Kiinnostavimmat ihonhoidon uutuudet tulevat nyt Etelä-Koreasta. Mutta mitkä trendit kannattaa juurruttaa omaan rutiiniin, mitkä kuitata ohimenevänä vouhotuksena?

Korea on kosmetiikan Piilaakso. Siihen suuntaan ovat jo muutaman vuoden ajan kiikaroineet niin suurimmat kosmetiikkavalmistajat kuin pienet yhden naisen maahantuontiyritykset. Syyn ymmärtää: tarjolla on kuitunaamioita, kotiloseerumeita ja höyryttämällä valmistettuja voidekoostumuksia. Trendienmetsästäjät miettivät kuumeisesti, mitä Etelä-Koreassa keksitään seuraavaksi.

Kaikki lähti BB- eli Blemish Balm -voiteesta. Kun ensimmäiset BB-mainokset ilmestyivät kolme vuotta sitten, moni suomalainen luuli kyseessä olevan tositelevision. Lisäksi moni mietti, miten ”täysin uudenlaiset” korealaisvoiteet eroavat iät ja ajat markkinoilla olleista kosteuttavista värivoiteista. Kysymys on edelleen asiallinen, sillä käytännössä osa voiteista on kuin kosteusvoiteella lantrattuja meikkivoiteita. Kaikkien aikojen ensimmäinen Blemish Balm kuitenkin oli suorastaan tököttimäistä, iho-ongelmat peittävää väritahnaa. BB-voiteiden kirjo alkaakin muistuttaa laajuudeltaan Stockmannin juustotiskiä. Tosin niiden sävyvaihtoehdot rajoittuvat Suomessa lähes poikkeuksetta vaaleisiin sävyihin.

Tärkeät tyynyt

BB:itä seurasivat väriä korjaavat CC-voiteet, joista osa on violetteja tahnoja, osa sävyä korjaavia melko peittäviä meikkivoiteita. Sitten vuorossa olivat ihon puolustuskykyä parantavat DD-voiteet. Sinnikkäimmät aakkosiin – tai isoihin kuppikokoihin – ihastuneet kosmetiikkavalmistajat esittelivät myös valoa kasvoille tuovat EE:t.

Tuplakirjainvillitys on nyt onneksi vaihtunut täysin uudenlaisiin innovaatioihin. Yksi suurimmista K-beautyn – siis korealaisen kauneuden – trendeistä ovat cushion-meikkivoiteet. Kaikessa yksinkertaisuudessaan kyse on puuterirasiaa muistuttavaan koteloon pakatusta, ilmavaan sieneen imeytetystä nestemäisestä meikkivoiteesta, jota levitetään kasvoille tyynymäisellä vipalla. Koostumus on kosteuttava ja helposti kerrostettava ja sisältää BB:iden tavoin yleensä aurinkosuojan. Vippa ei ime väriä itseensä, joten meikistä tulee kevyt ja läpikuultava, ja peilirasian ansiosta tuotetta on helppo lisätä pitkin päivää.

Koreassa suosituimpiin tyynyvoidebrändeihin kuuluvat Hera, Iope ja ranskalaisittain nimetty Laneige, joiden kaikkien emoyhtiö on sama. Suomessa ensimmäisen cushionin toi myyntiin L’Oréalin omistama Lancôme. Ranskalaisen L’Oréalin ohella myös Lumene ja yhdysvaltalainen Estee Lauder ovat kunnostautuneet korealaisvaikutteiden tuotteiden valmistamisessa. Estee Lauder on myös tehnyt sopimuksen korealaistaustaisen mallin Irene Kimin kanssa ja on laajentamassa toimintaansa Aasiassa ostamalla osuuden korealaisesta kosmetiikkayrityksestä, jonka brändeihin kuuluu muun muassa hyvässä nosteessa oleva Dr. Jart+.

Cushion on paitsi esimerkki korealaisten kosmetiikkavalmistajien teknisestä taituruudesta myös aidosti hyvä keksintö kaiken ikäisille naisille, kunhan hygieniasta pitää huolen pesemällä vipan aika ajoin.

Kosmetiikan lelukauppa

Koreassa ikä on vain numero, ja se konkretisoituu Soulin kaduilla. Kosmetiikkaliikkeiden määrä loksauttaa suun auki, ja niiden tarjonta tuo mieleen lelu- tai karkkikaupat. Aikuinen nainen voi aivan hyvin ostaa niistä kirkkaan pinkin Hello Kitty -huulikiillon.

Myös ihonhoitotuotteet ovat toinen toistaan leikkisämpiä. Esimerkiksi hauskoja kertakäyttöisiä naamioita on tarjolla erikseen ihon joka kaistaleelle, ja kasvovoiteiden koostumukset vaihtelevat limasta hyytelöön ja vaahtoihin. Nyt Suomessakin odotetaan, milloin meille saapuu ensimmäinen hiilihappovettä tai kuohuviiniä muistuttava kuplakasvovesi. Koreassa kosmetiikka on seikkailu, ja siinä on meillä opittavaa.

Leikkisyys näkyy myös meikkaustrendeissä. Esimerkiksi puppy eyes -nimeä kantavien rajausten muoto on kissarajauksesta poiketen hieman laskeva, yläluomen linjaa myötäilevä, sillä tavoitteena on hieman haikea koiranpennun katse.

Huulimeikeissä jyräävät kaksisävyiset, keskeltä tummemmat liukuvärihuulet ja kiillottomat lip tint -huulilakat, jotka jämähtävät ihoon kuin tussi.

Seuraavaksi länsimaihin löytäväksi villitykseksi povataan suoria palkkikulmia. Kun kulmakarvat on Pariisin catwalkeilla viime vuodet harjattu ylöspäin mahdollisimman pörheiksi, korealaisittain ne siistitään viivasuoriksi. Viivojen luvataan tekevän androgyynin ilmeen ja nuorentavan kasvoja. Totta tosiaan, kulmien korkeat kaaret muodostuvat vasta nyppimisen vaikutuksesta; nuoren naisen luonnontilaiset kulmat ovat yleensä suorat ja leveät.

Ei hätää, jos koirasilmät eivät oikein tunnu istuvan maanantaiaamun palaveriin. Meikkitrendit eivät onneksi siirry sellaisenaan mantereelta toiselle. Aasialaiset kasvonpiirteet eroavat länsimaalaisista, ja meikillä yritetäänkin Koreassa yleensä pidentää nenää, pienentää leukaa, suurentaa silmiä ja tehdä kaikin puolin nukkemainen lopputulos.

Leukalinjan pienentämiseen tähtäävät myös V-kirjaimen mukaan nimetyt voiteet: ideaali kasvonmuoto kun olisi ”veemäisesti” kapeneva siro leuka. Aasialaisen kauneuskäsityksen seurauksena meilläkin myydään leukalinjan kiristystä lupaavia V-voiteita. Myös kasvojen muotoa muokkaava lihastreeni ja hieronta tekevät tuloaan.

Äärimmillään ilmiö on johtanut Koreassa leukalinjaa pienentäviin ja silmiä suurentaviin kauneusleikkauksiin, joita tehdään yhä nuoremmille tytöille. Kauneuskirurgian yleisyys kertookin paitsi ikuisen nuoruuden myös länsimaisen kauneuskäsityksen ihanteesta. Absurdia kyllä, yritämme pallon eri puolilla näyttää mahdollisimman paljon toisiltamme.

Vaihe vaiheelta

Suurin korealainen fiksaatio liittyy kuultavaan, heleään ihoon, jonka saavuttamiseksi tehdään mitä vain. Koreattarien monivaiheisista ihonhoitorutiineista puhutaan meillä ihastelevaan sävyyn. Todellisuudessa kyse on hyvin brändätystä vientituotteesta; tavallinen korealainen nainen ei osaisi sanoa, montako vaihetta hänen rituaaliinsa kuuluu. Toisaalta ilmassa on myös muutosta. Korealaisia edelläkävijöitä kiinnostavat tällä hetkellä aiempaa yksinkertaisempi hoitorutiini ja helpot monitoimituotteet.

Joka tapauksessa vaiheita on edelleen keskimäärin enemmän kuin suomalaisella naisella. Iho puhdistetaan kahdesti, sillä ensin on poistettava puhdistusöljyllä öljypohjaiset meikit ja aurinkosuoja, sitten vasta voi päästä käsiksi vesiliukoiseen likaan kuten hikeen. Myös puhdistussienet ja -harjat ovat suosittuja.

Sen jälkeen alkaa tuotteiden sively. Ensin vesimäiset tuotteet, kuten kasvovesi, joka valmistelee ihon vastaanottavaiseksi ja on länsimaista kasvovettä hoitavampi. Sitten nestemäiset tiivisteet, essencet. Sitten paksummat seerumit ja äärimmäisen kosteuttavat voiteet, silmänympärystuotteet, aurinkosuojavoide ja lopulta BB-voide. Väliin vielä ampullit ja naamiot, ja korealainen kerrosleipä on valmis.

