Kauneuden kauppiaat
Lumenen markkinointijohtaja Susanna Takkunen:

Kosmetiikkabisneksessä ei valitella huonoja aikoja. Huulipunastaan eivät luovu asiakkaat eivätkä kolme suomalaista kauneusalan huippunaista. Mutta kauneutta janoaville kuluttajille on koko ajan tarjottava uutta.

"Se, että tuotteemme valmistetaan Suomessa, on tärkeä osa bränditarinaamme. Siihen kuuluvat oleellisesti puhdas suomalainen  lähdevesi ja luonnosta saatavat raakaaineet”, sanoo Lumenen markkinointijohtaja Susanna Takkunen.

Lumenella on Suomessa vakaa asema. Se on markkinajohtaja ihonhoidossa ja värikosmetiikassa, ja vuonna 2014 se äänestettiin Suomen arvostetuimmaksi kosmetiikkabrändiksi. Supisuomalaiseksi mielletty yhtiö on tällä hetkellä ulkomaalaisomistuksessa, valtaosan omistaa brittiläinen Langholm Capital, loput omistuksesta on Hollannissa. Tuotteet kuitenkin valmistetaan Suomessa, eikä siihen asiaan ole tulossa muutosta.

Lumenen liikevaihdosta, joka viime vuonna oli noin 82 miljoonaa euroa, puolet tulee Suomesta ja puolet viennistä. Tärkeimmät kansainväliset markkinat ovat Ruotsi, Venäjä ja USA. Uutena vientimaana mukaan tuli äskettäin Etelä-Korea. Venäjän ruplan kurssiromahdus on heikentänyt Lumenen tulosta, mutta kotimaan myyntiin huono taloustilanne ei ole vaikuttanut. Yhdysvaltojen markkinoihin panostetaan tällä hetkellä isosti. Lumene on toiminut siellä kymmenen vuotta ja myyntipisteitä on 20 000. Tänä syksynä satsattiin printtimainontaan Voguessa, Alluressa ja New Beautyssa ja tehtiin yhteistyötä bloggareiden kanssa. Näkyvyyttä on saanut etenkin V-Shape, kasvojen linjoja napakoittava seerumi. Tuote onkin ollut välillä lopussa nettikauppa Amazonissa.

”USA:ssa kuluttajiin vetoavat tieteelliset tutkimukset ja väittämät, lisäksi he etsivät vaihtoehtoisia brändejä. Koska Lumenelle toisaalta on tärkeää korostaa tuotteiden luonnonläheistä alkuperää, haemmekin nyt balanssia korkean teknologian tuotteiden ja luonnollisen ihonhoidon välillä.”

Kauneuden trendit tulevat Suomeen Yhdysvaltojen ja nykyisin myös Aasian, varsinkin Etelä-Korean kautta.

”Aasiassa ja varsinkin USA:ssa vallalla on glowing-trendi (hehku) sekä ihonhoidossa että meikeissä. Myös kotona käytettävät kauneudenhoitolaitteet myyvät hyvin. Aasiassa vesi ja kosteutus ovat erittäin trendikkäitä, samoin ihon suojaus stressiltä ja ilmansaasteilta”, Susanna kertoo.

Öljyjen suosiolle ei myöskään näy loppua. Kaikista kosmetiikkatuoteryhmistä niiden myynti kasvoi koko maailmassa tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla eniten. Susannan mukaan myös vanhat, tutut tehoaineet, kuten retinoli ja hyaluronihappo, ovat taas muodissa. Niinpä Lumeneltakin on tulossa tähän trendiin liittyvä uutuus, joka lanseerataan USA:ssa ensi vuoden alussa.

Lumenen toimitusjohtajaksi tuli toukokuussa belgialaissyntyinen Michel Dallemagne, joka kuului aiemmin Unileverin johtoryhmään.

”Meillä on ainutlaatuiset raaka-aineet ja tuotekehitysosasto, mutta markkinoinnin ja brändin rakentamisen kansainvälinen osaaminen on puuttunut. Tässä asiassa suomalaisten firmojen on ryhdistäydyttävä. Meillä tuotekehitys ja markkinointi on nyt integroitu entistä tehokkaammin, ja toiminnan painopiste muuttuu tuote- ja raakaainevetoisesta kuluttajavetoiseksi. Brändilähtöisen johtamisen kautta organisaatiossa tapahtuu siis iso muutos”, Susanna toteaa. Se tarkoittaa ”resurssien fokusoimista entistä enemmän markkinoinnin ja brändin rakentamisen ympärille” yrityksessä, jonka 500 työntekijästä 300 toimii Suomessa.

