Pääkirjoitus: Kauneus kiinnostaa ja bisnes kasvaa
Pitkän toimittajan urani aikana olen ehtinyt tehdä monenlaisia töitä. Yksi ammattiini liittyvä aihepiiri on kuitenkin ollut keskusteluissa ylivoimaisesti kiinnostavin, ja nimenomaan naisten keskuudessa: kauneus. Eikä minään filosofisena pohdiskeluna vaan hyvin käytännöllisestä näkökulmasta. En taida koskaan muulloin saada niin jakamatonta huomiota kuin vastatessani kysymyksiin erilaisista hoidoista ja tuotteista.
Sinänsä mielenkiinto on ymmärrettävää. Onhan ihan normaalia olla jossain määrin kiinnostunut omasta ulkonäöstään. Kauneusbisnes taas perustuu siihen, että markkinoille tulee koko ajan uusia raaka-aineita ja hoitomenetelmiä. Alaan erikoistuneella toimittajalla on todellinen näköalapaikka tutustua tuoteuutuuksiin ja hoitoihin. Ahkeran testaamisen perusteella voi sitten suositella niitä tuotteita, jotka on todennut toimiviksi tai joiden uskoo sopivan tietynlaiselle käyttäjälle.
Jossain vaiheessa oma innostukseni (tai tunnollisuuteni) meni liiallisuuksiin, ja hehkeän ihon sijasta sain ihottuman. Hyvä muistutus kaikille siitä, että liika on liikaa eikä tuotteita kannata koko ajan vaihdella. Nykyisin tiedän jo, mitä ihoni tarvitsee, ja hoitorutiinini on aika yksinkertainen. Perusteellinen puhdistus aamuin illoin. Aamulla C-vitamiiniseerumi, silmän-ympärysvoide ja päivävoide. Aurinkosuoja tarvittaessa. Illalla retinolituote kasvoille ja toinen silmien ympärille, jotain tehovoidetta päälle. Joskus naamio tai viilentävät silmänaluslaput tarpeen tullen. Meikkituotteiden kanssa voi sitten olla kokeilunhaluinen: testailla ja vaihdella, jos on intoa ja aikaa.
Marraskuun alussa Helsingin Sanomissa julkaistiin aiemmin Der Spiegelissä ilmestynyt kauneuden hoitoon liittyvä tutkimus. Tutkimukseen osallistui 93 000 ihmistä 93 maasta. Naiset käyttivät päivittäin 24 minuuttia enemmän ulkonäköönsä kuin miehet. Kauneus ja hyvinvointi on taloudellisesti yhtä tärkeä ala kuin autoteollisuus tai öljy- ja kaasuteollisuus, mutta kauneusteollisuudelta odotetaan enemmän kasvua lähivuosina. Kauneusmarkkinoiden arvo on McKinseyn mukaan noin 503 miljardia euroa (ilman hyvinvointialaa), ja siihen ennustetaan kuuden prosentin kasvua vuoteen 2027 mennessä.
Me Gloriassa teemme jälleen kauneudenhoidosta teille tehokasta, helppoa ja hauskaa, rakkaat lukijat. Valitsimme kymmenen parasta uutta tuotetta, joita voimme vilpittömästi suositella. Hyvän ripsivärin saa alle viidellä eurolla, kokeilkaapa.
Juttu on julkaistu Gloirassa 12/2025.