Monella naisella on pulma, josta häveliäästi vaietaan. Hiustenlähtö voi johtua niin geeneistä kuin olosuhteistakin, joten ihan yksinkertaista ei ole sen hoitokaan.

Musta paita on niin täynnä vaaleita karvoja, että puolitutut kyselevät, onko perheeseen hankittu koira. Suihkussa käyminen ahdistaa, sillä lattiakaivossa odottaa pian taas hiirenkokoinen tukko hiuksia.

”Kyseessä on todellinen ongelma”, sanoo Mikko Vainio, kampaaja ja kouluttaja helsinkiläisestä Loisto-kampaamosta.

Kampaajien havaintojen mukaan asian ottaa puheeksi aiempaa useampi kolmikymppinen tai jopa sitä nuorempi.

Hän kiertää työnsä puolesta ympäri maata ja tapaa jatkuvasti naisia, jotka kärsivät samasta ongelmasta: ohenevista hiuksista. Ilmiön ovat huomanneet myös hänen kollegansa. Vaiva koskee kaiken ikäisiä naisia, mutta kampaajien havaintojen mukaan asian ottaa puheeksi aiempaa useampi kolmikymppinen tai jopa sitä nuorempi.

”Toisilla yksittäisten hiusten määrä vähenee, toisilla taas hiukset muuttuvat ohuen höttöisiksi. Silti asia on edelleen jonkinlainen tabu, eikä siitä puhuta niin paljon kuin pitäisi”, Mikko Vainio toteaa.

Yllättävää on, että tutkimuksen mukaan hiusten oheneminen ahdistaa miehiä ihan yhtä paljon kuin naisiakin, vaikka miehet vääntävätkin asian naisia useammin leikiksi. Se kannattaa pitää mielessä seuraavan kerran, kun on vitsikkäästi kommentoimassa rakkaansa takaraivolta vilkkuvaa nahkalakkia.

Hiuspohjan ongelmiin keskittyneen Nioxin-kampaamosarjan kouluttaja Laura Bengtsson on aiemmin työskennellyt peruukkeja valmistavassa yrityksessä. Asiakkaina oli paljon syöpäpotilaita.

”Kun he olivat kertoneet sairaudestaan lähipiirilleen, monien ensimmäinen reaktio oli ollut, että lähteekö sinulta nyt hiukset.”

Se kertoo jotain siitä, miten suuri merkitys hiuksilla on kulttuurissamme.

 

Miksi hiukset putoavat yllättäen perusterveiltä naisilta? Laura Bengtssonin mukaan tyypillisiä syitä ovat ruokavalion muutos tai esimerkiksi raju laihtuminen.

”Eräskin bikini-fitness-kisaaja kertoi juuri olevansa siinä vaiheessa dieettiä, että hiuksia putoaa.”

Myös Mikko Vainio tunnistaa ilmiön.

”Tiukat ruokavaliot ja treenaus ovat tämän ajan trendejä, joiden avulla pyritään voimaan hyvin ja näyttämään mahdollisimman hyvältä. Äärimmäisyyksiin vietyinä ne johtavat päinvastaiseen tulokseen.”

”Ihmiset ovat aiempaa ahdistuneempia. Toiset ovat kiukkuisia, toisilla pettää vatsa, jotkut oireilevat hiuspohjan kautta.”

Esimerkiksi syömishäiriöt saattavat sotkea kehon toiminnan täysin: karvan kasvu saattaa lisääntyä muualla kehossa, mutta hiukset ohenevat.

”Voi ajatella, että kehon ollessa säästöliekillä se keskittyy siihen, mikä on oleellista selviämisen kannalta. Hiukset eivät ole listan kärjessä”, Vainio sanoo.

Dieettien ja treeniohjelmien lisäksi syyllinen on usein sama kuin monen muunkin ruuhkavuosia elävän krempan takana – stressi.

”Jokin tässä ajassa on johtanut siihen, että ihmiset ovat aiempaa ahdistuneempia. Toiset ovat kiukkuisia, toisilla pettää vatsa, jotkut oireilevat hiuspohjan kautta”, Mikko Vainio tiivistää.

Ihotauteihin erikoistunut sairaanhoitaja Tuire Hastell Iholiitosta tapaa työssään jatkuvasti ihmisiä, joiden iho, hiukset ja kynnet heijastelevat elämäntilannetta.

”On ihmisiä, joille tulee kaljuja läikkiä joka kerta, kun elämässä on stressaava kausi. Muutos voi tapahtua vaikka yhdessä yössä. Stressi tyypillisesti laukaisee sairauden, johon on olemassa piilevä taipumus.”

