Vuoden 1988 Gloriassa suunnittelijalegenda Karl Lagerfeld kertoo, miksi poninhännästä ja sävytetyistä laseista tuli hänen tavaramerkkinsä.

Oletko koskaan nähnyt kuvaa Karl Lagerfeldista ilman tummia aurinkolaseja? Helmikuun 1988 Gloriassa suunnittelija poseeraa 1700-luvun tyyliin sisustetussa kodissaan ilman laseja, mutta muuten tunnistettavaan tapaan valkoisessa kauluspaidassa, hiukset poninhännälle sidottuna.

Haastattelussa 55-vuotias Karl kertoo kampauksen olleen hänen tavaramerkkinsä vuodesta 1976, jolloin hän hermostui pitkiin ja luonnonkihariin hiuksiinsa. Ilman poninhäntää suunnittelija sanoo muistuttavansa Frankensteinin hirviötä esittänyttä näyttelijää Boris Karloffia. Ja vaikkei sitä jutun kuvista näekään, olivat myös silmälasit osa miehen tyyliä jo 80-luvulla.

"Käytän sävytettyjä linssejä, sillä maailma on mielestäni kauniimpi väreissä."

Sisältö jatkuu mainoksen alla

"Olen varma, että Coco Chanel olisi inhonnut sitä mitä minä tänä päivänä teen.”

Haastattelussa käy ilmi, ettei Karl koskaan välittänyt tutustua legendaariseen Coco Chaneliin, kuulemma välttääkseen pettymyksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

”Kun Coco Chanel oli nuori, hän teki hyvin mielenkiintoisia asioita, mutta lopuksi hän polki paikallaan. Minulle on myös kerrottu, että hänestä tuli hyvin ilkeä. Koska hän oli aivan toiselta aikakaudelta, olen varma, että hän olisi inhonnut sitä mitä minä tänä päivänä teen”, hän sanoo.

”Neliapilat ja lehmät ovat elämäni peruspylväitä.”

Jutussa Karl Lagerfeld myös kertoo pyytäneensä nelivuotiaana vanhemmiltaan syntymäpäivälahjaksi palvelijaa. Jo lapsena vaatteista kiinnostunut Karl ei nimittäin voinut sietää vanhaa lastenhoitajaansa, joka puki hänet liian käytännöllisiin vaatteisiin. Onkin hieman yllättävää, että suunnittelija kertoo viihtyvänsä Pariisin lisäksi loistavasti maaseudulla.

”Olen erittäin paljon maalainen, jopa niin paljon, ettette pysty kuvittelemaankaan”, hän paljastaa.

”Neliapilat ja lehmät ovat elämäni peruspylväitä.”

Sisältö jatkuu mainoksen alla