Muotinäytökset ovat mullistusten kourissa.

Muodin vuotuinen kiertokulku on ollut kiveen kirjoitettu, mutta nyt näyttää siltä, että kalenteri menee uusiksi. Sosiaalisella medialla on tähän(kin) asiaan vaikutusta. Kun näytökset ovat katsottavissa tuoreeltaan netistä ja kuvat leviävät Instagramissa ja Twitterissä, alkaa tuntua oudolta, että esitellyt vaatteet ovat oikeasti saatavilla vasta puolen vuoden kuluttua. Unohtuvatko ne, menetetäänkö suurin hype? Mitä, jos vaatteet tulisivatkin myyntiin heti näytöksen jälkeen?

Osa suunnittelijoista on jo tehnyt tai tekemässä muutoksia siihen totuttuun tapaan, että keväällä esitellään syksyllä myyntiin tulevat vaatteet ja syksyllä kevään ja niiden lomaan tehdään vielä pari välimallistoa.

Ensi syyskuusta lähtien Burberry yhdistää naisten ja miesten näytökset. Kokoelmia aletaan kutsua nimillä syyskuu ja helmikuu, ja niissä esitellyt vaatteet tulevat myyntiin heti.  Samantyyliseen ratkaisuun ovat päätyneet Tommy Hilfiger ja Tom Ford.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Torstaina 18.2. päättyvillä New Yorkin muotiviikoilla osa suunnittelijoista kokeili jo uusia käytäntöjä. Rebecca Minkoff esitteli täksi kevääksi tarkoitettuja vaatteita. Diane von Furstenberg esitteli kokoelmansa omassa lippulaivaliikkeessään mallien päällä, mutta ilman varsinaista näytöstä. Tracy Reese oli tehnyt mallistostaan elokuvan, ja Wes Gordon laittoi Instagramiin minivideoita, joilla mallit esiintyivät hänen asuissaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Yhä useammat näytökset avautuvat muodin sisäpiirin lisäksi myös ostavalle yleisölle joko kutsuvierastilaisuuksina tai sitten lippuja myymällä. On tietysti mukavaa, jos vaatteen, johon ihastuu, voi myös ostaa samalla hetkellä. Mutta mikäli se on tarpeeksi houkutteleva ja erityinen, se jää mieleen ja sitä jaksaa odottaa vaikka puoli vuotta.

Lähteet: The Business of Fashion, Washington Post, Vogue Runaway

Sisältö jatkuu mainoksen alla