Blanca Juti ei voisi tehdä arvojensa vastaista työtä.
Blanca Juti ei voisi tehdä arvojensa vastaista työtä.

Heinekenin yrityssuhteiden johtaja Blanca Jutin kotimaa muuttuu uran mukaan, mutta arvot pysyvät. Tärkeimmät niistä ovat ympäristöasiat ja sukupuolten tasaveroinen kohtelu.

 

Blanca Juti muutti Meksikosta Suomeen huonoimmalla mahdollisella hetkellä. Elettiin syvintä lama-aikaa 1990-luvun alun Suomessa. Maahanmuuttajia ei ollut nimeksikään, vapaita työpaikkoja vielä vähemmän. Blanca oli 23-vuotias, vastavalmistunut eikä puhunut suomea. Uhkarohkean päätöksen syynä oli rakkaus.

”Olin koulutukseltani antropologi ja väittelemässä tohtoriksi kirjallisuudesta. Veljeni vitsaili aina, etten ikinä saisi työpaikkaa tällaisilla tutkinnoilla”, Blanca muistelee yli 20 vuotta myöhemmin.

Epäilyksistä huolimatta Blanca pääsi töihin Suomen Meksikon suurlähetystöön. Muutaman vuoden aikana hän opetteli päättäväisesti kieltä, kotiutui Helsinkiin ja sai ensimmäisen lapsensa yhdessä miehensä, filosofi Riku Jutin kanssa. Nousukiitoon lähtenyt Nokia oli herättänyt naisen kiinnostuksen, ja hän mietti, miten yritykseen voisi päästä töihin.

”Veljeni vitsaili aina, etten ikinä saisi työpaikkaa tällaisilla tutkinnoilla.”

”Tartuin puhelimeen ja soitin Nokialle, että olisiko teillä minulle töitä”, Blanca nauraa.

”Perustelin, miksi minut pitäisi palkata ja mitä voisin yrityksen hyväksi tehdä. Tein sen niin hyvin, että sain paikan. Asiassa oli vain yksi mutta – he halusivatkin minut töihin Yhdysvaltoihin.”

Blanca muistaa edelleen, kuinka soitti heti parkkipaikalta miehelleen ja kertoi saamastaan työtarjouksesta. Pian pariskunta ja kaksivuotias Joakim-poika pakkasivatkin jo tavaransa ja muuttivat Dallasiin. Siitä alkoi 14 vuotta kestänyt työputki, jonka aikana Blanca työskenteli Nokian matkapuhelinyksikön johtotehtävissä ympäri maailmaa.

”Tarkoitukseni oli olla Englannissa vain muutaman kuukauden ajan, mutta minut hyväksyttiinkin opiskelemaan Cambridgen yliopistoon.”

Maisemien vaihtuminen ei ollut Blancalle uutta. Jo seitsemänvuotiaana hänen vanhempansa lähettivät tytön ensimmäistä kertaa veljensä kanssa Yhdysvaltoihin oppimaan englantia. Ulkomailla vietetyt kesät synnyttivät matkakuumeen, ja 15-vuotiaana Blanca lähti vaihto-opiskelijaksi Walesiin.

”Siihen aikaan vaihto-opiskelu oli harvinaista. Tarkoitukseni oli olla Englannissa vain muutaman kuukauden ajan, mutta minut hyväksyttiinkin opiskelemaan Cambridgen yliopistoon”, hän kertoo.

Vielä silloinkin Blanca ajatteli palaavansa opintojen loputtua Meksikoon. Yliopistossa hän kuitenkin tutustui hurmaavaan suomalaismieheen Rikuun, ja päätti lähteä hänen mukaansa Suomeen.

Pitkän Nokia-uran jälkeen Blanca jatkoi työskentelyä Suomi-menestyjien parissa. Hän toimi markkinointi- ja brändijohtajana ensin Fazerilla, sitten peliyhtiö Roviolla. Väliin mahtui myös sapattivuosi, jonka aikana hän kirjoitti kirjan Aitoja. Ihania. Omanlaisia. Vuonna 2013 julkaistu kirja sisältää suomalaisten edelläkävijöiden haastatteluja aina Martti Ahtisaaresta Minna Parikkaan.

