Kaupallinen yhteistyö

Vintagemuodin edelläkävijä Vestiairecollective.com ostaa ja myy vain aidoksi todettua huippumuotia. Kansainvälinen verkkokauppa on vihdoin rantautunut Suomeen.

Muotilavoilla trendit vaihtuvat tiuhaan tahtiin, mutta aina syntyy uusia klassikoita, jotka säilyttävät arvonsa kaudesta toiseen. Halutuimmat kulttituotteet viedään käsistä, ja silloin paras tapa päästä käsiksi huippumuodin aarteisiin on metsästää ne käytettyinä verkosta.


Vintagemarkkinoiden haasteena on perinteisesti ollut aitouden varmistaminen, sillä markkinoilla liikkuu paljon taidokkaasti tehtyjä kopioita. Siihen kulminoituu kansainvälisen Vestiairecollective.com -verkkokaupan ideologia;

aidon tuotteen tunnistaminen vaatii asiantuntemusta,  ja siksi kaikki sen kautta myytävät vaatteet, laukut, kengät, korut ja kellot tarkistetaan huolellisesti käsin.

Myös tarkoin kuratoitu valikoima on osa Vestiairecollective.comin konseptia, eikä Pariisissa päämajaansa pitävään verkkokauppaan huolita mitä tahansa merkkituotteita. Myyntiin seulotaan kansainvälisen huippumuodin klassikot ja uusimpien trendien mukaiset vaatteet ja asusteet, jotta tarjonta on aina ajankohtainen ja kiinnostava. Konsepti selvästikin toimii, sillä palvelulla on jo kuusi miljoonaa käyttäjää yli 50 maassa, ja toiminta laajenee vauhdilla.


Vintageklassikko on sijoitus

Ostamalla huippumuodin käytettynä voi säästää keskimäärin 40-70 prosenttia alkuperäisestä hinnasta. Edullisten löytöjen tekeminen koukuttaa, mutta monet Vestiairecollective.comin vakiokäyttäjät myös ansaitsevat palvelun avulla, sillä halutuimpien merkkituotteiden jälleenmyyntiarvo saattaa jopa kasvaa ajan myötä.

Etukäteen on vaikeaa ennustaa, mitkä tuotteet lunastavat klassikon asemaan, mutta on selvää, että mitä parempaa huolta ostoksistaan pitää, sen paremmin ne säilyttävät arvonsa. Laukkujen ja kenkien säilytyspussit sekä -laatikot kannattaa aina säästää mahdollista jälleenmyyntiä varten – myös kuitti on syytä laittaa talteen, jotta aitouden varmistaminen helpottuu.

Paitsi taloudellisesti kannattavaa, muodin kierrättäminen on myös palkitsevaa. Kun karsii säännöllisesti vaatekaapistaan pois hyvin palvelleet, mutta tarpeettomiksi jääneet vaatteet, on taas tilaa uusille löydöille. Siinä piilee vintageshoppailun salaisuus.


Vestiairecollective.com

• Vuonna 2009 perustettu Vestiairecollective.com toimii kansainvälisenä välikätenä myyjien ja ostajien välillä.
• Asiantuntijatiimi varmistaa kaikkien tuotteiden aitouden.
• Palvelun avulla kuka tahansa voi ostaa ja myydä naisten, miesten ja lasten huippumuotia ja kansainvälisiä luksusmerkkejä.
• Myyntiin valitaan päivittäin 4 500 uutta tuotetta. Myyjä nimeää tuotteen hinnan, mutta ostaja voi tehdä siitä tarjouksen.
• Verkkosivulla on kuusi miljoonaa käyttäjää 50 eri maassa, ja toiminta laajenee jatkuvasti.
• Omassa profiilissa voi asettaa hälytyksen, joka kertoo, kun oma suosikkituote tulee myyntiin.
Vestiaire Collective -verkkokauppa on osoitteessa vestiairecollective.com

Täydellinen laukku kertoo kantajastaan paljon, ja sen viehätys vain paranee ajan myötä. Vestiairecollective.com listasi kaikkien aikojen 25 myydyintä laukkua.

