Kauneuden kauppiaat
Lumenen markkinointijohtaja Susanna Takkunen:

Kosmetiikkabisneksessä ei valitella huonoja aikoja. Huulipunastaan eivät luovu asiakkaat eivätkä kolme suomalaista kauneusalan huippunaista. Mutta kauneutta janoaville kuluttajille on koko ajan tarjottava uutta.

"Se, että tuotteemme valmistetaan Suomessa, on tärkeä osa bränditarinaamme. Siihen kuuluvat oleellisesti puhdas suomalainen  lähdevesi ja luonnosta saatavat raakaaineet”, sanoo Lumenen markkinointijohtaja Susanna Takkunen.

Lumenella on Suomessa vakaa asema. Se on markkinajohtaja ihonhoidossa ja värikosmetiikassa, ja vuonna 2014 se äänestettiin Suomen arvostetuimmaksi kosmetiikkabrändiksi. Supisuomalaiseksi mielletty yhtiö on tällä hetkellä ulkomaalaisomistuksessa, valtaosan omistaa brittiläinen Langholm Capital, loput omistuksesta on Hollannissa. Tuotteet kuitenkin valmistetaan Suomessa, eikä siihen asiaan ole tulossa muutosta.

Lumenen liikevaihdosta, joka viime vuonna oli noin 82 miljoonaa euroa, puolet tulee Suomesta ja puolet viennistä. Tärkeimmät kansainväliset markkinat ovat Ruotsi, Venäjä ja USA. Uutena vientimaana mukaan tuli äskettäin Etelä-Korea. Venäjän ruplan kurssiromahdus on heikentänyt Lumenen tulosta, mutta kotimaan myyntiin huono taloustilanne ei ole vaikuttanut. Yhdysvaltojen markkinoihin panostetaan tällä hetkellä isosti. Lumene on toiminut siellä kymmenen vuotta ja myyntipisteitä on 20 000. Tänä syksynä satsattiin printtimainontaan Voguessa, Alluressa ja New Beautyssa ja tehtiin yhteistyötä bloggareiden kanssa. Näkyvyyttä on saanut etenkin V-Shape, kasvojen linjoja napakoittava seerumi. Tuote onkin ollut välillä lopussa nettikauppa Amazonissa.

”USA:ssa kuluttajiin vetoavat tieteelliset tutkimukset ja väittämät, lisäksi he etsivät vaihtoehtoisia brändejä. Koska Lumenelle toisaalta on tärkeää korostaa tuotteiden luonnonläheistä alkuperää, haemmekin nyt balanssia korkean teknologian tuotteiden ja luonnollisen ihonhoidon välillä.”

Kauneuden trendit tulevat Suomeen Yhdysvaltojen ja nykyisin myös Aasian, varsinkin Etelä-Korean kautta.

”Aasiassa ja varsinkin USA:ssa vallalla on glowing-trendi (hehku) sekä ihonhoidossa että meikeissä. Myös kotona käytettävät kauneudenhoitolaitteet myyvät hyvin. Aasiassa vesi ja kosteutus ovat erittäin trendikkäitä, samoin ihon suojaus stressiltä ja ilmansaasteilta”, Susanna kertoo.

Öljyjen suosiolle ei myöskään näy loppua. Kaikista kosmetiikkatuoteryhmistä niiden myynti kasvoi koko maailmassa tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla eniten. Susannan mukaan myös vanhat, tutut tehoaineet, kuten retinoli ja hyaluronihappo, ovat taas muodissa. Niinpä Lumeneltakin on tulossa tähän trendiin liittyvä uutuus, joka lanseerataan USA:ssa ensi vuoden alussa.

Lumenen toimitusjohtajaksi tuli toukokuussa belgialaissyntyinen Michel Dallemagne, joka kuului aiemmin Unileverin johtoryhmään.

