Kiinnostavimmat ihonhoidon uutuudet tulevat nyt Etelä-Koreasta. Mutta mitkä trendit kannattaa juurruttaa omaan rutiiniin, mitkä kuitata ohimenevänä vouhotuksena?

Korea on kosmetiikan Piilaakso. Siihen suuntaan ovat jo muutaman vuoden ajan kiikaroineet niin suurimmat kosmetiikkavalmistajat kuin pienet yhden naisen maahantuontiyritykset. Syyn ymmärtää: tarjolla on kuitunaamioita, kotiloseerumeita ja höyryttämällä valmistettuja voidekoostumuksia. Trendienmetsästäjät miettivät kuumeisesti, mitä Etelä-Koreassa keksitään seuraavaksi.

Kaikki lähti BB- eli Blemish Balm -voiteesta. Kun ensimmäiset BB-mainokset ilmestyivät kolme vuotta sitten, moni suomalainen luuli kyseessä olevan tositelevision. Lisäksi moni mietti, miten ”täysin uudenlaiset” korealaisvoiteet eroavat iät ja ajat markkinoilla olleista kosteuttavista värivoiteista. Kysymys on edelleen asiallinen, sillä käytännössä osa voiteista on kuin kosteusvoiteella lantrattuja meikkivoiteita. Kaikkien aikojen ensimmäinen Blemish Balm kuitenkin oli suorastaan tököttimäistä, iho-ongelmat peittävää väritahnaa. BB-voiteiden kirjo alkaakin muistuttaa laajuudeltaan Stockmannin juustotiskiä. Tosin niiden sävyvaihtoehdot rajoittuvat Suomessa lähes poikkeuksetta vaaleisiin sävyihin.

Tärkeät tyynyt

BB:itä seurasivat väriä korjaavat CC-voiteet, joista osa on violetteja tahnoja, osa sävyä korjaavia melko peittäviä meikkivoiteita. Sitten vuorossa olivat ihon puolustuskykyä parantavat DD-voiteet. Sinnikkäimmät aakkosiin – tai isoihin kuppikokoihin – ihastuneet kosmetiikkavalmistajat esittelivät myös valoa kasvoille tuovat EE:t.

Tuplakirjainvillitys on nyt onneksi vaihtunut täysin uudenlaisiin innovaatioihin. Yksi suurimmista K-beautyn – siis korealaisen kauneuden – trendeistä ovat cushion-meikkivoiteet. Kaikessa yksinkertaisuudessaan kyse on puuterirasiaa muistuttavaan koteloon pakatusta, ilmavaan sieneen imeytetystä nestemäisestä meikkivoiteesta, jota levitetään kasvoille tyynymäisellä vipalla. Koostumus on kosteuttava ja helposti kerrostettava ja sisältää BB:iden tavoin yleensä aurinkosuojan. Vippa ei ime väriä itseensä, joten meikistä tulee kevyt ja läpikuultava, ja peilirasian ansiosta tuotetta on helppo lisätä pitkin päivää.

Koreassa suosituimpiin tyynyvoidebrändeihin kuuluvat Hera, Iope ja ranskalaisittain nimetty Laneige, joiden kaikkien emoyhtiö on sama. Suomessa ensimmäisen cushionin toi myyntiin L’Oréalin omistama Lancôme. Ranskalaisen L’Oréalin ohella myös Lumene ja yhdysvaltalainen Estee Lauder ovat kunnostautuneet korealaisvaikutteiden tuotteiden valmistamisessa. Estee Lauder on myös tehnyt sopimuksen korealaistaustaisen mallin Irene Kimin kanssa ja on laajentamassa toimintaansa Aasiassa ostamalla osuuden korealaisesta kosmetiikkayrityksestä, jonka brändeihin kuuluu muun muassa hyvässä nosteessa oleva Dr. Jart+.

