

”Emmehän me myy lankoja, vaan mielikuvia ja onnistumisen elämyksiä. Ennen neulottiin tarpeeseen, nyt se on harrastus.”

”Pikkutyttönä istuin saunassa isoisän kanssa ja hän opetti, että muista Daniela, ei ne suuret tulot vaan pienet menot.”

Viime vuosina Novita on investoinut voimakkaasti digitaalisiin palveluihin. Se on vetäytynyt Venäjältä ja Baltiasta ja yrittää maailmanvalloitusta Ruotsin, Saksan ja Englannin kautta.

”Olen joutunut perustelemaan näkemyksiäni hallituksessa, mutta se on hyvä. Silloin joutuu miettimään asiat läpi.”

Vakavarainen perheyritys voi investoida uusille markkinoille, mutta terve nuukuus kulkee sekin verissä.

”Muistan, kun pikkutyttönä istuin saunassa isoisän kanssa ja hän opetti, että muista Daniela, ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Kyllähän kansainvälistymiseen ja digitaalisiin palveluihin voisi panna rahaa vaikka kuinka paljon.”

Toimitusjohtaja hyväksyy henkilökohtaisesti kaikki Novitan laskut.

”Jos haluan siirtää tämän yrityksen vakavaraisena eteenpäin, pitää olla tarkka.”

Kiltti, mutta kova

Oman johtajanuran virheistä suurimmat ovat liittyneet rekrytointeihin, Daniela arvioi itse.

”Jos en ole kuunnellut omaa gut feelingiäni, sisäistä ääntäni.”

Daniela toteaa, että myös sisäinen ääni voi vahvistua vuosien myötä. Hankalista paikoista selviäminen kasvattaa.

”Kun tulin tänne keltanokkana 1998, isäni pisti minut irtisanomaan omia tiimiläisiäni, joista jotkut olin tuntenut pikkutytöstä asti. Se oli ihan kauheaa. Minä itkin, ja he itkivät. Jälkikäteen olen ajatellut, että se oli sellainen testi.”

Testi opetti nuorelle markkinointijohtajalle, että tarvittaessa hän osaa olla kova.

”Minua joskus haukutaan siitä, että olen liian kiltti. Mutta yleensä se on parasta kaikille, jos vaikka irtisanomistilanteessa on avoin.”

”Minä itkin, ja he itkivät. Jälkikäteen olen ajatellut, että se oli sellainen testi.”

Työn vastapainona Daniela viettää aikaa perheensä ja sukunsa kanssa ”hyggeillen viikonloppukodissa”.

”Ei ole telkkaria. Vedetään villasukat jalkaan ja ollaan siellä takkatulen ääressä. Kiireisen työn vastapainona pitää olla omaa aikaa. Jooga ja neulominen ovat minulle mindfulnessia.”

Neulominen? Työn vastapainona? Danielaa itseäänkin naurattaa.

”Ihme kyllä kun neulon, en mieti työasioita. Se on meditatiivista, minun oma kuplani.” G

Juttu on alun perin ilmestynyt kesä-heinäkuun 2017 Gloriassa.

Kuka?

Daniela Yrjö-Koskinen, 45, Pohjoismaiden suurimman käsityölankojen valmistajan Novitan toimitusjohtaja.

Asuu ja työskentelee Helsingissä. Naimisissa, kaksi lasta.

Valmistunut ruotsinkielisestä kauppakorkeakoulusta Hankenista. Opiskellut myös Berkeleyn yliopistossa Yhdysvalloissa.

 

Näin johdan

1. Arvot. ”On helppo toimia ja tehdä

päätöksiä, kun on vahvat arvot. Aina kun mietin isoja tai pieniä valintoja, tukeudun arvoihimme, jotka on mietitty yhdessä henkilöstön kanssa.”

2. Oikeat yhteistyökumppanit. ”Haluamme tehdä yhteistyötä sellaisten tahojen kanssa, jotka jakavat meidän arvomme. Tekemisessä pitää olla aitoutta ja intohimoa.”

3. Tiimi. ”Tiimityössä kaikkein tärkeintä

on toisen kunnioittaminen ja arvostaminen sekä toisen kuunteleminen ja avoimuus.”

4. Kädet savessa. ”Haluan johtaa yhtenä tiimistä. Juuri messuilla Saksassa olin messuosastolla töissä aamusta iltaan.”

5. Rohkeutta ja ylpeyttä. ”Kun suomalais-yritys menee maailmalle, pitää mennä rohkeasti ja ylpeästi. Kun haistaa mahdollisuuksia, niihin pitää uskaltaa tarttua.”