 

Legendan mukaan kampaaja tietää esimerkiksi naisasiakkaan raskaudesta kauan ennen kuin tämä ottaa sen itse puheeksi. Teoria ei ole ihan tuulesta temmattu. Moni nainen on huomannut, miten raskauden aikana iho hehkuu ja hiukset ovat tuuheammat kuin koskaan. Sen sijaan synnytyksen jälkeen hiuksia alkaa putoilla, ja moni syyttääkin hiusten lähdöstä suotta juuri imetystä.

”Jokaisella hiuskarvalla on kolme vaihetta: kasvuvaihe, lepotila ja lopulta putoaminen. Raskauden aikana hiuksia lähtee vähemmän kuin normaalisti, päivässä jopa vain 30 normaalin sadan sijaan”, Bengtsson selittää.

Hiusten putoaminen ei siis yleensä ole ongelma vaan se, jos pudonneen hiuksen tilalle ei kasvakaan uutta.

Se tarkoittaa, että raskauden aikana joka päivä noin 70 hiusta jää lepovaiheeseen. Kun hormonitoiminta alkaa synnytyksen jälkeen hiljalleen tasaantua, lepovaiheeseen jämähtäneet tuhannet hiukset alkavat irtoilla.

Hiusten putoaminen ei siis yleensä ole ongelma vaan se, jos pudonneen hiuksen tilalle ei kasvakaan uutta. Bengtsson lohduttaa, että valtaosalla tilanne palautuu myöhemmin normaaliksi.

Myös vaihdevuodet voivat saada aikaan hiusten ohenemista, kun naishormonin määrä elimistössä vähenee. Raskauden tai vaihdevuosien lisäksi hiuspohja saattaa paljastaa muitakin salaisuuksia. Bengtsson muistuttaa, että Suomessa syödään paljon mielialalääkkeitä, joista monien sivuvaikutuksiin kuuluu hiustenlähtöä.

Kampaajan tehtävä ei ole udella asiakkaan lääkityksestä tai elämäntilanteesta, jos tämä ei niistä itse kerro, mutta apua on vaikea tarjota, jos asiakas ei itse tuo ongelmaa esiin.

”Kampaajia kouluttaessa kannustan heitä tarttumaan asiaan, jos asiakas vähänkään vihjaisee asiasta. Hiustenlähtöä ei saa päivitellä, mutta asian kieltäminen ei myöskään auta ketään. Joskus kampaajat nimittäin vähättelevät ongelmaa, ettei asiakas pahoittaisi mieltään.”

Vainio on samaa mieltä.

”Totta kai syystä tai toisesta johtuva hiustenlähtö on tylsää ja ikävää, mutta ammattitaitoisen kampaajan toive on, että asiakas näyttää hyvältä ja myös voi hyvin. Siksi sanon huomioni hiusten ohenemisesta samalla tavalla kuin kerron epäilyttävästä hiuspohjan luomesta tai ihottumasta.”

Vainio on huomannut, että monelle asiakkaalle on helpotus kuulla, että hän ei ole yksin ongelman kanssa. Asiantunteva kampaaja osaa myös ohjata ihotautilääkärin vastaanotolle, kun on sen aika. Käytännössä näin on viimeistään silloin, kun hiustenlähtö on huomiota herättävän runsasta eikä sille ole syytä.

”Jos asiakas kertoo juuri olleensa kuukauden pussikeittodieetillä, syy-seuraussuhde on aika selvä”, Bengtsson sanoo.

Asiantunteva kampaaja osaa myös ohjata ihotautilääkärin vastaanotolle, kun on sen aika.

Lähes jokainen suomalainen kantaa perimässään kaljuuntumisen geenejä, joten hiusten oheneminen voi olla myös geneettistä. Sitä voivat aiheuttaa myös munasarjojen monirakkulaoireyhtymä, kilpirauhasen toiminnan häiriö tai monet muut sairaudet.

Autoimmuunitaudiksi laskettava pälvikalju taas saa aikaan paikallisia kaljuja läikkiä, jotka voivat toisilla suurentua vähitellen, toisilla hiukset kasvavat nopeasti takaisin, kertoo Tuire Hastell Iholiitosta.

Nais- tai miestyyppisen kaljuuntumisen hoito aloitetaan usein reseptittä saatavalla minoksidiili-liuoksella, joka erään tutkimuksen mukaan lisäsi kahdesti päivässä käytettynä hiusten määrää jopa joka toisella naispotilaista. Sen vaikutuksia pälvikaljuun ei vielä tiedetä. Muita vaihtoehtoja ovat tietyt reseptilääkkeet, mesoterapia ja hiustensiirrot.

Hastell on kuullut potilailtaan hyviä kokemuksia myös ravintolisistä, joita myydään muun muassa nimillä Viviscal ja Priorin.

