
Vierailimme Saksassa Vitra Campuksella, jossa näkee kerralla niin paljon arkkitehtuurin ja muotoilun helmiä, ettei yksi päivä meinaa riittää.
Joskus täystuho voi olla alkusysäys luovuudelle. Kun salaman aiheuttama tulipalo tuhosi sveitsiläisen designyritys Vitran tehtaan vuonna 1981, toimitusjohtaja Rolf Fehlbaum päätti tilata uuden tehdasrakennuksen englantilaisarkkitehti Nicholas Grimshaw'lta. Moderni tehdas oli alku Vitra Campukselle, joka on nykyään arkkitehtuurista ja sisustamisesta kiinnostuneiden matkailijoiden ehdoton vierailukohde Saksan Weil am Rheinissä, vain vartin ajomatkan päässä Baselista, Sveitsin taidekaupungista.
Ihmettele arkkitehtuuria
Ohjattu arkkitehtuurikierros kannattaa, sillä nähtävää riittää. Fehlbaumilla oli uskomaton kyky tunnistaa huippulahjakkuudet varhaisessa vaiheessa. Samasta pihapiiristä löytyy tähtiarkkitehti Zaha Hadidin kaikkien aikojen ensimmäinen rakennus, Frank Gehryn ensimmäinen työ Euroopassa ja Tadao Andon ensimmäinen rakennus Japanin ulkopuolella.
Kampusalueen tuorein tulokas on kuuluisan japanilaisarkkitehdin Kazuo Shinoharan 60-luvulla suunnittelema, Sateenvarjotaloksi kutsuttu asuintalo. Se oltiin vastikään vähällä purkaa maan tasalle Tokiossa, mutta saatiin pelastettua ja siirrettyä tänne tasan vuosi sitten.
Arkistojen aarteet
Vitra Design Museumin kokoelmiin kuuluu yli 7 000 huonekalua ja noin tuhat erilaista valaisinta. Kampuksen Schaudepot-rakennuksen yläkerrassa tutustun kuratoituun näyttelyyn, mutta todelliset herkut odottavat rakennuksen alakerran arkistoissa. Valokuvauskielto tuntuu tuskalliselta, sillä hyllyt notkuvat toinen toistaan kiinnostavampia prototyyppejä, designklassikoiden varhaisia versioita ja maailmanluokan muotoilua.
Vierailijat pääsevät tavallisesti ihailemaan arkistojen helmiä vain ikkunalasin takaa. Tällä kertaa kellarin ovet kuitenkin aukeavat, sillä olen vaikutusvaltaisessa seurassa. Seuranani on Ray ja Charles Eamesin lapsenlapsi Eames Demetrios, joka vastaa nykyään sisarustensa kanssa Eamesin brändistä.
Oppaani kertoo, että arkistossa voi nähdä omin silmin Eamesin klassikoiden kehitysprosessin, sillä täältä löytyvät samojen kalusteiden eri versiot aina varhaisista kokeiluista nykyaikaisiin malleihin.
-Isovanhempani eivät pitäneet itseään taiteilijoina, joiden töihin ei saisi koskea heidän jälkeensä. Jo omana elinaikanaan he pyrkivät koko ajan kehittämään tuotteita paremmiksi, Eames kertoo.
Hän esittelee ikonisen Eames Lounge Chairin ensimmäistä versiota, joka suunniteltiin Herman Millerille vuonna 1956. Kun tuoli vuotta myöhemmin lanseerattiin Vitran kautta Euroopassa, jalkaosa oli jo ehtinyt muuttua.
-Ray ja Charles eivät malttaneet lopettaa kehitystyötä. Markkinoilla on siksi tänäkin päivänä kaksi erilaista Lounge Chairia. Molemmat ovat yhtä lailla alkuperäisiä, vaikka eri valmistajien versioissa on erilaiset jalkaosat.
Ei mikään tavallinen kauppa
Vitran valikoimiin kuuluu Eamesin lisäksi myös Alvar Aallon ja Jean Prouvén kaltaisia nimiä, mutta pelkkien ikonien varaan ei menestyvää yritystä voi rakentaa. Miten olla samanaikaisesti ajankohtainen ja ajaton, sitä kysymystä pohtii päivittäisessä työssään Vitran designjohtaja Christian Grosen.
-Vitran salaisuus on, ettemme edes yritä olla trendikkäitä. Seuraan aktiivisesti muotia ja trendejä, jotta osaan vältellä niitä, Christian sanoo.
Hänen mukaansa tärkeintä on, että tuotteet tuovat muotoilukentälle jotain uutta eivätkä vain lisää tavaran määrää ylikuormitetussa maailmassa.
-Tuotteiden on oltava sellaisia, joiden voi kuvitella olevan ajankohtaisia myös 20 vuoden päästä.
Tässä haasteessa Vitra on onnistunut - se käy selväksi monikerroksisessa Vitra Haus -rakennuksessa, joka on showroomin ja myymälän yhdistelmä. Upeasti sisustetut tilat tuntuvat yllättävän kodikkailta. Salaisuus on siinä, että sisustuksissa on käytetty vintagea, taidetta sekä muitakin kuin Vitran omia brändejä - eihän kodeissakaan ole vain yhden valmistajan tuotteita.
Täällä on helppo olla ylpeä suomalaisuudestaan. Alvar Aallon, Yrjö Kukkapuron ja uudempaa Suomi-muotoilua edustavan Vaarniin kalusteet ovat näyttävästi paraatipaikoilla.
Seuraavaksi Suomeen
Vitra Design Museon vaihtuvissa näyttelyissä syvennytään teemoihin myös sisustusmaailman ulkopuolelta. On erityisen kiinnostavaa päästä kurkistamaan juuri Garden Futures -näyttelyn avajaisiin, sillä heti Vitra Campukselta näyttely matkaa Helsinkiin, jossa se on nähtävillä Designmuseossa ja Arkkitehtuurimuseossa marraskuusta alkaen. Italialaisen designstudio Formafantasman suunnittelema näyttelykokonaisuus sukeltaa puutarhojen historiaan ja tulevaisuuteen monesta eri näkökulmasta.
Näyttelyn herättämiä ajatuksia voi sulatella kampusalueen omassa puutarhassa, joka vierailuni aikaan oli vasta heräilemässä kevääseen. Villinä rönsyilevän puutarhan on suunnitellut hollantilainen Piet Oudolf, joka on alaa seuraaville tuttu nimi esimerkiksi New Yorkin High Line Parkista.
Juttu on julkaistu Glorian Kodissa 06-07/2023.