Kiinnostavimmat ihonhoidon uutuudet tulevat nyt Etelä-Koreasta. Mutta mitkä trendit kannattaa juurruttaa omaan rutiiniin, mitkä kuitata ohimenevänä vouhotuksena?

Korea on kosmetiikan Piilaakso. Siihen suuntaan ovat jo muutaman vuoden ajan kiikaroineet niin suurimmat kosmetiikkavalmistajat kuin pienet yhden naisen maahantuontiyritykset. Syyn ymmärtää: tarjolla on kuitunaamioita, kotiloseerumeita ja höyryttämällä valmistettuja voidekoostumuksia. Trendienmetsästäjät miettivät kuumeisesti, mitä Etelä-Koreassa keksitään seuraavaksi.

Kaikki lähti BB- eli Blemish Balm -voiteesta. Kun ensimmäiset BB-mainokset ilmestyivät kolme vuotta sitten, moni suomalainen luuli kyseessä olevan tositelevision. Lisäksi moni mietti, miten ”täysin uudenlaiset” korealaisvoiteet eroavat iät ja ajat markkinoilla olleista kosteuttavista värivoiteista. Kysymys on edelleen asiallinen, sillä käytännössä osa voiteista on kuin kosteusvoiteella lantrattuja meikkivoiteita. Kaikkien aikojen ensimmäinen Blemish Balm kuitenkin oli suorastaan tököttimäistä, iho-ongelmat peittävää väritahnaa. BB-voiteiden kirjo alkaakin muistuttaa laajuudeltaan Stockmannin juustotiskiä. Tosin niiden sävyvaihtoehdot rajoittuvat Suomessa lähes poikkeuksetta vaaleisiin sävyihin.

Tärkeät tyynyt

BB:itä seurasivat väriä korjaavat CC-voiteet, joista osa on violetteja tahnoja, osa sävyä korjaavia melko peittäviä meikkivoiteita. Sitten vuorossa olivat ihon puolustuskykyä parantavat DD-voiteet. Sinnikkäimmät aakkosiin – tai isoihin kuppikokoihin – ihastuneet kosmetiikkavalmistajat esittelivät myös valoa kasvoille tuovat EE:t.

Tuplakirjainvillitys on nyt onneksi vaihtunut täysin uudenlaisiin innovaatioihin. Yksi suurimmista K-beautyn – siis korealaisen kauneuden – trendeistä ovat cushion-meikkivoiteet. Kaikessa yksinkertaisuudessaan kyse on puuterirasiaa muistuttavaan koteloon pakatusta, ilmavaan sieneen imeytetystä nestemäisestä meikkivoiteesta, jota levitetään kasvoille tyynymäisellä vipalla. Koostumus on kosteuttava ja helposti kerrostettava ja sisältää BB:iden tavoin yleensä aurinkosuojan. Vippa ei ime väriä itseensä, joten meikistä tulee kevyt ja läpikuultava, ja peilirasian ansiosta tuotetta on helppo lisätä pitkin päivää.

Koreassa suosituimpiin tyynyvoidebrändeihin kuuluvat Hera, Iope ja ranskalaisittain nimetty Laneige, joiden kaikkien emoyhtiö on sama. Suomessa ensimmäisen cushionin toi myyntiin L’Oréalin omistama Lancôme. Ranskalaisen L’Oréalin ohella myös Lumene ja yhdysvaltalainen Estee Lauder ovat kunnostautuneet korealaisvaikutteiden tuotteiden valmistamisessa. Estee Lauder on myös tehnyt sopimuksen korealaistaustaisen mallin Irene Kimin kanssa ja on laajentamassa toimintaansa Aasiassa ostamalla osuuden korealaisesta kosmetiikkayrityksestä, jonka brändeihin kuuluu muun muassa hyvässä nosteessa oleva Dr. Jart+.

Cushion on paitsi esimerkki korealaisten kosmetiikkavalmistajien teknisestä taituruudesta myös aidosti hyvä keksintö kaiken ikäisille naisille, kunhan hygieniasta pitää huolen pesemällä vipan aika ajoin.

Kosmetiikan lelukauppa

Koreassa ikä on vain numero, ja se konkretisoituu Soulin kaduilla. Kosmetiikkaliikkeiden määrä loksauttaa suun auki, ja niiden tarjonta tuo mieleen lelu- tai karkkikaupat. Aikuinen nainen voi aivan hyvin ostaa niistä kirkkaan pinkin Hello Kitty -huulikiillon.