Tietoa uusien tuotteiden kehittelyyn kerätään jännittävilläkin tavoilla. Kuluttajatutkimusten, yliopistojen tutkimuslaitosten ja ulkomaisten messujen lisäksi apuna käytetään amerikkalaista kauneusfuturologia. Mukana on myös ulkopuolinen asiantuntija, jonka erikoisalaa on tuoksumaailman merkitys kuluttajalle eli ”lojaliteetin rakentaminen sensoristen ominaisuuksien kautta”. Pian Lumenen tuotteilla on tunnistettava, yhteinen ominaistuoksunsa.

Glorian juttusarjassa haastatellaan kosmetiikkatalojen pomoja. Sarjan muut osat löydät täältä ja täältä. Juttu on alun perin ilmestynyt kokonaisuutena Gloria-lehdessä.

SUSANNA TAKKUNEN
▶ Lumenen markkinointijohtaja elokuusta 2014.

▶ Perheeseen kuuluvat puoliso sekä 8-vuotias poika ja 4-vuotias tyttö.

▶ Kauneustuotteiden suurkuluttaja, jonka aamurutiineihin kuuluu yhtä paljon tuotteita kuin aasialaisilla. Kasvot hän puhdistaa harjalla, sen jälkeen tulevat kasvovesi, uute, seerumi, pohjustusvoide ja meikkivoide.

▶ Suosikkituotteita ovat Lumenen meikkivoide Nude Perfection, meikinpohjustaja Illuminating Primer sekä Bright Now -linjan mattapinnan jättävä geelivoide.

Jos hiustenhoito on lomalla unohtunut, näillä ammattilaisten vinkeillä hoidat hiukset kesän jälkeen jälleen pehmeiksi ja kiiltäviksi.

Tehokkaat ampullit

”Kesän jälkeen suosittelisin hiuksille kampaajan rakentamaa, juuri omaa hiuslaatua varten räätälöityä kotihoitoa. Kérastasen Fusio-Dose Homelab -pakkauksen neljä ampullia ja neljä tehoboosteria muodostavat kaksivaikutteisen tehohoidon, jonka vaikutus hiuksissa kestää useamman pesukerran. Ampullit ovat huomattavasti tehokkaampia kuin hoitoaine tai naamio, sillä tehoaineet pääsevät imeytymään syvemmälle hiuksiin. Tuotteessa on välitön vaikutus, se on helppo suihkuttaa hiuksiin, ja mikä parasta: ei laisinkaan vaikutusaikaa.”

Henna Vierimaa, kampaaja / Magnetic, Kérastase-kouluttaja

Kerastasen Fusio-Dose Homelab-pakkauksen sisällön valitsee oma kampaaja, 49 e.
 

Öljyä naamioon

”Paras vinkkini auringon ja uimisen kuivattamille hiuksille on hoitonaamio, jonka tehoja vielä nostetaan sekoittamalla mukaan pari pumppausta arganöljyä. Arganöljy tehostaa naamion vaikutusta ja tekee hiuksista kertaheitolla sileät, pehmeät ja kiiltävät. Keunen So Pure Recovery -naamio on tarkoitettu erittäin kuiville hiuksille ja se sisältää runsaasti orgaanisia öljyjä, jotka kosteuttavat ja ravitsevat hiuksia. Naamion vaikutusaika on kolme minuuttia, mutta öljyn kanssa vaikutusaikaa voi pidentää 5–10 minuuttiin täyden hoitotehon saavuttamiseksi.”

Kati Stenius, kampaaja / BB, Keune ja Simply Natural -kouluttaja

Keune So Pure Argan Oil -hiusöljy, 33,50 e.

 

Tehohoito paikkaa latvat

”Kesän jälkeen vaaleat hiukset ovat usein parhaimman sävyiset – auringossa paahtuneet, mutta todella kuivat. Käy kampaajalla freesaamassa tyvi ja laittamassa hiuksiin Olaplex-hoito. Hoito korjaa täysin vaurioituneet latvat, jolloin pituudesta ei tarvitse tinkiä. Myös kotona käytettävät kuivaöljyt ovat täydellisiä pehmeään ja kiiltävään lopputulokseen, mutta hiukset eivät silti tunnu öljyisiltä tai tahmeilta."

Sanni Syd, kampaaja / Hiusloisto

Living Proof Frizz Nourishing Oil -kuivaöljy on Sannin oma suosikki, 34 e.