Suomalaisilla on totuttelemista vaalentaviin tuotteisiin. Koska whitening-sana tuo länsimaiselle edelleen mieleen Michael Jacksonin, puhutaan meillä brighteningista, kirkastamisesta. Monet sarjat myös muokkaavat tuotteiden koostumuksia voimakkaammin kirkastaviksi Aasian markkinoita varten. Tarkoitus ei ole estää ruskettumista, vaan tehdä ihosta tasainen, siis maksaläiskätön.

Samaan tähdätään myös suojaamalla iho UV-säteiltä ja muilta vanhentavilta ympäristötekijöiltä. Tarjolla on voiteita, jotka muodostavat iholle saasteilta suojaavan kalvon. Saasteiden sumentamissa Aasian metropoleissa ollaan tässä asiassa pitkä askel edellä, joten vinkkeihin kannattaa suhtautua vakavissaan. Melaniinin ylituotantoa säätelevät tuotteet ovat tulleet meillekin jäädäkseen.

Jos tilaat aasialaisia tehotuotteita nettikaupoista, tutustu Inci-listoihin. Ampiaismyrkky ja kotilonlima ovat ehkä hauskoja antiage-tuotteiden raaka-aineina, mutta kuka haluaa kasvoilleen istukkauutetta? Myös vaalentavien tuotteiden kanssa tulee olla tarkkana, sillä liian raju tuote voi vahingoittaa ihoa. EU:ssa kiellettyjä aineita sisältävät tuotteet saattavat jäädä tulliin.

Mikä viehättää?

Mistä korealaisen kosmetiikan fanituksessa on lopulta kyse? Ensinnäkin positiivisesta kierteestä. Ihonhoidolla on maassa vuosisatojen, jopa -tuhansien perinteet, ja etenkin naiskuluttajat satsaavat edelleen ihonhoitoon merkittäviä summia rahaa. Kovan kilpailun takia tuotekehitys ei voi laiskistua, vaan uudet innovaatiot ovat elinehto.

Toiseksi bisneksestä. On eri asia ostaa päivävoide ja puhdistusvoide kuin kaksi puhdistustuotetta, kolme hoitovettä, pari seerumia ja pari voidetta. Sen tietävät myös kosmetiikkavalmistajat ja maan hallitus, joka auttaa kaikin keinoin korealaista kauneusteollisuutta laajentumaan ulkomaille.

Kolmanneksi kyse on uutuudenviehätyksestä. Lielahtelaisessa apteekissa myytävä perusvoidekin saattaisi tuntua kiinnostavalta, jos se nimettäisiin höyryvoiteeksi ja pakattaisiin rasiaan, jolla on pupunkorvat.

Uusiin koostumuksiin ja tuotekategorioihin kannattaa suhtautua maalaisjärkisen kriittisesti. Kaikkien aikojen ensimmäisen BB-voiteen kehitti 1960-luvulla saksalaisessa laboratoriossa kosmetologi Christine Schrammek, ja voidetta käyttivät ensimmäisinä iho-ongelmista kärsivät eurooppalaisnaiset. Korealaiset paketoivat BB:n jännittäväksi ja myivät sen takaisin Eurooppaan.

 

 

 

Klara Kivilahti viihtyy villissä tukassa ja luonnollisessa meikissä, mutta edustustilaisuuksiin mennessään hän pyytää meikkaajan ja kampaajan apuun.

Klara Kivilahti saattaisi meikata enemmän, jos taidot vain antaisivat periksi. Toisaalta luonnollisuus on Klaran tyyli, jopa niin pitkälle, että ystävät välillä naureskellen ehdottavat hänelle hiusten harjaamista.

Klara sai meikata ensimmäisen kerran vasta 15-vuotiaana, jolloin äiti-Kaarina vei tyttärensä kestovärjäyttämään ripset ja kulmat. Nörttiä teiniä ei ehostaminen tuota ennen kiinnostanutkaan, eivät myöskään teinivuosien vaatekokeilut.

Huippusuunnittelijoiden luomukset vaativat rinnalleen ammattitaitoisen meikin ja kampauksen.

Edustustilaisuuksiin mennessään Klara kyllä satsaa täysillä ulkonäköönsä. Huippusuunnittelijoiden luomukset vaativat rinnalleen ammattitaitoisen meikin ja kampauksen.

