Stylisti Bea Åkerlund kutsuu itseään muotiaktivistiksi ja rikkoo rajoja myös omalla pukeutumisellaan.

Ruotsalainen Bea Åkerlund on yksi musiikkimaailman vaikutusvaltaisimmista stylisteistä: hänen asiakkaitaan ovat muun muassa Madonna, Beyoncé, Rihanna ja Ozzy Osbourne.

Yli 20 vuotta stylistin töitä tehnyt Bea ei kuitenkaan kutsu itseään stylistiksi, vaan muotiaktivistiksi. Titteli on kulkenut hänen mukanaan uran alkuajoista asti.

–Ihmiset yrittivät pitkään saada minua muuttamaan tyyliäni ja ajatteluani tavanomaisemmaksi. Taisteltuani vuosia visioni puolesta ja pysyttyäni uskollisena tyylilleni päätin muuttaa tittelini muotiaktivistiksi. Seison kaiken sellaisen takana, jossa on mukana tärkeä viesti, kuten naisten oikeudet, kestävä kehitys tai vanhanaikaisten perinteiden rikkominen, Bea kertoo.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

@beyonce knocking shit out ...... #beyonce #styledbyb #lemonade 🍋🍋🍋Flashback 🎬 @jonasakerlund

A post shared by B. Åkerlund (@bcompleted) on

Bea vastasi mm. Beyoncén Hold Up -musiikkivideon ikonisesta Roberto Cavalli -lookista.

Tuore esimerkki kantaaottavuudesta oli Bean kampanja yhteistyössä maksupalveluyritys Klarnan kanssa. Helmikuun lopussa käynnistyneen kampanjan tarkoituksena oli purkaa vanhaa perinnettä, jonka mukaan naiset voivat kosia kumppaniaan ainoastaan karkauspäivänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Siksi Bea suunnitteli kaksi sormusta, joiden mainoskasvona toimi hänen itsensä lisäksi myös supertähti Lady Gaga.

–Tapasin Gagan yli 10 vuotta sitten, kun teimme hänen Paparazzi-musiikkivideotaan. Lady Gagassa on paljon samaa kuin itsessäni, hän on aina ottanut riskejä ja ollut kannustava muita kohtaan.

Itsekin tyyliguru

Bean oma pukeutumistyyli ei jää toiseksi hänen stailaamilleen supertähdille.

–Tyylini vaihtelee mielialani mukaan, mutta kuvailisin itseäni viktoriaaniseksi punk- ja gootti-fashionistaksi. Rakastan volyymia ja muotoja, koska olen lyhyt ja ne saavat minut tuntemaan itseni pidemmäksi.

Bea Åkerlundin puoliso Jonas Åkerlund on yksi maailman kuuluisimmista musiikkivideo-ohjaajista, johon esimerkiksi Madonna on luottanut jo pari vuosikymmentä. Pariskunta tekee usein töitä yhdessä. Bea kehuu puolisonsa olevan hänen suosikkiyhteistyökumppaninsa.

–Jonaksella on aivan poikkeuksellinen visio, ja täydennämme toisiamme töissä juuri sopivasti. Olen itsekin kokeillut ohjaamista ja nautin siitä, mutta juuri nyt olen tyytyväinen luovana johtajana ja muotiaktivistina.

Stylistina Bea onkin saavuttanut pitkälti kaiken mitä saavutettavissa on. Hän on stailannut musiikkivideoiden lisäksi lehtien kansikuvia, maailmanluokan brändien mainosvideoita, areenakonsertteja ja elokuvia.

Lisäksi Bea on toinen PR-toimisto The Residency Experiencen perustajista, ja onpa hän suunnitellut myös omaa nimeään kantavan sisustusmalliston Ikealle. Seuraavaa aluevaltausta kysyttäessä Bean vastaus on kuitenkin jo selvillä.

–Haluan luoda oman lifestyle-brändini ja elää aina omien sääntöjeni mukaan.

Bean Instagram-tili: @bcompleted

Sisältö jatkuu mainoksen alla