Laadukas merkkilaukku on yksi parhaista sijoituksista, jolla vaatekaappiaan voi piristää. Harkittu hankinta viimeistelee tyylin, ja sen käyttöikä on parhaimmillaan vuosikymmeniä. Kuumimpien luksusmerkkien himotuimmat laukkumallit jopa kasvattavat suosiotaan ajan myötä, mutta uutena niiden saatavuus saattaa olla kiven alla. Ei siis mikään ihme, että laukut ovat vintagemuotia välittävän Vestiairecollective.comin suosituin yksittäinen tuoteryhmä. 

Chanelin tikattu, nahkainen Timeless-olkalaukku on Vestiairecollective.comin kaikkien aikojen myydyin laukku.

Vestiairecollective.comin kokoama Global Bag Exchange Index -listaus paljastaa, että Chanelin tikattu, nahkainen Timeless-olkalaukku on verkkokaupan kaikkien aikojen myydyin. Toisena listalta löytyy Louis Vuittonin vuonna 1965 lanseeraama Speedy ja kolmantena kulttiasemaan noussut Hermèsin Birkin, jota valmistetaan käsityönä kysyntää huomattavasti pienempi määrä. 

Klassikoiden lisäksi uusia it-laukkuja ilmaantuu markkinoille joka sesonki. Vaikka laukun hankintahetkellä sen myyminen voi tuntua kaukaiselta ajatukselta, on hyvä pitää mielessä, että ainakin Chanelin, Hermèsin, Louis Vuittonin and Diorin laukut ovat erinomaisia sijoituskohteita, sillä pieteetillä huollettuina niiden jälleenmyyntiarvo pysyy huomattavana vuodesta toiseen. Uutta laukkua himoitsevan tärkein ostoskriteeri kuitenkin on, että laukku sopii omaan tyyliin ja vastaa käyttötarkoitusta.

Yksi tämän vuosikymmenen kuvatuimmista asusteista on Balenciagan City-laukku. Tämä jokapäiväiseen käyttöön soveltuva aarre on muun muassa Kate Mossin suosikki.

Boheemin, mutta käytännöllisyyttä arvostavan kannattaa katsastaa ainakin Balenciagan City-laukku. Yksi tämän vuosikymmenen kuvatuimmista asusteista on nähty keikkumassa niin Kate Mossin kuin Gisele Bündcheninkin käsivarrella. Tilava ja rento nahkalaukku nielee sisäänsä huiman määrän tavaraa, ja sopii siksi hyvin arkikäyttöön. Samaan käyttötarkoitukseen soveltuvat myös Givencyn astetta veistoksellisempi Antigona sekä Mulberryn salkkumallinen Alexa.

Iltakäytössä säväyttää Fendin siro Baguette, jonka teki tunnetuksi Carrie Bradshaw Sex and the City -televisiosarjan huippuvuosina. Pieni, kahvallinen laukku  sopii juhlaan, mutta erityisen trendikäs se on arkikäytössä lounaslaukkuna. Laukusta on tehty jo yli 700 eri versiota, ja se vakiinnuttanut paikkansa Fendin mallistossa – onpa siitä tehty kirjakin. Myös Guccin monogrammikuvioitu Dionysus ja Chloen naisellinen Drew ovat näyttäviä laukkuja, joista on iloa pitkään – paitsi omassa käytössä myös sijoitusmielessä.

VESTIAIRECOLLECTIVE.COM 

Vestiairecollective.comin valikoimissa on maailman suurin kokoelma vintagevaatteita ja laadukkaita merkkilaukkuja sekä -asusteita. 
• Palvelu on käytössä yli 50 maassa ja sillä on lähes kuusi miljoonaa käyttäjää. 
• Myyntiin valitaan päivittäin 4 500 uutta tuotetta, jonka jälkeen asiantuntijatiimi varmistaa niiden laadun sekä aitouden.
• Palvelussa voi rekisteröitymisen jälkeen asettaa hälytyksen, joka kertoo, kun oma suosikkituote tulee myyntiin.

