Aino-vaatemerkin perustaja Liisa Kotilainen on oppinut, ettei täydellistäkään vaatetta soviteta, jos väri ei miellytä.

Liisa Kotilainen tietää, mitä suomalainen aikuinen nainen tarvitsee.

– Hänellä on selvä käsitys omasta persoonastaan ja väreistä, joita hän haluaa käyttää. Hän on touhukas, joten vaatteen pitää olla kaunis mutta mukava ja helppohoitoinen. Funktionaalisuus menee pelkän visuaalisuuden edelle. Hänellä on erittäin korkeat laatuodotukset ja hän tietää, millaista palvelua haluaa vaatekaupassa. Vaatteen valmistusketjun pitää olla läpinäkyvä, ja eettisyys on iso bonus.

Tällaisille naisille Aino-vaatemerkin perustaja Kotilainen suunnittelee vaatteita, jotka ovat hauskoja, erilaisia, istuvia ja värikkäitä.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

– Designin on myös oltava sellaista, että se kestää yhtä kauan kuin vaatteen materiaali. Vaatteen pitää myös mielellään olla sen oloinen, että se vaikuttaa asiakkaasta kalliimmalta kuin todellisuudessa on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tärkein on väri

Kovin moni suomalaisessa vaatebisneksessä tuskin myöskään tietää yhtä paljon väreistä kuin Kotilainen. Väri tulee kaikkea ennen, hän sanoo.

– Kun ojentaa ihmisille vaatteen, jonka malli pukee häntä täydellisesti, hän ei suostu edes kokeilemaan sitä, jos väri on väärä.

Oikeat värit tuovat ihmisen parhaat puolet esille. Kotilainen muistuttaa, että sekä pukevat värit että ne parhaat piirteet muuttuvat vuosien myötä. Ihon sävy muuttuu, hiukset ehkä harmaantuvat, vartalo muokkautuu.

Värit myös toimivat eri tavalla eri paikoissa. Kaikki tietävät, miten erilaiselta näyttää välimerellisessä valossa aurinkoa saanutta ihoa vasten ostettu mekko kotona Suomessa lokakuussa.

Koska värit ovat erilaisia etelässä ja pohjoisessa, Kotilainen ”kuljettaa värejä” nähdäkseen, miltä ne näyttävät. Sama tummansininen on eri sävyinen jopa Helsingissä ja Jyväskylässä.

Kotilainen ei säästele värejä suunnitellessaan Ainon vaatteita.

– Pelkästään sillä oikealla värillä voi kaunistaa naista. Ja se on minun tehtäväni, kaunistaa naista.

Mutta, Kotilainen kiirehtii lisäämään, kyllä heiltä ”vähän ikävystyttävää” beessiäkin saa.

– Koko kaupunkihan muuttuu keväällä viikossa beessiksi, kun ihmiset vaihtavat kevättakit päälleen!

Miten Liisa Kotilaisesta tuli yrittäjä? Mitä mieltä hän on suomalaisen vaatebisneksen alasajosta? Entä miksi hän satsaa kivijalkakauppaan, kun kaikki muut menevät nettiin? Lue koko juttu tammikuun 2020 Gloriasta.

Kirsti

Todella negatiivinen kommentti. Ei sinun todellakaan tarvitse ostaa Aino-vaatteita.

  • ylös 20
  • alas 10
Kirsti

Aino-vaatteet ovat ihania! Kiitos kivoista malleista ja värien käytöstä! Ikinä en ole saanut niin paljon hienoja kommentteja kuin Aino-vaatteista. Asun Norjassa ja on upeaa sanoa, että vaatteet ovat suomalaisia.

  • ylös 16
  • alas 14
Sisältö jatkuu mainoksen alla