”Koskaan ei ole ollut yhtä hyvä aika innovaatioille kuin nyt. Teknologia kehittyy hurjaa vauhtia, ja elämme valtavan viestintävallankumouksen aikaa.”

”Tarkoitukseni oli viettää sapattivapaata matkustellen maailman ympäri. Tajusin kuitenkin, että tavatakseni inspiroivia ihmisiä minun ei tarvinnut kuin astua kotiovesta ulos.”

 

Blanca huomasi, että hänen haastattelemiaan ihmisiä yhdisti halu muuttaa maailmaa ja keksiä ongelmiin luovia ratkaisuja. Samoja teemoja hän päätti jatkaa myös elokuussa julkaistussa toisessa kirjassaan Game Changer (WSOY). Siinä hän esittelee maailman ajankohtaisia ongelmia ja etsii uusia tapoja keksiä niihin ratkaisuja.

”Koskaan ei ole ollut yhtä hyvä aika innovaatioille kuin nyt. Teknologia kehittyy hurjaa vauhtia, ja elämme valtavan viestintävallankumouksen aikaa. Myös arvomaailmassa on tapahtunut muutos, ja milleniaalit arvostavat uudella tavalla esimerkiksi ympäristöä”, Blanca luettelee.

”Maailman muuttamiseen on nyt paremmat mahdollisuudet kuin koskaan ennen.”

Isoja muutoksia kuitenkin tarvitaan.

”Kuilu köyhien ja rikkaiden välillä kasvaa kaikkialla maailmassa. Se puolestaan aiheuttaa radikalismia, ja juuri siihen perustuu esimerkiksi Donald Trumpin suosio”, Blanca sanoo.

”Toinen tärkeä kysymys on ilmastonmuutos. Se on yksi aikamme ja tulevaisuutemme suurimmista uhkista, ja sen torjuminen vaatii jokaisen panosta.”

Näitä kysymyksiä Blanca miettii myös valitessaan työpaikkoja. Pitkän Suomi-uran jälkeen moniosaaja on nyt muuttanut Amsterdamiin, missä hän aloitti panimoyhtiö Heinekenin corporate relations -johtajana viime toukokuussa.

”Ilmastonmuutoksen torjuminen vaatii jokaisen panosta.”

”Ennen kuin otin työpaikan vastaan, halusin selvittää tarkkaan, ovatko ympäristöasiat Heinekenille pelkkiä korulauseita firman suunnitelmassa. En voisi ottaa vastaan paikkaa, joka ei ole linjassa arvomaailmani kanssa. Ja tietysti uuden työn on myös sovittava perhetilanteeseeni.”

Blancan perheelle ulkomaille muuttaminen ei koskaan ole ollut ongelma. Päinvastoin – maailmankansalaisuus on tarttunut myös heihin. Perheen 20-vuotias poika Joakim opiskelee elokuva-alaa Kanadassa ja 16-vuotias tytär Anna muutti äitinsä mukana Amsterdamiin.

Ensin matkapuhelimet, sitten peliala ja nyt olutyhtiö. Blancan aluevaltaukset ovat perinteisesti melko miehisiä aloja. Heinekenin johtoryhmässä hän on vasta historian toinen nainen.

”Ajat kuitenkin muuttuvat. Tarvitsemme monimuotoisuutta. Olisi yrityksiltäkin hullua olla miettimättä naisasiakkaita, koska he ovat puolet kuluttajista.”

 

”Eivät stereotypiat ole haitallisia pelkästään naisille, vaan ne rajoittavat myös miehiä.”

Blancakaan ei ole välttynyt sukupuoleensa liittyviltä ennakkoluuloilta.