Cushion on paitsi esimerkki korealaisten kosmetiikkavalmistajien teknisestä taituruudesta myös aidosti hyvä keksintö kaiken ikäisille naisille, kunhan hygieniasta pitää huolen pesemällä vipan aika ajoin.

Kosmetiikan lelukauppa

Koreassa ikä on vain numero, ja se konkretisoituu Soulin kaduilla. Kosmetiikkaliikkeiden määrä loksauttaa suun auki, ja niiden tarjonta tuo mieleen lelu- tai karkkikaupat. Aikuinen nainen voi aivan hyvin ostaa niistä kirkkaan pinkin Hello Kitty -huulikiillon.

Myös ihonhoitotuotteet ovat toinen toistaan leikkisämpiä. Esimerkiksi hauskoja kertakäyttöisiä naamioita on tarjolla erikseen ihon joka kaistaleelle, ja kasvovoiteiden koostumukset vaihtelevat limasta hyytelöön ja vaahtoihin. Nyt Suomessakin odotetaan, milloin meille saapuu ensimmäinen hiilihappovettä tai kuohuviiniä muistuttava kuplakasvovesi. Koreassa kosmetiikka on seikkailu, ja siinä on meillä opittavaa.

Leikkisyys näkyy myös meikkaustrendeissä. Esimerkiksi puppy eyes -nimeä kantavien rajausten muoto on kissarajauksesta poiketen hieman laskeva, yläluomen linjaa myötäilevä, sillä tavoitteena on hieman haikea koiranpennun katse.

Huulimeikeissä jyräävät kaksisävyiset, keskeltä tummemmat liukuvärihuulet ja kiillottomat lip tint -huulilakat, jotka jämähtävät ihoon kuin tussi.

Seuraavaksi länsimaihin löytäväksi villitykseksi povataan suoria palkkikulmia. Kun kulmakarvat on Pariisin catwalkeilla viime vuodet harjattu ylöspäin mahdollisimman pörheiksi, korealaisittain ne siistitään viivasuoriksi. Viivojen luvataan tekevän androgyynin ilmeen ja nuorentavan kasvoja. Totta tosiaan, kulmien korkeat kaaret muodostuvat vasta nyppimisen vaikutuksesta; nuoren naisen luonnontilaiset kulmat ovat yleensä suorat ja leveät.

Ei hätää, jos koirasilmät eivät oikein tunnu istuvan maanantaiaamun palaveriin. Meikkitrendit eivät onneksi siirry sellaisenaan mantereelta toiselle. Aasialaiset kasvonpiirteet eroavat länsimaalaisista, ja meikillä yritetäänkin Koreassa yleensä pidentää nenää, pienentää leukaa, suurentaa silmiä ja tehdä kaikin puolin nukkemainen lopputulos.

Leukalinjan pienentämiseen tähtäävät myös V-kirjaimen mukaan nimetyt voiteet: ideaali kasvonmuoto kun olisi ”veemäisesti” kapeneva siro leuka. Aasialaisen kauneuskäsityksen seurauksena meilläkin myydään leukalinjan kiristystä lupaavia V-voiteita. Myös kasvojen muotoa muokkaava lihastreeni ja hieronta tekevät tuloaan.

Äärimmillään ilmiö on johtanut Koreassa leukalinjaa pienentäviin ja silmiä suurentaviin kauneusleikkauksiin, joita tehdään yhä nuoremmille tytöille. Kauneuskirurgian yleisyys kertookin paitsi ikuisen nuoruuden myös länsimaisen kauneuskäsityksen ihanteesta. Absurdia kyllä, yritämme pallon eri puolilla näyttää mahdollisimman paljon toisiltamme.

Vaihe vaiheelta

Suurin korealainen fiksaatio liittyy kuultavaan, heleään ihoon, jonka saavuttamiseksi tehdään mitä vain. Koreattarien monivaiheisista ihonhoitorutiineista puhutaan meillä ihastelevaan sävyyn. Todellisuudessa kyse on hyvin brändätystä vientituotteesta; tavallinen korealainen nainen ei osaisi sanoa, montako vaihetta hänen rituaaliinsa kuuluu. Toisaalta ilmassa on myös muutosta. Korealaisia edelläkävijöitä kiinnostavat tällä hetkellä aiempaa yksinkertaisempi hoitorutiini ja helpot monitoimituotteet.

