
Yhä useampi metsästää kotiinsa aarteita huutokaupoista. Bukowskin asiantuntijat kertovat, millaisista esineistä käydään kovin kilpailu.
1. Kotimainen muotoilu kiinnostaa
Suomalaisten designklassikoiden kysyntä on ollut nousussa jo monta vuotta sekä kotimaassa että ulkomailla. Alvar Aallon varhaiset huonekalut, Paavo Tynellin valaisimet sekä Birger Kaipiaisen ja Rut Brykin keramiikkaesineet kiinnostavat. Myös Kyllikki Salmenhaara ja Ilmari Tapiovaara kuuluvat kotimaan suosituimpiin design-nimiin. Suomalaiset ryijyt ovat niin ikään suosittuja, myös kansainvälisten ostajien parissa.
2. Laskusuhdanteessa
Klassisimpien tuotteiden kysyntä on viime aikoina ollut laskussa, suuret klassiset huonekalut eivät välttämättä mahdu nykypäivän koteihin. Myös koriste-esineiden ja vielä muutama vuosi sitten muodissa olleiden talonpoikaishuonekalujen suosio on hiipunut. Bukowskin designasiantuntija Anna Roseniuksen mukaan nuorempi sukupolvi yhdistää kuitenkin rohkeasti tyylejä ja esineitä eri aikakausilta. Pienemmät hopeaesineet ja aasialainen keramiikka sopivat esimerkiksi hyvin yhteen modernien kalusteiden kanssa ja menevät hyvin kaupaksi.
3. Taidekeräilijöiden suosikit
Suomalaisen modernin taiteen kysyntä on kovassa nousussa. Taideasiantuntija Johan Wulffin mukaan tämän hetken suosituimpiin taiteilijoihin kuuluvat Birger Carlstedt, Tove Jansson, Sam Vanni, Rafael Wardi, Olli Lyytikäinen ja Lars Gunnar-Nordström. Myös klassisen taiteen vahvat nimet, kuten Helene Schjerfbeck, Akseli Gallen-Kallela, Albert Edelfelt ja Hugo Simberg, pitävät ansaitusti pintansa.
4. Ennätyshintoja
Alvar Aallon, Paavo Tynellin ja Birger Kaipiaisen varhaiset ja harvinaiset design-esineet nousevat usein erityisen korkeisiin loppuhintoihin. Vuonna 2020 Alvar Aallon harvinainen 9751-maljakko myytiin ennätyshintaan 55 005 euroa. Taiteen osalta kovimpaan hintaan myytiin viime syksynä Akseli Gallen-Kallelan Aino, jonka hinta nousi 490 224 euroon. Kyseessä oli taiteilijan kolmanneksi korkein huutokaupassa saavutettu hinta ja kallein koskaan Pohjoismaissa myyty Gallen-Kallelan teos.
5. Vastuullisempaa ja persoonallisempaa
Vastuullinen kuluttaminen on trendi, joka on tullut jäädäkseen. Määrän sijasta panostetaan laatuun, mikä on yksi syy myös siihen, että designklassikot käyvät niin hyvin kaupaksi. Ne ovat tyylillisesti ajattomia ja muodikkaita vuosikymmenestä toiseen. Klassikoiden lisäksi persoonalliset ja uniikit esineet kiehtovat. Koska huutokaupoista ostaminen on hitaampaa, ei heräteostoksia voi tehdä samalla tavalla. Hitaasti sisustamalla kotiin syntyy persoonallinen ja kerroksellinen tunnelma, ja vaivalla etsittyihin esineisiin kiintyy vahvemmin.
6. Maakohtaisia eroja
Modernin muotoilun kysyntä on vahva kaikissa Pohjoismaissa, ja suomalaisille designesineille löytyy paljon ostajia myös Suomen ulkopuolelta. Esimerkiksi Bukowskin designhuutokauppoihin osallistuu useimmiten tarjoajia yli 30 eri maasta. Yleisesti ottaen suomalaiset kuitenkin ostavat kotimaisten muotoilijoiden ja taiteilijoiden teoksia, kun taas ruotsalaiset asiakkaat suosivat ruotsalaisia teoksia ja tanskalaiset asiakkaat tanskalaisia. Ulkomaisista muotoilijoista muun muassa Josef Frankin, Hans J. Wegnerin ja Borge Mogensenin huonekalut tekevät kauppansa myös Suomessa.
Juttu on julkaistu Glorian Kodissa 1/2023.