”Uskomme huulipunaindeksiin. Ihmiset saavat arjen harmauteen iloa kosmetiikasta”, Katja Vainionpää uskoo. 

"Uskomme huulipunaindeksiin. Ihmiset panostavat omaan hyvinvointiinsa ja saavat arjen harmauteen iloa kosmetiikasta. Vaikka huulipuna maksaisi 30–50 euroa, se voi monelle olla arkipäivän luksusta ja itsensä hemmottelua”, toteaa Katja Vainionpää, L’Oréal Finlandin toimitusjohtaja.

Kosmetiikka-alalla ei kuulu tapoihin valitella huonoja aikoja. Ainakaan yhtiön globaalilla tasolla siihen ei ole aihettakaan, sillä tämän vuoden ensimmäisen puolikkaan liikevaihto oli 12,82 miljardia euroa, jossa oli kasvua edellisvuoteen 14,7 prosenttia. Kasvu on yhtiön suurin kahteenkymmeneen vuoteen. Suomen liikevaihto oli vuonna 2014 noin 92 miljoonaa euroa. Myynti painottuu uusiin tuotteisiin. ”L’Oréalin DNA:ssa tutkimuksella on tärkeä rooli. Yhtiön perustaja oli kemisti. Me teemme molekyylitason tutkimusta, mikä on kosmetiikassa harvinaista. Kehitämme ja tarjoamme kaikille sopivia tuotteita.”

Viime vuonna koko yhtiössä käytettiin tuotekehitykseen 760 miljoonaa euroa. Eri puolilla maapalloa olevissa tutkimusyksiköissä työskentelee yhteensä 3 800 henkilöä. Yksi tutkimuskohde ovat eri ikäryhmät. Väestö nimittäin vanhenee: Sitran mukaan joka neljäs suomalainen on yli 65-vuotias vuonna 2025.
”Yli 60-vuotiaan iho on ohut ja kaipaa erityistä suojaamista. Voiteet ovat tärkeitä, samoin puhdistus. Vesipuhdistusta pitäisi välttää”, Katja tietää.
Usealta L’Oréalin brändiltä onkin lanseerattu meikin puhdistukseen käytettävä misellivesi. Tärkeäksi trendiksi Katja nimeää myös silmämeikin.
”Ripset ja kulmat ovat uusi musta. Luomiväreissä useita sävyjä sisältävät paletit ovat suosittuja, etenkin sellaiset, joissa on nudesävyjä ja joilla syntyy niin sanottu naked look, meikittömän näköinen meikki.”

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Aasian vahva vaikutus tunnetaan L’Oréalillakin. Sieltä tulee paljon trendejä ja uusia tuotteita ihonhoitoon. Näitä on sovellettu esimerkiksi naamioihin ja sienimäiseen tyynyyn imeytettyyn meikkivoiteeseen. Aasialainen, jopa kahdeksan tuotteen hoitorutiini ei kuitenkaan Katjan mielestä sovellu Suomeen; meillä halutaan ennemmin monitoimituotteita, jotta selvitään pienemmällä kosmetiikkaarsenaalilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Eri maissa kuluttajilla on erilaisia tapoja ja tarpeita. Konsernin johto on Ranskassa, sen kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä. Kööpenhaminassa
taas on yhtiön pohjoismainen pääkonttori, joka edustaa pohjoismaista naista.Suomen maaorganisaation tehtävä on tuoda esille suomalaisten naisten tarpeita.
L’Oréal teki äskettäin Pariisissa tutkimuksen, jossa syynättiin ranskalaisten naisten meikkipusseja. Niissä oli sekaisin selektiivistä ja päivittäiskosmetiikkaa, mikä on tavallista meilläkin. Sekoittaminen on sallittua kosmetiikassa kuten pukeutumisessakin. Verkkokaupan ja netin merkitys kasvaa koko ajan.
Kuluttajat hakevat tietoa verkosta ja siellä syntyy hittituotteita, joita odotetaan innokkaasti jo ennen lanseerausta. Tällaisia tuotteita olivat esimerkiksi BB-voiteet tai kalifornialainen brändi Urban Decay, joka tuli Suomen myyntiin syyskuussa. Urban Decay ja puhdistusharjoista tunnettu Clarisonic ovat L’Oréalin uusimpia hankintoja portfolioonsa, johon Suomessakin kuuluu 24 eri tuotemerkkiä. Kiinassa verkkokaupalla on jo 15 prosentin osuus L’Oréalin myynnistä. Suomen kannalta Katja pitää tärkeänä sitä, että tuotteet ovat laajasti ja helposti saatavissa monesta paikasta: tavarataloista, apteekeista, kampaamoista, verkosta ja päivittäistavarakaupoista.

Glorian juttusarjassa haastatellaan kosmetiikkatalojen pomoja. Sarjan muut osat löydät täältä ja täältä. Juttu on alun perin ilmestynyt kokonaisuutena Gloria-lehdessä.

KATJA VAINIONPÄÄ
▶ L’Oréal Finlandin toimitusjohtaja toukokuusta 2015.
▶ Perheeseen kuuluvat puoliso sekä 8- ja 4-vuotiaat pojat.
▶ Rutinoitunut kosmetiikan käyttäjä. Kasvonsa Katja puhdistaa Clarisonicilla ja viimeistelee misellivedellä. Päivä- ja yövoiteen alle tulee aina seerumi
ja meikkivoiteen alle pohjustustuote. Lisänä on tietysti silmänympärysvoide.
▶ Suosikkituotteita ovat Lancômen Visionnaireseerumi, Essien kynsilakkasävy Eternal Optimist (jonka nimi on kuulemma osuva) sekä L’Oréal
Color Riche -huulipunan sävy Velvet Rose.
 

Sisältö jatkuu mainoksen alla