Myös ihonhoitotuotteet ovat toinen toistaan leikkisämpiä. Esimerkiksi hauskoja kertakäyttöisiä naamioita on tarjolla erikseen ihon joka kaistaleelle, ja kasvovoiteiden koostumukset vaihtelevat limasta hyytelöön ja vaahtoihin. Nyt Suomessakin odotetaan, milloin meille saapuu ensimmäinen hiilihappovettä tai kuohuviiniä muistuttava kuplakasvovesi. Koreassa kosmetiikka on seikkailu, ja siinä on meillä opittavaa.

Leikkisyys näkyy myös meikkaustrendeissä. Esimerkiksi puppy eyes -nimeä kantavien rajausten muoto on kissarajauksesta poiketen hieman laskeva, yläluomen linjaa myötäilevä, sillä tavoitteena on hieman haikea koiranpennun katse.

Huulimeikeissä jyräävät kaksisävyiset, keskeltä tummemmat liukuvärihuulet ja kiillottomat lip tint -huulilakat, jotka jämähtävät ihoon kuin tussi.

Seuraavaksi länsimaihin löytäväksi villitykseksi povataan suoria palkkikulmia. Kun kulmakarvat on Pariisin catwalkeilla viime vuodet harjattu ylöspäin mahdollisimman pörheiksi, korealaisittain ne siistitään viivasuoriksi. Viivojen luvataan tekevän androgyynin ilmeen ja nuorentavan kasvoja. Totta tosiaan, kulmien korkeat kaaret muodostuvat vasta nyppimisen vaikutuksesta; nuoren naisen luonnontilaiset kulmat ovat yleensä suorat ja leveät.

Ei hätää, jos koirasilmät eivät oikein tunnu istuvan maanantaiaamun palaveriin. Meikkitrendit eivät onneksi siirry sellaisenaan mantereelta toiselle. Aasialaiset kasvonpiirteet eroavat länsimaalaisista, ja meikillä yritetäänkin Koreassa yleensä pidentää nenää, pienentää leukaa, suurentaa silmiä ja tehdä kaikin puolin nukkemainen lopputulos.

Leukalinjan pienentämiseen tähtäävät myös V-kirjaimen mukaan nimetyt voiteet: ideaali kasvonmuoto kun olisi ”veemäisesti” kapeneva siro leuka. Aasialaisen kauneuskäsityksen seurauksena meilläkin myydään leukalinjan kiristystä lupaavia V-voiteita. Myös kasvojen muotoa muokkaava lihastreeni ja hieronta tekevät tuloaan.

Äärimmillään ilmiö on johtanut Koreassa leukalinjaa pienentäviin ja silmiä suurentaviin kauneusleikkauksiin, joita tehdään yhä nuoremmille tytöille. Kauneuskirurgian yleisyys kertookin paitsi ikuisen nuoruuden myös länsimaisen kauneuskäsityksen ihanteesta. Absurdia kyllä, yritämme pallon eri puolilla näyttää mahdollisimman paljon toisiltamme.

Vaihe vaiheelta

Suurin korealainen fiksaatio liittyy kuultavaan, heleään ihoon, jonka saavuttamiseksi tehdään mitä vain. Koreattarien monivaiheisista ihonhoitorutiineista puhutaan meillä ihastelevaan sävyyn. Todellisuudessa kyse on hyvin brändätystä vientituotteesta; tavallinen korealainen nainen ei osaisi sanoa, montako vaihetta hänen rituaaliinsa kuuluu. Toisaalta ilmassa on myös muutosta. Korealaisia edelläkävijöitä kiinnostavat tällä hetkellä aiempaa yksinkertaisempi hoitorutiini ja helpot monitoimituotteet.

Joka tapauksessa vaiheita on edelleen keskimäärin enemmän kuin suomalaisella naisella. Iho puhdistetaan kahdesti, sillä ensin on poistettava puhdistusöljyllä öljypohjaiset meikit ja aurinkosuoja, sitten vasta voi päästä käsiksi vesiliukoiseen likaan kuten hikeen. Myös puhdistussienet ja -harjat ovat suosittuja.

Sen jälkeen alkaa tuotteiden sively. Ensin vesimäiset tuotteet, kuten kasvovesi, joka valmistelee ihon vastaanottavaiseksi ja on länsimaista kasvovettä hoitavampi. Sitten nestemäiset tiivisteet, essencet. Sitten paksummat seerumit ja äärimmäisen kosteuttavat voiteet, silmänympärystuotteet, aurinkosuojavoide ja lopulta BB-voide. Väliin vielä ampullit ja naamiot, ja korealainen kerrosleipä on valmis.

