Sisututkija Emilia Lahti: ”Valittamisen täytyy loppua Suomessa”

Sisua työkseen tutkinut Emilia Lahti tuntee hyvin tutkimusaiheensa, koska on itse selvinnyt väkivaltaisesta suhteesta. Nyt hän rohkaisee ihmisiä irti epäonnistumisen pelosta.Lue koko juttu

Kommentit (1)

Tunturin tuisku

Suomessa vallitsee kiusaamisen kulttuuri. Täällä on taipumus etsiä toisista ihmisistä vikoja ja puutteita, moitittavaa ja pilkattavaa. Vilpitön arvostus ja kunnioitus ovat harvinaista Suomessa.

Olen itse nähnyt sen, että Suomessa moni pääsee eteenpäin sukulais- tai tuttavuussuhteilla, ne ovat kun palopunaisen 70-luvun jäsenkirjakäytäntö. Tässä maassa aletaan vasta nyt ehkä heräämään siihen että henkilön osaaminen ja ammattitaito ratkaisevat, muut ominaisuudet tulevat sitten.

Suomessa tuijotetaan aika yksipuolisesti henkilöiden opintotaustoja ja valmistumis-todistuksia, testaamatta tarpeeksi käytännössä henkilön soveltuvuutta eri tehtäviin. Senpä takia meillä on korkeasti koulutettuja ja hyvin arvosanoin valmistuneita henkilöitä jotka eivät monellakaan alalla ole tehtäviensä tasalla, sillä heiltä puuttuu henkilökohtaiset käytännän ominaisuudet ja kyvyt suoriutua.

Hyvä esimerkki on musiikki- elokuva- ja näyttämötaide. Suomessa näiden alojen koulutus on yliopistotasoa, mutta siitä huolimatta suomalainen musiikki- elokuva- ja tv-tuotanto on hyvin ala-arvoista emmekä pääse kansainvälisessä menestyksessä sinne päinkään missä muut pohjoismaat menevät. Toki, suomalainen klassinen musiikki ja oopperatulkinta on korkeatasoista ja menestyvää. Siitä täydet pisteet.

Suomalaisten pitäisi parantua alemmuudentuntoisesta orjamielisyydestä ja itsesäälistä. Meidän pitää kansakuntana haudata vanha ja mennä eteenpäin ennakkoluulottomasti. Vanhat sodat,  Mannerheim, Paasikivi ja Kekkonen eivät kuulu enää millään lailla nykypäivään, niistä on kertakaikkiaan laittauduttava eroon.

On yhdentekevää onko henkilö mies, nainen, homo, hetero, valkoinen, värillinen, kristitty, juutalainen tai muslimi, tai onko käynyt armeijan vai ei. Nuo ovat kaikki täysiä sivuseikkoja.

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat