Kauneuden kauppiaat
Lumenen markkinointijohtaja Susanna Takkunen:

Kosmetiikkabisneksessä ei valitella huonoja aikoja. Huulipunastaan eivät luovu asiakkaat eivätkä kolme suomalaista kauneusalan huippunaista. Mutta kauneutta janoaville kuluttajille on koko ajan tarjottava uutta.

"Se, että tuotteemme valmistetaan Suomessa, on tärkeä osa bränditarinaamme. Siihen kuuluvat oleellisesti puhdas suomalainen  lähdevesi ja luonnosta saatavat raakaaineet”, sanoo Lumenen markkinointijohtaja Susanna Takkunen.

Lumenella on Suomessa vakaa asema. Se on markkinajohtaja ihonhoidossa ja värikosmetiikassa, ja vuonna 2014 se äänestettiin Suomen arvostetuimmaksi kosmetiikkabrändiksi. Supisuomalaiseksi mielletty yhtiö on tällä hetkellä ulkomaalaisomistuksessa, valtaosan omistaa brittiläinen Langholm Capital, loput omistuksesta on Hollannissa. Tuotteet kuitenkin valmistetaan Suomessa, eikä siihen asiaan ole tulossa muutosta.

Lumenen liikevaihdosta, joka viime vuonna oli noin 82 miljoonaa euroa, puolet tulee Suomesta ja puolet viennistä. Tärkeimmät kansainväliset markkinat ovat Ruotsi, Venäjä ja USA. Uutena vientimaana mukaan tuli äskettäin Etelä-Korea. Venäjän ruplan kurssiromahdus on heikentänyt Lumenen tulosta, mutta kotimaan myyntiin huono taloustilanne ei ole vaikuttanut. Yhdysvaltojen markkinoihin panostetaan tällä hetkellä isosti. Lumene on toiminut siellä kymmenen vuotta ja myyntipisteitä on 20 000. Tänä syksynä satsattiin printtimainontaan Voguessa, Alluressa ja New Beautyssa ja tehtiin yhteistyötä bloggareiden kanssa. Näkyvyyttä on saanut etenkin V-Shape, kasvojen linjoja napakoittava seerumi. Tuote onkin ollut välillä lopussa nettikauppa Amazonissa.

”USA:ssa kuluttajiin vetoavat tieteelliset tutkimukset ja väittämät, lisäksi he etsivät vaihtoehtoisia brändejä. Koska Lumenelle toisaalta on tärkeää korostaa tuotteiden luonnonläheistä alkuperää, haemmekin nyt balanssia korkean teknologian tuotteiden ja luonnollisen ihonhoidon välillä.”

Kauneuden trendit tulevat Suomeen Yhdysvaltojen ja nykyisin myös Aasian, varsinkin Etelä-Korean kautta.

”Aasiassa ja varsinkin USA:ssa vallalla on glowing-trendi (hehku) sekä ihonhoidossa että meikeissä. Myös kotona käytettävät kauneudenhoitolaitteet myyvät hyvin. Aasiassa vesi ja kosteutus ovat erittäin trendikkäitä, samoin ihon suojaus stressiltä ja ilmansaasteilta”, Susanna kertoo.

Öljyjen suosiolle ei myöskään näy loppua. Kaikista kosmetiikkatuoteryhmistä niiden myynti kasvoi koko maailmassa tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla eniten. Susannan mukaan myös vanhat, tutut tehoaineet, kuten retinoli ja hyaluronihappo, ovat taas muodissa. Niinpä Lumeneltakin on tulossa tähän trendiin liittyvä uutuus, joka lanseerataan USA:ssa ensi vuoden alussa.

Lumenen toimitusjohtajaksi tuli toukokuussa belgialaissyntyinen Michel Dallemagne, joka kuului aiemmin Unileverin johtoryhmään.

