”Ennen 80 euron tuoksu oli kallis, nyt tuoksusta maksetaan 250 euroa”, Sari Rosin vertaa.

”Suomessa rahankäyttö kosmetiikkaan loppuu leukaan. Vartalonhoitoon panostetaan tulevaisuudessa enemmän, mutta siihen trendiin lähdemme jäljestä”, toteaa Transmerin toimitusjohtaja Sari Rosin.

Sarin johtama Transmeri maahantuo päivittäistavaramerkkejä sekä kosmetiikkaa. Sillä on myös omia merkkejä, kuten Lemon Juice & Glyserine ja Medisoft, jotka valmistetaan Vantaan Piispankylässä. Selektiivistä kosmetiikkaa edustavat Chanel, Guerlain, Clean ja Stendhal. Tänä kesänä yhtiöstä lähtivät Estée Lauder ja Clinique, joita se edusti yli 20 vuotta.
”Trendi on nyt se, että suuret brändit perustavat omia maatoimistoja, kuten tässäkin tapahtui. Olemme haluttu kumppani maahantuojaksi, mutta olemme valikoivia.
Transmeri on toiminut yli 80 vuotta kosmetiikan parissa, eikä meillä ole aikomustakaan luovuttaa.”

Sopimus Chanelin edustamisesta tehtiin vuonna 1933. Se on maailman vanhin yhä voimassa oleva Chanel-sopimus ja itsensä Coco Chanelin allekirjoittama. ”Brändien edustus on pitkäjänteistä työtä. Emme etsi tähdenlentoja. Tavoitteenamme on vähintään kaksinkertaistaayhtiön liikevaihto lähivuosina. Se tapahtuu sekä hankkimalla uusia päämiehiä että yritysostoilla.”

Riittävän suuri koko tuo liiketoimintaan tehokkuutta. Ison yrityksen etuja on se, että esimerkiksi logistiikka ja henkilöstöhallinto voidaan järjestää kustannustehokkaasti.Kosmetiikka-alalla pienillä toimijoilla ei ole nyt helppoa, sillä heillä toiminnan kulut kasvavat helposti liian suuriksi tuottoon nähden.

Henkilöstön koulutuksesta ja palvelun laadusta Sari puhuu innostuneesti. Selektiivisen kosmetiikan myynnissä myyjällä ja hyvällä palvelulla on tärkeä merkitys.
”Palvelu sitouttaa asiakkaan ja hyvä myyjä osaa suositella oikeita tuotteita ja kertoa niistä. Tietysti tähdätään myös lisämyyntiin, mutta
itse puhun mieluummin palvelevasta myynnistä. Ihonhoitotuotteita on paljon, mutta niitä pitää osata käyttää, enkä usko, että kuluttaja jaksaa tutkia pienellä painettua pränttiä pakkauksen sisällä olevasta lippusesta.” Tavaratalot ovat selektiivisen kosmetiikan pääjakelutie Suomessa. Tavarataloilla on kokonaisuutena haasteelliset ajat, ja se heijastuu myös selektiiviseen kosmetiikkaan. Sarin mukaan Chanel ja Guerlain ovat ”pitäneet hyvin pintansa”, sillä vakiintuneina brändeinä niiden menekki on tasaisempaa kuin uusien. Lisäksi näillä brändeillä on resursseja ja kykyä panostaa tuotekehitykseen ja lanseerata jatkuvasti merkittäviä uutuuksia.
”Karkean arvion mukaan selektiivisen kosmetiikan myyntipisteitä on Suomessa nyt sata. Parikymmentä vuotta sitten niitä oli 1 500, kun oli yksityisiä kemikalioita.”

Henkilökohtainen palvelu on kaupan valtti, mutta jos kaupalla menee huonosti, työtunneista karsitaan. Palvelun merkitys ei kuitenkaan ole vähenemässä,
eikä siitä kannattaisi tinkiä. ”Hinnoilla ei voi Suomessa kilpailla, koska kaupan kate ja arvonlisävero ovat meillä suuremmat kuin monissa maissa ja ulkomaisissa verkkokaupoissa.”

Sarin mielestä hypermarkettien ja tavaratalojen liikeideat ovat liukuneet liian lähelle toisiaan ja niissä myydään päällekkäistä tavaraa.
”Meillä on liian pieni markkina, jotta kaikki voisivat olla samassa lohkossa. Pesäeroa olisi hyvä kasvattaa jälleen.”

Sari toivoo, että kosmetiikka-alalla olisi tarjolla maksullisia pikapalveluja, joihin ei tarvitsisi varata aikaa. Esimerkiksi pariisilaistavaratalossa Chanelin osastolla on kynsienlakkauspiste. Hän uskoo, että myös yksilöllisten tuotteiden menekki kasvaa. Esimerkki tällaisesta ovat vaikkapa Cleanin tuoksut, joista asiakas sekoittaa mieleisensä. Itseen panostaminen on myös vahva ja kasvava trendi. Luksuksen raja on hänen mukaansa muuttunut: ennen 80 euron tuoksu oli kallis, nyt tuoksusta voidaan maksaa 150 euroa. 500 euron seerumille on Suomessa enemmän kysyntää kuin viisi vuotta sitten.
 

Glorian juttusarjassa haastatellaan kosmetiikkatalojen pomoja. Sarjan muut osat löydät täältä ja täältä. Juttu on alun perin ilmestynyt kokonaisuutena Gloria-lehdessä.

SARI ROSIN, 43
▶ Transmerin toimitusjohtaja maaliskuusta 2015.
▶ Perheeseen kuuluvat puoliso ja tämän kaksi aikuista poikaa.
▶ Kosmetiikan suurkuluttaja, joka panostaa erityisesti ihonhoitoon. Rakastaa seerumeita. Aamurutiineihin kuluu vähintään puoli tuntia.
▶ Suosikkituotteita ovat Chanelin meikkivoide Perfection Lumière Velvet, Guerlain KissKisshuulipunan sävy Pink Me Up ja voimatuoksu Chanel n:o 5 Eau Première.

Kauden kauneimmat kampaukset syntyvät helposti, kun opettelee peruskikat.

Kulta-ajan kieppi

Hollywoodin kulta-ajan kaunottarista muistuttava otsakieppi antaa kampaukseen upeaa naisellisuutta, oli hiusten pituus mikä tahansa. Kieppi syntyy, kun vedät osan etuhiuksista kulmaluun kohdalta toiselle puolelle otsaa ja kiinnität osion pinneillä. Nostalginen kieppi vaatii pohjalle tuhtia rakennetta, joten pohjusta kampaus pitävällä muotovaahdolla. Sido loput hiukset kiinni tai taivuta ne latvoista laineille täydentääksesi 1940-luvun tunnelman.

Vähäeleinen niskanuttura

Niskavillojen kohdalle kiinnitetty solmunuttura on vaivattoman tyylikäs ja vähäeleisen näyttävä kampaus. Hoida pohja sileäksi silottavalla muotoiluvoiteella ja suorista taipuisa tukka, jotta lopputulos on mahdollisimman hillitty ja hallittu. Solmi niskaan jämäkkä poninhäntä, kiepauta hiukset ponnarin tyven <EP>ympärille ja kiinnitä nuttura muutamalla pinnillä hännän alapuolelle.

Kiiltävä häntä

Arkinen poninhäntä muuntuu pikavauhtia juhlakelpoiseksi, kun sen päällystää kerroksella kiiltoa. Anna hiusten kuivua pesun jälkeen itsekseen, ja vedä päälaelle viivasuora keskijakaus. Tasoita päälaelta karkailevat suortuvat hiusvahalla, levitä hiusten koko pituuksiin runsaasti kiiltoseerumia tai -suihketta ja sido tukka elegantille poninhännälle niskaan.

Kunnolla föönattu

Sliipatut laineet tekevät tilaa näyttävälle, kuohkeaksi föönatulle tukalle. Vapaana hulmuavat hiukset saavat olla kunnolla laitetun näköiset, ja etuhiuksissa mieluusti niiden volyymia korostava heitto. Jaa hetken aikaa itsekseen kuivuneet hiukset neljään osioon ja etene föönin kanssa etuhiuksista alkaen kohti takaraivoa. Viimeistele kampaus rakennetta antavalla kiinnityssuihkeella.

