”Uskomme huulipunaindeksiin. Ihmiset saavat arjen harmauteen iloa kosmetiikasta”, Katja Vainionpää uskoo. 

"Uskomme huulipunaindeksiin. Ihmiset panostavat omaan hyvinvointiinsa ja saavat arjen harmauteen iloa kosmetiikasta. Vaikka huulipuna maksaisi 30–50 euroa, se voi monelle olla arkipäivän luksusta ja itsensä hemmottelua”, toteaa Katja Vainionpää, L’Oréal Finlandin toimitusjohtaja.

Kosmetiikka-alalla ei kuulu tapoihin valitella huonoja aikoja. Ainakaan yhtiön globaalilla tasolla siihen ei ole aihettakaan, sillä tämän vuoden ensimmäisen puolikkaan liikevaihto oli 12,82 miljardia euroa, jossa oli kasvua edellisvuoteen 14,7 prosenttia. Kasvu on yhtiön suurin kahteenkymmeneen vuoteen. Suomen liikevaihto oli vuonna 2014 noin 92 miljoonaa euroa. Myynti painottuu uusiin tuotteisiin. ”L’Oréalin DNA:ssa tutkimuksella on tärkeä rooli. Yhtiön perustaja oli kemisti. Me teemme molekyylitason tutkimusta, mikä on kosmetiikassa harvinaista. Kehitämme ja tarjoamme kaikille sopivia tuotteita.”

Viime vuonna koko yhtiössä käytettiin tuotekehitykseen 760 miljoonaa euroa. Eri puolilla maapalloa olevissa tutkimusyksiköissä työskentelee yhteensä 3 800 henkilöä. Yksi tutkimuskohde ovat eri ikäryhmät. Väestö nimittäin vanhenee: Sitran mukaan joka neljäs suomalainen on yli 65-vuotias vuonna 2025.
”Yli 60-vuotiaan iho on ohut ja kaipaa erityistä suojaamista. Voiteet ovat tärkeitä, samoin puhdistus. Vesipuhdistusta pitäisi välttää”, Katja tietää.
Usealta L’Oréalin brändiltä onkin lanseerattu meikin puhdistukseen käytettävä misellivesi. Tärkeäksi trendiksi Katja nimeää myös silmämeikin.
”Ripset ja kulmat ovat uusi musta. Luomiväreissä useita sävyjä sisältävät paletit ovat suosittuja, etenkin sellaiset, joissa on nudesävyjä ja joilla syntyy niin sanottu naked look, meikittömän näköinen meikki.”

Aasian vahva vaikutus tunnetaan L’Oréalillakin. Sieltä tulee paljon trendejä ja uusia tuotteita ihonhoitoon. Näitä on sovellettu esimerkiksi naamioihin ja sienimäiseen tyynyyn imeytettyyn meikkivoiteeseen. Aasialainen, jopa kahdeksan tuotteen hoitorutiini ei kuitenkaan Katjan mielestä sovellu Suomeen; meillä halutaan ennemmin monitoimituotteita, jotta selvitään pienemmällä kosmetiikkaarsenaalilla.

Eri maissa kuluttajilla on erilaisia tapoja ja tarpeita. Konsernin johto on Ranskassa, sen kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä. Kööpenhaminassa
taas on yhtiön pohjoismainen pääkonttori, joka edustaa pohjoismaista naista.Suomen maaorganisaation tehtävä on tuoda esille suomalaisten naisten tarpeita.
L’Oréal teki äskettäin Pariisissa tutkimuksen, jossa syynättiin ranskalaisten naisten meikkipusseja. Niissä oli sekaisin selektiivistä ja päivittäiskosmetiikkaa, mikä on tavallista meilläkin. Sekoittaminen on sallittua kosmetiikassa kuten pukeutumisessakin. Verkkokaupan ja netin merkitys kasvaa koko ajan.
Kuluttajat hakevat tietoa verkosta ja siellä syntyy hittituotteita, joita odotetaan innokkaasti jo ennen lanseerausta. Tällaisia tuotteita olivat esimerkiksi BB-voiteet tai kalifornialainen brändi Urban Decay, joka tuli Suomen myyntiin syyskuussa. Urban Decay ja puhdistusharjoista tunnettu Clarisonic ovat L’Oréalin uusimpia hankintoja portfolioonsa, johon Suomessakin kuuluu 24 eri tuotemerkkiä. Kiinassa verkkokaupalla on jo 15 prosentin osuus L’Oréalin myynnistä. Suomen kannalta Katja pitää tärkeänä sitä, että tuotteet ovat laajasti ja helposti saatavissa monesta paikasta: tavarataloista, apteekeista, kampaamoista, verkosta ja päivittäistavarakaupoista.