Suomalaisilla on totuttelemista vaalentaviin tuotteisiin. Koska whitening-sana tuo länsimaiselle edelleen mieleen Michael Jacksonin, puhutaan meillä brighteningista, kirkastamisesta. Monet sarjat myös muokkaavat tuotteiden koostumuksia voimakkaammin kirkastaviksi Aasian markkinoita varten. Tarkoitus ei ole estää ruskettumista, vaan tehdä ihosta tasainen, siis maksaläiskätön.

Samaan tähdätään myös suojaamalla iho UV-säteiltä ja muilta vanhentavilta ympäristötekijöiltä. Tarjolla on voiteita, jotka muodostavat iholle saasteilta suojaavan kalvon. Saasteiden sumentamissa Aasian metropoleissa ollaan tässä asiassa pitkä askel edellä, joten vinkkeihin kannattaa suhtautua vakavissaan. Melaniinin ylituotantoa säätelevät tuotteet ovat tulleet meillekin jäädäkseen.

Jos tilaat aasialaisia tehotuotteita nettikaupoista, tutustu Inci-listoihin. Ampiaismyrkky ja kotilonlima ovat ehkä hauskoja antiage-tuotteiden raaka-aineina, mutta kuka haluaa kasvoilleen istukkauutetta? Myös vaalentavien tuotteiden kanssa tulee olla tarkkana, sillä liian raju tuote voi vahingoittaa ihoa. EU:ssa kiellettyjä aineita sisältävät tuotteet saattavat jäädä tulliin.

Mikä viehättää?

Mistä korealaisen kosmetiikan fanituksessa on lopulta kyse? Ensinnäkin positiivisesta kierteestä. Ihonhoidolla on maassa vuosisatojen, jopa -tuhansien perinteet, ja etenkin naiskuluttajat satsaavat edelleen ihonhoitoon merkittäviä summia rahaa. Kovan kilpailun takia tuotekehitys ei voi laiskistua, vaan uudet innovaatiot ovat elinehto.

Toiseksi bisneksestä. On eri asia ostaa päivävoide ja puhdistusvoide kuin kaksi puhdistustuotetta, kolme hoitovettä, pari seerumia ja pari voidetta. Sen tietävät myös kosmetiikkavalmistajat ja maan hallitus, joka auttaa kaikin keinoin korealaista kauneusteollisuutta laajentumaan ulkomaille.

Kolmanneksi kyse on uutuudenviehätyksestä. Lielahtelaisessa apteekissa myytävä perusvoidekin saattaisi tuntua kiinnostavalta, jos se nimettäisiin höyryvoiteeksi ja pakattaisiin rasiaan, jolla on pupunkorvat.

Uusiin koostumuksiin ja tuotekategorioihin kannattaa suhtautua maalaisjärkisen kriittisesti. Kaikkien aikojen ensimmäisen BB-voiteen kehitti 1960-luvulla saksalaisessa laboratoriossa kosmetologi Christine Schrammek, ja voidetta käyttivät ensimmäisinä iho-ongelmista kärsivät eurooppalaisnaiset. Korealaiset paketoivat BB:n jännittäväksi ja myivät sen takaisin Eurooppaan.

 

 

 

Li Andersson jaksaa paremmin, kun nyrkkeilee säännöllisesti eikä tissuttele arkena.

Hyvinvointi perustuu kolmeen asiaan, Li Andersson tietää. Ensimmäinen on kunnon treeni pari kertaa viikossa. Talvella hän käy kerran viikossa avannossa ja saunassa. Kylmä vesi tekee hyvää iholle ja verenkierrolle mutta myös mielelle.

Stressi purkautuu parhaiten nyrkkeilysalilla. Nyrkkeily ei lajina ollut Lille aivan outo, sillä nuorempana hän harrasti potkunyrkkeilyä.

”Nyrkkeilyssä tulee treenattua koko kroppaa, ja erityisesti niitä lihasryhmiä, jotka surkastuvat istumatyössä. Hartiat, selkä ja vatsa vahvistuvat ihan silmissä. Viime talvena kävin hiihtämässä kerran vain todetakseni, että olen lajissa aivan surkea.”

Toinen tärkeä asia ovat kunnolliset yöunet ja riittävästä vitamiinien saannista huolehtiminen. Kun työkiireet painavat päälle, Litä on turha pyytää mukaan ystävien illanviettoon: levosta hän ei tingi.