”En välitä mistään keinotekoisista jutuista, kuten tekoripsistä tai -kynsistä. Uskon, että ihminen saa olla itsensä näköinen. Huoliteltu ulkonäkö on kuitenkin muiden kunnioittamista. Toisaalta arvostan ihmisiä, jotka eivät halua laittautua. Ulkonäkö peilaa arvoja, ja jokaisella on oikeus omaan arvomaailmaansa.”

”Täytin vastikään 40, ja välillä ikäkriisi yrittää puskea pintaan. Olen ajattelut vaihtaa Danné Montaque Kingin kosteusvoiteisiin, sillä äitini on käyttänyt niitä pitkään, ja hänen ihonsa näyttää upealta seitsemänkymppiseksi.”

”Täytin vastikään 40, ja välillä ikäkriisi yrittää puskea pintaan.”

Ruokailussa Klara uskoo vaihteluun. Joskus tekee mieli pitsaa ja joskus kalaa. Hän on kahden pojan äiti, ja näiden synnyttyä Klara opetteli ruuanlaittoa. Bravuuri on makaronilaatikko, jonka aineksilla ei voi epäonnistua: pekonia, hirvenlihaa sekä roquefort- ja mozzarellajuustoja.

Paras tapa rentoutua on saunominen tai kylpeminen omassa kodissa.

”En ole kovin sporttinen, mutta tykkään uimisesta, spinningistä ja pilateksesta. Joskus on kausia, että käyn pari-kolme kertaa viikossa urheilemassa, ja sitten kuluu kuukausia, etten käy laisinkaan.”

Kuka?

Klara Kivilahti, 40, sisäänostaja Kaarina K. -liikkeessä.

Lempituotteet: Dior Mousse Tendre -puhdistusvaahto: ”Mousse sopii hieman kuivalle iholleni, ja se puhdistaa kerralla kaiken meikin.”

Estée Lauder DayWear BB -voide: ”Käytän päivittäin ja pyydän voidetta aina tuliaisiksi lentokentältä.”

Maybelline Great Lash -ripsiväri: ”Tykkään, että ripset ovat pitkät ja näyttävät.”

Poskipuna on talvenkalpeiden kasvojen tärkein meikkituote.

 

1. Dr. Hauschka -poskipunaduo 30,24 e/5,7 g.

Poskipunapaletin idea on hyvä: tummemmalla sävyllä tehdään kasvoille muotoa, vaaleammalla korostetaan. Toteutus vaati turhankin paljon näpräämistä, sillä korostusosio oli melkoisen ahdas normikokoiselle poskipunasiveltimelle. Kun tekniikan viimein sai haltuun, lopputulos oli kaunis.

2. Zuii Flora Lip & Cheek Créme 34,90 e/3,5 g.

Vegaanista, voidemaista ekotuotetta voi käyttää poskien lisäksi myös huulille, joilla se toimi hyvin. Poskille se levittyi hieman nihkeämmin. Bonusta miellyttävästä, hennosta tuoksusta ja näppärästä pikkurasiasta.

3. Estée Lauder Pure Color Envy Sculpting Blush 34,90 e/7 g.

Laadukkaalla punalla saa hillityn, mutta tarpeeksi näyttävän lopputuloksen. Säilyy erittäin hyvin koko päivän. Näyttävä rasia on hieman kookas kaikkein pienimpään meikkilaukkuun, eli ei sovi matkatuotteeksi.

4. Lumene Nordic Chic 13,90 e/3 g.

Kätevän kokoisesta rasiasta annostelu on helppoa, ja punaa tarttuu siveltimeen juuri oikea määrä. Tuotteen sävyt ovat kauniita, mutta pigmenttiä voisi olla enemmänkin. Hyvä hinta-laatusuhde ansaitsee kunniamaininnan.

5. Shiseido Luminizing Satin Face Color, 42,90 e/6,5 g.

Laatuotteen tunnistaa jo tyylikkäästä rasiasta. Koostumusta mainostetaan silkkiseksi, eikä ollenkaan katteettomasti. Puna tuntuu hyvältä iholle levitettäessä ja näyttää kauniilta. Tämän hintaluokan tuotteessa olisin odottanut hieman parempaa pysyvyyttä, sillä iltaa kohti se hieman tuhraantui.

6. Elizabeth Arden Ceramide Cream Blush, 39 e/2,67 g. TESTIN VOITTAJA

Napakkaan ja kauniiseen rasiaan pakattu voidemainen poskipuna toimii kuin unelma: leviää helposti ja tasaisesti, antaa talvenkalpeille kasvoille kauniin hehkun ja pysyy hyvin koko päivän. Tämä menee vakikäyttöön.