Joka tapauksessa vaiheita on edelleen keskimäärin enemmän kuin suomalaisella naisella. Iho puhdistetaan kahdesti, sillä ensin on poistettava puhdistusöljyllä öljypohjaiset meikit ja aurinkosuoja, sitten vasta voi päästä käsiksi vesiliukoiseen likaan kuten hikeen. Myös puhdistussienet ja -harjat ovat suosittuja.

Sen jälkeen alkaa tuotteiden sively. Ensin vesimäiset tuotteet, kuten kasvovesi, joka valmistelee ihon vastaanottavaiseksi ja on länsimaista kasvovettä hoitavampi. Sitten nestemäiset tiivisteet, essencet. Sitten paksummat seerumit ja äärimmäisen kosteuttavat voiteet, silmänympärystuotteet, aurinkosuojavoide ja lopulta BB-voide. Väliin vielä ampullit ja naamiot, ja korealainen kerrosleipä on valmis.

Suomalaisilla on totuttelemista vaalentaviin tuotteisiin. Koska whitening-sana tuo länsimaiselle edelleen mieleen Michael Jacksonin, puhutaan meillä brighteningista, kirkastamisesta. Monet sarjat myös muokkaavat tuotteiden koostumuksia voimakkaammin kirkastaviksi Aasian markkinoita varten. Tarkoitus ei ole estää ruskettumista, vaan tehdä ihosta tasainen, siis maksaläiskätön.

Samaan tähdätään myös suojaamalla iho UV-säteiltä ja muilta vanhentavilta ympäristötekijöiltä. Tarjolla on voiteita, jotka muodostavat iholle saasteilta suojaavan kalvon. Saasteiden sumentamissa Aasian metropoleissa ollaan tässä asiassa pitkä askel edellä, joten vinkkeihin kannattaa suhtautua vakavissaan. Melaniinin ylituotantoa säätelevät tuotteet ovat tulleet meillekin jäädäkseen.

Jos tilaat aasialaisia tehotuotteita nettikaupoista, tutustu Inci-listoihin. Ampiaismyrkky ja kotilonlima ovat ehkä hauskoja antiage-tuotteiden raaka-aineina, mutta kuka haluaa kasvoilleen istukkauutetta? Myös vaalentavien tuotteiden kanssa tulee olla tarkkana, sillä liian raju tuote voi vahingoittaa ihoa. EU:ssa kiellettyjä aineita sisältävät tuotteet saattavat jäädä tulliin.

Mikä viehättää?

Mistä korealaisen kosmetiikan fanituksessa on lopulta kyse? Ensinnäkin positiivisesta kierteestä. Ihonhoidolla on maassa vuosisatojen, jopa -tuhansien perinteet, ja etenkin naiskuluttajat satsaavat edelleen ihonhoitoon merkittäviä summia rahaa. Kovan kilpailun takia tuotekehitys ei voi laiskistua, vaan uudet innovaatiot ovat elinehto.

Toiseksi bisneksestä. On eri asia ostaa päivävoide ja puhdistusvoide kuin kaksi puhdistustuotetta, kolme hoitovettä, pari seerumia ja pari voidetta. Sen tietävät myös kosmetiikkavalmistajat ja maan hallitus, joka auttaa kaikin keinoin korealaista kauneusteollisuutta laajentumaan ulkomaille.

Kolmanneksi kyse on uutuudenviehätyksestä. Lielahtelaisessa apteekissa myytävä perusvoidekin saattaisi tuntua kiinnostavalta, jos se nimettäisiin höyryvoiteeksi ja pakattaisiin rasiaan, jolla on pupunkorvat.