”Ne voivat olla kokeilemisen arvoisia, sillä niissä on aineita, joita hiusnystyistä puuttuu. Tietenkään ne eivät auta kaikkia. Ravintolisät myös valuvat kirjaimellisesti vessanpönttöön, jos vika onkin suolistossa.”

Markkinat ovat pullollaan reseptittä myytäviä kosmeettisia valmisteita. Hiustenlähtöön suunnattujen sampoiden ja kosmeettisten hoitovesien periaate on yleensä sama: ne sisältävät vitamiineja ja hivenaineita, jotka vahvistavat hiussuortuvia ja lisäksi hiuspohjaa kosteuttavia ja verenkiertoa virkistäviä ainesosia.

Liian hyvältä kuulostava mainoslause mystisellä nettisivulla on yleensä humpuukia, sillä yksittäinen valmiste vain harvoin ratkaisee ongelman, josta hiustenlähtö johtuu. Jotkut niistä voivat kuitenkin saada jäljelle jääneet hiukset voimaan paremmin ja sitä kautta näyttämään tuuheammilta.

 

Taikatuotteiden shoppailun sijaan voikin olla hyödyllisempää tarkastella kriittisesti omia rutiinejaan. Laura Bengtsson on huolissaan siitä, miten ajan henkeen kuuluu juosta milloin minkäkin trendin perässä. Ensin piti harventaa pesuväli yhteen kertaan viikossa, sitten netti täyttyi vinkeistä skipata sampoo kokonaan ja pestä hiukset pelkällä hoitoaineella. Yhden sivuston mukaan hiukset kannattaakin pestä kananmunalla, toisen mukaan Coca-Colalla tai omenaviinietikalla.

”Tapaan valtavan paljon asiakkaita, jotka ovat ihan sekaisin siitä, pitääkö hiukset pestä hoitoaineella, kuivasampoolla vai ei millään”, Bengtsson huokaa.

Taikatuotteiden shoppailun sijaan voikin olla hyödyllisempää tarkastella kriittisesti omia rutiinejaan.

Hän on tutkaillut asiakkaiden hiuspohjia nyt kahdeksan vuoden ajan, usein 200-kertaisesti suurentavalla mikrokameralla. Hänen asiakkaikseen päätyy yleensä ihmisiä, joiden hiuspohja aiheuttaa ongelmia. Tulehtunut, sieni-infektiosta kärsivä tai muuten vahingoittunut hiuspohja ei ole paras kasvualusta hiuksille.

Bengtsson on huomannut, että asiakkaina ei yleensä ole ihmisiä, joiden pesurutiinit ovat normaalit.

”Mutta sitten on niitä asiakkaita, jotka ovat pesseet kolmen kuukauden ajan pelkästään kuivasampoolla, jolloin hiuspohjan päälle on muodostunut silmillä nähtävää karstaa. Tilanne on sama, kuin jos ei kolmeen kuukauteen pesisi kasvoja vaan lisäisi vain joka päivä kerroksen puuteria.”

Asiakkaina ei yleensä ole ihmisiä, joiden pesurutiinit ovat normaalit.

Bengtsson kannustaa asiakkaitaan syömään monipuolisesti, suojaamaan hiuspohjan auringolta, lopettamaan tupakoinnin ja nukkumaan tarpeeksi. Sen lisäksi hiukset kannattaa pestä normaalisti – yleensä noin joka toinen päivä, ja viimeistään silloin, kun ne tuntuvat likaisilta.

Kuulostaa ihanan yksinkertaiselta. Harmi vain, että nykymaailmassa moni uskoo mieluummin jännittävän kuuloista netti-uutista, jonka otsikko lupaa: ”Tämä yllättävä keittiöstä löytyvä raaka-aine tekee hiuksista tuuheat.”

 

Meikkivoide on monelle päivittäinen kumppani. Oikean löytämiseen kannattaa panostaa, sillä sopivan tuotteen kanssa päivä käynnistyy sujuvasti.

Smashbox Studio Skin 15 Hour Wear Hydrating Foundation, 38 e/30 ml. TESTIN VOITTAJA

No nyt on hyvä meikkivoide. Tuote on kätevässä pumppupullossa, josta sitä tulee juuri sopivasti. Se sulautuu ihoon täydellisesti, koostumus on ihanan kevyt mutta kuitenkin kyllin peittävä. Kriittinen puoleni melkein haluaisi löytää jotain moitittavaa, mutta viikkojen testissä sellaista ei löytynyt.

Dr. Hauschka -meikkivoide, 36,40 e/ 30 ml.