”Meillä on ainutlaatuiset raaka-aineet ja tuotekehitysosasto, mutta markkinoinnin ja brändin rakentamisen kansainvälinen osaaminen on puuttunut. Tässä asiassa suomalaisten firmojen on ryhdistäydyttävä. Meillä tuotekehitys ja markkinointi on nyt integroitu entistä tehokkaammin, ja toiminnan painopiste muuttuu tuote- ja raakaainevetoisesta kuluttajavetoiseksi. Brändilähtöisen johtamisen kautta organisaatiossa tapahtuu siis iso muutos”, Susanna toteaa. Se tarkoittaa ”resurssien fokusoimista entistä enemmän markkinoinnin ja brändin rakentamisen ympärille” yrityksessä, jonka 500 työntekijästä 300 toimii Suomessa.

Tietoa uusien tuotteiden kehittelyyn kerätään jännittävilläkin tavoilla. Kuluttajatutkimusten, yliopistojen tutkimuslaitosten ja ulkomaisten messujen lisäksi apuna käytetään amerikkalaista kauneusfuturologia. Mukana on myös ulkopuolinen asiantuntija, jonka erikoisalaa on tuoksumaailman merkitys kuluttajalle eli ”lojaliteetin rakentaminen sensoristen ominaisuuksien kautta”. Pian Lumenen tuotteilla on tunnistettava, yhteinen ominaistuoksunsa.

Glorian juttusarjassa haastatellaan kosmetiikkatalojen pomoja. Sarjan muut osat löydät täältä ja täältä. Juttu on alun perin ilmestynyt kokonaisuutena Gloria-lehdessä.

SUSANNA TAKKUNEN
▶ Lumenen markkinointijohtaja elokuusta 2014.

▶ Perheeseen kuuluvat puoliso sekä 8-vuotias poika ja 4-vuotias tyttö.

▶ Kauneustuotteiden suurkuluttaja, jonka aamurutiineihin kuuluu yhtä paljon tuotteita kuin aasialaisilla. Kasvot hän puhdistaa harjalla, sen jälkeen tulevat kasvovesi, uute, seerumi, pohjustusvoide ja meikkivoide.

▶ Suosikkituotteita ovat Lumenen meikkivoide Nude Perfection, meikinpohjustaja Illuminating Primer sekä Bright Now -linjan mattapinnan jättävä geelivoide.

Kauden kauneimmat kampaukset syntyvät helposti, kun opettelee peruskikat.

Kulta-ajan kieppi

Hollywoodin kulta-ajan kaunottarista muistuttava otsakieppi antaa kampaukseen upeaa naisellisuutta, oli hiusten pituus mikä tahansa. Kieppi syntyy, kun vedät osan etuhiuksista kulmaluun kohdalta toiselle puolelle otsaa ja kiinnität osion pinneillä. Nostalginen kieppi vaatii pohjalle tuhtia rakennetta, joten pohjusta kampaus pitävällä muotovaahdolla. Sido loput hiukset kiinni tai taivuta ne latvoista laineille täydentääksesi 1940-luvun tunnelman.

Vähäeleinen niskanuttura

Niskavillojen kohdalle kiinnitetty solmunuttura on vaivattoman tyylikäs ja vähäeleisen näyttävä kampaus. Hoida pohja sileäksi silottavalla muotoiluvoiteella ja suorista taipuisa tukka, jotta lopputulos on mahdollisimman hillitty ja hallittu. Solmi niskaan jämäkkä poninhäntä, kiepauta hiukset ponnarin tyven <EP>ympärille ja kiinnitä nuttura muutamalla pinnillä hännän alapuolelle.

Kiiltävä häntä

Arkinen poninhäntä muuntuu pikavauhtia juhlakelpoiseksi, kun sen päällystää kerroksella kiiltoa. Anna hiusten kuivua pesun jälkeen itsekseen, ja vedä päälaelle viivasuora keskijakaus. Tasoita päälaelta karkailevat suortuvat hiusvahalla, levitä hiusten koko pituuksiin runsaasti kiiltoseerumia tai -suihketta ja sido tukka elegantille poninhännälle niskaan.

Kunnolla föönattu

Sliipatut laineet tekevät tilaa näyttävälle, kuohkeaksi föönatulle tukalle. Vapaana hulmuavat hiukset saavat olla kunnolla laitetun näköiset, ja etuhiuksissa mieluusti niiden volyymia korostava heitto. Jaa hetken aikaa itsekseen kuivuneet hiukset neljään osioon ja etene föönin kanssa etuhiuksista alkaen kohti takaraivoa. Viimeistele kampaus rakennetta antavalla kiinnityssuihkeella.

Moderni mehiläispesä

Talven muhkein kampaus on päivitetty versio 1960-luvun suosikista mehiläispesästä. Nyt kampauksen pääpaino on etuosan tupeerauksessa, ja nutturalle sidottujen latvojen sijaan hiukset jätetään vapaiksi. Korosta vielä leijonanharjaa korumaisella hiuspannalla tai silkkinauhalla. Viimeistele koko komeus tuhdilla kerroksella hiuskiinnettä.

 

Satu Aarnio nauttii elämästään, kun pääsee miehensä ja koiransa kanssa meikittä metsään.

Elokuussa vihitty Satu Aarnio, entinen Tuomisto, on kulkenut pitkän matkan siitä, kun hänet 2008 valittiin Miss Suomeksi. Nykyisin hän viihtyy meikittä metsällä miehensä ja koiransa kanssa. Kun tarkoitus on saada saalista, ei saa käyttää minkäänlaisia hajusteita, ja hiuksetkin pitää jättää edellisenä päivänä pesemättä. Ei Satu muutenkaan mikään himolaittautuja ole, kiireisinä työaamuina silmälasit hoitavat kasvoille skarpin ilmeen.

”Ystäväni ihmettelevät, miten meikkipurkki voi kestää käytössäni viisi vuotta, mutta käytän tuotteita vähän kerrallaan. Olen niin mukavuudenhaluinen, että yritän selvitä mahdollisimman vähällä.”

”Käytin teininä aivan valkoista voidetta, sillä en ymmärtänyt, että sävyjä on erilaisia. Käytin vain samaa sävyä kuin vaaleaihoisemmat ystäväni.”

Uusimmat meikkitrendit tulevat tutuiksi aviomiehen kahdelta teini-ikäiseltä tyttäreltä sekä työn kautta, mutta Satu ei yrityksistä huolimatta ole onnistunut omaksumaan niitä omiin rutiineihinsa. Yksi muutos lukiovuosista on kuitenkin tapahtunut.

”Olen sentään aikuisiällä löytänyt oman ihon sävyisen meikkivoiteen. Käytin teininä aivan valkoista voidetta, sillä en ymmärtänyt, että sävyjä on erilaisia. Käytin vain samaa sävyä kuin vaaleaihoisemmat ystäväni.”

Nykyisin omaa pr-toimistoa pyörittävälle Sadulle liikunta oli viime aikoihin asti pakonomaista suorittamista. Viime vuoden aikana hänen ajattelutavassaan on tapahtunut muutos, jonka myötä kaikenlainen pingottaminen on jäänyt pois.

”Saatan huomata, että olen käynyt viimeksi salilla kuukausi sitten, ja se on ihan ok. Aiemmin menin paniikkiin, jos treenit jäivät välistä. Muutos ei ollut tietoinen, mutta erittäin tervetullut.”

”SAiemmin menin paniikkiin, jos treenit jäivät välistä.”

Metsästys kyllä pitää aktiivisena. Aikoinaan Satu kapinoi lapsuudenkodissakin harrastettua metsästystä vastaan viettämällä 11 vuotta kasvissyöjänä. Lopulta vanhempien selitykset metsästetyn lihan eettisyydestä tehotuotettuun ruokaan verrattuna käänsivät pään. Nyt Aarnioilla syödään paljon riistaa, ja muutenkin mahdollisimman puhtaasti.

”Olemme sopineet mieheni kanssa, että hän kokkaa. Osaisin kyllä itsekin, mutta näin hänen kontolleen jää tasaisemmin kotitöitä.”

Satu Aarnio, 31, vuoden 2008 Miss Suomi, yksityisyrittäjä.

Suosikkituotteet: Mádara Purifying Foam -puhdistusvaahto: ”Siirryin muutama vuosi sitten täysin luonnonkosmetiikkaan ihonhoidossa. Vaahto sopii herkälle iholleni.” Dr. Hauschkan Ruusuvoide: ”Kosteuttaa ja hoitaa kaikki pienet iho-ongelmat.” Elizabeth Arden Eight Hour -huulivoide: ”Laukussani on aina purkki mukana.”