Kultaiset second hand -kengät ovat Martinianon. Housut Marimekko ja jakku Rodebjer. Helmikorut olivat valmistujaislahja isoisältä.
Kultaiset second hand -kengät ovat Martinianon. Housut Marimekko ja jakku Rodebjer. Helmikorut olivat valmistujaislahja isoisältä.

Sylvia Senen tyyliin ovat vaikuttaneet ystävät, maat ja tuoksut.

Vinyyli soittaa viihtyisää soul-musiikkia, kun Marimekon globaali pr-päällikkö Sylvia Sene liikehtii 70-lukua henkivässä ruutumekossaan. Musiikki näkyi hänen tyylissään jo nuorena. Teini-ikäinen Sylvia kuunteli indie rockia ja pukeutui hetken musiikkityyliä henkivään, sotkuiseen emo-tyyliin.

–Minulla on ollut myös hippi- sekä pariisitarvaihe, jolloin käytin vain trenssiä. Olin muka niin aikuinen, Sylvia nauraa.

Pukeutuminen on Sylvialle tapa ilmaista itseään. Vaikka hän on aina ollut kiinnostunut vaatteista ja eri kulttuurien pukeutumistavoista, työpaikka muodin parissa yllätti viestintää opiskelleen Sylvian.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

–Marimekko ei itse asiassa ole muoti- vaan design-talo. Armi Ratian alkuperäinen idea oli tehdä persoonallisia kuoseja eikä seurata trendejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sylvia ei karsasta värejä. "Ne tuovat minulle energiaa ja hyvää mieltä." 70-luvun vintage-mekko on löytö Uffilta.

Sylvian isä on kotoisin Senegalista, ja tytär kävi alaluokat kansainvälisessä koulussa Burkina Fasossa. Lukuisia eri kansalaisuuksia edustavat luokkakaverit loivat kansainvälisen ympäristön, jonka vaikutus näkyy yhä hänen tyylissään.

Lapsuudesta kumpuaa myös kiinnostus afrikkalaiseen muotiin, johon liittyy Sylvian mukaan hyvin stereotyyppisiä käsityksiä.

–Länsi-Afrikasta nousee nyt uusia suunnittelijoita, jotka käyttävät sukupuolineutraaleja leikkauksia ja perinteisiä kuoseja modernilla tavalla. On hyvä, että he haastavat länsimaisia tyylejä. Yleensä roolit ovat toisin päin.

"Miesten vaatekaupasta ostettu paita kuului ex-poikaystävälleni. Minulle se menee mekosta."

Sylvia on onnellinen, että myös kirpputoreista on tullut valtavirtaa. Hän kuvailee itseään kirppistontuksi.

Ulkomaille lähtiessään hän etsii tietoa maan kulttuurista ja parhaista second hand -liikkeistä.

–Parhaat vintageapajat ovat Kööpenhaminassa, Lontoossa ja Pariisissa, Sylvia vinkkaa.

Nuorena Helsingin kirpputoreilta tuli tehtyä hutiostoksia, mutta nykyään Sylvia välttää turhat hankinnat pitämällä puhelimessaan listaa tekemistään ostoksista.

–Pyrin siihen, että 70 prosenttia vaatteistani olisi käytettyjä, mutta treeni- ja alusvaatteet ostan uusina. En muutenkaan halua olla ehdoton.

Sylvia on kerännyt paljon koruja Afrikan-matkoiltaan.  Burkina Fasosta hankitut kultaiset korvakorut ovat alun perin Fulani-heimon perinne.

Asukriisin iskiessä Sylvian ei aina tarvitse lähteä kotia pidemmälle. Hän lainaa vaatteita usein ystäviltään tai poikaystävältään, jolta hän on oppinut paljon vaatehuollosta, kuten kenkien hoidosta.

Huoltaminen lisää myös käytettyjen vaatteiden pitkäikäisyyttä. Sylvia harjaa paljon vaatteitaan ja korjauttaa niitä.

Tuoksut ovat Sylvian harrastus ja iso osa hänen tyyliään. Parfyymin avulla perusasustakin voi tehdä superkiinnostavan.

Hän huomauttaa, ettei tuoksujen tarvitse olla voimakkaita tehdäkseen vaikutusta.

–Itse pidän savuisista tuoksuista. Olo Fragrancen Victory Wolf -parfyymi tuoksuu nuotiolta.

Lempipulloaan Sylvia ei suostu paljastamaan. Hän haluaa pitää löydön itsellään.

Levy-yhtiöön viittaava Soliti-paita on hankittu nyt jo lopettaneesta Soul Vintage -liikkeestä. Paljettihame ja käsilaukku ovat kirpputorilta.

Miten kuvailisit tyyliäsi?

Rento, ennakkoluuloton ja aika yhtenäinen. Viimeisen kymmenen vuoden aikana tyylissäni ei ole tapahtunut hirveästi muutoksia. Olen materiaalien suhteen hyvin laatutietoinen, mutta en ota pukeutumista liian vakavasti.

Miten vastuullisuus näkyy pukeutumisessasi?

Vastuullisuus on minulle todella tärkeää, ja suosin paljon käytettyjä vaatteita. Jos ostan uusia vaatteita, niiden tulee kestää aikaa niin laadun kuin designinkin puolesta. Vaikka tyylini on ajaton, se ei kuitenkaan tarkoita aina klassista trenssi ja farkut -yhdistelmää, vaan myös värikkäät ja kuosilliset vaatteet voivat olla ajattomia. Trendejä on kiva seurata, mutta en yleensä halua itse mennä niiden mukana.