”Ruokavalio on heikko kohtani. Työhön liittyy niin paljon matkustamista, että ruokailuajat ovat epäsäännöllisiä ja ruoan sisältö jää usein yksipuoliseksi. Huomaan selvän eron olossani, kun syön lisävitamiineja purkista.”

Kasvissyöjä Li paikkaa ruokavalion puutteita lisäravinteilla, kuten sinkillä, D-vitamiinilla, omega-3-rasvahapoilla ja biotiinilla.

Kun Li huomasi, että viininjuonti arki-iltaisin vaikutti virkeyteen, jäi viikolla tissuttelu kokonaan pois.

”Olen huomannut, että alkoholin vähentäminen on vaikuttanut hyvinvointiini merkittävästi. Jo yksi tai kaksi viinilasillista heikentää uneni laatua. Juhlat ovat tietysti asia erikseen.”

Kolmas keino epäsäännöllisestä elämästä selviämiseen Lillä on itsensä helliminen ja piristäminen lempituotteiden avulla. Hän sanoo olevansa laiska meikkaaja, mutta kiinnittää huomiota silmänalusten peittämiseen ja katseen kirkastamiseen rajauksilla. Arki- ja juhlameikki eivät juuri eroa toisistaan.

”Jos haluan hullutella, tai on semmoinen olo, että itse tai maailma tarvitsee piristystä, sipaisen huulipunaa. Tällaiselle mustiin pukeutuvalle tyypille kirkkaan värinen kynsilakka ja huulipuna tekevät ihmeitä.” G

Juttu on alun perin ilmestynyt kesä-heinäkuun 2017 Gloriassa.

Kuka?

Li Andersson, 30, Vasemmistoliiton puheenjohtaja, kansanedustaja ja Turun kaupunginvaltuuston jäsen.

Suosikkituotteet: Pai Chamomille and Rose Hip Relaxing Day Creme: "Törkeän hyvä kosteuttaja."

Absolution Lé Sérum Anti-Soif -seerumi: "Kestosuosikkini, toimii ympäri vuoden."

Smashbox Photo Finish Under Eye Primer -silmänalusvoide: "Minulla on silmäpussit geeneissä, tämä on paras niiden peittämiseen."

Rahaa seinästä ilman työntekoa

Li Andersson meikittömänä: ”Alkoholin vähentäminen on vaikuttanut hyvinvointiini merkittävästi”

Vierailija kirjoitti: Höpö-höpö Li on Suomemme yksi ehkä parhaita ja asiohin perehtyneimpiä poliitikkoja ja kun ottaa huomioon iän niin väittäisin että paras. Hieman kun tulee iän tuomaa kokemusta lisää niin hänestä tulee todella merkittävä hahmo politiikan ympyröihin... Tämä oli hyvä vitsi, kiitos päivän nauruista :)
Lue kommentti

Mikäpä on lomaillessa, kun matkalaukkuun on pakattu tarkasti valitut kosmetiikan täsmätuotteet. Näiden tuotteiden avulla näytät hehkeältä niin rantatuolissa kuin suurkaupungin sykkeessäkin.

1. Misellivesi on hyvä matkatuote, joka pelastaa, jos pesuvettä ei ole saatavilla. Sitä voi käyttää myös tavallisen puhdistuksen täydentäjänä. Gisèle Denis Aqua Micelar Triple Action 5,75e/200ml, Citymarketit.

2. Ohut, mattapinnan jättävä kasvojen aurinkosuoja La Roche-Posay Anthelios XL sk 50+ on miellyttävä käyttää, 19,50e/50ml.

3. Runsautta ja rakennetta hiuksiin antaa monikäyttöinen Rich Pure Luxury Argan Volumizing Mousse. Käytä föönauksen alle tai anna hiusten kuivua itsekseen. Voit lisätä myös kuiviin hiuksiin. 16,90e/200ml.

4. Sokerisuihke on monitoimituote, jolla saat hiuksiin rakennetta ja runsautta. Käytä kuiviin tai kosteisiin hiuksiin, rutistele. Wella Eimi Sugar Lift toimii myös föönauksessa. 21,90e/150ml.

5. Herkullisia värejä tarjoaa vegaaninen kynsilakkasarja NCLA. Kuvan aurinkoisen oranssi sävy on Carrots. 19,90e/13,3ml, Sokos ja Emotion.

