Bypias-merkin perustaja Pia Erlund ei seuraa muotia eikä vaihtele omaa tyyliään.

Bypias-myymälässä Helsingin Etelä-Haagassa on täysin toinen maailma kuin ulkopuolella pölisevä alkukevät. Valkoiset puulattiat, rustiikkiset sisustusesineet, hempeän pastelliset neuleet, liehuvat pellavavaatteet, ikkunoista tulviva valo ja suuret punotut valaisimet vievät ajatukset johonkin luksusrantakohteeseen.

Huomaamattomasti sijoitetuista valkoisista kaiuttimista soi tarkasti tunnelmaan valittu musiikki. Muhkean, vaalean sohvaryhmän keskellä puupöydällä on sesongin look bookeja, joiden kannessa poseeraa suosittua Kalastajan vaimo -blogia pitävä Johanna Alvestad.

Taidokkaasti aseteltujen asukokonaisuuksien keskellä vaeltelee asiakas etsimässä uusia vaatteita matkalleen. Hänelle ja mukana olevalle puolisolle tarjoillaan erikoiskahvia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Bypiasin myymälät on tarkkaan konseptoitu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Niissä pitää olla sellaista elämyspuiston tunnelmaa, että on hetken jossain ihan muualla, vaikka jossain ihanassa rantakohteessa, Pia sanoo.

– Olet kevät, koralli on sun väri! Onko meillä Mindyä korallina, se on ihana reissumekko, yrityksen perustaja ja luova johtaja Pia Erlund palvelee.

On harvinaista, että hän on paikalla, sillä käytännössä hän ei ehdi itse myymälöihinsä avajaisia lukuun ottamatta. Kaikki on täällä silti tunnelmaltaan juuri sellaista kuin hän haluaa: rentoa, vähän eskapistista, tyylikästä ja aiheuttaa vau-reaktion.

– Ajattelen, että myymälä on vähän kuin elämyspuisto, Pia kuvailee.

– Haluan luoda näissä myymälöissä maailman, joissa on minun mind settini. Olemme ranta- ja saaristoihmisiä ja Hanko on meidän kesäkaupunki. Siksi haluan, että jos vaikka Oulussa menee Bypiasin liikkeeseen, tulee sellainen olo, että on Bondi Beachillä Australiassa tai Rivieralla Ranskassa.

Etelä-Haagan myymälä on vanhassa Tiili-Elannossa, joka on monille helsinkiläisille tuttu rakennus.

Pellavasta kaikki alkoi

Bypias on yksi brändi lifestyle-konseptiyrityksessä, joka on vain reilu kuusi vuotta vanha. Parikymmentä vuotta kampaajayrittäjänä toiminut Pia perusti sen, kun halusi kokeilla, olisiko hänen visiostaan uudeksi uraksi vielä päälle nelikymppisenä.

Kyllä siitä oli, ja vähän vielä enemmän. Yritys on ollut melkoinen menestystarina. Vaikeaksi kuvaillussa vaatebisneksessä se on kasvattanut liikevaihtonsa reiluun kahdeksaan miljoonaan euroon, ja viimeisin tulos on yli kaksi miljoonaa.

Kaikki perustuu Pian itse suunnittelemiin pellavavaatteisiin, joita hän alkoi ompeluttaa itselleen vielä työskennellessään kampaajana, koska ei löytänyt valmiina mieleisiään.

– Ensin vaatteita alkoivat kysellä asiakkaat ja sitten heidän tuttavansa, ja minua alettiin pysäytellä ruokakaupoissa, että mistä tuo ihana asu on.

”Ostan miehelleni Jonille usein hattuja, sillä tykkään niistä. Joni vain tuppaa aina unohtelemaan niitä jonnekin”, Pia nauraa.


Seitsenpäiväinen työviikko

Kevätvalo pursuaa valtavista ikkunoista ja saa 350-neliöisen talon vaalean sisustuksen suorastaan loistamaan. Pellavan värinen muhkea sohva, taatelipuuvalaisimet ja valkoisuutta rikkovat puiset yksityiskohdat toistavat Pian visiota tarkalleen.

– Olemme asuneet tässä joulukuusta saakka, etsimme aika pitkään sopivaa taloa, sanoo Joni Erlund, Pian mies ja yrityksen talousjohtaja.

Kirkkonummelainen vanha kartanon ruokalarakennus oli muutama vuosi sitten täysin nykyaikaistettu ja remontoitu, sillä parilla ei tosiaankaan olisi aikaa remonttiin.

– Totuin jo kampaajana tekemään kuusipäiväistä viikkoa. Nyt huomaan, että teen seitsemänä päivänä viikossa töitä, joskus reilusti yli 12-tuntisia päiviä, Pia sanoo, muttei kuulosta lainkaan tympääntyneeltä.

