Missä muoti, siellä ongelma. Kansainvälisellä tasolla mietitään tekstiilijätteen määrää, kotimaassa tuskaillaan etenkin sitä, että ala on vaikeuksissa. Ei synny kansainvälisiä menestystarinoita.

Tämän Glorian pääosassa on suomalainen muoti. Hieno editoriaalimme on elämäniloinen, tyylikäs, kiinnostava – muoti ei näytä ongelmalta vaan houkuttelevalta.

Suunnittelussa Suomessa on paljon osaamista. Esimerkiksi Aalto-yliopistosta muotia pääaineenaan lukevat saavat kalliin ja ilmeisen hyvän koulutuksen päätellen siitä, että he menestyvät hyvin kansainvälisissä kilpailuissa. Toivottavaa olisi, että osaaminen hyödyttäisi kotimaista muotiteollisuutta eikä valuisi ulkomaille.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Kotimaan ongelmat ovat suurelta osin rahoituksen ja markkinoinnin puolella. Naapurimaissa, Ruotsissa ja Tanskassa, muotialaa arvostetaan ja tuetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suunnittelija Ervin Latimer on sanonut Helsingin Sanomien haastattelussa, että pankit eivät luota alaan eivätkä anna suunnittelijoille lainaa. Saman lehden yleisönosastolla Suomen Tekstiili & Muoti ry:n johtava asiantuntija Anne Ruokamo kirjoitti, että suomalaiset pääomasijoittajat karttavat muotialaa. Ruotsissa on muodikasta sijoittaa muotiin ja Tanskassa alaa kehittämään on perustettu rahastoja.

En tiedä, miten asia on naapurimaissa, mutta käsittääkseni Suomessa muodin koulutuksessa ei opeteta juurikaan bisnespuolta. Eihän kaikkea tarvitse itse osatakaan, mutta pitäisi hoksata hankkia liiketoiminnan hallitseva kumppani, jos vaikka haluaa perustaa oman brändin.

Lisäksi alaa painostaa syyllisyys. Kööpenhaminan muotiviikoilla tänä vuonna palkittu Aalto-yliopiston opiskelija Ruusa Vuori sanoi, että muodissa kiinnostaa sen taiteellinen puoli, ei kaupallisuus. Hän totesi, että on vaikea löytää alalta työtä, joka tuntuisi hyvältä ja että tietää muidenkin kamppailevan saman asian kanssa. Myös kokenut suunnittelija Samu-Jussi Koski sanoo tämän numeron haastattelussamme tiedostavansa, että muotibisnes ei ole kestävää, mutta yrittävänsä tehdä sitä kestävän kehityksen mukaisesti.

Haluaisin nostaa myllynkiven pois muotialan ihmisten kaulasta. Alalla tehdään koko ajan uusia, kestävän kehityksen mukaisia innovaatioita. Älkää häpeilkö, muoti ja sen tekijät tuovat elämään paljon kauneutta ja iloa. Koko ajan voi parantaa, mutta muodista saa myös nauttia.

kristiina.raitala@sanoma.com

Juttu on julkaistu Gloriassa 03/2024.

Sisältö jatkuu mainoksen alla