”Ennen 80 euron tuoksu oli kallis, nyt tuoksusta maksetaan 250 euroa”, Sari Rosin vertaa.

”Suomessa rahankäyttö kosmetiikkaan loppuu leukaan. Vartalonhoitoon panostetaan tulevaisuudessa enemmän, mutta siihen trendiin lähdemme jäljestä”, toteaa Transmerin toimitusjohtaja Sari Rosin.

Sarin johtama Transmeri maahantuo päivittäistavaramerkkejä sekä kosmetiikkaa. Sillä on myös omia merkkejä, kuten Lemon Juice & Glyserine ja Medisoft, jotka valmistetaan Vantaan Piispankylässä. Selektiivistä kosmetiikkaa edustavat Chanel, Guerlain, Clean ja Stendhal. Tänä kesänä yhtiöstä lähtivät Estée Lauder ja Clinique, joita se edusti yli 20 vuotta.
”Trendi on nyt se, että suuret brändit perustavat omia maatoimistoja, kuten tässäkin tapahtui. Olemme haluttu kumppani maahantuojaksi, mutta olemme valikoivia.
Transmeri on toiminut yli 80 vuotta kosmetiikan parissa, eikä meillä ole aikomustakaan luovuttaa.”

Sopimus Chanelin edustamisesta tehtiin vuonna 1933. Se on maailman vanhin yhä voimassa oleva Chanel-sopimus ja itsensä Coco Chanelin allekirjoittama. ”Brändien edustus on pitkäjänteistä työtä. Emme etsi tähdenlentoja. Tavoitteenamme on vähintään kaksinkertaistaayhtiön liikevaihto lähivuosina. Se tapahtuu sekä hankkimalla uusia päämiehiä että yritysostoilla.”

Riittävän suuri koko tuo liiketoimintaan tehokkuutta. Ison yrityksen etuja on se, että esimerkiksi logistiikka ja henkilöstöhallinto voidaan järjestää kustannustehokkaasti.Kosmetiikka-alalla pienillä toimijoilla ei ole nyt helppoa, sillä heillä toiminnan kulut kasvavat helposti liian suuriksi tuottoon nähden.

Henkilöstön koulutuksesta ja palvelun laadusta Sari puhuu innostuneesti. Selektiivisen kosmetiikan myynnissä myyjällä ja hyvällä palvelulla on tärkeä merkitys.
”Palvelu sitouttaa asiakkaan ja hyvä myyjä osaa suositella oikeita tuotteita ja kertoa niistä. Tietysti tähdätään myös lisämyyntiin, mutta
itse puhun mieluummin palvelevasta myynnistä. Ihonhoitotuotteita on paljon, mutta niitä pitää osata käyttää, enkä usko, että kuluttaja jaksaa tutkia pienellä painettua pränttiä pakkauksen sisällä olevasta lippusesta.” Tavaratalot ovat selektiivisen kosmetiikan pääjakelutie Suomessa. Tavarataloilla on kokonaisuutena haasteelliset ajat, ja se heijastuu myös selektiiviseen kosmetiikkaan. Sarin mukaan Chanel ja Guerlain ovat ”pitäneet hyvin pintansa”, sillä vakiintuneina brändeinä niiden menekki on tasaisempaa kuin uusien. Lisäksi näillä brändeillä on resursseja ja kykyä panostaa tuotekehitykseen ja lanseerata jatkuvasti merkittäviä uutuuksia.
”Karkean arvion mukaan selektiivisen kosmetiikan myyntipisteitä on Suomessa nyt sata. Parikymmentä vuotta sitten niitä oli 1 500, kun oli yksityisiä kemikalioita.”

Henkilökohtainen palvelu on kaupan valtti, mutta jos kaupalla menee huonosti, työtunneista karsitaan. Palvelun merkitys ei kuitenkaan ole vähenemässä,
eikä siitä kannattaisi tinkiä. ”Hinnoilla ei voi Suomessa kilpailla, koska kaupan kate ja arvonlisävero ovat meillä suuremmat kuin monissa maissa ja ulkomaisissa verkkokaupoissa.”

Sarin mielestä hypermarkettien ja tavaratalojen liikeideat ovat liukuneet liian lähelle toisiaan ja niissä myydään päällekkäistä tavaraa.
”Meillä on liian pieni markkina, jotta kaikki voisivat olla samassa lohkossa. Pesäeroa olisi hyvä kasvattaa jälleen.”

