Kuvat
Mikko Hannula
Ateljeen päätyseinälle onaseteltu diplomeja jakunniakirjoja pääosinRanskasta, jossa Oras on viettänyt talviaan toistakymmentä vuotta. Olivia-tyttären pitbull Pablo on vieraileva tähti..
Ateljeen päätyseinälle onaseteltu diplomeja jakunniakirjoja pääosinRanskasta, jossa Oras on viettänyt talviaan toistakymmentä vuotta. Olivia-tyttären pitbull Pablo on vieraileva tähti..

Johanna Oras löysi kallan yli 20 vuotta sitten, eikä kukka vieläkään lakkaa kiehtomasta.

Johanna Oraksen ateljeessa Koski Tl:ssä katto on korkealla ja seinät verevän punaiset. Valkoisen pönttöuunin vieressä seinällä on vuonna 2014 valmistunut öljymaalaus Johannan tyttärestä Oliviasta,  ensimmäinen tyttären kasvua käsittelevästä sarjasta. Maalauksessa tytär näyttää keskisormea ja hänen kasvojaan peittää unimaski, jossa lukee Sorry we’re closed. Se on myös teoksen nimi.

– Taiteilijalta aina kysytään, että mikä se oman uran Mona Lisa on, ja nyt viime vuoden jälkeen näyttää siltä, että se on tämä teos, Oras sanoo.

Maalausta kysellään julisteena, siitä on painatettu muun muassa t-paitoja, jollainen myös taiteilijalla itsellään on kuvauspäivänä. Joku on teettänyt siitä itselleen tapetinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Mallin kasvoilla ollut unimaski on aseteltu ateljeessa pääkallon päälle. Antiikkisella kirjoituspöydällä on lisäksi vanhoja kirjoja, viulu, tiimalasi, saviruukku, patinoituneita säilytysrasioita ja keraaminen kärpässieni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Oras tunnetaan asetelmistaan, joissa on ollut niin klassisia asetelmaesineitä kuin Burberryn ruutukuosisia luksustavaroitakin. Oraksen ateljeissa, Koskella ja kesäisin Punkaharjulla, käy vierailijaryhmiä, jotka haluavat nähdä taiteilijan työssään.

– Jokaisen pitäisi uskaltaa sanoa oma näkemyksensä taiteesta. Ei maalauksessa ole pakko nähdä mitään suurta. Jos näkee maalauksessa vain kukkasen, se on ihan ok.

Kukkasia Oraksen maalauksissa onkin helppo nähdä. Hän löysi kallan vuonna 1999 tehdessään tilaustyötä morsiuskimpusta ja innostui veistoksellisesta kukasta niin, että aiheesta on riittänyt tutkiskeltavaa yhä.

Yksi ateljeen keskeneräisistä töistä on mukaelma hollantilaisen Rembrandtin kuuluisasta työstä Yövartio. Oraksen versiossa amsterdamilaisten kaartilaismiesten tilalle on tulossa kalloja.

– Rembrandt oli 1600-luvulla aikaansa edellä. Hänellä oli impressionistinen ote ja hänen tekniikkansa on yksi maailman vaikeimmista. Opettajani Pietarin taideakatemiassa hallitsi sen ja hän lupasi opettaa sen minullekin, mutta silloin oli liian kiire tekemään omaa uraa.

Kallat ovat jo muuttuneet designkuosiksi astioihin, kankaisiin, valaisimiin ja tapetteihin.

– Kallasta tulee vielä suurempi kuin Marimekon Unikosta, Oras sanoo ja nauraa.

 

Kuka?

▶ Johanna Oras, 50, kuvataiteilija.Opiskellut Tampereen taidekoulussa, Pietarin taideakatemiassa ja Florence Academy of Artissa Firenzessä. ▶Tunnetaan erityisesti asetelmistaan sekä kalla-aiheistaan.

▶Asuu Koski Tl:ssä puolison-sa Reijo Oraksen kanssa.

▶Taidekartano Johanna Oras aukeaaPunkaharjulla 29.5. www.johannaoras.com.

Sisältö jatkuu mainoksen alla