6. Vegaaninen Algamaris Crème Solaire sk 30 on sävyttävä ja korvaa kesällä meikkivoiteen, 21,90e/100ml.

 

1. Kuorinta pitää vartalon ihon pehmeänä ja saa itseruskettavan levittymään tasaisemmin. Eco by Sonia Pink Himalayan Salt Scrub 45e/250g.

2. Rusketus ei kulu kuorimalla, mutta iho kirkastuu ja hoitavat aineet imeytyvät paremmin kuorittuun ihoon. Estelle & Thild Biocleanse Radiance Micro Polish on hellävarainen, sopii käytettäväksi vaikka päivittäin. 24,90e/50ml.

3. Kuorivia happoja sisältävä kosteuttava Exuviance Heel & Elbow Dry Skin Repair pitää kantapäät ja kyynärpäät pehmeinä, 37e/100g.

4. Tehoainepitoisuudet nousevat asteittain Environ Vita-Peptide C-Quence Serum -sarjassa. Eniten A-, C- ja E-vitamiinia, antioksidantteja ja peptidejä on nelosessa. Sopii käytettäväksi myös auringossa, kunhan muistat lisätä aurinkosuojan. 199e/35ml.

5. Säästä aikaa ja silmän-ympärysihoa, hanki tehokas silmämeikinpoistoaine, jolla meikkiä ei tarvitse jynssätä pois. Lumene Silmä- ja huulimeikinpoistoaine tehoaa myös vedenkestävään meikkiin. 6,90e/100ml.

6. Mineraalipuuteri siirtyy varresta suoraan siveltimeen ja siitä näpsäkästi kasvoille. Kiva aurinkosuoja käsilaukkuun tai sporttikassiin, sillä Colorescience Sunforgettable Loose Mineral Sunscreen sk 30 on vedenkestävä. Kolme sävyä. 55,90e/6g.

 

1. Ripset saavat lisää pituutta, kun käytät säännöllisesti muutaman viikon Revitalash Advanced -seerumia ripsirajassa. Tehoaineina on biotiinia ja peptideja. Kun otat lisäksi ripsiin kestovärin, et välttämättä tarvitse maskaraa joka käänteessä. 159e/3,5ml.

2. Superkestävä Diego Dalla Palma -ripsiväri on vedenpitävä, ja sen voi antaa olla ripsissä jopa pari, kolme päivää. 31,80e.

3. Kulmakarvat eivät katoa uintireissulla, kun käytät vedenkestävää Isadora Sculpting Brow Pen -kynää. Sävyjä kolme. 14,90e.

4. Kiireessä tai matkustaessa L'Oréal Paris Rare Flowers -puhdistusliinat ovat käteviä. 4,55e.

5. Aurinkovoiteen lisäksi ihoa voi suojata UV- ja muilta ympäristön aiheuttamilta vaurioilta antioksidanteilla. Medik8 CE-Tetra -seerumi stimuloi myös kollageenintuotantoa ja vähentää pigmenttivaurioita. 87e/30ml.

6. Kun haluat iholle extrahehkua, levitä sille Glamglow Glowstrater Mega Illuminating Moisturizer -kosteusvoide. Kolme sävyä, joista kesäiholle sopii Sun Glow. 39,90e/50ml.

+ Selviät ilman lakanpoistoainetta, kun käytät kynsilakan alla Ünt Ready for Takeoff -aluslakkaa, jonka voi poistaa sormin. 12,90e/15ml.

Näyttelijä Aino Seppo ei nipota ruokavaliosta, mutta herää aikaisin teatterin aamujumppiin.

 

Nuttura paljastaa melkoisen yllätyksen, kun näyttelijä Aino Seppo avaa kampauksensa. Yleisöltä huikean pitkät, kiiltävät hiukset ovat yleensä visusti piilossa.

“Pidän hiukset pitkinä, sillä tykkään pitää niitä nutturalla, täti-ihminen kun olen”, Aino nauraa.

Hän on keskittynyt viime vuodet teatteriin, mutta on esillä myös television Syke-sairaalasarjassa. Näytöskaudella esityksiä on joka ilta, ja kasvoilla on kotiin tullessa vahva lavamaskeeraus.

“Ihoa ei pidä liian tiheään hoitaa, jotta ei pääse ylikuntoon!”

Pitkäksi venyvinä iltoina puhdistukseksi riittävät meikinpuhdistusliinat, ilman huonoa omaatuntoa. Ripsissä Ainolla on ollut jo useamman vuoden pidennykset, joten aamuisin tarvittava ehostus on jo kasvoilla valmiina.

