Blanca Juti ei voisi tehdä arvojensa vastaista työtä.
Blanca Juti ei voisi tehdä arvojensa vastaista työtä.

Heinekenin yrityssuhteiden johtaja Blanca Jutin kotimaa muuttuu uran mukaan, mutta arvot pysyvät. Tärkeimmät niistä ovat ympäristöasiat ja sukupuolten tasaveroinen kohtelu.

 

Blanca Juti muutti Meksikosta Suomeen huonoimmalla mahdollisella hetkellä. Elettiin syvintä lama-aikaa 1990-luvun alun Suomessa. Maahanmuuttajia ei ollut nimeksikään, vapaita työpaikkoja vielä vähemmän. Blanca oli 23-vuotias, vastavalmistunut eikä puhunut suomea. Uhkarohkean päätöksen syynä oli rakkaus.

”Olin koulutukseltani antropologi ja väittelemässä tohtoriksi kirjallisuudesta. Veljeni vitsaili aina, etten ikinä saisi työpaikkaa tällaisilla tutkinnoilla”, Blanca muistelee yli 20 vuotta myöhemmin.

Epäilyksistä huolimatta Blanca pääsi töihin Suomen Meksikon suurlähetystöön. Muutaman vuoden aikana hän opetteli päättäväisesti kieltä, kotiutui Helsinkiin ja sai ensimmäisen lapsensa yhdessä miehensä, filosofi Riku Jutin kanssa. Nousukiitoon lähtenyt Nokia oli herättänyt naisen kiinnostuksen, ja hän mietti, miten yritykseen voisi päästä töihin.

”Veljeni vitsaili aina, etten ikinä saisi työpaikkaa tällaisilla tutkinnoilla.”

”Tartuin puhelimeen ja soitin Nokialle, että olisiko teillä minulle töitä”, Blanca nauraa.

”Perustelin, miksi minut pitäisi palkata ja mitä voisin yrityksen hyväksi tehdä. Tein sen niin hyvin, että sain paikan. Asiassa oli vain yksi mutta – he halusivatkin minut töihin Yhdysvaltoihin.”

Blanca muistaa edelleen, kuinka soitti heti parkkipaikalta miehelleen ja kertoi saamastaan työtarjouksesta. Pian pariskunta ja kaksivuotias Joakim-poika pakkasivatkin jo tavaransa ja muuttivat Dallasiin. Siitä alkoi 14 vuotta kestänyt työputki, jonka aikana Blanca työskenteli Nokian matkapuhelinyksikön johtotehtävissä ympäri maailmaa.

”Tarkoitukseni oli olla Englannissa vain muutaman kuukauden ajan, mutta minut hyväksyttiinkin opiskelemaan Cambridgen yliopistoon.”

Maisemien vaihtuminen ei ollut Blancalle uutta. Jo seitsemänvuotiaana hänen vanhempansa lähettivät tytön ensimmäistä kertaa veljensä kanssa Yhdysvaltoihin oppimaan englantia. Ulkomailla vietetyt kesät synnyttivät matkakuumeen, ja 15-vuotiaana Blanca lähti vaihto-opiskelijaksi Walesiin.

”Siihen aikaan vaihto-opiskelu oli harvinaista. Tarkoitukseni oli olla Englannissa vain muutaman kuukauden ajan, mutta minut hyväksyttiinkin opiskelemaan Cambridgen yliopistoon”, hän kertoo.

Vielä silloinkin Blanca ajatteli palaavansa opintojen loputtua Meksikoon. Yliopistossa hän kuitenkin tutustui hurmaavaan suomalaismieheen Rikuun, ja päätti lähteä hänen mukaansa Suomeen.

Pitkän Nokia-uran jälkeen Blanca jatkoi työskentelyä Suomi-menestyjien parissa. Hän toimi markkinointi- ja brändijohtajana ensin Fazerilla, sitten peliyhtiö Roviolla. Väliin mahtui myös sapattivuosi, jonka aikana hän kirjoitti kirjan Aitoja. Ihania. Omanlaisia. Vuonna 2013 julkaistu kirja sisältää suomalaisten edelläkävijöiden haastatteluja aina Martti Ahtisaaresta Minna Parikkaan.

”Koskaan ei ole ollut yhtä hyvä aika innovaatioille kuin nyt. Teknologia kehittyy hurjaa vauhtia, ja elämme valtavan viestintävallankumouksen aikaa.”

”Tarkoitukseni oli viettää sapattivapaata matkustellen maailman ympäri. Tajusin kuitenkin, että tavatakseni inspiroivia ihmisiä minun ei tarvinnut kuin astua kotiovesta ulos.”

 

Blanca huomasi, että hänen haastattelemiaan ihmisiä yhdisti halu muuttaa maailmaa ja keksiä ongelmiin luovia ratkaisuja. Samoja teemoja hän päätti jatkaa myös elokuussa julkaistussa toisessa kirjassaan Game Changer (WSOY). Siinä hän esittelee maailman ajankohtaisia ongelmia ja etsii uusia tapoja keksiä niihin ratkaisuja.

”Koskaan ei ole ollut yhtä hyvä aika innovaatioille kuin nyt. Teknologia kehittyy hurjaa vauhtia, ja elämme valtavan viestintävallankumouksen aikaa. Myös arvomaailmassa on tapahtunut muutos, ja milleniaalit arvostavat uudella tavalla esimerkiksi ympäristöä”, Blanca luettelee.

”Maailman muuttamiseen on nyt paremmat mahdollisuudet kuin koskaan ennen.”

Isoja muutoksia kuitenkin tarvitaan.

”Kuilu köyhien ja rikkaiden välillä kasvaa kaikkialla maailmassa. Se puolestaan aiheuttaa radikalismia, ja juuri siihen perustuu esimerkiksi Donald Trumpin suosio”, Blanca sanoo.

”Toinen tärkeä kysymys on ilmastonmuutos. Se on yksi aikamme ja tulevaisuutemme suurimmista uhkista, ja sen torjuminen vaatii jokaisen panosta.”

Näitä kysymyksiä Blanca miettii myös valitessaan työpaikkoja. Pitkän Suomi-uran jälkeen moniosaaja on nyt muuttanut Amsterdamiin, missä hän aloitti panimoyhtiö Heinekenin corporate relations -johtajana viime toukokuussa.

”Ilmastonmuutoksen torjuminen vaatii jokaisen panosta.”

”Ennen kuin otin työpaikan vastaan, halusin selvittää tarkkaan, ovatko ympäristöasiat Heinekenille pelkkiä korulauseita firman suunnitelmassa. En voisi ottaa vastaan paikkaa, joka ei ole linjassa arvomaailmani kanssa. Ja tietysti uuden työn on myös sovittava perhetilanteeseeni.”

Blancan perheelle ulkomaille muuttaminen ei koskaan ole ollut ongelma. Päinvastoin – maailmankansalaisuus on tarttunut myös heihin. Perheen 20-vuotias poika Joakim opiskelee elokuva-alaa Kanadassa ja 16-vuotias tytär Anna muutti äitinsä mukana Amsterdamiin.

Ensin matkapuhelimet, sitten peliala ja nyt olutyhtiö. Blancan aluevaltaukset ovat perinteisesti melko miehisiä aloja. Heinekenin johtoryhmässä hän on vasta historian toinen nainen.

”Ajat kuitenkin muuttuvat. Tarvitsemme monimuotoisuutta. Olisi yrityksiltäkin hullua olla miettimättä naisasiakkaita, koska he ovat puolet kuluttajista.”

 

”Eivät stereotypiat ole haitallisia pelkästään naisille, vaan ne rajoittavat myös miehiä.”

Blancakaan ei ole välttynyt sukupuoleensa liittyviltä ennakkoluuloilta.

”Meillä kaikilla on tiedostamattomia ennakkoasenteita. Minäkin olen kyllä saanut niistä osani. Naista saatetaan kutsua määräileväksi, kun samalla tavalla käyttäytyvää miestä pidetään vain tehokkaana. Mutta eivät stereotypiat ole haitallisia pelkästään naisille, vaan ne rajoittavat myös miehiä”, hän sanoo.

Blanca ja hänen puolisonsa ovat pitäneet huolen, että esimerkiksi lasten ollessa pieniä molemmat osallistuivat tasapuolisesti lastenhoitoon.

”Olemme olleet naimisissa jo 25 vuotta ja tuemme toisiamme kaikessa mitä teemme. Olemme myös saaneet paljon apua esimerkiksi lastenhoidossa molempien vanhemmilta sekä ystäviltämme.”

Pariskunta on pyrkinyt kasvattamaan jälkikasvunsa tasa-arvoon.

”Uskon, että uraa tekevät naiset kasvattavat menestyviä tyttäriä ja empaattisia poikia.”

”Kun näyttelijä Emma Watson piti suurta huomiota saaneen YK-puheensa sukupuolten välisestä tasa-arvosta, sain heti kaksi tekstiviestiä. Toinen oli isältäni ja toinen 20-vuotiaalta pojaltani. He halusivat varmistaa, että minäkin olin nähnyt sen”, hän kertoo.

”Uskon, että uraa tekevät naiset kasvattavat menestyviä tyttäriä ja empaattisia poikia.”

Blanca on johtajana menestynyt ja myös ilmeisen pidetty, kuten hänen LinkedIn-profiilistaan selviää. Kollegat, alaiset ja yhteistyökumppanit kehuvat Blancaa kilpaa energiseksi, dynaamiseksi, inspiroivaksi ja tarkkanäköiseksi johtajaksi.

”Johtajan tarkoitus on saada kaikista tiimin jäsenistä heidän parhaat puolensa esiin. Liian usein keskitytään korjaamaan omia heikkouksia, vaikka tärkeämpää olisi keskittyä siihen, missä on jo todella hyvä.”

Entä mitä ovat Blancan omat heikkoudet? 48-vuotiaalla naisella on kaksi maisterintutkintoa ja tohtorintutkinto, huikea työura sekä onnellinen perhe-elämä. Yhdysvaltalainen Fortune-lehti nimesi hänet vuonna 2014 maailman kymmenen vaikutusvaltaisimman pelialalla toimivan naisen joukkoon. Lisäksi Blanca puhuu kuutta kieltä ja kirjoittaa kirjoja. Pakko kai hänessäkin on olla jotain puutteita?

”Olen todella nopea kaikessa mitä teen, ja se voi olla myös heikkous. En ole hyvä yksityiskohtien miettimisessä. Näen metsän, mutta tarvitsen tiimiini jonkun, joka näkee tarkasti, millaisia puita siellä on”, Blanca kuvailee.

”En myöskään harrasta tarpeeksi liikuntaa”, hän lisää.

”Näen metsän, mutta tarvitsen tiimiini jonkun, joka näkee tarkasti, millaisia puita siellä on.”

Blanca kuvailee uraansa onnekkaiden sattumien sarjaksi.

”En olisi osannut edes kuvitella tai suunnitella elämääni tällaiseksi. Lapsena en ikinä uskonut päätyväni Suomeen tai bisnesalalle. Olen vain aina ollut utelias ja halunnut oppia uutta.”

”Toisaalta olen aina tähdännyt korkealle. Esimerkiksi yliopistotutkinnon tekemiseen menee joka tapauksessa sama aika, tekeepä sen missä tahansa. Miksi en siis olisi tehnyt sitä maailman parhaimpiin kuuluvassa yliopistossa?”

Blanca toivoo voivansa työskennellä Heinekenilla pitkään.

”Perhe on kuitenkin aina kaikkein tärkein. Omat vanhempani eivät ole enää nuoria, ja haluan käydä tapaamassa heitä Meksikossa mahdollisimman usein.”

Vaikka uusi elämä on nyt Amsterdamissa, on Suomi Blancalle aina rakas.

”Suomi tarkoittaa minulle juuria, perhettä ja ystäviä. Se on osa sitä, kuka olen.”

Kuka?

Blanca Juti, 48, Heinekenin corporate relations -johtaja ja johtoryhmän jäsen, filosofian tohtori.

Työskennellyt aiemmin muun muassa Nokian, Rovion ja Fazerin markkinointi- ja brändijohtajana.

Perheeseen kuuluvat puoliso Riku, 16-vuotias tytär Anna ja 20-vuotias poika Joakim.