Sari toivoo, että kosmetiikka-alalla olisi tarjolla maksullisia pikapalveluja, joihin ei tarvitsisi varata aikaa. Esimerkiksi pariisilaistavaratalossa Chanelin osastolla on kynsienlakkauspiste. Hän uskoo, että myös yksilöllisten tuotteiden menekki kasvaa. Esimerkki tällaisesta ovat vaikkapa Cleanin tuoksut, joista asiakas sekoittaa mieleisensä. Itseen panostaminen on myös vahva ja kasvava trendi. Luksuksen raja on hänen mukaansa muuttunut: ennen 80 euron tuoksu oli kallis, nyt tuoksusta voidaan maksaa 150 euroa. 500 euron seerumille on Suomessa enemmän kysyntää kuin viisi vuotta sitten.
 

Glorian juttusarjassa haastatellaan kosmetiikkatalojen pomoja. Sarjan muut osat löydät täältä ja täältä. Juttu on alun perin ilmestynyt kokonaisuutena Gloria-lehdessä.

SARI ROSIN, 43
▶ Transmerin toimitusjohtaja maaliskuusta 2015.
▶ Perheeseen kuuluvat puoliso ja tämän kaksi aikuista poikaa.
▶ Kosmetiikan suurkuluttaja, joka panostaa erityisesti ihonhoitoon. Rakastaa seerumeita. Aamurutiineihin kuluu vähintään puoli tuntia.
▶ Suosikkituotteita ovat Chanelin meikkivoide Perfection Lumière Velvet, Guerlain KissKisshuulipunan sävy Pink Me Up ja voimatuoksu Chanel n:o 5 Eau Première.

Jos hiustenhoito on lomalla unohtunut, näillä ammattilaisten vinkeillä hoidat hiukset kesän jälkeen jälleen pehmeiksi ja kiiltäviksi.

Tehokkaat ampullit

”Kesän jälkeen suosittelisin hiuksille kampaajan rakentamaa, juuri omaa hiuslaatua varten räätälöityä kotihoitoa. Kérastasen Fusio-Dose Homelab -pakkauksen neljä ampullia ja neljä tehoboosteria muodostavat kaksivaikutteisen tehohoidon, jonka vaikutus hiuksissa kestää useamman pesukerran. Ampullit ovat huomattavasti tehokkaampia kuin hoitoaine tai naamio, sillä tehoaineet pääsevät imeytymään syvemmälle hiuksiin. Tuotteessa on välitön vaikutus, se on helppo suihkuttaa hiuksiin, ja mikä parasta: ei laisinkaan vaikutusaikaa.”

Henna Vierimaa, kampaaja / Magnetic, Kérastase-kouluttaja

Kerastasen Fusio-Dose Homelab-pakkauksen sisällön valitsee oma kampaaja, 49 e.
 

Öljyä naamioon

”Paras vinkkini auringon ja uimisen kuivattamille hiuksille on hoitonaamio, jonka tehoja vielä nostetaan sekoittamalla mukaan pari pumppausta arganöljyä. Arganöljy tehostaa naamion vaikutusta ja tekee hiuksista kertaheitolla sileät, pehmeät ja kiiltävät. Keunen So Pure Recovery -naamio on tarkoitettu erittäin kuiville hiuksille ja se sisältää runsaasti orgaanisia öljyjä, jotka kosteuttavat ja ravitsevat hiuksia. Naamion vaikutusaika on kolme minuuttia, mutta öljyn kanssa vaikutusaikaa voi pidentää 5–10 minuuttiin täyden hoitotehon saavuttamiseksi.”

Kati Stenius, kampaaja / BB, Keune ja Simply Natural -kouluttaja

Keune So Pure Argan Oil -hiusöljy, 33,50 e.

 

Tehohoito paikkaa latvat

”Kesän jälkeen vaaleat hiukset ovat usein parhaimman sävyiset – auringossa paahtuneet, mutta todella kuivat. Käy kampaajalla freesaamassa tyvi ja laittamassa hiuksiin Olaplex-hoito. Hoito korjaa täysin vaurioituneet latvat, jolloin pituudesta ei tarvitse tinkiä. Myös kotona käytettävät kuivaöljyt ovat täydellisiä pehmeään ja kiiltävään lopputulokseen, mutta hiukset eivät silti tunnu öljyisiltä tai tahmeilta."

Sanni Syd, kampaaja / Hiusloisto

Living Proof Frizz Nourishing Oil -kuivaöljy on Sannin oma suosikki, 34 e.