”Meillä kaikilla on tiedostamattomia ennakkoasenteita. Minäkin olen kyllä saanut niistä osani. Naista saatetaan kutsua määräileväksi, kun samalla tavalla käyttäytyvää miestä pidetään vain tehokkaana. Mutta eivät stereotypiat ole haitallisia pelkästään naisille, vaan ne rajoittavat myös miehiä”, hän sanoo.

Blanca ja hänen puolisonsa ovat pitäneet huolen, että esimerkiksi lasten ollessa pieniä molemmat osallistuivat tasapuolisesti lastenhoitoon.

”Olemme olleet naimisissa jo 25 vuotta ja tuemme toisiamme kaikessa mitä teemme. Olemme myös saaneet paljon apua esimerkiksi lastenhoidossa molempien vanhemmilta sekä ystäviltämme.”

Pariskunta on pyrkinyt kasvattamaan jälkikasvunsa tasa-arvoon.

”Uskon, että uraa tekevät naiset kasvattavat menestyviä tyttäriä ja empaattisia poikia.”

”Kun näyttelijä Emma Watson piti suurta huomiota saaneen YK-puheensa sukupuolten välisestä tasa-arvosta, sain heti kaksi tekstiviestiä. Toinen oli isältäni ja toinen 20-vuotiaalta pojaltani. He halusivat varmistaa, että minäkin olin nähnyt sen”, hän kertoo.

”Uskon, että uraa tekevät naiset kasvattavat menestyviä tyttäriä ja empaattisia poikia.”

Blanca on johtajana menestynyt ja myös ilmeisen pidetty, kuten hänen LinkedIn-profiilistaan selviää. Kollegat, alaiset ja yhteistyökumppanit kehuvat Blancaa kilpaa energiseksi, dynaamiseksi, inspiroivaksi ja tarkkanäköiseksi johtajaksi.

”Johtajan tarkoitus on saada kaikista tiimin jäsenistä heidän parhaat puolensa esiin. Liian usein keskitytään korjaamaan omia heikkouksia, vaikka tärkeämpää olisi keskittyä siihen, missä on jo todella hyvä.”

Entä mitä ovat Blancan omat heikkoudet? 48-vuotiaalla naisella on kaksi maisterintutkintoa ja tohtorintutkinto, huikea työura sekä onnellinen perhe-elämä. Yhdysvaltalainen Fortune-lehti nimesi hänet vuonna 2014 maailman kymmenen vaikutusvaltaisimman pelialalla toimivan naisen joukkoon. Lisäksi Blanca puhuu kuutta kieltä ja kirjoittaa kirjoja. Pakko kai hänessäkin on olla jotain puutteita?

”Olen todella nopea kaikessa mitä teen, ja se voi olla myös heikkous. En ole hyvä yksityiskohtien miettimisessä. Näen metsän, mutta tarvitsen tiimiini jonkun, joka näkee tarkasti, millaisia puita siellä on”, Blanca kuvailee.

”En myöskään harrasta tarpeeksi liikuntaa”, hän lisää.

”Näen metsän, mutta tarvitsen tiimiini jonkun, joka näkee tarkasti, millaisia puita siellä on.”

Blanca kuvailee uraansa onnekkaiden sattumien sarjaksi.

”En olisi osannut edes kuvitella tai suunnitella elämääni tällaiseksi. Lapsena en ikinä uskonut päätyväni Suomeen tai bisnesalalle. Olen vain aina ollut utelias ja halunnut oppia uutta.”

”Toisaalta olen aina tähdännyt korkealle. Esimerkiksi yliopistotutkinnon tekemiseen menee joka tapauksessa sama aika, tekeepä sen missä tahansa. Miksi en siis olisi tehnyt sitä maailman parhaimpiin kuuluvassa yliopistossa?”

Blanca toivoo voivansa työskennellä Heinekenilla pitkään.

”Perhe on kuitenkin aina kaikkein tärkein. Omat vanhempani eivät ole enää nuoria, ja haluan käydä tapaamassa heitä Meksikossa mahdollisimman usein.”

Vaikka uusi elämä on nyt Amsterdamissa, on Suomi Blancalle aina rakas.