”Meillä on ainutlaatuiset raaka-aineet ja tuotekehitysosasto, mutta markkinoinnin ja brändin rakentamisen kansainvälinen osaaminen on puuttunut. Tässä asiassa suomalaisten firmojen on ryhdistäydyttävä. Meillä tuotekehitys ja markkinointi on nyt integroitu entistä tehokkaammin, ja toiminnan painopiste muuttuu tuote- ja raakaainevetoisesta kuluttajavetoiseksi. Brändilähtöisen johtamisen kautta organisaatiossa tapahtuu siis iso muutos”, Susanna toteaa. Se tarkoittaa ”resurssien fokusoimista entistä enemmän markkinoinnin ja brändin rakentamisen ympärille” yrityksessä, jonka 500 työntekijästä 300 toimii Suomessa.

Tietoa uusien tuotteiden kehittelyyn kerätään jännittävilläkin tavoilla. Kuluttajatutkimusten, yliopistojen tutkimuslaitosten ja ulkomaisten messujen lisäksi apuna käytetään amerikkalaista kauneusfuturologia. Mukana on myös ulkopuolinen asiantuntija, jonka erikoisalaa on tuoksumaailman merkitys kuluttajalle eli ”lojaliteetin rakentaminen sensoristen ominaisuuksien kautta”. Pian Lumenen tuotteilla on tunnistettava, yhteinen ominaistuoksunsa.

Glorian juttusarjassa haastatellaan kosmetiikkatalojen pomoja. Sarjan muut osat löydät täältä ja täältä. Juttu on alun perin ilmestynyt kokonaisuutena Gloria-lehdessä.

SUSANNA TAKKUNEN
▶ Lumenen markkinointijohtaja elokuusta 2014.

▶ Perheeseen kuuluvat puoliso sekä 8-vuotias poika ja 4-vuotias tyttö.

▶ Kauneustuotteiden suurkuluttaja, jonka aamurutiineihin kuuluu yhtä paljon tuotteita kuin aasialaisilla. Kasvot hän puhdistaa harjalla, sen jälkeen tulevat kasvovesi, uute, seerumi, pohjustusvoide ja meikkivoide.

▶ Suosikkituotteita ovat Lumenen meikkivoide Nude Perfection, meikinpohjustaja Illuminating Primer sekä Bright Now -linjan mattapinnan jättävä geelivoide.

Loman jälkeen iholle tarjotaan superkosteuttajia ja tehokuuria.

 

1. Sisley Hydra-Global Serum Anti-Aging Hydration Booster on tehokosteuttaja, joka parantaa ihon kykyä kosteuttaa itse itseään. Meksikonsinisenagaven hiivauutteet ja johanneksenleipäpuun siemenet lisäävät ihon hyaluronihapon määrää. Keto-orvokkiuute taas sitoo kosteuden ihosoluihin. 234 e/30 ml.

2. Ihon suojamekanismien vahvistamiseen on tarkoitettu Shiseido Ultimune Power Infusing Concentrate. Se vahvistaa immuunipuolustuksen kannalta tärkeitä Langerhansin soluja, korjaa ihon vaurioita ja suojaa ulkopuolisilta stressitekijöiltä. Mukana on myös tehokkaasti kosteuttavia aineita.79 e/30 ml.

3. Jos ihonhoito on lomalla ollut retuperällä, korjaa tilanne viikon tehokuurilla. Sesderma Factor G Renew -ampullisarja sisältää kasviperäisiä kasvutekijöitä. Jokainen ampulli, josta riittää sekä aamuksi että illaksi, sisältää erilaisia kasvutekijöitä. Ne kiinteyttävät, silottavat ihoa, kosteuttavat ja ehkäisevät valovanhenemista. 39 e/7x2 ml.

 

4. Aurinkosuoja, sk 20, on mukana L’Oréal Paris Revitalift Laser Anti-Age -päivävoiteessa. Tehoaineena on Proxylane, joka silottaa ryppyjä, sekä ihoa kuoriva LHA-ainesosa. Voide on tarkoitettu päiväkäyttöön. 19,35 e/50 ml.

5. Kulta on molekyylikooltaan pientä ja imeytyy syvälle ihoon. Se tehostaa kuona-aineiden poistumista ja lisää kollageenin ja elastiinin muodostumista. Kultaa ja 30 erilaista luonnonöljyä sisältää Diego Dalla Palma Gold Infusion -öljyseerumi. Käytä öljyä sellaisenaan puhtaalle iholle tai sekoita pari pisaraa kosteusvoiteen joukkoon. Voit myös levittää sitä kasvojen korkeimpiin kohtiin meikin alle, jolloin se toimii korostustuotteena. 69 e/30 ml.

