Muotinäytökset ovat mullistusten kourissa.

Muodin vuotuinen kiertokulku on ollut kiveen kirjoitettu, mutta nyt näyttää siltä, että kalenteri menee uusiksi. Sosiaalisella medialla on tähän(kin) asiaan vaikutusta. Kun näytökset ovat katsottavissa tuoreeltaan netistä ja kuvat leviävät Instagramissa ja Twitterissä, alkaa tuntua oudolta, että esitellyt vaatteet ovat oikeasti saatavilla vasta puolen vuoden kuluttua. Unohtuvatko ne, menetetäänkö suurin hype? Mitä, jos vaatteet tulisivatkin myyntiin heti näytöksen jälkeen?

Osa suunnittelijoista on jo tehnyt tai tekemässä muutoksia siihen totuttuun tapaan, että keväällä esitellään syksyllä myyntiin tulevat vaatteet ja syksyllä kevään ja niiden lomaan tehdään vielä pari välimallistoa.

Ensi syyskuusta lähtien Burberry yhdistää naisten ja miesten näytökset. Kokoelmia aletaan kutsua nimillä syyskuu ja helmikuu, ja niissä esitellyt vaatteet tulevat myyntiin heti.  Samantyyliseen ratkaisuun ovat päätyneet Tommy Hilfiger ja Tom Ford.

Torstaina 18.2. päättyvillä New Yorkin muotiviikoilla osa suunnittelijoista kokeili jo uusia käytäntöjä. Rebecca Minkoff esitteli täksi kevääksi tarkoitettuja vaatteita. Diane von Furstenberg esitteli kokoelmansa omassa lippulaivaliikkeessään mallien päällä, mutta ilman varsinaista näytöstä. Tracy Reese oli tehnyt mallistostaan elokuvan, ja Wes Gordon laittoi Instagramiin minivideoita, joilla mallit esiintyivät hänen asuissaan.

Yhä useammat näytökset avautuvat muodin sisäpiirin lisäksi myös ostavalle yleisölle joko kutsuvierastilaisuuksina tai sitten lippuja myymällä. On tietysti mukavaa, jos vaatteen, johon ihastuu, voi myös ostaa samalla hetkellä. Mutta mikäli se on tarpeeksi houkutteleva ja erityinen, se jää mieleen ja sitä jaksaa odottaa vaikka puoli vuotta.

Lähteet: The Business of Fashion, Washington Post, Vogue Runaway

Palkittu tanssitaiteilija Ima Iduozee yhdistää nykytanssiin elementtejä breakdancesta.

Tanssitaiteilija Ima Iduozee esittää Kaapelitehtaalla koreografian, jonka hän on suunnitellut Gloria Fashion Show’ta varten.

"Esitys on oodi nuorelle rakkaudelle ja tuntemattoman kaipuulle. Liikekieli yhdistelee voimakkaita kontrasteja”, hän kuvailee runollisesti.

Helsinkiläiskoreografi tanssi itsensä kertaheitolla kansainväliseen suosioon debyyttiteoksellaan This is the Title, jonka ensiesitys oli vuonna 2012. Sen jälkeen hän on kiertänyt esiintymässä ympäri maailmaa, saanut Suomen arvostelijain liiton Kritiikin kannukset –palkinnon ja esimerkiksi kutsun Linnan juhliin vuonna 2015.

Ima yhdistelee nykytanssiin elementtejä muun muassa breakdancesta, jonka kolminkertainen suomenmestari hän on. Ensimmäistä kertaa hän tuli tutuksi suurelle yleisölle Dance-ohjelmasta vuonna 2010.

Gloria Fashion Show’ssa Ima odottaa oman esityksensä lisäksi myös illan muotinäytöstä.

”Toivon näkeväni uutta luovaa ja omaperäistä muotisuunnittelua sekä uusien kiinnostavien tekijöiden töitä, joista inspiroitua."

Gloria Fashion Show 2.9. Helsingin Kaapelitehtaalla. Liput ticketmaster.fi

Anna Puu odottaa innolla esiintymistään Gloria Fashion Show'ssa. ”On kiinnostavaa nähdä tulevia trendejä ja uusia tekijöitä”, hän sanoo.

Gloria Fashion Show'ssa nähtävä laulaja Anna Puu lupaa, että hänen esityksestään tulee intohimoinen.

”On upeaa olla osana suomalaista muodin suurtapahtumaa. Olen erittäin visuaalinen ihminen, joten odotan tapahtuman olevan yhtä silmäkarkkia ja täynnä inspiraation lähteitä”, hän kertoo.

Anna Puu esittää Glorian muotinäytöksessä uuden singlensä, jonka nimi on vielä salaisuus. Laulajan edellinen single Tarviin vielä yhden yön aikaa julkaistiin viime keväänä. Hän oli myös yksi The Voice of Finland -ohjelman tähtivalmentajista.

Glorian muotinäytös on Annalle ensimmäinen, mutta laulaja seuraa muotia aktiivisesti.

”Saan omaan tekemiseeni ja keikkailuuni potkua pukeutumisesta. Nettikauppojen selailu on minulle jopa meditaatiokeino. On kiinnostavaa nähdä tulevia trendejä ja uusia tekijöitä”, hän sanoo.

Gloria Fashion Show 2.9. Helsingin Kaapelitehtaalla. Liput ticketmaster.fi

Saimi Hoyerin lisäksi Gloria Fashion Show'n catwalkilla nähdään myös muita kansainvälisiä huippumalleja.

Hotelli Punkaharjua johtava Saimi Hoyer palaa catwalkille Gloria Fashion Show’ssa.

”Ihanaa tehdä pitkästä aikaa iso muotinäytös! Gloria Fashion Show on yksi Suomen muotimaailman tärkeimmistä tapahtumista, ja siinä on kunnia olla mukana.”

Edellisinä vuosina Saimin on voinut bongata näytöksen yleisöstä.

”Siellä on aina tosi hyvä fiilis. Näytös on korkeatasoinen ja se tehdään ajatuksella.”

Saimi on loistanut myös Glorian mallina Punkaharjulla kuvatussa muotijutussa. Katso video kuvauksista tästä.

Tuttuja kasvoja ja mieskauneutta

Tänä vuonna Gloria Fashion Show’n catwalkilla nähdään myös viime vuodelta tuttuja malleja.

Esimerkiksi Nala, ranskalainen malli, joka hurmaa yleisön vuosi toisensa jälkeen ja Ada Schlizewski, jota viime vuonna yleisöstä kannusti hänen suloinen kuusivuotias Neeo-poikansa.

Lavalle palaa myös ruotsalainen Torun, iättömän kaunis nainen, jonka lavatyöskentelyä on ilo tarkkailla.

Mieskauneutta Gloria Fashion Show’n tuo kokenut ruotsalaismalli Anton Nilsson. Charmantti Anton on, uskomatonta kyllä, jo 54-vuotias. Välkommen!

 

Gloria Fashion Show 2.9. Helsingin Kaapelitehtaalla. Liput osoitteesta ticketmaster.fi

Glorian upea syysmuotijuttu kuvattiin Kööpenhaminan keskustassa. Syksyn ajankohtaisin tyyli koostuu liehulahkeista ja murretun ruskeista sävyistä.

Syksyn muoti lainaa ideoita ja värimaailmaa 1970-luvulta, mutta näyttää silti nykyaikaiselta. Katso video ja hyppää mukaan muotikuvausten tunnelmaan.

 

Lahkeet liehuen syksyyn -muotijutun löydät 3.8. ilmestyneestä elokuun Gloriasta.