
Huippumalli Arizona Muse puhuu ilmaston puolesta niin julkisuudessa kuin muotimaailman sisäpiirillekin.
– Muotibrändien on pakko muuttua, tai muuten ne vaikuttavat antiikkisilta, malli ja ilmastoaktivisti Arizona Muse, 32, sanoo videopuhelun välityksellä Glorialle. Hän on kääriytynyt lämpöiseen villapaitaan, mutta saa vilunväreitä, kun kerron Suomen pakkaslukemista helmikuisena haastattelupäivänä.
Arizona aloitti mallin työt jo teini-ikäisenä ja teki läpimurtonsavuonna 2010, kun hänet valittiin avaamaan ja sulkemaan Pradanvuoden 2011 kevät/kesä-malliston muotinäytös Milanossa.
Tämän jälkeen hän sai Voguelta nimityksen ”Amerikan muodin uudet kasvot” ja hänen uransa on ollut nousukiitoa ja nimekkäiden brändien, kuten Fendin, Isabel Marantin ja Chanelin, kanssa työskentelyä.
Ekoherätys muutti elämän
Viisi vuotta sitten Arizona sai ekologisen herätyksen. Hän tajusi kestävän kehityksen välttämättömyyden, kun tajusi, ettei tiennyt, mistä vaatteet tulevat, kuka ne valmistaa ja millaisia vaikutuksia niillä on ympäristöön.
Asiasta tuli hänen intohimonsa, ja se johdatti hänet myös osaksi Zalandon ja Kööpenhaminan muotiviikkojen Sustainability Award -kisan tuomaristoa. Kilpailun tarkoituksena on kannustaa muotibrändejä etsimään kestävämpiä toimintatapoja, ja sen voitti House of Dagmar. Marimekko sijoittui toiseksi.
– Itse olen erityisen kiinnostunut materiaaleista. Materiaalit ovat kestävän kehityksen perusta, ja ilman kestäviä materiaaleja brändi ei voi oikeastaan olla ympäristöystävällinen. Kyse on esimerkiksi siitä, kuka kankaaseen vaadittavan materiaalin on kasvattanut ja mistä maaperästä. Esimerkiksi House of Dagmar ja Marimekko tietävät paljon toimitusketjustaan.
Valistustyötä kuvauksissa
Materiaalien lisäksi Arizona puhuu matkustamisen vähentämisen puolesta, sillä muotikuvausten vuoksi matkustetaan paljon. Alan sisäpiiriläisenä hän uskoo pystyvänsä vaikuttamaan muotimaailmaan paremmin kuin moni muu. Siksi hän tekee toistaiseksi yhteistyötä monenlaisten brändien kanssa.
–Tässä vaiheessa yhteistyössä on järkeä, sillä kuvauksissa pääsen puhumaan pääsuunnittelijan ja toimitusjohtajan kanssa. Arvaa, mitä teen koko päivän? Juttelen kestävästä kehityksestä ja yritän käännyttää ihmisiä. Uskon, että sillä on vaikutusta.
Arizona on kuitenkin yhä tarkempi siitä, keiden kanssa työsken-telee.
– Uskon, että tulevaisuudessa tulee hetki, kun voin kieltäytyä kokonaan työskentelemästä epäekologisten brändien kanssa.