En häpeä tunnustaa, että silloin tällöin nautin shoppailusta. Olin juuri Tukholmassa ja ihastelin arkipäivän vilinää Östermalmin kaduilla ja sen lukuisissa kivijalkaliikkeissä. Olen sillä lailla vanhanaikainen, etten halua arvailla vaatteiden todellista olomuotoa nettikaupan kuvista vaan tahdon sovittaa niitä ennen ostamista. Ei tarvitse palautella tavaraa ja ostoksen saa heti käyttöön.

Haluaisin, että samanlaista iloista kuhinaa olisi Helsingissä ja muissa suomalaisissa kaupungeissa. Olen ruikutellut Helsingin keskustan kauppojen vähenemistä. "Se ja se liike lopettaa eikä enää ole oikein kenkäkauppojakaan..."

Valittelu ei auta, mutta syitä ja ratkaisuja kannattaa pohtia. Niinpä turvauduin perinteiseen metodiin, puhelimeen, ja aloin soitella ihmisille, jotka yhä menestyvät Helsingissä vaatekaupalla. Kyselin heiltä, miksi bisnes ei kaikilla kannata, sekä keinoja, joiden avulla pärjää.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Liikkeiden lopettamiseen löytyy helposti monia syitä. Korona vei osan kivijalan asiakkaista nettikauppoihin. Korkeat korot ovat nostaneet asumiskuluja. Kotitalouksilla jää vähemmän rahaa käyttöön. Keskustan liikehuoneistojen vuokrat ovat todella korkeita, suuret kiinteistönomistajat eivät kanna yhteiskuntavastuuta (oma mielipiteeni). Frenn-kauppias Jarkko Kallio toteaa, että esimerkiksi Pariisissa paraatipaikoilla liiketiloja ei saa pitää tyhjinä vaan vuokria on vaikka laskettava, jotta saadaan tiloihin sopiva yrittäjä. Aïno-brändin perustaja Liisa Kotilainen toteaa, että vaikka asiakkaalla olisikin varaa ostoksiin, niin nykyisin moni syyllistyy kulutuksesta - tai heitä syyllistetään. Suuret ostoskeskukset vievät asiakkaita keskustasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mutta monet yritykset pärjäävät. Uusia liikkeitäkin avataan. Jarkko Kallio painottaa ennakoinnin tärkeyttä. Frenn leikkasi keväällä tuotantoaan ja piti ylimääräisen rahoituskierroksen. Aïno oli aikoinaan katuremontin takia motissa kalliilla liikepaikalla, mutta muutti kohtuullisemmin hinnoiteltuihin tiloihin. Max Maraa Suomessa edustava, keskustassa kivi-jalkaliikkeitä pyörittävä Helena Granfors muistuttaa, miten tärkeää on palvelu, ihmisten kohtaaminen ja hyvä tunnelma.

Tiedotusvälineet ovat yrittäjien mukaan liian innokkaasti väittäneet, että Helsingin keskusta on täysin näivettynyt. Niin tapahtuukin, jos ihmiset uskovat viestin eivätkä tule enää keskustaan.

Perun vanhat valitukseni. Kyllä keskustassa yhä on elämää. Asuttepa missä tahansa, oman paikkakunnan kivijalkakaupat voi pitää voimissaan yksinkertaisesti tekemällä niissä ostoksia.

kristiina.raitala@sanoma.com

Juttu on julkaistu Gloriassa 10/2023.

Sisältö jatkuu mainoksen alla