”Suomi tarkoittaa minulle juuria, perhettä ja ystäviä. Se on osa sitä, kuka olen.”

Kuka?

Blanca Juti, 48, Heinekenin corporate relations -johtaja ja johtoryhmän jäsen, filosofian tohtori.

Työskennellyt aiemmin muun muassa Nokian, Rovion ja Fazerin markkinointi- ja brändijohtajana.

Perheeseen kuuluvat puoliso Riku, 16-vuotias tytär Anna ja 20-vuotias poika Joakim.

Jaarat pukeutuvat oman yrityksensä vaatteisiin myös vapaa-ajallaan.
Jaarat pukeutuvat oman yrityksensä vaatteisiin myös vapaa-ajallaan.
Heidi on oppinut, että suomalaisille kannattaa myydä värikkäitä tuotteita.
Heidi on oppinut, että suomalaisille kannattaa myydä värikkäitä tuotteita.
Heidi ja Juha hoitavat parisuhdettaan muun muassa yhteisillä pyörälenkeillä.
Heidi ja Juha hoitavat parisuhdettaan muun muassa yhteisillä pyörälenkeillä.
Heidi ja Juha käyvät usein ostoksilla Oulun kauppahallissa. Kala- liike Haanpäässä heitä palvelee Tero Kivimäki.
Heidi ja Juha käyvät usein ostoksilla Oulun kauppahallissa. Kala- liike Haanpäässä heitä palvelee Tero Kivimäki.

 Heidi ja Juha Jaara ovat kasvattaneet Balmuir-yrityksestään kansainvälisen menestystarinan. Kuninkaallisten ja maailmantähtien luottosisustajat rakastavat mökkeilyä ja pitävät yhtiökokouksensa usein saunan lauteilla.

”Balmuirista tulee yksi maailman tunnetuimmista lifestylebrändeistä”, julisti Juha Jaara illalliskutsuilla kerta toisensa jälkeen, kun yritys oli vasta alkutekijöissään.

Pöydän alla Balmuirin perustanut Heidi Jaara potki miehensä jalkoja

”Kotona aina vannotin, että et sitten sano niin seuraavalla kerralla. Ja aina Juha sanoi”, Heidi nauraa.

”Cheek kutsui meidät pari vuotta sitten kylään. Teimme hänelle muun muassa räätälintyönä nahkaesineitä ja kalusteita sekä lakanat nimikirjailuilla.”

Nyt, 10 vuotta myöhemmin, Balmuirin tuotteita käyttävät muun muassa George Clooney, Tina Turner, Paul Anka ja monet kotimaiset supertähdet, kuten Kimi  ja Minttu Räikkönen ja Cheek.

”Cheek eli Jare kutsui meidät pari vuotta sitten kylään. Teimme hänelle muun muassa räätälintyönä nahkaesineitä ja kalusteita sekä lakanat nimikirjailuilla. Sitten myös Elastinen halusi kotinsa sisustuksen meiltä. Pääsimme katsomaan Cheekin ja Elan keikkaa lavalta, se oli mahtavaa”, pariskunta kertoo.

Monet Balmuirin asiakassuhteista syntyvät samalla tavalla. Heidi ja Juha ystävystyvät asiakkaidensa kanssa ja järjestävät puolin ja toisin erilaisia elämyksiä

”Työn kautta olemme saaneet elämäämme valtavasti upeita ihmisiä. Uskomme, että valttikorttimme on aitous”, pariskunta pohtii.

Ensin maailmalle

Suomalaisyritykset lähtevät yleensä liikkeelle kotimaan markkinoilta ja laajentavat hiljalleen ulkomaille, mutta Balmuir toimi alusta asti päinvastoin.

”Ensimmäiset asiakkaamme olivat Saksasta ja Ruotsista. Juha opetti minut puhumaan alusta alkaen me-muodossa, vaikka olin yrityksessä yksin. Olemme aina pyrkineet siihen, että brändi vaikuttaisi todellista isommalta”, Heidi kertoo.

