Kauneuden kauppiaat
Lumenen markkinointijohtaja Susanna Takkunen:

Kosmetiikkabisneksessä ei valitella huonoja aikoja. Huulipunastaan eivät luovu asiakkaat eivätkä kolme suomalaista kauneusalan huippunaista. Mutta kauneutta janoaville kuluttajille on koko ajan tarjottava uutta.

"Se, että tuotteemme valmistetaan Suomessa, on tärkeä osa bränditarinaamme. Siihen kuuluvat oleellisesti puhdas suomalainen  lähdevesi ja luonnosta saatavat raakaaineet”, sanoo Lumenen markkinointijohtaja Susanna Takkunen.

Lumenella on Suomessa vakaa asema. Se on markkinajohtaja ihonhoidossa ja värikosmetiikassa, ja vuonna 2014 se äänestettiin Suomen arvostetuimmaksi kosmetiikkabrändiksi. Supisuomalaiseksi mielletty yhtiö on tällä hetkellä ulkomaalaisomistuksessa, valtaosan omistaa brittiläinen Langholm Capital, loput omistuksesta on Hollannissa. Tuotteet kuitenkin valmistetaan Suomessa, eikä siihen asiaan ole tulossa muutosta.

Lumenen liikevaihdosta, joka viime vuonna oli noin 82 miljoonaa euroa, puolet tulee Suomesta ja puolet viennistä. Tärkeimmät kansainväliset markkinat ovat Ruotsi, Venäjä ja USA. Uutena vientimaana mukaan tuli äskettäin Etelä-Korea. Venäjän ruplan kurssiromahdus on heikentänyt Lumenen tulosta, mutta kotimaan myyntiin huono taloustilanne ei ole vaikuttanut. Yhdysvaltojen markkinoihin panostetaan tällä hetkellä isosti. Lumene on toiminut siellä kymmenen vuotta ja myyntipisteitä on 20 000. Tänä syksynä satsattiin printtimainontaan Voguessa, Alluressa ja New Beautyssa ja tehtiin yhteistyötä bloggareiden kanssa. Näkyvyyttä on saanut etenkin V-Shape, kasvojen linjoja napakoittava seerumi. Tuote onkin ollut välillä lopussa nettikauppa Amazonissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

”USA:ssa kuluttajiin vetoavat tieteelliset tutkimukset ja väittämät, lisäksi he etsivät vaihtoehtoisia brändejä. Koska Lumenelle toisaalta on tärkeää korostaa tuotteiden luonnonläheistä alkuperää, haemmekin nyt balanssia korkean teknologian tuotteiden ja luonnollisen ihonhoidon välillä.”

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kauneuden trendit tulevat Suomeen Yhdysvaltojen ja nykyisin myös Aasian, varsinkin Etelä-Korean kautta.

”Aasiassa ja varsinkin USA:ssa vallalla on glowing-trendi (hehku) sekä ihonhoidossa että meikeissä. Myös kotona käytettävät kauneudenhoitolaitteet myyvät hyvin. Aasiassa vesi ja kosteutus ovat erittäin trendikkäitä, samoin ihon suojaus stressiltä ja ilmansaasteilta”, Susanna kertoo.

Öljyjen suosiolle ei myöskään näy loppua. Kaikista kosmetiikkatuoteryhmistä niiden myynti kasvoi koko maailmassa tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla eniten. Susannan mukaan myös vanhat, tutut tehoaineet, kuten retinoli ja hyaluronihappo, ovat taas muodissa. Niinpä Lumeneltakin on tulossa tähän trendiin liittyvä uutuus, joka lanseerataan USA:ssa ensi vuoden alussa.

Lumenen toimitusjohtajaksi tuli toukokuussa belgialaissyntyinen Michel Dallemagne, joka kuului aiemmin Unileverin johtoryhmään.

”Meillä on ainutlaatuiset raaka-aineet ja tuotekehitysosasto, mutta markkinoinnin ja brändin rakentamisen kansainvälinen osaaminen on puuttunut. Tässä asiassa suomalaisten firmojen on ryhdistäydyttävä. Meillä tuotekehitys ja markkinointi on nyt integroitu entistä tehokkaammin, ja toiminnan painopiste muuttuu tuote- ja raakaainevetoisesta kuluttajavetoiseksi. Brändilähtöisen johtamisen kautta organisaatiossa tapahtuu siis iso muutos”, Susanna toteaa. Se tarkoittaa ”resurssien fokusoimista entistä enemmän markkinoinnin ja brändin rakentamisen ympärille” yrityksessä, jonka 500 työntekijästä 300 toimii Suomessa.

Tietoa uusien tuotteiden kehittelyyn kerätään jännittävilläkin tavoilla. Kuluttajatutkimusten, yliopistojen tutkimuslaitosten ja ulkomaisten messujen lisäksi apuna käytetään amerikkalaista kauneusfuturologia. Mukana on myös ulkopuolinen asiantuntija, jonka erikoisalaa on tuoksumaailman merkitys kuluttajalle eli ”lojaliteetin rakentaminen sensoristen ominaisuuksien kautta”. Pian Lumenen tuotteilla on tunnistettava, yhteinen ominaistuoksunsa.

Glorian juttusarjassa haastatellaan kosmetiikkatalojen pomoja. Sarjan muut osat löydät täältä ja täältä. Juttu on alun perin ilmestynyt kokonaisuutena Gloria-lehdessä.

SUSANNA TAKKUNEN
▶ Lumenen markkinointijohtaja elokuusta 2014.

▶ Perheeseen kuuluvat puoliso sekä 8-vuotias poika ja 4-vuotias tyttö.

▶ Kauneustuotteiden suurkuluttaja, jonka aamurutiineihin kuuluu yhtä paljon tuotteita kuin aasialaisilla. Kasvot hän puhdistaa harjalla, sen jälkeen tulevat kasvovesi, uute, seerumi, pohjustusvoide ja meikkivoide.

▶ Suosikkituotteita ovat Lumenen meikkivoide Nude Perfection, meikinpohjustaja Illuminating Primer sekä Bright Now -linjan mattapinnan jättävä geelivoide.

Eija

Yllätyin kun menin ostamaan tuttua seerumia,onko mahdollista että 30ml maksaa yhtäpaljon  kun maksoi 50ml. onko kauppiaat hinnoitellut väärin .(kyse on lähde seerumista)

Sisältö jatkuu mainoksen alla