Uusiin koostumuksiin ja tuotekategorioihin kannattaa suhtautua maalaisjärkisen kriittisesti. Kaikkien aikojen ensimmäisen BB-voiteen kehitti 1960-luvulla saksalaisessa laboratoriossa kosmetologi Christine Schrammek, ja voidetta käyttivät ensimmäisinä iho-ongelmista kärsivät eurooppalaisnaiset. Korealaiset paketoivat BB:n jännittäväksi ja myivät sen takaisin Eurooppaan.

 

 

 

Jos hiustenhoito on lomalla unohtunut, näillä ammattilaisten vinkeillä hoidat hiukset kesän jälkeen jälleen pehmeiksi ja kiiltäviksi.

Tehokkaat ampullit

”Kesän jälkeen suosittelisin hiuksille kampaajan rakentamaa, juuri omaa hiuslaatua varten räätälöityä kotihoitoa. Kérastasen Fusio-Dose Homelab -pakkauksen neljä ampullia ja neljä tehoboosteria muodostavat kaksivaikutteisen tehohoidon, jonka vaikutus hiuksissa kestää useamman pesukerran. Ampullit ovat huomattavasti tehokkaampia kuin hoitoaine tai naamio, sillä tehoaineet pääsevät imeytymään syvemmälle hiuksiin. Tuotteessa on välitön vaikutus, se on helppo suihkuttaa hiuksiin, ja mikä parasta: ei laisinkaan vaikutusaikaa.”

Henna Vierimaa, kampaaja / Magnetic, Kérastase-kouluttaja

Kerastasen Fusio-Dose Homelab-pakkauksen sisällön valitsee oma kampaaja, 49 e.
 

Öljyä naamioon

”Paras vinkkini auringon ja uimisen kuivattamille hiuksille on hoitonaamio, jonka tehoja vielä nostetaan sekoittamalla mukaan pari pumppausta arganöljyä. Arganöljy tehostaa naamion vaikutusta ja tekee hiuksista kertaheitolla sileät, pehmeät ja kiiltävät. Keunen So Pure Recovery -naamio on tarkoitettu erittäin kuiville hiuksille ja se sisältää runsaasti orgaanisia öljyjä, jotka kosteuttavat ja ravitsevat hiuksia. Naamion vaikutusaika on kolme minuuttia, mutta öljyn kanssa vaikutusaikaa voi pidentää 5–10 minuuttiin täyden hoitotehon saavuttamiseksi.”

Kati Stenius, kampaaja / BB, Keune ja Simply Natural -kouluttaja

Keune So Pure Argan Oil -hiusöljy, 33,50 e.

 

Tehohoito paikkaa latvat

”Kesän jälkeen vaaleat hiukset ovat usein parhaimman sävyiset – auringossa paahtuneet, mutta todella kuivat. Käy kampaajalla freesaamassa tyvi ja laittamassa hiuksiin Olaplex-hoito. Hoito korjaa täysin vaurioituneet latvat, jolloin pituudesta ei tarvitse tinkiä. Myös kotona käytettävät kuivaöljyt ovat täydellisiä pehmeään ja kiiltävään lopputulokseen, mutta hiukset eivät silti tunnu öljyisiltä tai tahmeilta."

Sanni Syd, kampaaja / Hiusloisto

Living Proof Frizz Nourishing Oil -kuivaöljy on Sannin oma suosikki, 34 e.

Syväpuhdista hiukset

”Jos hiuksia on pesty kesän aikaan useasti luonnonvedellä, on hyvä tehdä tukkaan syväpuhdistus ja perään hoitokäsittely. Levitä hiuksiin syväpuhdistava sampoo ja anna sen vaikuttaa hetki hiuksissa. Pese puhdistavan sampoon jälkeen hiukset omalle hiuslaadulle sopivilla sampoolla ja hoitoaineella. Jos edessä on vielä lomapäiviä, suojaa hiukset rannalla pienellä määrällä aurinkovoidetta. Hiero kymmenen sentin kolikon kokoinen määrä aurinkovoidetta käsiin, ja vie hiuksiin, mitä käsiin jää jäljelle sormin kampaamalla. Viimeistele voiteen levitys harjalla.”