”Saudi-Arabian prinsessa puolestaan tilasi vastikään koko muotikatalogin kaikki tuotteet jokaisessa värissä ja koossa, ja kaikki kahtena kappaleena.”

Ulkomaan markkinoille tähtääminen oli Heidille itsestäänselvää, sillä hän oli tehnyt kansainvälisen uran Nokialla. Myös Juhalla oli vahva kokemus ulkomaankaupasta.

”Enemmän opettelua on ollut kotimaan markkinoissa. Suomessa menee esimerkiksi enemmän värejä kuin muissa Pohjoismaissa. Tanskaan tilataan pelkkää harmaata ja mustaa, Ruotsiin taas ylellistä beigeä. Lisäksi mallistoissa pitää olla aina jokin yllättävä väri, koska juuri siitä voi tulla hitti Japanissa tai Koreassa.”

Etenkin brändin lohen- ja poronnahkaiset tuotteet ovat hitti Aasiassa ja Lähi-idässä.

”Qatarin hallitsijaperhe halusi kashmir-viltin poronmokkareunuksilla. Saudi-Arabian prinsessa puolestaan tilasi vastikään koko muotikatalogin kaikki tuotteet jokaisessa värissä ja koossa, ja kaikki kahtena kappaleena, puolet Riadiin ja puolet Pariisiin toimitettuina.”

Mökkeilyä ja suurkaupunkeja

Jaarat asuvat Kempeleessä luonnon keskellä ja rakastavat mökkeilyä. Juha opettaa lapsia virvelöimään ja golfaamaan sillä välin, kun Heidi paistaa pihalla lättyjä. Välillä koko perhe tekee veneretkiä Oulujärven poikki Ärjänsaareen.

Toisaalta perheen arkeen kuuluvat yhtä lailla työmatkat suurkaupunkien kansainvälisille messuille, jonne myös lapset tulevat usein mukaan.

”Viimeksi Tokiossa ollessamme majoituimme keskustahotellissa ja kuuntelin, mitä ihmettä lapset puuhaavat kylpyhuoneessa. Siellä he istuivat lattialla ja leikkivät makkaranpaistoa Ärjänsaaressa – keskellä Tokion vilskettä”, Heidi nauraa.

”Olemme sopineet, että arki- ja raha-asioista meillä ei riidellä.”

Arkisin Heidi vie Viivin kahdeksaksi kouluun ja istuu itse usein jo 8.55 lähtevällä lennolla Helsinkiin. Juha puolestaan huolehtii Väinön päiväkotiin ja jatkaa siitä asiakastapaamisiin. Kaksi luottolastenhoitajaa auttaa arjessa, ja usein he myös matkustavat perheen mukana.

”Ostamme paljon palveluita, esimerkiksi siivooja meillä käy joka viikko. Olemme sopineet, että arki- ja raha-asioista meillä ei riidellä.”

Kiireistä arkea helpottaa myös se, ettei kotiin tai mökille ole hankittu televisiota.

 

Palavereita saunassa

Heidi ja Juha ovat yhdessä lähes 24 tuntia vuorokaudessa, mutta parisuhdetta se ei ole haitannut.

”Mehän olemme nytkin ihan rakastuneita!”

Kesken työpäivän pariskunta saattaa toisinaan lähteä metsään pyöräilemään tai pitää hallituksen kokouksen saunan lauteilla. Jatkossa tavoitteena olisi, että perjantai voisi olla kotipäivä.

”Pyhittäisimme parisuhdeaikaa ja hoitaisimme työasioita yhdessä kotona. Sen olemme kuitenkin sopineet, että nukkumaan mennessä ei enää saa puhua työstä”, he kertovat.

Heidi kuvailee Juhaa ”puuksi, jota vasten nojata”. Itse Juha sanoo olevansa jäärä, jonka päätä on vaikea kääntää. Nykyään hän osaa myös tunnistaa, milloin Heidi tarvitsee omaa tilaa.

Pariskunta saattaa pitää hallituksen kokouksen saunan lauteilla.

”Ymmärsin muutama vuosi sitten olevani erityisherkkä, se oli mullistava havainto. Ylilataudun helposti ja luen ihmisiä ja tunnelmia todella hyvin”, Heidi selittää.

Erilaisista luonteista huolimatta pariskuntaa yhdistää samanlainen, ronski huumorintaju.

”Sanon aina Juhalle ennen haastatteluja, että et sitten lauo niitä vitsejäsi. Joskus lehtiin on päätynyt sellaisia heittoja, jotka eivät ehkä kirjoitettuina ole olleet niin hauskoja”, Heidi kertoo.

Jatkuvasti matkoilla

Heidi ja Juha ovat molemmat tottuneet matkustamaan niin työn puolesta kuin vapaa-ajallakin. Naimisiin pari meni Mauritiuksella.

”Tarvitsimme paikalle todistajia ja muistin, että olin pelannut Australiassa golfia mauritiuslaisen miehen kanssa. Pitkän etsinnän jälkeen löysimme miehen, joka otti mukaan muutaman kaverinsa. Niin saimme todistajat kasaan”, Juha muistelee.

Joka kesäkuussa perhe viettää kolme viikkoa Italian San Remossa.

Vaikka matkoja kertyy paljon työnkin puolesta, viettää perhe myös lomat mielellään ulkomailla. Silloin kohteet valitaan lasten ehdoilla.

”Viime vuosina olemme käyneet Dubaissa, se on lasten kanssa mukavan helppo kohde.”

Joka kesäkuussa perhe viettää kolme viikkoa Italian San Remossa. Lomailun ohessa vanhemmat hoitavat myös muutamia asiakastapaamisia ja vierailevat Italian alihankkijoilla. Myös lapset tulevat mielellään mukaan.

”On kiva, että he näkevät, mitä yrityksen pyörittäminen käytännössä on. Viimeksi yksi alihankkija tuli tosin sanomaan, että voisivatko lapset hyppiä vähän vähemmän noissa huivisäkeissä”, Heidi nauraa.

Ovatko teidänkin muutosyrityksenne aivan liian kunnianhimoisia ja melodramaattisia?

Jos innostun kuntoilusta, hankin kertarysäyksellä kuntosalijäsenyyden ja ilmoittaudun samalta istumalta kahvakuulaan, lempeään venyttelyyn ja hassunhauskaan latinojumppaan. Ostan kotiin kahvakuulan, jumppanauhan, jumppakepin, käsipainot ja uudet inspiroivat urheiluvaatteet. Sitten käyn kahdesti latinojumpan takarivissä ahdistumassa ja venyttelen illalla kerran.

Ostan kotiin kahvakuulan, jumppanauhan, jumppakepin, käsipainot ja uudet inspiroivat urheiluvaatteet.

Ensipyrähdyksen jälkeen unohdan koko asian. Tovin kuluttua mies kysäisee nurkassa pölyttyvästä kahvakuulasta, ja työnnän sen vaivihkaa kaapin perille.

Olen myös ostanut terveysinnossani kaappini täyteen spirulinaa, pakurirouhetta, kauraleseitä, chia-siemeniä, merilevää, vehnäorasjauhetta, mulperimarjoja, raakakaakaota ja erilaisia salaatteja. Maanantaina, tiistaina, keskiviikkona ja torstaina teen epäilyttävän värisen smoothien, kunnes perjantaina palaan kahviin ja croissanttiin.

Jatkossa minun on huijattava itseäni ovelammin. Tästä lähtien en tee yhtikäs mitään, kunhan vähän vain vilkaisen. Kun menen lähikauppaan, kävelen ennen ostoksia lenkin korttelin ympäri ja ehkäpä ihan huomaamatta tekeekin mieli vähän jatkaa. Työmatkalla käyn ihan vain katsomassa, miltä se hotellin kuntosali näyttää, ja kenties sitten kuitenkin väännän pari kertaa hauista.

Ovelaa tammikuuta!