Glorian juttusarjassa haastatellaan kosmetiikkatalojen pomoja. Sarjan muut osat löydät täältä ja täältä. Juttu on alun perin ilmestynyt kokonaisuutena Gloria-lehdessä.

KATJA VAINIONPÄÄ
▶ L’Oréal Finlandin toimitusjohtaja toukokuusta 2015.
▶ Perheeseen kuuluvat puoliso sekä 8- ja 4-vuotiaat pojat.
▶ Rutinoitunut kosmetiikan käyttäjä. Kasvonsa Katja puhdistaa Clarisonicilla ja viimeistelee misellivedellä. Päivä- ja yövoiteen alle tulee aina seerumi
ja meikkivoiteen alle pohjustustuote. Lisänä on tietysti silmänympärysvoide.
▶ Suosikkituotteita ovat Lancômen Visionnaireseerumi, Essien kynsilakkasävy Eternal Optimist (jonka nimi on kuulemma osuva) sekä L’Oréal
Color Riche -huulipunan sävy Velvet Rose.
 

Oikeilla tuotteilla kauniit kulmat syntyvät hetkessä.

1. Sensai Eyebrow Pencil, 29 e.

Sensain kulmakynän sävy soft brown hämää nimellään. Väri on todella lämmin ja vaatisi käyttäjältään runsaasti punapigmenttiä. Ovaalinmuotoinen kynä tekee luonnollista jälkeä ja on sen verran jämäkkä, ettei väriä tule ronskillakaan otteella liikaa. Plussaa kynän toisessa päässä olevasta kulmaharjasta.

2. Lumene Nordic Noir kulmakynä 15,90e. TESTIN VOITTAJA

Lumenen kulmavärin kynämäisellä päällä on helppo piirtää yksittäisiä karvoja. Tuotteen toinen pää on pehmeä, ja sen puuterisella kulmavärillä saa kevyempää jälkeä. Luonnollinen ja tarpeeksi kylmä sävy. Parhaan lopputuloksen sain rajaamalla kulmat ensin tarkasti kynällä ja levittämällä päälle puuterista väriä.

3. Lily Lolo Brow Duo Pencil, 11,90 e.

Mineraalimeikkeihin keskittyneen Lily Lolon kulmakynässä on kaksi päätä: ruskea kulmaväri sekä vaalea korostusväri, jota voi sipaista kulmien alle. Hieman liian pehmeällä kynällä on vaikeaa saada aikaan siistiä jälkeä. Väriä irtoaa kevyellä otteellakin niin runsaasti, että lopputulosta joutuu pehmentämään erillisellä kulmaharjalla.

4. Talika Brow Tintation, 25,90 e.

Tämän helpompaa kulmien kotivärjääminen tuskin voi olla. Suoraväriä harjataan ripsiväriä muistuttavalla harjalla suoraan kulmakarvoihin, ja sitten odotellaan puolesta tunnista tuntiin. Iho ei värjäytynyt projektissa lainkaan. Loistotuote tuuheakulmaisille. Omat harvat kulmani vaativat kaveriksi myös kulmakynää.

5. Dior Backstage Brow Palette, 45,50 e.

Diorin paletissa on kaksi erisävyistä ruskeaa sekä kulmavaha, joka pitää kulmat kurissa koko päivän. Värit näyttivät pakkauksessa epäilyttävän vaaleilta, mutta paljastuivat käytössä todella pigmenttisiksi ja luonnollisiksi.  Muuten täydellinen tuote, mutta pakkauksen mukana ei tule minkäänlaista  sivellintä.

6. Bronx Colors Eyebrow Travel Kit, 11,90 e.

Näppärä matkapakkaus kätkee sisäänsä vaaleamman ja tummemman kulmavärin, valkoisen korostusvärin, peilin sekä kaksipäisen siveltimen. Reissussa pärjäisi pelkästään tällä, mutta arjessa käytän mieluummin omaa kulmasivellintäni kömpelön pikkusiveltimen sijaan. Vaaleampi kulmaväreistä on makuuni liian punertava.

 

 

Mira Luodin keikkaelämää tasapainottavat jooga ja kasvisruoka.

Keikkailevan artistin elämä on todellisuudessa kaukana villistä rokkimeiningistä: Mira Luodilla on välillä keikkamatkalla lapsi mukana, ja keikan jälkeisenä päivänä hän tekee mielellään pitkän juoksulenkin.

Lavalla Mira esiintyy voimakkaassa meikissä, joka syntyy keikkalavan takatiloissa usein taskupeilin avulla ja huonossa valaistuksessa. Pitkän uran aikana luottomeikit ja omat kasvot ovat onneksi tulleet niin tutuiksi, että jälki on tasaisen varmaa.

Kun ihoa jynssää moneen otteeseen viikonlopun aikana, ei Mira viikolla juurikaan viitsi meikata. Ihonhoitoon hän kuitenkin panostaa viikon jokaisena päivänä: puhdistaa kasvot iltaisin kunnolla ja levittää voiteen kaksi kertaa päivässä, mieluiten luonnonkosmetiikkaa. Vedenkestävä silmämeikki lähtee parhaiten kookosöljyllä.

Julkisuudessa aina tummana nähdyn Miran hiukset ovat todellisuudessa vaaleat ja perinteisesti suomalaisen ohuet.

”Olen aika merkkiuskollinen hoitotuotteissa. Kun löydän kivan sarjan, pidän siitä kiinni. Nyt Mossa on suosikkejani, brändin tuotteissa on hinta-laatusuhde kohdallaan. Värikosmetiikassa on vielä vaikea löytää luonnonkosmetiikan meikkejä, jotka pysyisivät kasvoilla läpi keikan.”

Nuorempana Mira tupeerasi tukan isoksi ja peitti pisamat meikkivoiteella. Nykyisin pisamat saavat näkyä, ja niitä on kiva jopa korostaa meikillä. Julkisuudessa aina tummana nähdyn Miran hiukset ovat todellisuudessa vaaleat ja perinteisesti suomalaisen ohuet.

”Tasaisin väliajoin tekee mieli leikata hiukset polkaksi, mutta jo viikko kampaajakäynnin jälkeen itkettää.”

Kehoa Mira huoltaa salin ja juoksulenkkien lisäksi joogalla. Vuosien hot jooga -harrastuksen rinnalle on tullut uusi suosikki, astangajooga.

”Olen ollut lapsesta asti kasvissyöjä, en ole ikinä tykännyt lihasta. Myöhemmin olen ymmärtänyt myös ruokavalion eettisyyden. Bändissämme on kaksi vegaania, joten usein keikkamatkat eletään täysin vegaanisella ruualla.”

Mira Luoti, laulaja, näyttelijä, 40.

Suosikkituotteet: Inglotin luomivärit: ”Hyvin pigmenttiä, ja kestää luomilla läpi keikkatemmellyksen.”

Mossa Facial Oil Vitamin Cocktail -kasvoöljy: ”Kosteutan ihoa orjallisesti aamuin illoin. Tämä tuote on ihana pintakuivalle iholle.”

Paul Mitchellin Neon Sugar Rinse -hoitoaine: ”Aivan loistava tuote! Käytän ainoastaan Paul Mitchelliä hiusten hoitoon.”