Vestiairecollective.com-verkkokaupan alla oleva Global Bag Exchange Index -listaus (englanniksi) paljastaa kaikkien aikojen 25 myydyintä laukkua. Kuinka monta sinun kaapistasi löytyy?

Täydellinen vaatekaappi pitää sisällään omaan tyyliin sopivia luottovaatteita, ajattomia klassikoita ja harkittuja yksityiskohtia – kaikki muu on turhaa.

Turhasta tavarasta luopuminen ja harkittu minimalismi ovat tämän ajan trendejä. Samaa ideologiaa voi soveltaa kaikilla arjen osa-alueilla; myös pukeutumisessa. Suositun Into Mind -verkkosivuston perustajan Anuschka Reesen mukaan täydellinen – eli pelkistetyn tyylikäs – vaatekaappi heijastelee aina omistajansa persoonaa, ja pitää sisällään vain sellaisia vaatteita, jotka saavat olon tuntumaan itsevarmalta. Kaikki muu on turhaa.

Rees ja vintagemuodin edelläkävijä Vestiairecollective.com ovat yhdessä laatineet The Ultimate Closet Detox -oppaan, josta selviää, että ensimmäinen askel täydellisen garderobin kokoamiseksi onkin karsiminen. Käytännössä se tarkoittaa harmittavista heräteostoksista ja vääränkokoisista tai omaan tyyliin sopimattomista vaatekappaleista luopumista.

Rees kehottaa miettimään, millaisissa asukokonaisuuksissa olo on erityisen kotoisa ja itsevarma. Mistä et luopuisi mistään hinnasta, ja minkälaiset vaatekappaleet tai asusteet päätyvät kaapin perukoille pölyttymään? Perusteellinen vaate-detox auttaa hahmottamaan oman tyylin kulmakivet, joita kannattaa metsästää myös jatkossa.

Tarpeettomiksi jääneet vaatteet, kengät ja laukut on syytä Reesen mukaan laittaa saman tien myyntiin. Merkkituotteiden jälleenmyyntiarvo saattaa jopa kasvaa ajan myötä, ja tienestit voi hyvällä omatunnolla käyttää harkittuihin hankintoihin.

Kuva: Vestiairecollective.com
Kuva: Vestiairecollective.com

Muoti muuttuu, mutta tyyli on ikuista

Ajattomat klassikot eivät koskaan poistu muodista, ja ne kannattaa hankkia käytettyinä verkosta. Maailman suurin kokoelma viime vuosikymmenten vintageaarteita löytyy Vestiairecollective.com kätköistä. Turvallisia sijoituskohteita ovat aina ajattomat Hermèsin nahkalaukut, Cartierin kellot ja korut sekä arjen pelastajat eli hyvin istuvat farkut ja laadukas bleiseri.

Verkko-ostoksia tehdessä on hyvä muistaa, että vintagevaatteiden mitoitus saattaa merkistä ja vuosikymmenestä riippuen vaihdella, joten kokojen sijaan kannattaa tarkastella ilmoitettuja mittoja. Liikkeellä on paljon kopioita, joten ostoksia kannattaa tehdä vain luotettavilla verkkosivustoilla. Loppujen lopuksi täydellisen vaatekaapin kokoamisessa pätee hyvin yksinkertainen nyrkkisääntö: muoti muuttuu, mutta tyyli on ikuista.

Vestiairecollective.com -verkkokaupan ja Anuschka Reesen The Ultimate Closet Detox -oppaan voi ladata ilmaiseksi täältä.

Kuva: Vestiairecollective.com
Kuva: Vestiairecollective.com

Vestiairecollective.com

Vestiairecollective.com -verkkokaupan valikoimissa on maailman suurin kokoelma vintagevaatteita ja kansainvälisiä luksusmerkkejä.
• Palvelu on käytössä yli 50 maassa ja sillä on lähes kuusi miljoonaa käyttäjää.
• Asiantuntijatiimi varmistaa kaikkien tuotteiden laadun sekä aitouden, ja kokoaa WE LOVE -osastolle omat suosikkinsa.
• Vestiairecollective.com -applikaatio nopeuttaa kaupankäyntiä, ja tarjoaa käyttäjilleen erilaisia lisäetuja.