Tämä meikkivoide jättää kevyen jäljen, hyvässä ja pahassa. Oikeaa annostelua on aluksi vaikeaa hallita; sipaus on liian vähän, enemmästä tulee turhankin meikattu vaikutelma. Iholla tuote on erittäin miellyttävän tuntuinen, mutta kului pois päivän mittaan turhan nopeasti.

Lumene Blur Foundation Longwear, 16,90 e/30 ml.

Ihohuokosia blurraavat meikkivoiteet ovat suosikkejani, joten odotukset tuotteelle olivat korkeat. Lupaukset lunastuivat osittain. Keveys oli sekä tuotteen paras että sen huonoin puoli: pohja levittyi unelmankevyesti ja ihoa tukkimatta, mutta lopputulos oli turhankin luonnollinen.

Clinique Superbalanced Silk Makeup,36 e/30 ml.

Miksi, oi miksi muuten hyvä tuote on pakattu näin hankalasti? Käyttömukavuutta häiritsee merkittävästi se, että leveäsuisesta pullosta tulee tavaraa miten sattuu. Meikkivoide itsessään on iholla erittäin miellyttävän tuntuista ja kestää erinomaisesti. Vieno tuoksu lisää luksustunnetta.

Max Factor Lasting Performance, 16,95 e/35 ml.

Tuotteen annostelu ei tästä enää helpotu. Napakka tuubi antaa juuri sen verran kuin tarvitaankin. Levittyy sulavasti ja tekee siistiä jälkeä. Miinuksena on kesto: iltapäivän mittaan kasvot alkavat kiillellä.

Elizabeth Arden Flawless Finish Perfectly Nude Makeup, 47 e/30 ml.

Tämä meikkivoide on tasavarma luottovalinta, joka ei petä. Koostumus on silkkinen ja miellyttävä, ja pakkaus sellainen, jota mieluusti pitää esillä (kyllä, sillä on merkitystä tämän hintaluokan tuotteessa). Peitti ihon virheet tehokkaasti, mutta oli ehkä hieman liiankin peittävä hyväkuntoiselle iholle. Pientä kuulautta kaipasin.

 

Trendikkäin kosmetiikka on nyt pientä, luomua ja pohjoista. Sellaista tekevät Mia Höytö, Jonna Jalkanen ja Anne Kukkohovi. Heidän yritystensä matka maailmalle on alkanut hyvin.

Mia tässä moi, mulla olisi tällaisia Mia-rasvoja”

Melkein noin se meni. Mia Höytö kertoo vitsaillen puheluista, joita hän soitteli viisi vuotta sitten. Hän oli juuri perustanut omaa nimeään kantavan luonnonkosmetiikkamerkin ja saanut ensimmäiset tuotteet kehitettyä. Niille oli löydettävä jälleenmyyjiä, jostain oli aloitettava.

Mia Höytö on juuri sellainen sarja, joka on kosmetiikassa kuuminta juuri nyt: pieni, tekijän omasta intohimosta syntynyt, luomu ja puhtaasta pohjoisesta kotoisin.

Merkkejä yhdistää se, että ne kaikki haluavat olla isoja maailmalla.

 

Samaa trendiä Suomessa edustavat myös Anne Kukkohovin Supermood, jonka raaka-aine-erikoisuus on pakurikääpä, ja Jonna Jalkasen ranskalaiselle Sophie la girafe -merkille lisenssillä valmistama lastenkosmetiikka.

Näitä kolmea merkkiä yhdistää myös se, että ne kaikki haluavat olla isoja maailmalla.

”Supermoodista tulee kansainvälinen, hyvin menestynyt premiumbrändi, luonnonkosmetiikan Chanel”, Anne Kukkohovi visioi.

”Uskon, että kymmenen vuoden päästä me olemme lasten luonnonkosmetiikan myydyin sarja maailmalla”, Jonna Jalkanen sanoo.

”Kasvamme maailmalla tunnetuksi ja arvostetuksi luonnonkosmetiikan edelläkävijäksi”, Mia Höytö uskoo.

Suuria tavoitteita, niin kuin pitääkin.

 

Mia Höytö lähti kosmetiikkamarkkinoille oma tarve edellä: hän ei löytänyt itselleen sopivaa, tarpeeksi tehokasta ja toimivaa luomukosmetiikkaa.

Mia on kosmetologi ja viittä vaille valmis yhteiskuntatieteiden maisteri, jolla oli koulutuksensa vuoksi tuntemusta kosmetiikan raaka-aineista ja markkinoinnista, joten pystymetsästä hän ei alalle tupsahtanut.

”Jo paljon ennen kuin perustin yrityksen, aloin pohtia, minkälaisia raaka-aineita kosmetiikkaan haluaisin.”

Höytö tutkiskeli INCI-listoja, joissa on kosmetiikan raaka-aineita ja niiden tunnettuja vaikutuksia. INCI, International Nomenclature Cosmetic Ingredient, on kansainvälinen tapa merkitä kosmetiikan ainesosat pakkauksiin, yleensä niiden kemiallisilla tai englanninkielisillä nimillä.

”Jo paljon ennen kuin perustin yrityksen, aloin pohtia, minkälaisia raaka-aineita kosmetiikkaan haluaisin.”

INCI-listat ovat viime vuosina nousseet jokaisen valveutuneen kosmetiikkakuluttajan tietoisuuteen, sillä niitä tulkitsemalla voi vältellä itselleen epämieluisia tai allergiaa aiheuttavia raaka-aineita.

Kun Mia oli aikansa jahkaillut unelmavoidettaan ja puhunut haaveestaan kotona, aviomies tokaisi, että lopeta puhuminen ja rupea hommiin. Mia tapasi ja kilpailutti alan tekijöitä, löysi Suomesta hyvän valmistajan ja ryhtyi kemistin avulla testaamaan erilaisia tuotekoostumuksia.

”Halusin voiteen, joka on mahdollisimman kosteuttava ja ravitseva, muttei jätä iholle rasvaista tunnetta.”

 

Kun näytti siltä, että jotakin tuotteesta voisi tulla, hän perusti yrityksen. Sitä varten hän sai pienen naisyrittäjälainan. Muut rahat firmaan ovat tulleet yhtiön osakkailta eli Mialta ja hänen aviomieheltään. Pitkän, lähes pari vuotta kestäneen tuotekehityksen jälkeen syntyi Unelma-voide.

Mia Höytö -merkki lanseerattiin Kauneus ja terveys -messuilla vuonna 2012 ja siinä oli viisi tuotetta: kaksi kasvovoidetta, ihon puhdistustuote, silmänympärysvoide ja vartalovoide.

Kosmetiikan suunnittelussa ja kehittämisessä vähintään yhtä tärkeää kuin vaikuttavat aineet on se, miltä tuote näyttää, miltä se tuoksuu ja miltä se iholla tuntuu.

Kosmetiikan suunnittelussa ja kehittämisessä vähintään yhtä tärkeää kuin vaikuttavat aineet on se, miltä tuote näyttää, miltä se tuoksuu ja miltä se iholla tuntuu. Eniten työtä vaatii se, että vaikka paperilla jotkut aineet näyttäisivät kehittäjän visiossa täydelliseltä kombolta, ne eivät välttämättä muodosta yhdessä ihanaa luksusvoidetta vaan pahanhajuisen tökötin.

 

Jonna Jalkanen pääsi tuotekehitysvaiheesta helpommalla. Latvian tehtaalla luonnonmukaisen vauvoille ja lapsille suunnatun Sophie la girafe Baby -tuotesarjan koostumukset loksahtivat heti kohdilleen juuri niin kuin ne Jonnan suunnitelmissa olivat.

”Meille sanottiin, että harvoin tuotteet onnistuvat heti näin täydellisesti.”

Sarjassa on nyt kuusi tuotetta, ja seitsemäs, lasten geelihammastahna, on juuri tulossa kauppoihin. Tällä hetkellä kehitysvaiheessa ovat aurinkovoiteet.

Vauvoille ja lapsille suunnatun Sophie la girafe Baby -tuotesarjan koostumukset loksahtivat heti kohdilleen.

”Ne ovat luonnonkosmetiikassa aina vaikeita tehdä niin, että koostumus on miellyttävä.”

Jonnallakin oli ollut kauneustoimittajataustan peruina ideoita kosmetiikkabisnekseen, mutta hän oli kuitenkin miehensä kanssa alkanut tuoda maahan kuuluisaa ranskalaista vauvojen purulelua Sophie la girafea. Luonnonkuminen kirahvi on yksi Ranskan epävirallisista kansallisaarteista: sitä myydään vuosittain 800 000 kappaletta eli käytännössä jokaiselle Ranskassa syntyneelle vauvalle ostetaan sellainen.

Joitakin vuosia sitten 55 vuotta vanhaa perheyritystä alettiin nykyaikaistaa. Toimitusjohtaja pyysi yhteistyöyrityksiä visioimaan, mitä kaikkea vauvojen kirahvibrändin alla voisi tehdä.

”Mieheni sanoi, että olisiko tässä se sinun ihonhoitobisneksesi paikka”, Jonna kertoo.