Syväpuhdista hiukset

”Jos hiuksia on pesty kesän aikaan useasti luonnonvedellä, on hyvä tehdä tukkaan syväpuhdistus ja perään hoitokäsittely. Levitä hiuksiin syväpuhdistava sampoo ja anna sen vaikuttaa hetki hiuksissa. Pese puhdistavan sampoon jälkeen hiukset omalle hiuslaadulle sopivilla sampoolla ja hoitoaineella. Jos edessä on vielä lomapäiviä, suojaa hiukset rannalla pienellä määrällä aurinkovoidetta. Hiero kymmenen sentin kolikon kokoinen määrä aurinkovoidetta käsiin, ja vie hiuksiin, mitä käsiin jää jäljelle sormin kampaamalla. Viimeistele voiteen levitys harjalla.”

Juha-Matti Manninen, kansainvälinen Kevin Murphyn kouluttaja, Style Master

Kevin Murphyn Maxi.Wash Detox -sampoo syväpuhdistaa hiukset tehokkaasti, 29 e.

 

Harjaa suihkussa

”Ota hoitonaamioiden tekoon apuvälineeksi takkuharja Tangleteezer Wet Detangler. Siinä on kahva, jonka avulla harja toimii hyvin myös suihkussa. Harjan avulla on helppo tehdä hiusnaamioita kotona. Harjaat haluamasi hoidon hiuksiin ja annat vaikuttaa rauhassa. Harjan avulla hoitoaine levittyy tasaisesti ja syvemmälle hiuksen rakenteeseen. Erinomainen kesän jälkeiseen hiusten pelastamiseen!”

Mikko Vainio, kampaaja / Hiusloisto, kouluttaja

Tangleteezer Wet Detangler -harja on suositun sarjan tuorein tulokas, 16,90 e.

 

 

Loman jälkeen iholle tarjotaan superkosteuttajia ja tehokuuria.

 

1. Sisley Hydra-Global Serum Anti-Aging Hydration Booster on tehokosteuttaja, joka parantaa ihon kykyä kosteuttaa itse itseään. Meksikonsinisenagaven hiivauutteet ja johanneksenleipäpuun siemenet lisäävät ihon hyaluronihapon määrää. Keto-orvokkiuute taas sitoo kosteuden ihosoluihin. 234 e/30 ml.

2. Ihon suojamekanismien vahvistamiseen on tarkoitettu Shiseido Ultimune Power Infusing Concentrate. Se vahvistaa immuunipuolustuksen kannalta tärkeitä Langerhansin soluja, korjaa ihon vaurioita ja suojaa ulkopuolisilta stressitekijöiltä. Mukana on myös tehokkaasti kosteuttavia aineita.79 e/30 ml.

3. Jos ihonhoito on lomalla ollut retuperällä, korjaa tilanne viikon tehokuurilla. Sesderma Factor G Renew -ampullisarja sisältää kasviperäisiä kasvutekijöitä. Jokainen ampulli, josta riittää sekä aamuksi että illaksi, sisältää erilaisia kasvutekijöitä. Ne kiinteyttävät, silottavat ihoa, kosteuttavat ja ehkäisevät valovanhenemista. 39 e/7x2 ml.

 

4. Aurinkosuoja, sk 20, on mukana L’Oréal Paris Revitalift Laser Anti-Age -päivävoiteessa. Tehoaineena on Proxylane, joka silottaa ryppyjä, sekä ihoa kuoriva LHA-ainesosa. Voide on tarkoitettu päiväkäyttöön. 19,35 e/50 ml.

5. Kulta on molekyylikooltaan pientä ja imeytyy syvälle ihoon. Se tehostaa kuona-aineiden poistumista ja lisää kollageenin ja elastiinin muodostumista. Kultaa ja 30 erilaista luonnonöljyä sisältää Diego Dalla Palma Gold Infusion -öljyseerumi. Käytä öljyä sellaisenaan puhtaalle iholle tai sekoita pari pisaraa kosteusvoiteen joukkoon. Voit myös levittää sitä kasvojen korkeimpiin kohtiin meikin alle, jolloin se toimii korostustuotteena. 69 e/30 ml.

6. Australialainen huippumalli Miranda Kerr on perustanut oman kosmetiikkasarjan, jonka tuotteissa käytetään antioksidantteja ja vitamiineja sisältävää nonihedelmää. Kora Noni Glow Eye Treatment Oil -silmänympärysöljy tasoittaa ja kirkastaa silmänympärysihoa. 31,90 e/10 ml.