Kirsikka Simberg (vasemmalla) ja Anna Pirkola ärsyyntyvät, jos heidän työtään pidetään pelkkänä kukkien asetteluna.
Kirsikka Simberg (vasemmalla) ja Anna Pirkola ärsyyntyvät, jos heidän työtään pidetään pelkkänä kukkien asetteluna.

Luksushotellin vessaan soitetusta puhelusta sai alkunsa Kirsikka Simbergin ja Anna Pirkolan yritys Studio Plenty, joka tekee hartiavoimin töitä täydellisten kuvien eteen.

Mitä te oikein teette?

Kirsikka Simberg ja Anna Pirkola ovat kuulleet tämän kysymyksen monta kertaa. Vastaaminen ei vieläkään ole ihan yksinkertaista. Heidän yhteinen yrityksensä Studio Plenty toteuttaa vaikka minkälaisia visuaalisia konsepteja.

Hissipuhe kuuluu kuitenkin näin: pääasiallisesti Plenty tekee stailaustyötä kaupallisiin tarkoituksiin. Stailauksen kohteena voi toimia mikä vain mainoksen joulupöydästä hotellisviittiin ja erilaisiin brändikuviin ja videoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

- Käytännössä asiakasyritys kertoo meille yleensä, mitä tahtoo viestiä. Sitten suunnittelemme ja toteutamme vaikkapa kuvaukset, Kirsikka Simberg valottaa kokonaisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Nykyään Plentyllä on myös kaksi muuta työntekijää, joiden lisäksi Simberg ja Pirkola työllistävät assistentteja projekteihinsa.

Kuva on rakennettu arvokellojen osto-, vaihto- ja myyntibrändille.

Puhelusta se alkoi

Hotellihuoneiden vessassa on joskus puhelin, jota kukaan ei koskaan käytä - paitsi Kirsikka Simberg.

Mutta ennen tärkeää soittoa pitää kelata vuorokausi taaksepäin, jolloin Kirsikka Simberg ja Anna Pirkola olivat samalla työmatkalla Kiinassa. Lentomatka kohteeseen oli suoraan kummankin unelmista: oli ylellistä kerrankin matkustaa bisnesluokassa, jossa samppanja tarjoiltiin kauniissa laseissa ja jalkatilaa oli yllin kyllin.

Tuntikausien leffamaratonin lomassa vierekkäin istuneet Kirsikka ja Anna alkoivat jutella. Kaksikolla synkkasi poikkeuksellisen hyvin. Kun kumpikin vielä ilmoitti haaveilleensa jo tovin voimien yhdistämisestä kollegan kanssa, kohtaaminen alkoi tuntua kohtalolta.

Tunne vahvistui perillä Shanghaissa. Anna Pirkola oli juuri koneessa kertonut, että hänen uransa korskein unelma olisi suunnitella kokonaisen hotellin sisustus. Hotellihuoneessa sähköpostilaatikkoon kilahti kysely, jossa häntä pyydettiin tekemään juuri se. Oli pakko soittaa viereiseen huoneeseen Kirsikalle ja kiljua, että miten tämä voi olla mahdollista.

- Anna mä pyyhin! Kirsikka huusi kylppärin puhelimeen.

Sinä päivänä alkoivat sekä ystävyys että työtoveruus. Nyt Plenty on nelivuotias.

Entä miten sen hotellin suunnittelun kävi? No, ehdottaja paljastui aikamoiseksi puliveivariksi, mutta se on jo toinen tarina. Ja parempi näin: nyt kaksikon yrityksellä on vielä toteuttamiskelpoinen unelma takataskussa. Kaikki aikanaan.

Raakaa työtä

Puuhastelu ei kuulu Simbergin tai Pirkolan sanavarastoon. Heitä kismittää, että stailistin työtä pidetään vieläkin tyttöjen touhuiluna, joka koostuu kukkakimppujen sommittelusta vaaseihin. Joskus harhaluulosta kärsivät jopa ihmiset, jotka hakevat yrityksestä töitä.

- Työnhakijat ovat usein alanvaihtajia, jotka ovat luopuneet ahdistavasta urasta. He kuvittelevat usein tulevansa meidän töihimme rentoutumaan. Klassinen musiikki soi ja pääsee ottamaan kuvia Instagramia varten! Se on ymmärrettävää, mutta ihan harhakuva. Se tekee palkkaamisesta vaikeaa, Kirsikka myöntää.

Tosiasiassa isot mainoskuvaukset ovat mittavia kokonaisuuksia: kuka etsii kuvauspaikan? Kuka ideoi oikeanlaisen ruokapöydän ja valaisimen, jolla eläkeläisparin asunnosta käännetään kuvauspäivän ajaksi lapsiperheen koti? Kuvitteellinen ideologia on huomioitava jokaisessa yksityiskohdassa.

- Mietimme usein projektia tietyn henkilön kautta. Pohdimme, olisiko hänellä tällaiset lusikat ja mitä hän ajattelisi, Anna taustoittaa.

Sitten tilataan kuljetuksia sohville, ruokailuryhmille ja joskus niille näteille vaaseillekin. Välillä kuvauksiin hamstrattavat komponentit ovat astetta eksoottisempia: viimeksi Simberg ja Pirkola pohtivat, mistä mainokseen saataisiin eläviä perhosia. Nekin löytyivät.

Osa kuvasarjaa, jonka Studio Plenty stailasi muotoilija Pasi Kärkkäisen tuotteista.

Rahan takii

Työparina työskentely tai yhteinen yritys eivät ole stailistien keskuudessa yleisiä toimintamalleja.

- Juuri siksi halusimme kokeilla sitä, Kirsikka kertoo.

- Mietimme, miten alaa voisi viedä pykälän eteenpäin. Olemme naispuolisia toimijoita naisvoittoisella alalla, joka tekee läheistä yhteistyötä miesvoittoisen alan kanssa. Ehkä siksi työmme on helposti mitätöity pitkään söpöksi somistamiseksi.

Siinä missä me näemme mainoskuvassa huolettoman aamiaispöydän, Kirsikka ja Anna näkevät näennäisen rennon kuvan syntymiseen kuluneet tunnit. Kaikki on harkittua: lattialankun patina, taustaseinän sävy, teekupin malli, asento ja sisältö, lehden aukeama. Sen lisäksi, että plentyläiset ovat miettineet tarkalleen, mitä kuva näyttää, he ovat päättäneet myös, mitä se ei näytä.

- Avasin kerran eräälle vähättelevälle ulkopuoliselle työprosessiamme ja esitin hänelle jokaisen kysymyksen, jonka joudumme käymään läpi yksinkertaistakin kuvaa varten. Hän huudahti lopulta, että I get it ja kiitti, että olin saanut hänet näkemään työmme sisältöä ja arvoa.

Arvosta puheen ollen: Kirsikka Simberg ja Anna Pirkola eivät pelkää puhua myöskään rahasta. He ovat perheellisiä yrittäjiä, jotka tahtovat menestyä myös taloudellisesti.

- Haluamme sekä elää että säästää rahaa. Onneksi joudumme perustelemaan hintojamme koko ajan vähemmän, Kirsikka kertoo.

- Ihmiset alkavat tajuta, että tämä on ihan oikea ammatti, Anna tiivistää.

Ylpeästi suomalainen

Luovuus, eläytymiskyky, ongelmanratkaisukyvyt. Kirsikka Simberg ja Anna Pirkola ovat yhtä mieltä siitä, millaisia ominaisuuksia heidän alallaan kukoistaminen vaatii.

- Meidän pitää osata puhutella juuri oikeaa yleisöä. Koska työskentelemme Suomessa, kuulemme usein ohjeen siitä, että ei saa olla liian hienoa. Sen sijaan haetaan lähestyttävää, tuttua, helposti ymmärrettävää.

Usein vastaan tulee myös budjetti. Simberg ja Pirkola eivät yritä väittää, että hulppeammilla resursseilla luominen ei olisi aika ihana ajatus. Toisaalta pienessä markkinassa on myös puolensa.

- Yrittäjyys täällä on myös kiitollista. Jos on ahkera, sinnikäs ja näkemyksellinen, on tosi hyvät mahdollisuudet menestyä, sillä kilpailua on vähemmän. Suomessa voi soittaa suoraan melkein kenelle vain ja ehdottaa rohkeasti yhteistyötä. Tanskasta tai Jenkeistä kadehdin vain lokaatioita, jotka ovat älyttömän upeita, Kirsikka tunnustaa.

Brändikuvia suomalaiselle huonekaluyritys Ornäsille.

3 x Kirsikan ja Annan arjen pelastajat:

Kalkkimaali

"Tällä saa maalattua ihanan tasaisia pintoja. Toimii vaikka mihin - huonekaluista seiniin ja lasipulloihin! Kalkkimaalilla on helppo muuttaa tavallinen esine ihan toiseksi. Maalikerros tuo muodon uudella tavalla esiin."

ASAP-palvelu

"ASAP on kuin taksi tavaroille. Kuka vain voi tilata heiltä apua kuljetuksiin, muuttoon tai varastointiin. Kuskit ovat poikkeuksellisen fiksuja ja arvostavat kuljettamaansa tavaraa." www.tavarataksit.fi

Kirjastot ja kirppikset

"Inspiroidumme vanhoista aikakauslehdistä, joita kannattaa hamstrata kirjastojen poistohyllyistä, antikvariaateista tai kirppiksiltä. Tällä hetkellä pinnalla ovat ruokakuvat 70-luvulta 90-luvulle. Myös 90-luvun värikkäät sporttivaatemainokset puhuttelevat."

Juttu on julkaistu Glorian Kodin numerossa 12/2020.

Sisältö jatkuu mainoksen alla