Moderni mehiläispesä

Talven muhkein kampaus on päivitetty versio 1960-luvun suosikista mehiläispesästä. Nyt kampauksen pääpaino on etuosan tupeerauksessa, ja nutturalle sidottujen latvojen sijaan hiukset jätetään vapaiksi. Korosta vielä leijonanharjaa korumaisella hiuspannalla tai silkkinauhalla. Viimeistele koko komeus tuhdilla kerroksella hiuskiinnettä.

 

Satu Aarnio nauttii elämästään, kun pääsee miehensä ja koiransa kanssa meikittä metsään.

Elokuussa vihitty Satu Aarnio, entinen Tuomisto, on kulkenut pitkän matkan siitä, kun hänet 2008 valittiin Miss Suomeksi. Nykyisin hän viihtyy meikittä metsällä miehensä ja koiransa kanssa. Kun tarkoitus on saada saalista, ei saa käyttää minkäänlaisia hajusteita, ja hiuksetkin pitää jättää edellisenä päivänä pesemättä. Ei Satu muutenkaan mikään himolaittautuja ole, kiireisinä työaamuina silmälasit hoitavat kasvoille skarpin ilmeen.

”Ystäväni ihmettelevät, miten meikkipurkki voi kestää käytössäni viisi vuotta, mutta käytän tuotteita vähän kerrallaan. Olen niin mukavuudenhaluinen, että yritän selvitä mahdollisimman vähällä.”

”Käytin teininä aivan valkoista voidetta, sillä en ymmärtänyt, että sävyjä on erilaisia. Käytin vain samaa sävyä kuin vaaleaihoisemmat ystäväni.”

Uusimmat meikkitrendit tulevat tutuiksi aviomiehen kahdelta teini-ikäiseltä tyttäreltä sekä työn kautta, mutta Satu ei yrityksistä huolimatta ole onnistunut omaksumaan niitä omiin rutiineihinsa. Yksi muutos lukiovuosista on kuitenkin tapahtunut.

”Olen sentään aikuisiällä löytänyt oman ihon sävyisen meikkivoiteen. Käytin teininä aivan valkoista voidetta, sillä en ymmärtänyt, että sävyjä on erilaisia. Käytin vain samaa sävyä kuin vaaleaihoisemmat ystäväni.”

Nykyisin omaa pr-toimistoa pyörittävälle Sadulle liikunta oli viime aikoihin asti pakonomaista suorittamista. Viime vuoden aikana hänen ajattelutavassaan on tapahtunut muutos, jonka myötä kaikenlainen pingottaminen on jäänyt pois.

”Saatan huomata, että olen käynyt viimeksi salilla kuukausi sitten, ja se on ihan ok. Aiemmin menin paniikkiin, jos treenit jäivät välistä. Muutos ei ollut tietoinen, mutta erittäin tervetullut.”

”SAiemmin menin paniikkiin, jos treenit jäivät välistä.”

Metsästys kyllä pitää aktiivisena. Aikoinaan Satu kapinoi lapsuudenkodissakin harrastettua metsästystä vastaan viettämällä 11 vuotta kasvissyöjänä. Lopulta vanhempien selitykset metsästetyn lihan eettisyydestä tehotuotettuun ruokaan verrattuna käänsivät pään. Nyt Aarnioilla syödään paljon riistaa, ja muutenkin mahdollisimman puhtaasti.

”Olemme sopineet mieheni kanssa, että hän kokkaa. Osaisin kyllä itsekin, mutta näin hänen kontolleen jää tasaisemmin kotitöitä.”

Satu Aarnio, 31, vuoden 2008 Miss Suomi, yksityisyrittäjä.

Suosikkituotteet: Mádara Purifying Foam -puhdistusvaahto: ”Siirryin muutama vuosi sitten täysin luonnonkosmetiikkaan ihonhoidossa. Vaahto sopii herkälle iholleni.” Dr. Hauschkan Ruusuvoide: ”Kosteuttaa ja hoitaa kaikki pienet iho-ongelmat.” Elizabeth Arden Eight Hour -huulivoide: ”Laukussani on aina purkki mukana.”