 

Jalkaset tekivät huolellisen presentaation herkkäihoisille sopivasta vauvojen kosmetiikkatuotelinjasta. Siinä oli mietitty niin markkinointi, myyntitavoitteet kuin muun muassa paperikassien ulkoasu ja kotisivutkin. Kosmetiikkalisenssiä haki myös kaksi ranskalaisfirmaa, mutta Jalkaset saivat sen. Vuonna 2013 he toivat markkinoille Sophie la girafe -luonnonkosmetiikkasarjan, jonka tuotteet valmistetaan Latviassa.

”Meidän raaka-ainelistalla ei esimerkiksi ole yhtäkään tuoksuallergeenia, minkä takia niitä käyttävät myös herkkäihoiset ja allergiset aikuiset sekä atoopikot.”

Kirahvilelua myydään Ranskassa ruokakaupoissa, mutta kirahvibrändin kosmetiikkasarja on astetta premiumimpi.

”Ranskalaiset ovat kokeneet, että kosmetiikkasarja nostaa brändiä. Jopa Louis Vuittonin suunnittelija kommentoi näin.”

 

”Tiedän taustani takia todella paljon kosmetiikkamerkeistä ja rakastan pakkausdesignia”, Anne Kukkohovi pohjustaa.

”Olin menossa juontamaan erästä tilaisuutta vähän huonolla tuulella ja olin jo jonkin aikaa miettinyt, mitä haluaisin seuraavaksi tehdä. Työurani on mennyt perioideissa. Ensin oli mallinura, sitten ura AD:na mainostoimistossa ja sitten tv-työt. Yhtäkkiä puuskahdin ystävälleni, että haluan oman kosmetiikkabrändin, mutta kuka hullu sellaista tekee."

Ystävä Rita Nordin sanoi, että höpö höpö, se on hyvä idea.

”Yhtäkkiä puuskahdin ystävälleni, että haluan oman kosmetiikkabrändin, mutta kuka hullu sellaista tekee."

Anne meni kotiin ja kirjoitti Supermoodin idean ylös. Rita Nordinista tuli vähän myöhemmin firman osakas.

”Tiesin heti, miltä tuotteiden pitää näyttää ja tuoksua, ja minulla oli myös raaka-aineista ideoita, kuten että veden tilalla haluan aina käyttää koivunmahlaa.”

Ideasta tuotteeksi -prosessia nopeutti se, että Annella on paljon suhteita ja tuttavia kosmetiikkabisneksessä ja markkinoinnissa, eikä hän ole koskaan epäillyt puhua ideoistaan ja kysyä neuvoa.

”Taisin jossain vaiheessa soittaa Anne Bernerille, ja Bruce Oreckin kanssa olen myös puhunut Supermoodista”, hän nauraa.

Annen tarkkaan visioon kuului myös se, että tuotteiden piti olla luonnonmukaisia mutta tehokkaita, eivätkä pakkaukset ja imago saaneet henkiä mitään perinteistä, meikitöntä ituhippimeininkiä.

”Kilpailutin tehtaat Italiassa, Tanskassa ja Suomessa, ja suomalainen tehdas oli selvästi paras. Tuotekehitys maksaa ihan hulluna, mutta tällä hetkellä meillä on vähäksi aikaa tarpeeksi tuotteita.” Supermoodilla on kolme eri tuotelinjaa

 

Annelle tuotteissa kaikkein tärkeintä on läpinäkyvyys eli se, että raaka-ainelistat ovat selkeitä eikä tuotteiden sanota tekevän jotakin sellaista, mitä ne eivät tee.

”Asiakas tietää nykyään todella paljon, joten on ihan turha väittää tuotteista jotakin sellaista, mikä ei ole totta.”

Merkin logon ja visuaalisen ilmeen on suunnitellut Annen mies Joni Kukkohovi, joka on yrityksen creative director. Hyvännäköiset pakkaukset huomattiin nopeasti Cool Hunting -sivustolla, jonka jälkeen muun muassa brittiläinen tavarataloketju Selfridges otti yhteyttä.

”Olemme kasvaneet ulkomaille hyvin orgaanisesti.”

Tällä hetkellä Supermoodilla on Yhdysvalloissa agentti, joka hankkii merkille siellä uusia jälleenmyyjiä. Supermoodia saa Yhdysvalloissa noin 60 paikasta, samoin Britanniasta, ja myös Hong Kongissa on jälleenmyyjiä.

”Asiakas tietää nykyään todella paljon, joten on ihan turha väittää tuotteista jotakin sellaista, mikä ei ole totta.”

”Hyvä jakeluketju on meille tosi tärkeä, marketeissa Supermoodia ei myydä tulevaisuudessakaan.”