Perheen kaksi poikaa ovat 21- ja 22-vuotiaita ja muuttaneet omilleen opiskelemaan. Joskus isä ja äiti joutuvat soittamaan ja pyytämään poikia avustamaan vaikkapa uuden myymälän perustamiseen liittyvissä tavaroiden roudauksissa, mutta yhä harvemmin.

Yrityksellä on nykyään yli 40 omaa työntekijää.

– Kyllä me osaamme tästä nauttiakin! Tämä on kovalla työllä ansaittu unelma, Pia sanoo ja viittaa ulkona avautuvalle hehtaarin tontille ja upeaan maalaismaisemaan.

Kun yritystä perustettiin, Joni oli jäänyt työttömäksi yt-neuvotteluissa varastotyöntekijän työstään ja Pia sijoitti pellavakankaisiin kaikki siihen mennessä kertyneet säästönsä, 6 000 euroa.

Hän oli pitänyt sisustusblogia ja siihen liittyvää verkkokauppaa, joka oli harrastus enemmän kuin sivubisnes. Sen myynnistä hän sai säästöihinsä tuhat euroa lisää.

– Minulla oli kuitenkin hyvät oppivuodet yrittäjyyteen. Olen myös hirveän voimakastahtoinen. Se, mitä päätän, sen toteutan.

Perheen koirat Reksi ja Ransu ovat australianterriereitä. Reksi on menestynyt näyttelyissä ja on hyvä poseeraamaan. Pia pukeutuu vain oman merkkinsä vaatteisiin. Kuvassa Slowly Morning -neuletakki.

Somesta tuttu

Pellavan rinnalle on tullut sen jälkeen paljon muuta, kuten farkut, neuleet, kengät, asusteet ja korut, ja viimeisimmäksi Intiasta tuodut vintage-sisustustavarat.

– Meidän asiakas on usein Bypias-nainen henkeen ja vereen, joten nyt hän voi tuoda koko tämän tyylin kotiinsa, Pia sanoo.

Bypias-naisia ei ole vain Suomessa, vaan Pialle oli alusta asti selvää, että kotimaan markkinat eivät hänelle riitä. Oma myymälä on tällä hetkellä Norjassa ja jälleenmyyjiä maailmalla on parisataa. Ne löytävät Bypiasin Pinterestin kautta.

– Se on paras kansainvälinen b to b -kanava, jota Suomessa ei oikein osata vielä käyttää, hän sanoo.

– Me emme soittele itse emmekä tuputa itseämme mihinkään, meihin otetaan yhteyttä.

Sosiaalinen media on muutenkin ollut juuri se paikka, josta asiakkaat löytävät Bypiasin verkkokauppaan tai myymälöihin. Sinne luova johtaja ottaa itse kuvat uutuustuotteista pari kertaa viikossa.

Pia tekee töitä kotona työhuoneessaan tai Espoon-toimistossaan, jonne on juuri avautunut myös uusi show room.

Seuraavaksi hotelleja?

Pian kotona näkyy sama periaate kuin hänen bisneksessäänkin: kaikki sopii yhteen.

– Ihailen Legojen ajatusta ja toteutan sitä samaa itse. Yhdistelemisen helppous on se perusajatus. Kaikki vaatteet sopivat toisiinsa ja samoin kaikki värit, ja kun suunnittelen uusia, teen sen niin, että ne sopivat yhteen edellisten vaatteiden kanssa.

Pia näyttää, miten päivän aikana voi muuttaa asuaan vaihtamalla jakun pitkään neuletakkiin ja sujauttamalla nilkkureiden sijaan jalkaan tennarit.

Hänen omassa walk in -vaatehuoneessaan ei ole luksusbrändien tuotteita tai merkkikäsilaukkuja vaan omia vaatteita ja asusteita.

– Emme ole statusihmisiä. Statuksen takia en ole valmis tekemään töitä, Pia sanoo.

– Joskus olen yrittänyt shoppailla ulkomailla, mutta kun on tottunut disainaamaan itse vaatteita, on todella vaikea löytää mitään täydellisesti sopivaa!

Pia kulkee konkreettisesti suunnittelijana omaa tietään. Hän ei lue muotilehtiä, ei käy muotinäytöksissä eikä muuttele tyyliään trendien mukaan.

– Saan inspiraatioita mistä vain, esimerkiksi Barcelonasta, jota rakastan, tai sitten vain istuessani täällä kotona työhuoneessani. Vaatteita luonnostelen muistikirjaani odotellessani lentoa tai missä tahansa odotustilanteessa, jossa ei voi tehdä muuta.

Ideat eivät ole Pialta loppumassa, päinvastoin. Elämyspuisto laajenee tavalla tai toisella, mutta miten, sen tulevaisuus näyttää.

Joka tapauksessa siellä näyttää bypiasmaiselta.

– Kun olimme Mykonoksella viimeksi kuvailemassa, katselin siellä myytävänä olevia hotelleja tosi kiinnostuneena, että jos perustaisi boutiquehotelliketjun...

Artikkeli on ensimmäiseksi ilmestynyt toukokuun 2019 Gloriassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla