”Uskomme huulipunaindeksiin. Ihmiset saavat arjen harmauteen iloa kosmetiikasta”, Katja Vainionpää uskoo. 

"Uskomme huulipunaindeksiin. Ihmiset panostavat omaan hyvinvointiinsa ja saavat arjen harmauteen iloa kosmetiikasta. Vaikka huulipuna maksaisi 30–50 euroa, se voi monelle olla arkipäivän luksusta ja itsensä hemmottelua”, toteaa Katja Vainionpää, L’Oréal Finlandin toimitusjohtaja.

Kosmetiikka-alalla ei kuulu tapoihin valitella huonoja aikoja. Ainakaan yhtiön globaalilla tasolla siihen ei ole aihettakaan, sillä tämän vuoden ensimmäisen puolikkaan liikevaihto oli 12,82 miljardia euroa, jossa oli kasvua edellisvuoteen 14,7 prosenttia. Kasvu on yhtiön suurin kahteenkymmeneen vuoteen. Suomen liikevaihto oli vuonna 2014 noin 92 miljoonaa euroa. Myynti painottuu uusiin tuotteisiin. ”L’Oréalin DNA:ssa tutkimuksella on tärkeä rooli. Yhtiön perustaja oli kemisti. Me teemme molekyylitason tutkimusta, mikä on kosmetiikassa harvinaista. Kehitämme ja tarjoamme kaikille sopivia tuotteita.”

Viime vuonna koko yhtiössä käytettiin tuotekehitykseen 760 miljoonaa euroa. Eri puolilla maapalloa olevissa tutkimusyksiköissä työskentelee yhteensä 3 800 henkilöä. Yksi tutkimuskohde ovat eri ikäryhmät. Väestö nimittäin vanhenee: Sitran mukaan joka neljäs suomalainen on yli 65-vuotias vuonna 2025.
”Yli 60-vuotiaan iho on ohut ja kaipaa erityistä suojaamista. Voiteet ovat tärkeitä, samoin puhdistus. Vesipuhdistusta pitäisi välttää”, Katja tietää.
Usealta L’Oréalin brändiltä onkin lanseerattu meikin puhdistukseen käytettävä misellivesi. Tärkeäksi trendiksi Katja nimeää myös silmämeikin.
”Ripset ja kulmat ovat uusi musta. Luomiväreissä useita sävyjä sisältävät paletit ovat suosittuja, etenkin sellaiset, joissa on nudesävyjä ja joilla syntyy niin sanottu naked look, meikittömän näköinen meikki.”

Aasian vahva vaikutus tunnetaan L’Oréalillakin. Sieltä tulee paljon trendejä ja uusia tuotteita ihonhoitoon. Näitä on sovellettu esimerkiksi naamioihin ja sienimäiseen tyynyyn imeytettyyn meikkivoiteeseen. Aasialainen, jopa kahdeksan tuotteen hoitorutiini ei kuitenkaan Katjan mielestä sovellu Suomeen; meillä halutaan ennemmin monitoimituotteita, jotta selvitään pienemmällä kosmetiikkaarsenaalilla.

Eri maissa kuluttajilla on erilaisia tapoja ja tarpeita. Konsernin johto on Ranskassa, sen kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä. Kööpenhaminassa
taas on yhtiön pohjoismainen pääkonttori, joka edustaa pohjoismaista naista.Suomen maaorganisaation tehtävä on tuoda esille suomalaisten naisten tarpeita.
L’Oréal teki äskettäin Pariisissa tutkimuksen, jossa syynättiin ranskalaisten naisten meikkipusseja. Niissä oli sekaisin selektiivistä ja päivittäiskosmetiikkaa, mikä on tavallista meilläkin. Sekoittaminen on sallittua kosmetiikassa kuten pukeutumisessakin. Verkkokaupan ja netin merkitys kasvaa koko ajan.
Kuluttajat hakevat tietoa verkosta ja siellä syntyy hittituotteita, joita odotetaan innokkaasti jo ennen lanseerausta. Tällaisia tuotteita olivat esimerkiksi BB-voiteet tai kalifornialainen brändi Urban Decay, joka tuli Suomen myyntiin syyskuussa. Urban Decay ja puhdistusharjoista tunnettu Clarisonic ovat L’Oréalin uusimpia hankintoja portfolioonsa, johon Suomessakin kuuluu 24 eri tuotemerkkiä. Kiinassa verkkokaupalla on jo 15 prosentin osuus L’Oréalin myynnistä. Suomen kannalta Katja pitää tärkeänä sitä, että tuotteet ovat laajasti ja helposti saatavissa monesta paikasta: tavarataloista, apteekeista, kampaamoista, verkosta ja päivittäistavarakaupoista.

Glorian juttusarjassa haastatellaan kosmetiikkatalojen pomoja. Sarjan muut osat löydät täältä ja täältä. Juttu on alun perin ilmestynyt kokonaisuutena Gloria-lehdessä.

KATJA VAINIONPÄÄ
▶ L’Oréal Finlandin toimitusjohtaja toukokuusta 2015.
▶ Perheeseen kuuluvat puoliso sekä 8- ja 4-vuotiaat pojat.
▶ Rutinoitunut kosmetiikan käyttäjä. Kasvonsa Katja puhdistaa Clarisonicilla ja viimeistelee misellivedellä. Päivä- ja yövoiteen alle tulee aina seerumi
ja meikkivoiteen alle pohjustustuote. Lisänä on tietysti silmänympärysvoide.
▶ Suosikkituotteita ovat Lancômen Visionnaireseerumi, Essien kynsilakkasävy Eternal Optimist (jonka nimi on kuulemma osuva) sekä L’Oréal
Color Riche -huulipunan sävy Velvet Rose.
 

Lotta Näkyvä on tottunut tiukkoihin aikatauluihin ja aikaisiin herätyksiin.

Lotta Näkyvän viime vuosi on ollut tiukkaa aikatauluttamista: arkisin aamuviideltä treenaamaan, gradun viimeistelyä ekonomin tutkintoa varten, televisiokuvauksia sekä pikapyrähdyksiä Ruotsissa kiekkoilevan puolison luo parisuhteen ylläpitämiseksi. Hektinen meno ei sinänsä ole Lotalle uutta.

Samaa aikaan, kun Lotta teki gradua Jyväskylän yliopistoon, hän aloitti uudestaan nuoruudenharrastuksensa cheerleadingin. Hän käy yhä viikoittain Jyväskylässä harjoituksissa, vaikka asuukin nykyisin Helsingissä. Vuosien tauko lajista ei ole hidastanut vauhtia.

”Ensimmäisissä treeneissä olin heti mukana pyramidissa vaikeissakin stunteissa. Minulta taitaa puuttua itsesuojeluvaisto. Mitään pahaa ei ole vielä sattunut, mitä nyt aivotärähdyksiä ja varvas murtunut. Äskettäin katkesi nivelside.”

”Minulta taitaa puuttua itsesuojeluvaisto.”

Miss Suomi -kisoihin osallistumisessakin oli aikoinaan kyse itsensä haastamisesta. Kun satunnaisesti mallintöitä tehnyttä Lottaa kyseltiin mukaan kisoihin, muisti hän isoäidin aikoinaan sanoneen, kuinka ”meidän Lotasta tulee vielä Miss Suomi”. Hakuaika oli mennyt ohi, mutta Lotta meni esikarsintaan ja pääsi villillä kortilla jatkoon.

Misseys on tuonut Lotan elämään paljon työtilaisuuksia, ja tuore gradukin kertoo naisyrittäjyydestä viihdealalla. Silti ajatus kauneuskilpailuiden taustalla toisinaan mietityttää.

”En ole vieläkään täysin varma, seisonko sen konseptin takana, että on ok arvostella naisia ulkonäön perusteella. Samalla olen toki mielettömän kiitollinen kaikesta, mitä olen misseyden myötä saanut.”

”En ole vieläkään täysin varma, seisonko sen konseptin takana, että on ok arvostella naisia ulkonäön perusteella.”

Urheilu ja terveellinen ruokavalio ovat aina kuuluneet Lotan elämään. Kun Lotan isä, urheilulääkäri Aki Hintsa menehtyi, tuli Lotalle tunne, että hänen pitäisi tehdä osansa paremman maailman eteen.

”Kokeilin vegaanina oloa yhdeksän kuukautta, ja vatsani oli kipeänä koko ajan. Luovuttaminen tuntui vaikealta, kun ruokavalion takana olivat niin henkilökohtaiset syyt.”

Kun kana ja kala palasivat takaisin lautaselle ja papujen ja kuitujen osuus pieneni, helpottivat myös vatsakivut.

”Muuten olen ruoan suhteen todella rento. Karkkia tulee syötyä joka päivä, enkä koskaan kieltäydy jälkiruoasta.” G

Kuka?

Lotta Näkyvä, 29, ekonomi, vuoden 2013 Miss Suomi.

Suosikkituotteet: Wella SP Lux Oil -hiusöljy: ”Suosikkini jo useamman vuoden.”

Clarins Double Serum -kasvoseerumi: ”Kosteuttaa tehokkaasti.”

Sebastian Professional Shine Define -suihke: ”Käytän kiharoiden alla muotoilussa.”

 

Pilvinen kesä on ihan ok, rusketuksen saa purkista. Itseruskettavat tuotteet eivät enää sotke lakanoita, eikä tuoksukaan paljasta värin alkuperää.

Kicks Beauty Instant Bronzing Self Tan Body Mousse Light/Medium, 200 ml/25 e.

Karamellintuoksuinen vaahto, jolla saa kerralla kunnon päivetyksen. Ruskea vaahto näkyy iholla ja helpottaa levittämistä. Iho huuhdellaan, kun sävy on halutunlainen, tilannetta kannattaa seurata. Todella tehokas sävyttäjä, tästä ei pigmenttiä puutu.

Jet Set Sun -Spray, 150 ml/30 e.

Hienojakoinen värillinen suihke sisältää pieniä pisaroita, jotka lähtevät helposti valumaan. Taitavalle ruiskumaalarille nopea ja tehokas tuote. Kuivuu nopeasti ilman tahmaista tunnetta. Hieman kellertävä rusketus kestää iholla useita päiviä. Tuoksu on neutraali.

Be3 Miracle Tan Spray itseruskettava suihke, 75 ml/23 e.

Kasvoille ja dekol-teelle tarkoitettu spray, jota kuitenkin testasin vartalolle. Vaikka suutin on hyvä ja sillä saa kevyen tasaisen suihkeen, on väritön suihke aina vähän jännittävä, osumatarkkuuden näkee vasta myöhemmin. Lopputulos on hyvä, ei liian tumma. Suihkiminen pari kertaa viikossa riittää.

Vita Liberata Invisi Foaming Tan Water Super Dark, 200 ml/48,50 e.

Kirkas vesimäinen vaahto kannattaa levittää sienellä tai hanskalla. Tuote on ohutta ja väritöntä, ja levitys vaatii huolellisuutta. Kuivuu nopeasti. Tuoksu makea mutta mieto. Rusketus on kauniin sävyinen ja pysyi iholla testin pisimpään.

Kora Gradual Self-Tanning Lotion -itseruskettava voide, 175 ml/45 e.

Ohut vartalovoide on riittoisa ja päivettää vähitellen. Tulos riippuu käyttökertojen määrästä. Levittäminen on helppoa mutta vaatii aikaa, sillä vetisen tuntuinen voide imeytyy ihoon hitaasti. Tuoksu hieman pesuainemainen. Rusketus on kaunis ja luonnollinen, voidetta voi huoletta levitellä useana aamuna peräkkäin.

Evolve Organic Beauty Sunless Glow – kevyesti itseruskettava vartalovoide, 250 ml/19 e.

Kevyesti itseruskettava vartalovoide, jota voi käyttää tarpeen mukaan. Rusketuksesta tulee luonnollinen ja se syvenee kerta kerralta. Helppo ja turvallinen, tällä ei saa vahinkoa aikaan. Voi käyttää vaikka joka päivä. Kahdella käyttökerralla tuli hyvä kevyt päivetys. Tuoksuu miellyttävästi kosteusvoiteelle. Tämä päätyi arkikäyttöön.