 

Suomi ei ole pienellekään kosmetiikkabrändille riittävä markkina, ja kansainvälistyminen on bisneksessä itsestäänselvyys. Mutta kenelle oman tuotteen voi antaa myyntiin ja kuka sen haluaa myyntiin, on melko monimutkainen yhtälö. Jälleenmyyjän on oltava brändin arvon mukainen ja maailmalta ottavat yhteyttä monenlaiset jobbarit, joiden taustat on selvitettävä.

Eniten työtunteja kuuluu juuri tähän.

Kosmetiikkamarkkina on erittäin kilpailtu, mutta niin on moni muukin ala. Mia, Jonna ja Anne ovat saaneet vientiin apua muun muassa Finnveralta ja Tekesiltä, jotka antavat niin lainoja, takauksia kuin suoraa rahoitustakin kasvu- ja vientiyrityksille. Hakemusten laatimisen työläys ja yllättävät takapakit ovat kaikille kolmelle tuttuja.

”Suomesta puuttuu immateriaalinen taju. Kaikki asiat pitää joka paikassa selittää niin, että insinöörikin sen ymmärtää”, Anne Kukkohovi sanoo.

Viralliset instanssit eivät ihan aina ymmärrä, mitä se tällainen kauneusbisnes oikein on.

”Suomesta puuttuu immateriaalinen taju. Kaikki asiat pitää joka paikassa selittää niin, että insinöörikin sen ymmärtää”, Anne sanoo.

Annea kehotettiin ensin hakemaan Tekesiltä lähes puolen miljoonan lainaa tuotekehitykseen ja kansainvälistymiseen. Valtavasti työtä vaatinut hakemus kaatui terminologisiin muotoseikkohin eikä yritys saanut senttiäkään.

”Nämä ovat monesti ihan henkilökemia-asioita”, Anne kuittaa. Supermoodiin ovat sijoittaneet omia rahojaan niin kaksi yhtiökumppania kuin Anne ja hänen miehensä. Bisnestä on rahoitettu myös lainalla, ja sittemmin ovat Tekesinkin avustushakemukset onnistuneet.

 

Jonnaa ”kannustettiin” muistuttamalla, että kansainvälistymisestä ei kannata haaveilla, koska Coca-Colallakin se kesti 50 vuotta.

”Meidän tuotteita myydään nyt 30 maassa”, Jonna sanoo ilahtuneena.

Mia Höytö aikoo kasvattaa bisnestään maailmalle rauhassa. Höytö-kosmetiikkaa on saatavilla tällä hetkellä kymmenessä maassa, ja hän on juuri saanut viennin kehittämiseen rahaa Tekesiltä.

Suomalaisuus on kosmetiikassa jokaisen mielestä asia, josta on selvästi etua.

Suomalaisuus on kosmetiikassa jokaisen mielestä asia, josta on selvästi etua. Se tarkoittaa yhä edelleen luotettavuutta ja puhtautta.

”Me ollaan vähän outoja, sellaisia totisia ja rehellisiä”, Anne Kukkohovi kuvailee suomalaisuutta, jota ei Supermood-tuotteiden yhteydessä kovin näyttävästi erikseen mainosteta.

”Jenkkiagenttimme sanoi, että se on ehdottomasti positiivista, vähän niin kuin uusi Ruotsi, että pitäkää tuo!”

Martina Aitolehti, 34, pysyy energisenä tiukan aikataulun avulla.

Kello kuudelta pärähtävä herätyskello on Martinan jokapäiväinen rutiini, sillä kahden pienen tytön äiti haluaa hengittää hetken rauhassa aamuisin. Pää painuu tyynyyn iltakymmeneltä.

”Minun on pakko herätä ennen lapsia, jotta jaksan heidän heräämisestään alkavan härdellin.”

Alun perin tosi-tv-ohjelmista tutuksi tullut Martina tunnetaan nykyisin juontajana sekä Miss Helsinki -kisan järjestäjänä. Ennen kisoja missifinalistit treenaavatkin sporttisen Martinan johdolla.

”Minun on pakko herätä ennen lapsia, jotta jaksan heidän heräämisestään alkavan härdellin.”

Ahkera liikunta pitää kiireisen naisen mielen ja kehon kunnossa. Pyörä- ja juoksulenkit metsässä ovat terapiaa.

Martina uskoo, että tarkat aikataulut pitävät hänet energisenä. Kurinalaisuus näkyy myös lautasella. Vaikka hän ei sano millekään ruoka-aineelle ei, pitää ravinnon olla ehdottoman puhdasta.

Talvella hilseilevän kuivasta ihosta kärsivä Martina on huomannut myös suun kautta nautittujen rasvojen edut ihonhoidossa: hän sekoittaa kookosöljyä aamupuuroon ja toisinaan lusikoi sitä suoraan suuhunsa.