6. Australialainen huippumalli Miranda Kerr on perustanut oman kosmetiikkasarjan, jonka tuotteissa käytetään antioksidantteja ja vitamiineja sisältävää nonihedelmää. Kora Noni Glow Eye Treatment Oil -silmänympärysöljy tasoittaa ja kirkastaa silmänympärysihoa. 31,90 e/10 ml.

Lotta Näkyvä on tottunut tiukkoihin aikatauluihin ja aikaisiin herätyksiin.

Lotta Näkyvän viime vuosi on ollut tiukkaa aikatauluttamista: arkisin aamuviideltä treenaamaan, gradun viimeistelyä ekonomin tutkintoa varten, televisiokuvauksia sekä pikapyrähdyksiä Ruotsissa kiekkoilevan puolison luo parisuhteen ylläpitämiseksi. Hektinen meno ei sinänsä ole Lotalle uutta.

Samaa aikaan, kun Lotta teki gradua Jyväskylän yliopistoon, hän aloitti uudestaan nuoruudenharrastuksensa cheerleadingin. Hän käy yhä viikoittain Jyväskylässä harjoituksissa, vaikka asuukin nykyisin Helsingissä. Vuosien tauko lajista ei ole hidastanut vauhtia.

”Ensimmäisissä treeneissä olin heti mukana pyramidissa vaikeissakin stunteissa. Minulta taitaa puuttua itsesuojeluvaisto. Mitään pahaa ei ole vielä sattunut, mitä nyt aivotärähdyksiä ja varvas murtunut. Äskettäin katkesi nivelside.”

”Minulta taitaa puuttua itsesuojeluvaisto.”

Miss Suomi -kisoihin osallistumisessakin oli aikoinaan kyse itsensä haastamisesta. Kun satunnaisesti mallintöitä tehnyttä Lottaa kyseltiin mukaan kisoihin, muisti hän isoäidin aikoinaan sanoneen, kuinka ”meidän Lotasta tulee vielä Miss Suomi”. Hakuaika oli mennyt ohi, mutta Lotta meni esikarsintaan ja pääsi villillä kortilla jatkoon.

Misseys on tuonut Lotan elämään paljon työtilaisuuksia, ja tuore gradukin kertoo naisyrittäjyydestä viihdealalla. Silti ajatus kauneuskilpailuiden taustalla toisinaan mietityttää.

”En ole vieläkään täysin varma, seisonko sen konseptin takana, että on ok arvostella naisia ulkonäön perusteella. Samalla olen toki mielettömän kiitollinen kaikesta, mitä olen misseyden myötä saanut.”

”En ole vieläkään täysin varma, seisonko sen konseptin takana, että on ok arvostella naisia ulkonäön perusteella.”

Urheilu ja terveellinen ruokavalio ovat aina kuuluneet Lotan elämään. Kun Lotan isä, urheilulääkäri Aki Hintsa menehtyi, tuli Lotalle tunne, että hänen pitäisi tehdä osansa paremman maailman eteen.

”Kokeilin vegaanina oloa yhdeksän kuukautta, ja vatsani oli kipeänä koko ajan. Luovuttaminen tuntui vaikealta, kun ruokavalion takana olivat niin henkilökohtaiset syyt.”

Kun kana ja kala palasivat takaisin lautaselle ja papujen ja kuitujen osuus pieneni, helpottivat myös vatsakivut.

”Muuten olen ruoan suhteen todella rento. Karkkia tulee syötyä joka päivä, enkä koskaan kieltäydy jälkiruoasta.” G

Kuka?

Lotta Näkyvä, 29, ekonomi, vuoden 2013 Miss Suomi.

Suosikkituotteet: Wella SP Lux Oil -hiusöljy: ”Suosikkini jo useamman vuoden.”

Clarins Double Serum -kasvoseerumi: ”Kosteuttaa tehokkaasti.”

Sebastian Professional Shine Define -suihke: ”Käytän kiharoiden alla muotoilussa.”