“Työssäni välillä pesen vessoja ja välillä manageroin vaikuttajia. Työnkuva on viidessä vuodessa muuttunut enemmän esimiestyöksi ja strategiasta vastaamiseksi. Olen oppinut jakamaan vastuuta alaisilleni. Näin hienosti sanottuna kasvatan uusia esimiehiä.”
“Työssäni välillä pesen vessoja ja välillä manageroin vaikuttajia. Työnkuva on viidessä vuodessa muuttunut enemmän esimiestyöksi ja strategiasta vastaamiseksi. Olen oppinut jakamaan vastuuta alaisilleni. Näin hienosti sanottuna kasvatan uusia esimiehiä.”

Asennemedian Ulla Vartiainen on luonut menestyksekkään vaikuttajamarkkinointitoimiston. Yrityksen nousukiito meinasi uuvuttaa sen luotsaajan, mikä pisti arjen uusiksi.

Opettele sanomaan ei. Se on ollut Ulla Vartiaisen mantra viimeksi kuluneiden kuukausien aikana.

Vaikuttajamarkkinointiyhteisö Asennemedian perustaja joutui vuodenvaihteessa hakeutumaan lääkäriin sydänoireiden takia. Syynä oli uupumus, joka oli päässyt viiden ja puolen vuoden aikana kasvamaan hiljalleen yrityksen kasvun mukana.

Kasvu on ollut hurjaa, ja yrittäjävuosiensa aikana Ulla on onnistunut luomaan juuri sen, mitä lähti tavoittelemaan viisi vuotta sitten: tukea ja turvaa antavan yhteisön vaikuttajille, jotka työskentelevät usein yksin ja saattavat kokea työssään henkisiä paineita.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Asennemedia edustaa useita Suomen seuratuimmista somevaikuttajista – joukkoon kuuluvat muun muassa Pupulandia-blogin Jenni Rotonen, Mimmit sijoittaa -kaksikon Pia-Maria Nickström ja Hanna Tikander sekä Tuplakääk-podcastista tutut Kirsikka Simberg ja Enni Koistinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Samalla työpäivät olivat alkaneet jatkua iltamyöhään ja työviikot olivat venyneet seitsenpäiväisiksi. Totaalinen pysähtyminen oli kuitenkin vasta edessä. Koronaviruskriisi pisti stopin jatkuvalle suorittamiselle ja sai Ullan kyseenalaistamaan kaiken sekä ottamaan aikaa itselleen.

– Kun kippari ei voi hyvin, ei yrityskään voi hyvin, hän toteaa nyt.

Sydänoireet eivät lopulta olleet vakavia, mutta ne toimivat hälytysmerkkinä, jonka Ulla otti tosissaan. Hän raivasi kalenterista enemmän aikaa itselleen, palautumiselle ja pyrki tekemään tiukempia rajavetoja työn ja vapaa-ajan välille.

Epäitsekäs johtaja

Hektisen arjen keskellä Ullan tärkein tukipilari on hänen tasainen luonteensa.

– Koronakriisin aikaan työntekijät kiittelivät minua siitä, ettei minulle tule tunnekuohuja. Yrittäjyys olisi ollut varmaan aika erilainen matka, jos olisin tuhansien tunteiden ihminen, sillä eihän tämä aina ole samppanjaa ja vaahtokarkkeja.

Rauhallisen tasainen luonne ei kuitenkaan aina riitä jaksamiseen. Sen Ulla ymmärsi kiireisen arjen pysähdyttyä ja haki apua terapiasta.

– Yrittäjä on monesti yksin, ja vaikka ympärillä on rakastava tukiverkosto, tunsin, että ulkopuolinen keskustelukumppani tukisi jaksamista. Uskon jatkavani näitä tapaamisia säännöllisen epäsäännöllisesti tulevaisuudessakin.

Hyvät rekrytoinnit ovat tuoneet mielenrauhaa ja luottoa 12-henkisen yrityksen kasvuun. Siitä Ulla antaa kiitosta itselleen, sillä hän miettii erityisen tarkkaan, ketkä olisivat sopivia tyyppejä juuri heidän työyhteisöönsä.

– Minulla on kovat kriteerit sille, ketkä tulevat meille töihin tai vaikuttajiksi. Mietin paljon ryhmädynamiikkaa ja sitä, miten ihmiset voisivat tukea toisiaan. Pohdin uuden ihmisen kohdalla, viekö hän tilaa joltain toiselta pois vai voisivatko he yhdessä kasvattaa toisiaan.

“Olen ravintola BasBasin kanta-asiakas. Voisin syödä BasBasin risottoa päivittäin ja usein kuikuilen BasBasissa puolisoni risottolautasta, jos sieltä jäisi minullekin jotain oman annokseni lisäksi.”

Ravintoloita ja reissuja

Tätä nykyä Ullaa ei myöskään kannata lähestyä työasioissa iltaisin tai viikonloppuisin. Luuri ja läppäri pysyvät visusti kiinni, mikä on osittain myös työkulttuurin opettamista uusille työntekijöille.

– Meille tulee ihmisiä firmoista, joissa on totuttu tekemään töitä ympäri vuorokauden. Opetan heille organisaatiokulttuuria, jossa myös vapaa-ajalla on oma merkityksensä.

Vapaa-ajalla Ulla tekee ”perusjuttuja”: lukee, katsoo Netflixiä ja kuuntelee musiikkia. Suurta nautintoa hän saa ravintolakäynneistä, joita saattaa viikossa kertyä kahdesta kolmeen.

– Olen suunnaton hedonisti. Rakastan hyvää ruokaa ja alkuviinejä. Valikoin ravintoloita usein viinilistojen mukaan ja käyn paikoissa, jotka tarjoavat kokonaisvaltaisen elämyksen. Ne eivät kuitenkaan ole mitään turhan hienostuneita paikkoja, vaan rennon mutkattomia tunnelmaltaan. Suosikkejani ovat BasBas, Young Hearts, Wino ja Way Bakery and Wine bar.

Toinen Ullan suuri intohimo on matkustelu, joka koki kolauksen kuluneena kesänä. Aina loman ensimmäisenä päivänä hän on matkalaukkujen kanssa suunnannut Helsinki-Vantaan lentokentälle ja hypännyt koneeseen. Tällä kertaa New York, Kööpenhamina ja Espanja vaihtuivat kuitenkin Porvooseen, Fiskarsiin ja Turkuun.

Lomakuittauksen kirjoittaminen sähköpostiin on toimitusjohtajalle nykyään helppoa.

– Olen onnistunut tekemään niin hyvät rekrytoinnit, että tiedän yrityksen pärjäävän loman ajan hyvin ilman minua.

– En tarvitse enää nelipäiväistä työviikkoa, mutta jos tekisin vaikka päivässä vain 7,5 tuntia töitä, olisi se jo hieno saavutus.

Tämä on lyhennelmä alun perin marraskuun 2020 Gloriassa ilmestyneestä jutusta.

Kuka?

Ulla Vartiainen, 34, vaikuttajamarkkinointitoimisto Asennemedian perustaja

Asuu Helsingin Töölössä puolisonsa kanssa.

Parasta työssäni: ”Ala kehittyy nopeasti, ja koska haluamme olla edelläkävijöitä, vaatii se myös meiltä jatkuvaa kehitystä. Tämä sopii levottomalle

luonteelleni.”

Sisältö jatkuu mainoksen alla