”Uskon vakaasti, että kaikki lähtee ravinnosta ja unesta. Kun ne ovat kunnossa, voi alkaa hifistellä.”

”En juo maitoa janooni tai syö leipää nälkääni. Smoothiet ovat suosikkivälipalojani. Varsinkin vihreään smoothieen on saa helposti lisättyä treeniin tarvittavia proteiineja.”

”En juo maitoa janooni tai syö leipää nälkääni.”

Martinan kylpyhuoneen kaapeissa on laaja valikoima kosmetiikkaa ja ihonhoitotuotteita. Nykyisin ne kaikki ovat luonnonmukaisia.

Arkisin meikiksi riittävät kevyt pohja kasvoille ja ripsiväri. Mutta sitten kun laittaudutaan, laittaudutaan kunnolla.

”Jos tiedossa on juhlat, tykkään panostaa. Minulta löytyy kyllä contourista lähtien kunnon arsenaali näyttävään meikkiin.”

 

Juttua muokattu 23.3. klo 15.41: korjattu otsikon nimivirhe

Martina Aitolehti, 34, juontaja ja yrittäjä. Suosikkituotteet:

Jurlique Skin Balancing Face Oil -kasvoöljy. ”Ylellisen tuntuinen ja kivan tuoksuinen. Tämän hetken suosikkibrändini.”

Puhdistamon viherjauhe. ”Jos olo on alavireinen, tämä virkistää.”

Naturadon valkoinen savijauhe. ”Pidämme tyttärieni kanssa hemmotteluhetkiä ja teemme toisllemme kasvonaamiot.”

Kauniin kulmakarvan piirtämiseen tarvitaan tarkka käsi ja oikeat välineet.

1. Clarins Perfect Eyes & Brows  Palette -kulmakarvapaletti, 53,30 e.

Neutraalit, aika kevytpigmenttiset sävyt sopivat vaaleimmillekin. Sävyjä voi myös käyttää luomiväreinä, mikä tekee paletista kätevän matkasetin. Pikku sivellin on napakka ja pinsetit tarkat. Mukana myös vaha ja vaalea korostesävy. Aamuisin tämän kanssa puuhailu vie hiukan liikaa aikaa.

2. L’Oréal Paris Brow Artist Xpert, 7,90 e.

Mekaanisen kynän kärki on litteä, mikä auttaa eripaksuisten viivojen piirtämisessä. Ei liian kova, ei liian pehmeä, ei sotke. Kynän kärki on tosin aina hieman iso, eli kovin tarkkaa viivaa sillä ei saa tehtyä. Pikkutarkkaan muotoiluun hankala, mutta aukkopaikkojen täyttämiseen näppärä.

3. Isadora Precision Brow Pen Waterproof, 11,90 e.

No nyt lähtee väriä! Kynä on yllättävän pehmeä, tekisi mieli sanoa sottaavan oloinen, ja sitä saa teroittaa vähän väliä, jos haluaa ohuempaa viivaa. Jälki on silti kaunis, kun on varovainen. Tällä syntyy tuimat Twin Peaks -kulmakarvat käden käänteessä. Ja ne ovat vedenkestävät eli pysyvät päässä salillakin, hyvä!

4. Elizabeth Arden Beautiful Color Natural Eye Brow Pencil, 25 e.

Kierrettävän kynän kärki on niin ohut, että se sopii hennoimmillekin kulmakarvoille eikä sillä saa sotkua aikaiseksi. Pigmenttiä on sopivasti ja piirrosjälki kevyt ja siisti. Tämä on niin tarkka peli, että sillä saa myös jatkettua kauniisti kulmien ulkonurkat. Tarkkaan työskentelyyn erinomainen väline.

5. Divaderme Brow Extender II, 39 e. TESTIN VOITTAJA!

Ensin pienet ruskeat irtokarvat epäilyttävät. Mutta ne pysyvät siellä minne ne on tarkoitettu, ja pigmentin ja karvahippujen yhdistelmällä syntyvät kauniit, luonnolliset kulmakarvat taitamattomaltakin. Tarkkaan muotoilemiseen tästä ei ole, avuksi tarvitaan kynä. Mutta jos omien kulmien muoto on ok, tällä saa korostettua niitä helposti ja nopeasti.

6. Armani Eye&Brow Maestro, 39 e.

Kun tarjolla on purkillinen voidemaista ruskeaa väriä, on paljon kiinni siitä, millaisella siveltimellä työskennellään. Tarkka viistosivellin on siis hankittava. Pigmentti on hyvä ja kestävä, sävy neutraali. Ja se, että tuote toimii myös luomivärinä on plussaa. Kunnon työkalulla tällä voi tehdä mitä vain, todellinen taiteilijantarvike sikäli.