Juha-Matti Manninen, kansainvälinen Kevin Murphyn kouluttaja, Style Master

Kevin Murphyn Maxi.Wash Detox -sampoo syväpuhdistaa hiukset tehokkaasti, 29 e.

 

Harjaa suihkussa

”Ota hoitonaamioiden tekoon apuvälineeksi takkuharja Tangleteezer Wet Detangler. Siinä on kahva, jonka avulla harja toimii hyvin myös suihkussa. Harjan avulla on helppo tehdä hiusnaamioita kotona. Harjaat haluamasi hoidon hiuksiin ja annat vaikuttaa rauhassa. Harjan avulla hoitoaine levittyy tasaisesti ja syvemmälle hiuksen rakenteeseen. Erinomainen kesän jälkeiseen hiusten pelastamiseen!”

Mikko Vainio, kampaaja / Hiusloisto, kouluttaja

Tangleteezer Wet Detangler -harja on suositun sarjan tuorein tulokas, 16,90 e.

 

 

Loman jälkeen iholle tarjotaan superkosteuttajia ja tehokuuria.

 

1. Sisley Hydra-Global Serum Anti-Aging Hydration Booster on tehokosteuttaja, joka parantaa ihon kykyä kosteuttaa itse itseään. Meksikonsinisenagaven hiivauutteet ja johanneksenleipäpuun siemenet lisäävät ihon hyaluronihapon määrää. Keto-orvokkiuute taas sitoo kosteuden ihosoluihin. 234 e/30 ml.

2. Ihon suojamekanismien vahvistamiseen on tarkoitettu Shiseido Ultimune Power Infusing Concentrate. Se vahvistaa immuunipuolustuksen kannalta tärkeitä Langerhansin soluja, korjaa ihon vaurioita ja suojaa ulkopuolisilta stressitekijöiltä. Mukana on myös tehokkaasti kosteuttavia aineita.79 e/30 ml.

3. Jos ihonhoito on lomalla ollut retuperällä, korjaa tilanne viikon tehokuurilla. Sesderma Factor G Renew -ampullisarja sisältää kasviperäisiä kasvutekijöitä. Jokainen ampulli, josta riittää sekä aamuksi että illaksi, sisältää erilaisia kasvutekijöitä. Ne kiinteyttävät, silottavat ihoa, kosteuttavat ja ehkäisevät valovanhenemista. 39 e/7x2 ml.

 

4. Aurinkosuoja, sk 20, on mukana L’Oréal Paris Revitalift Laser Anti-Age -päivävoiteessa. Tehoaineena on Proxylane, joka silottaa ryppyjä, sekä ihoa kuoriva LHA-ainesosa. Voide on tarkoitettu päiväkäyttöön. 19,35 e/50 ml.

5. Kulta on molekyylikooltaan pientä ja imeytyy syvälle ihoon. Se tehostaa kuona-aineiden poistumista ja lisää kollageenin ja elastiinin muodostumista. Kultaa ja 30 erilaista luonnonöljyä sisältää Diego Dalla Palma Gold Infusion -öljyseerumi. Käytä öljyä sellaisenaan puhtaalle iholle tai sekoita pari pisaraa kosteusvoiteen joukkoon. Voit myös levittää sitä kasvojen korkeimpiin kohtiin meikin alle, jolloin se toimii korostustuotteena. 69 e/30 ml.

6. Australialainen huippumalli Miranda Kerr on perustanut oman kosmetiikkasarjan, jonka tuotteissa käytetään antioksidantteja ja vitamiineja sisältävää nonihedelmää. Kora Noni Glow Eye Treatment Oil -silmänympärysöljy tasoittaa ja kirkastaa silmänympärysihoa. 31,90 e/10 ml.