Leppoisa asenne näkyy myös ihonhoitorutiineissa. Kauden aikana Aino käy muutaman kerran luottokosmetologillaan, joka hoitaa kasvot kuntoon led-valohoidolla.

“Ei pidä liian tiheään hoitaa, jotta ei pääse ylikuntoon!”

Vuosien varrella hän on kokeillut erilaisia rajoituksia ruokavalioon: välillä on jäänyt pois liha, joskus hiilihydraatit. Aino on lähtenyt yleensä kokeiluihin mukaan tukeakseen ystäviään. Lopulta kieltäytymisestä on kuitenkin seurannut vain ahdistusta. Kokemusten kautta hän onkin oppinut, että voi parhaiten, kun lautaselle tai lasiin saa ottaa juuri sitä, mitä milloinkin haluaa.

“Kohtuullinen sekakäyttö on ehdottomasti minun juttuni. En suosi tiukkapipoisuutta millään elämän alueella.“

Vaikka Aino suhtautuu asioihin rennosti, ajatus vapaasta taiteilijaelämästä on pelkkä myytti.

“Kohtuullinen sekakäyttö on ehdottomasti minun juttuni.“

“Lavalla pitää olla sekunnilleen oikeaan aikaan, ja näytösten aikataulut tietää aina puoli vuotta etukäteen. Ei siinä ole mahdollisuutta odotella inspiraatiota”, Aino nauraa.

Näyttelijä viihtyy vapaallakin työpaikalla: teatterilla järjestetään neljänä aamuna muun muassa jooga-, body balance - sekä tanssitunteja, joihin hän on osallistunut jo 25 vuoden ajan.

“Välillä petiin pääsee töiden jälkeen vasta puolenyön jälkeen, ja jumppa alkaa jo yhdeksältä. Mutta on se sen arvoista.”

Aino Seppo, 58, näyttelijä.

Suosikkituotteet: Forelle-vesi: “Lähestulkoon ainut ihonhoitotuotteeni. Levitän tätä kasvoille aamuin illoin tai silloin, kun muistan.” Moroccan Oil -hiusöljy: “Tekee hiuksista pehmeät ja ihanan kiiltävät ja hoitaa latvojakin.” Nuxé-vartaloöljy: “Kivan hento tuoksu, joka korvaa joinain päivinä parfyymin.”

Modernit aurinkopuuterit ovat laadukkaita ja levittyvät kuin unelma.

 

 

1. Diorskin Nude Tan Powder, 62 e

Ison näyttävän Dior-pahvirasian sisältä löytyy pieni suti sekä upea ja myös varsin painava rasia. Tuote on nimensä mukainen, nudemaisen kevyt. Ylellinen aurinkopuuteri loihtii hehkuvan päivettyneen sävyn kasvoille.

2. Lumene Natural Glow Bronzer, 15,90 e

Koruttomaan, mutta miellyttävän kevyeen rasiaan pakattu aurinkopuuteri leviää hyvin. Tuote on kasvoilla lähes huomaamaton, mutta kauniilla tavalla. Hillittyä hehkeyttä suomalaiseen, ei liian näyttävään tapaan.

3. Nyx Professional Makeup Matte Body Bronzer, 10,50 e

Nyxin aurinkopuuteri on kelpo perustuote, joka leviää hienosti. Hyvin kevyt trooppinen tuoksu vie ajatukset jo kohti lähestyvää kesälomaa, palmunlehvien väleistä pilvistävää aurinkoa ja drinkkiä altaan äärellä.

4. Clarins Bronzing Duo Mineral Powder Compact SPF 15, 42,20 e

Hivenen tylsän rasian sisältä löytyy superlaadukas tuote. Aurinkopuuteri koostuu kahdesta sävystä, kullan- ja kuparinruskeasta. Niitä yhdistelemällä saa itselleen sopivan sävyn. Plussaa myös aurinkosuojasta.

5. YSL Les Sahariennes Bronzing Stones Collection, 59 e

Virkeän vihreässä, liskokuosisessa rasiassa on isokokoinen peili. Itse tuote on tuttua YSL-laatua, se suorastaan sulautuu kasvoille. Loppu-tuloksena on erittäin luonnollinen kesäinen hehku.

6. Oriflame Giordani Gold -puuterihelmet, 34 e TESTIN VOITTAJA

Monenväriset minipallerot rasiassa arveluttavat, mutta mineraaliyhdistettä sisältävät puuterihelmet ovatkin käytössä hurmaavan ylelliset. Käsintehdyistä helmistä saa kasvoille ihanan heleän sävyn.