Syväpuhdista hiukset

”Jos hiuksia on pesty kesän aikaan useasti luonnonvedellä, on hyvä tehdä tukkaan syväpuhdistus ja perään hoitokäsittely. Levitä hiuksiin syväpuhdistava sampoo ja anna sen vaikuttaa hetki hiuksissa. Pese puhdistavan sampoon jälkeen hiukset omalle hiuslaadulle sopivilla sampoolla ja hoitoaineella. Jos edessä on vielä lomapäiviä, suojaa hiukset rannalla pienellä määrällä aurinkovoidetta. Hiero kymmenen sentin kolikon kokoinen määrä aurinkovoidetta käsiin, ja vie hiuksiin, mitä käsiin jää jäljelle sormin kampaamalla. Viimeistele voiteen levitys harjalla.”

Juha-Matti Manninen, kansainvälinen Kevin Murphyn kouluttaja, Style Master

Kevin Murphyn Maxi.Wash Detox -sampoo syväpuhdistaa hiukset tehokkaasti, 29 e.

 

Harjaa suihkussa

”Ota hoitonaamioiden tekoon apuvälineeksi takkuharja Tangleteezer Wet Detangler. Siinä on kahva, jonka avulla harja toimii hyvin myös suihkussa. Harjan avulla on helppo tehdä hiusnaamioita kotona. Harjaat haluamasi hoidon hiuksiin ja annat vaikuttaa rauhassa. Harjan avulla hoitoaine levittyy tasaisesti ja syvemmälle hiuksen rakenteeseen. Erinomainen kesän jälkeiseen hiusten pelastamiseen!”

Mikko Vainio, kampaaja / Hiusloisto, kouluttaja

Tangleteezer Wet Detangler -harja on suositun sarjan tuorein tulokas, 16,90 e.

 

 

Loman jälkeen iholle tarjotaan superkosteuttajia ja tehokuuria.

 

1. Sisley Hydra-Global Serum Anti-Aging Hydration Booster on tehokosteuttaja, joka parantaa ihon kykyä kosteuttaa itse itseään. Meksikonsinisenagaven hiivauutteet ja johanneksenleipäpuun siemenet lisäävät ihon hyaluronihapon määrää. Keto-orvokkiuute taas sitoo kosteuden ihosoluihin. 234 e/30 ml.

2. Ihon suojamekanismien vahvistamiseen on tarkoitettu Shiseido Ultimune Power Infusing Concentrate. Se vahvistaa immuunipuolustuksen kannalta tärkeitä Langerhansin soluja, korjaa ihon vaurioita ja suojaa ulkopuolisilta stressitekijöiltä. Mukana on myös tehokkaasti kosteuttavia aineita.79 e/30 ml.

3. Jos ihonhoito on lomalla ollut retuperällä, korjaa tilanne viikon tehokuurilla. Sesderma Factor G Renew -ampullisarja sisältää kasviperäisiä kasvutekijöitä. Jokainen ampulli, josta riittää sekä aamuksi että illaksi, sisältää erilaisia kasvutekijöitä. Ne kiinteyttävät, silottavat ihoa, kosteuttavat ja ehkäisevät valovanhenemista. 39 e/7x2 ml.

 

4. Aurinkosuoja, sk 20, on mukana L’Oréal Paris Revitalift Laser Anti-Age -päivävoiteessa. Tehoaineena on Proxylane, joka silottaa ryppyjä, sekä ihoa kuoriva LHA-ainesosa. Voide on tarkoitettu päiväkäyttöön. 19,35 e/50 ml.

5. Kulta on molekyylikooltaan pientä ja imeytyy syvälle ihoon. Se tehostaa kuona-aineiden poistumista ja lisää kollageenin ja elastiinin muodostumista. Kultaa ja 30 erilaista luonnonöljyä sisältää Diego Dalla Palma Gold Infusion -öljyseerumi. Käytä öljyä sellaisenaan puhtaalle iholle tai sekoita pari pisaraa kosteusvoiteen joukkoon. Voit myös levittää sitä kasvojen korkeimpiin kohtiin meikin alle, jolloin se toimii korostustuotteena. 69 e/30 ml.

6. Australialainen huippumalli Miranda Kerr on perustanut oman kosmetiikkasarjan, jonka tuotteissa käytetään antioksidantteja ja vitamiineja sisältävää nonihedelmää. Kora Noni Glow Eye Treatment Oil -silmänympärysöljy tasoittaa ja kirkastaa silmänympärysihoa. 31,90 e/10 ml.