Nanso vältti yt-neuvotteluissaan irtisanomiset, kun ylemmät toimihenkilöt suostuivat alentamaan palkkaansa. Niin teki myös toimitusjohtaja Leena Syrjälä. Suomalaisella vaateteollisuudella on vaikeat ajat, mutta valitusvirttä Syrjälä ei suostu veisaamaan.

Kun minua pyydettiin Nanson toimitusjohtajaksi 2009, minulla oli käsitys siitä, mitä suomalaisella vaateteollisuudella on edessä. Olin ollut Nanson hallituksen jäsen vuodesta 2001, joten olin nähnyt ulkomaisten halpavaatebrändien invaasion Suomeen. Kilpailu oli jo silloin kovaa, ja se on vain yltynyt, eikä vähiten pukeutumisessa. Tosin ei mikään toimiala voi sanoa, etteikö kilpailu olisi tiukentunut.

Tässä taistellaan oikeasti 93-vuotiaan yhtiön tulevaisuudesta.

Nansolla ollut tänä vuonna kahdet yt-neuvottelut. Ne eivät ole mitään kepeitä pikkujuttuja, joita järjestellään huvikseen tuosta vain, jotta omistaja saisi isompia voittoja. Meillä on paljon ihmisiä, jotka ovat olleet talossa 45 vuotta, koko elämänsä. Tässä taistellaan oikeasti 93-vuotiaan yhtiön tulevaisuudesta.

Laskin palkkaani

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jälkimmäiset yt:t saatiin päätettyä marraskuun alussa ilman irtisanomisia, kun ylemmät toimihenkilöt suostuivat vuoden irtisanomissuojaa vastaan alentamaan palkkaansa viisi prosenttia. Pyrimme neuvottelemaan palkanalennusta koko henkilöstölle, jolloin olisimme säästyneet lomautuksilta. Mutta olen silti tyytyväinen, että pääsimme tällaiseenkin ratkaisuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Koko johtoryhmä, minä mukaan lukien, alensi palkkaansa 14 prosenttia. Tällaisina aikoina toimitusjohtaja ei voi olla itsekäs, vaan on keskityttävä hakemaan uusia konsteja ja keinoja. Uskon vakaasti, että paremmat ajat koittavat.

Emme voi alkaa harmitella talven lämpimiä säitä ja sitä, etteivät pitkät alushousut käy kaupaksi.

Kotimainen kysyntä on laskenut viimeksi kuluneet seitsemän vuotta, ja se koskee kaikkia käyttötavaroita. Näin ei ole käynyt naapurimaassa Ruotsissa. Voidaankin miettiä, mistä se meillä johtuu.

Emme voi alkaa harmitella talven lämpimiä säitä ja sitä, etteivät pitkät alushousut käy kaupaksi. Kilpailu ja haasteet eivät tule koskaan katoamaan, eikä firmaa rakenneta uikuttamalla. Valittamisen sijaan haluan luottaa siihen, että laadukkaille tuotteille riittää aina kysyntää.

Innostukaa, suomalaiset!

Meillä on Nanso Groupissa kuusi brändiä, joista kahdella, Nansolla ja Voguella, pyrimme myös maailmalle. Viennissä kasvu on antanut vielä odottaa itseään.
Olemme mielestäni onnistuneet pukemaan kaikenikäiset ja -kokoiset suomalaiset naiset näteiksi, mutta enää ei voi toimia niin, että tehdään muotia vain suomalaisille.

Brändiemme tunnettuus on kotimaassa hyvä, mutta kansainvälisesti meillä on vielä paljon työtä edessä. Meillä on hyviä suunnittelijoita, kuten Anna Ruohonen, Katri Niskanen ja Paola Suhonen, ja kevääksi kertakaikkisen hieno mallisto. Nyt pitää sitten miettiä, miten ja missä me saamme Nanson niin esille, että ihmiset löytävät sen.

Nanso Groupilla on kolme tuotantolaitosta, kaksi Suomessa ja yksi Tallinnassa Virossa. Tekstiiliteollisuus on käytännössä miltei kadonnut Suomesta, vaikka sitä vielä 80-luvulla oli valtava määrä. Neuvostoliitto veti tavaraa eikä silloin tarvinnut paljon miettiä brändejä eikä sitä, mitä kuluttaja haluaa.

Ei ole kenenkään etu, että koko teollisuuden haara hiipuu Suomesta.

Suomalainen teollisuus kärsii silloisesta ajattelusta osittain vieläkin. Neuvostoliitto katosi, ja sen myötä suurin osa suomalaisesta vaateteollisuudesta siirtyi nopeasti itään halvemman tuotannon maihin. Työllistämme tällä hetkellä 550 henkeä ja olemme yksi alan suurimmista työnantajista Suomessa. Meillä on paljon ihmisiä, jotka ovat olleet talossa 45 vuotta, koko elämänsä. Ei ole kenenkään etu, että koko teollisuuden haara hiipuu Suomesta.

Omatkin brändit pitää nähdä kaukaa katsoen. Kyselen aina eri aloja edustavilta ihmisiltä, että mitä mieltä he ovat Nansosta ja mitä Nanson pitäisi heidän mielestään tehdä. Ihmisissä on valtava resurssi.

Meillä on kova tsemppihenki päällä, ja siinä ovat asiakkaatkin eli jälleenmyyjämme mukana. Vielä kun saataisiin suomalaiset kuluttajatkin innostumaan. He sanovat kyllä kyselyissä, että suosivat kotimaista — ja varmaan ajatuksen tasolla niin tekevätkin.

Kukkarollaan voi vaikuttaa siihen, onko kotimaassa lomautusuhkia päällä.

Ostotilanteessa moni kuitenkin tekee valinnan pelkän hinnan perusteella. Kukkarollaan voi vaikuttaa siihen, onko kotimaassa lomautusuhkia päällä ja saavatko suomalaiset työntekijät sen palkan, jonka ansaitsevat. Jos ostaa aina tuontitavaraa, on vähän turha itkeä huonoja uutisia Suomen työllisyystilanteesta.

Johtaminen vaatii kovuutta

Olen aina pitänyt numeroista ja opiskelinkin kauppakorkeakoulussa laskentatoimea. Aika nopeasti kuitenkin tajusin, että halusin työltäni jotain eläväisempää. Olen tehnyt aina työtä sellaisten tuotteiden parissa, jotka ovat kiehtoneet minua.

Kova paikka urallani oli, kun toimin amerikkalaisen Gilletten toimitusjohtajana Suomessa. Yrityksen myyntiä oli valmisteltu minun tietämättäni. Olin tehnyt erittäin hyvää tulosta, ja esimiehen ottaessa yhteyttä luulinkin, että saan bonuksen. Yllätyksekseni jouduinkin seuraavan puolen vuoden aikana irtisanomaan joukon erinomaisia alaisiani ja luopumaan toimestani.

Rohkeus tuli mukaan

Gilleten aikana minua pyydettiin Nanson hallitukseen. Se oli ensimmäinen hallituspaikkani, ja olin siitä todella otettu ja ylpeä. Gilleteltä menin Wihurille. Tuntui ihanalta mennä suomalaiseen yritykseen.

Olen täysillä sitoutunut työhöni ja mietin yhtiön asioita 24/7.

Kokemus osoitti, että pitää uskaltaa antaa uusille tuulille tilaa. Olemme hiljattain lisänneet Nanson arvoihin yhden uuden arvon. Se on rohkeus. Yrityksen johtamisessa positiivisuus on tärkeää, mutta lisäksi tarvitaan määrätietoisuutta, tiukkuutta, kovuuttakin.

Olen täysillä sitoutunut työhöni ja mietin yhtiön asioita 24/7. On mukavaa toimia kauniiden vaatteiden parissa. Ei minulla taida nykyään olla muita kuin Nanson vaatteita.”

Artikkeli on julkaistu tammikuun 2015 Gloriassa.

Kuka?

▶ Leena Syrjälä on Nanso Groupin toimitusjohtaja.
▶ Syrjälä on työskennellyt aiemmin muun muassa toimialajohtajana Wihurilla, toimitusjohtajana Gillette Groupissa ja Mölnlyckellä vähittäiskaupan yksikön vetäjänä.
▶ Asuu Espoossa miehensä Laurin kanssa. Kaksi aikuista tytärtä.
▶ Harrastaa golfia, hiihtoa ja lenkkeilyä. Viettää vapaa-aikaa myös suvun kesäpaikassa Kirkkonummella.

Kapa

Äärimmäisen harvinainen yksittäis tapaus suomessa,liekö ainut laatuaan?Normi olosuhteissa suomi pomo potkii pellolle kaikki ja vähän enemmänkin ja samaan hengenvetoon raapasee miljoonabonarit ja n.40-vuotiaana eläkkeelle hyvällä sopparilla.Näinse menee

Vierailija

Kiitos. Olin jo suunnitellut lopettavani asiakkuuteni, jos kaikki työpaikat olisivat siirtyneet ulkomaille. Pukeudun siis edelleenkiin Nanson vaatteisiin. <3

Sisältö jatkuu mainoksen alla