Sylvia rakastaa parfyymeja. Matiere Premieren ja Diptyque Parisin klassiset tuoksut kuuluvat hänen suosikkeihinsa. 

Mikä on paras second hand -löytösi?

Trenssi, jonka löysin vuonna 2016 Pariisista. Asuin kaupungissa hetken työskennellessäni Suomen kulttuuri-instituutissa. Trenssin tarina on mieletön! Se oli matkannut ensin kierrätettynä Länsi-Afrikkaan, josta kaupan omistaja oli ostanut sen torilta ja tuonut takaisin Pariisiin. Trenssi on miesten mallia ja minulle oversize-kokoinen.

Paras vinkkisi kirpputoriostoksille?

Kun katsoo vaatteita itselleen, oman tyylin tunteminen nopeuttaa etsimistä. Materiaalituntemus on myös tärkeää, jotta tunnistaa hyvät ja huonot kankaat toisistaan. Uff-kirpputorille kannattaa mennä silloin, kun mallisto vaihtuu, jolloin saa parhaat päältä. Ostan kirpputorilta vain tarpeeseen ja mietin, ostaisinko vaatteen myös uutena. Hinnalla tai merkillä ei ole niin väliä, jos vaate on laadukas.

"Käytän aika vähän meikkiä. Arkena laitan peitevoidetta, kulmiin väriä ja huuliin jotain neutraalia."

Mistä saat inspiraation asuihisi?

Ystävistä, elokuvista, musiikista, lehdistä sekä sosiaalisesta mediasta. Instagram-tilien ei tarvitse keskittyä muotiin, vaan inspiroidun tunnelmasta, joka voi olla vaikka kokin tai puutarhurin tilillä. Tällä hetkellä minua kiehtoo Länsi-Afrikasta tuleva uusi luova aalto ja erityisesti nigerialaiset suunnittelijat.Oma tyyli löytyy, kun on mahdollisimman paljon erilaisten vaikutteiden alaisena.

Mikä on paras tyyliohjeesi?

En usko pukeutumiseen liittyviin sääntöihin, kuten siihen, etteivät jotkut värit sovi kaikille tai leikkaukset tietylle muodolle. Tyylikkyys syntyy hyvästä olosta. Jos löytää vaatteen, jossa tuntee olonsa itsevarmaksi, niitä kannattaa hankkia monta. Tuoksuilla on myös iso vaikutus omaan fiilikseeni. Esimerkiksi eteeriset öljyt ovat ihania.

Pradan korkokengät on ostettu käytettynä designervaatteita myyvästä Vestiaire collective -verkkokaupasta.

Mikä on rakkain pukeutumiseen liittyvä muistosi?

Olin yhdeksänvuotiaana ystäväperheideni kanssa retkellä keskellä Saharaa. Oli todella kuuma ja kaikki olivat räihnäisiä, mutta ranskalaisen ystäväni äiti lisäsi hajuvettä. Hän sanoi, että hienolla naisella on aina mukanaan parfyymiä. Tuolloin opin, että kauneudesta tulee huolehtia ensisijaisesti itseä ajatellen. Silloin syntyi myös rakkauteni tuoksuihin.

Mistä hankinnasta haaveilet tällä hetkellä?

Löysin juuri kultaiset kengät, mutta haaveilen myös kultaisista Celinen platform-korkoisista juhlakengistä. Ne eivät ole yhtään käytännölliset, mutta todella upeat! Katselen aina myös Leviksen vintage-farkkuja, jotka sopivat minulle hyvin. Minulla on kyllä kaikki, mitä tarvitsen. Lopulta ihminen pärjää hyvin vähällä. 

Sylvia käyttää koreja työlaukkuina myös syksyllä. Pyöreä kori on Porin SPR Kontista. "Minut on monta kertaa pysäytetty kadulla ja kysytty, onko designerlaukku."

Lempikauppa x 3

1. Uff-kirpputorit. Teen löytöjä varsinkin Helsingin Fredrikinkadun liikkeestä.

2. Artek. Pikku Robertinkadun 2nd Cycle -kaupassa myydään käytettyjä Artekin vintage-huonekaluja. Se on ihan mieletön paikka! Käyn myös Keskuskadun myymälässä ostamassa lehtiä ja fiilistelemässä kaunista tilaa.

3. Beam Store. Erottajankadulla sijaitseva vaate- ja hajuvesiliike, jossa saa erinomaista palvelua. Siellä on hyvin pieni, mutta hyvä valikoima.

Kuka?

Sylvia Sene, 30, Marimekon globaali pr-päällikkö.

Valmistunut valtiotieteiden maisteriksi Helsingin yliopiston viestinnän koulutuksesta.

Asuu Helsingissä yhdessä poikaystävänsä kanssa.

Lempiravintola: Harju 8 Kalliossa on ihana fiilisravintola, josta saa alle 20 eurolla hyvää bistroruokaa ja kivoja viinejä. Minulle on tärkeää, että ravintolassa on hyvä tunnelma ja kaikilla asiakkailla on tervetullut olo. Ystäväni omistavat Harju 8:n, ja olen tehnyt ravintolalle luovaa konseptointia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla