Muotinäytökset ovat mullistusten kourissa.

Muodin vuotuinen kiertokulku on ollut kiveen kirjoitettu, mutta nyt näyttää siltä, että kalenteri menee uusiksi. Sosiaalisella medialla on tähän(kin) asiaan vaikutusta. Kun näytökset ovat katsottavissa tuoreeltaan netistä ja kuvat leviävät Instagramissa ja Twitterissä, alkaa tuntua oudolta, että esitellyt vaatteet ovat oikeasti saatavilla vasta puolen vuoden kuluttua. Unohtuvatko ne, menetetäänkö suurin hype? Mitä, jos vaatteet tulisivatkin myyntiin heti näytöksen jälkeen?

Osa suunnittelijoista on jo tehnyt tai tekemässä muutoksia siihen totuttuun tapaan, että keväällä esitellään syksyllä myyntiin tulevat vaatteet ja syksyllä kevään ja niiden lomaan tehdään vielä pari välimallistoa.

Ensi syyskuusta lähtien Burberry yhdistää naisten ja miesten näytökset. Kokoelmia aletaan kutsua nimillä syyskuu ja helmikuu, ja niissä esitellyt vaatteet tulevat myyntiin heti.  Samantyyliseen ratkaisuun ovat päätyneet Tommy Hilfiger ja Tom Ford.

Torstaina 18.2. päättyvillä New Yorkin muotiviikoilla osa suunnittelijoista kokeili jo uusia käytäntöjä. Rebecca Minkoff esitteli täksi kevääksi tarkoitettuja vaatteita. Diane von Furstenberg esitteli kokoelmansa omassa lippulaivaliikkeessään mallien päällä, mutta ilman varsinaista näytöstä. Tracy Reese oli tehnyt mallistostaan elokuvan, ja Wes Gordon laittoi Instagramiin minivideoita, joilla mallit esiintyivät hänen asuissaan.

Yhä useammat näytökset avautuvat muodin sisäpiirin lisäksi myös ostavalle yleisölle joko kutsuvierastilaisuuksina tai sitten lippuja myymällä. On tietysti mukavaa, jos vaatteen, johon ihastuu, voi myös ostaa samalla hetkellä. Mutta mikäli se on tarpeeksi houkutteleva ja erityinen, se jää mieleen ja sitä jaksaa odottaa vaikka puoli vuotta.

Lähteet: The Business of Fashion, Washington Post, Vogue Runaway

Kaksirivinen  villakangastakki  635 e, Weekend by MaxMara  Helsinki. Carvenin  pusero  305 e, Mycoko.  Korvakoru  12,99 e, Mango. Célinen Classic Medium - laukku  3 100 e, Luxbag.
Villakangastakki  349 e,  Ajatar.  Villakamelinkarvaneule   275 e ja kapeat  kamelinkarvahousut  359 e, MaxMara Helsinki. Small Bayswater - laukku  995 e, Mulberry.  Gianvito Rossin  mokka-avokkaat   525 e, Nina´s.
Komeakauluksinen villa-alpakkatakki  765 e, Weekend by MaxMara Helsinki. Acnen  pusero  430 e, Gaudete. Leveälahkeiset  ruutuhousut  265 e, MaxMara Helsinki. Coccinellen  ketjulaukku  480 e, La Matta.  Korvakorut  12,99 e, Mango.
 Hupullinen  kamelinkarvatakki   1 205 e ja midipituinen  samettihame  275 e, MaxMara Helsinki. Repeatin  neule  195 e, Large Dailey - laukku  1 095 e, Mulberry. Stephane Kélianin  mokka- saappaat  839 e, Zio.
Ruudullinen  villakangastakki   499 e, Tiger of Sweden Concept Store. Valentinon  mekko  1 590 e, Della Marga.  Korvarenkaat  41 e, Edblad. Metropolis- laukku  410 e, Furla.
Marellan uljas  takki  829 e, Ajatar. Bossin  pusero  219 e, Mycoko.  Dries van Notenin kuviollinen  hame  555 e, Nina’s.  Sukkahousut  19,95 e, Falke. Aquazzurran  samettinilkkurit  625 e ja Dries van Notenin  olkalaukku  812 e, Nina’s.
Burberryn  villakangastakissa  on  komeat napit ja kapea leikkaus, 1 125 e, Stockmann. FWSS- paitapusero  179 e, Beam. Repeatin  neule  195 e, Lilly. Samsøe Samsøe - pipo  39 e, Urban A. Gas Bijouxin  korvakorut  165 e, La Matta. Medium  Lily - laukku  1 095 e, Mulberry.

Takki on vuoden tärkein vaateostos, sillä kylmää keliä on kuukausikaupalla. Onneksi materiaalit ovat mahtavia ja väreissä riittää valinnanvaraa.

Mikä näistä on sinun suosikkisi? Takkijutun kuvausten tunnelmiin pääset täältä.

Tämän syksyn juhlavaatteet on tehty kurveja korostamaan.

Kauden juhlavaatteissa vartalon muodot tulevat esille esille rohkeiden päänteiden ja pukevien laskosten avulla. Katso Glorian muotikuvauksissa kuvattu video ja poimi ideat bilekauteen.

 

Kunniaa kurveille -jutun löydät 2.11. ilmestyneestä marraskuun Gloriasta.