Tuomas Enbuske lapsuudessa alkaneesta terapiastaan vuonna 2013: ”Koko elämäni ajan olen saanut kuulla olevani kummallinen”

Tuomas Enbuske aloitti terapian kuusivuotiaana. Tässä haastattelussa hän puhui siitä syvemmin ensimmäistä kertaa.Lue koko juttu

Tuomas Enbuske lapsuudessa alkaneesta terapiastaan vuonna 2013: ”Koko elämäni ajan olen saanut kuulla olevani kummallinen”

Sivut

Kommentit (22)

Hihheli

Joo, ois kannattanut jatkaa terapiaa, ei olisi ehkä tarvinnut tehdä feikkipälvikaljua sekä värjätä partaa ja hiukia harmaiksi kolmekymppisenä ollakseen "älykkö"... Ja btw, juurihan Enbuske leveili savant-kyvyillään Facessa kuinka oli lukenut kaikki Hesarit ja Kalevat 60-luvulta alkaen kaitafilmiltä kirjastossa muksuna. Aika homma, 20 000 lehteä muutamassa vuodessa, etenkin lukea KAITAFILMILTÄ...

Jos tässä on Suomen suurin älykkö, on maamme aika vitun pahassa pulassa.

• ylös 54
  • alas 69
Joku raja radiojuontajallakin

"Samalla hän on tullut tunnetuksi tyyppinä, joka kertoo mielipiteensä melkein mistä tahansa ja on myös valmis sitä vaihtamaan." Kerroit Tuomas taannoin radiossa suuresti tympääntyneenä siitä, että X. X. tuli Sinulle kertomaan syövästään jossakin kahvilassa. Niin kuin Sinä mikään X:n kaveri olisit tai hänen syövästään kiinnostunut. No, nyt olisi syytä vaihtaa se mielipide nopeasti - syystä jonka tiedät Tuomas.

• ylös 55
  • alas 51
Sisältö jatkuu mainoksen alla
murre

Hyvä tyyppi. Alussa olin eri mieltä, mutta tutustuin enemmän hänen ajatteluunsa ja tajusin kuinka rehellinen ja ajatteleva ihminen hän on.

• ylös 83
  • alas 70
Vierailija

Minulle heti tulee mieleen, että hän on ajattelultaan ja ongelmiltaan ja elämäntarinaltaan kuin useat asperger-henkilöt, joita tunnen monia. Sopisi hyvin joukkoon. Assit ovat keskenään mainiota porukkaa, mutta tuntevat olonsa usein oudoksi normitavisten maailmassa. Kykyprofiilit yhtä vuoristorataa, eikä kahta samankaltaista assia löydy. Kannattaisi kurkata tännekin suuntaan.  Aspergerin syndrooma kuuluu autismin kirjon lievempään päähän, ja sen piirissä on ihmisiä huippuälykkäistä keskinkertaisten kautta  elämän vaateista vaikeammin selviäviin.  ( www.asy.fi ) ( www.puoltaja.fi ). Vaikka eipä minulla ole valtuuksia ketään diagnosoida, jotenkin vain kovin tutunoloisia ongelmia tarinassa.   

• ylös 113
  • alas 51
Vierailija

Ihana Tuomas! Onkohan kukaan koskaan sanonut, että hän vaikuttaa kovasti Asperger-tyyppiseltä...

• ylös 57
  • alas 43
Tv

Mukavaa että julkisuudessa on edes yksi ihminen johon voi samaistua. Ja on todella ärsyttävää saada kokoajan kuulla erillaisuudesta vaikka kokee olevansa ihminen siinä missä muutkin. Miksi suurimmalle osalle on niin tärkeää olla samasta muotista? Tätä on jaksanut ihmetellä koko elämänsä.

• ylös 54
  • alas 42
Vierailija

Hieno kuvaus ja esimerkki Asberger-henkilön elämän todellisuudesta. Kiitos siitä.

• ylös 44
  • alas 46
Psykologi

”Osasin lukea tilanteita, olla sellainen kuin kulloinkin piti olla”
Asperger-diagnoosiin kuuluu laajempi sosiaalinen joustamattomuus, kun vain, että on erilainen kuin muut. Esim. vaikeus ymmärtää sosiaalisia tilanteita, mikä ei Tuomaksen kuvauksen perusteella ole ollut hänen ongelmansa. Ei kaikkea erilaisuutta ole tarpeen nimetä.

• ylös 54
  • alas 52
Kari Taneli

”Mun käsitys elämästä on muuttunut niin, että saa mokata"  Tuosta ja koko haastattelusta minulle tulee mieleen Woody Allenin elokuvat New Yorkin älyköistä, niissähän mokaaminen on sallittu melkein elämän asenne, johon sitten haetaan apua terapeuteilta.  Mutta jotenkin tuntuu, ettei tätä hienoa ajatusta Tuomas ihan vielä ole sisäistänyt niin kuin ei meistä useimmat.

• ylös 40
  • alas 46
No se.

Harvoin ihminen kohtaa itsensä avoimesti.

Outoja olemme kaikki.Kyltymättömiä nuolemaan turhuutta ,mitä naisen paras on avoinna.

Monimutkaisuuden takana sittenkin Suomalainen yksinäisyys.

• ylös 34
  • alas 33
kuulaohimoon

murre kirjoitti:
Hyvä tyyppi. Alussa olin eri mieltä, mutta tutustuin enemmän hänen ajatteluunsa ja tajusin kuinka rehellinen ja ajatteleva ihminen hän on.

Heh,..onko se sitten rehellistä jättää perheensä, miten sitä voi sanoa että mies on "ajatteleva"? pitäiskö sun olla ihan hiljaa omien ajatuksiesi kanssa ettei ystäviesi tarvi sinua hävetä?...hyi sinua?. yök...

• ylös 33
  • alas 30
Vierailija

[quote=murre]Hyvä tyyppi. Alussa olin eri mieltä, mutta tutustuin enemmän hänen ajatteluunsa ja tajusin kuinka rehellinen ja ajatteleva ihminen hän on.[/quo

Tuomaksen tapaiset ihmiset vaikuttavat usein kusipäisiltä, mutta harvemmin se on tarkoitushakuista. Ikävää, että joskus syntyy virheellinen leima.

• ylös 30
  • alas 36
Vierailija

Minäkin olen saanut aina kuulla olevani kummallinen. En ole aivan juuri tuollainen kuin Tuomas Enbuske, mutta ehkä vähän tunnistin omia piirteitäni jutusta. Joskus yksi sukulainen epäili että minulla olisi Aspergerin syndrooma, mutta kun tehtiin testejä, ne osoittivat selvästi ettei minulla todellakaan ole Aspergerin syndroomaa. Minkä kyllä tiesinkin.

• ylös 31
  • alas 31
Vierailija

Onhan Enbuskellakin vahva ’miellyttämisen tarve’ jollain kierolla tavalla kuitenkin..puhuu ihan mitä sattuu,en usko että ero nyt ihan noin kevyesti on mennyt mitä antaa ymmärtää.

• ylös 25
  • alas 33
Vierailija

Oltiin joskus 2000 luvun alussa Mocambon jonossa. Samaisessa jonossa oli T. Enbuske. Humalassa sanoin jotakin nasevaa ja hölmöä hänelle. Vieläkin hävettää, koska en yleensä tee niin. Anteeksi siis, toivottavasti en aiheuttanut traumoja. En tehnyt sitä ilkeyttäni, tai että hänessä olisi mitään vikaa. Omaa humalaista hölmöyttä!

(Samaistun Enbusken blogin ajatuksiin aika usein. Välillä blogia lukiessa tulee sellainen dejavu tunne, että näistä samoista asioistahan olen kirjoitellut keskustelupastoille. )

• ylös 26
  • alas 34
Vierailija

Todella hyvä luonnekirja ,perustuu 4:n luonnetyyppiin ihmisillä on loppuunmyyty Tim La Haye Luonteesi ja sen mahdollisuudet.

Ainakin suomennettuna loppu mutta jos jostain saa niin totuutta.Auttaa ymmärtämään ihmisiä.

• ylös 34
  • alas 29
Vierailija

Lapsellinen tyyppi. Ei osaa arvostaa mitään, kun kaikki on aina tullut liian helposti. 

Tämä pitäisi laittaa Jakomäkeen mamujen naapuriksi, töihin 8-16 joka aamu ilman työterveyttä ja pienellä palkalla.

• ylös 33
  • alas 31
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minulle heti tulee mieleen, että hän on ajattelultaan ja ongelmiltaan ja elämäntarinaltaan kuin useat asperger-henkilöt, joita tunnen monia. Sopisi hyvin joukkoon. Assit ovat keskenään mainiota porukkaa, mutta tuntevat olonsa usein oudoksi normitavisten maailmassa. Kykyprofiilit yhtä vuoristorataa, eikä kahta samankaltaista assia löydy. Kannattaisi kurkata tännekin suuntaan.  Aspergerin syndrooma kuuluu autismin kirjon lievempään päähän, ja sen piirissä on ihmisiä huippuälykkäistä keskinkertaisten kautta  elämän vaateista vaikeammin selviäviin.  ( www.asy.fi ) ( www.puoltaja.fi ). Vaikka eipä minulla ole valtuuksia ketään diagnosoida, jotenkin vain kovin tutunoloisia ongelmia tarinassa.   

Palaan 4 vuotta sitten kirjoitettua kommenttia onnittelemaan. Siitä huolimatta että kolmasosa on peukuttanut asiallisen viestisi alas, niin olit oikeassa: "Enbuske kertoo HS:lle, että hänellä todettiin vakava masennus ja myöhemmin kaksisuuntainen mielialahäiriö sekä autismin kirjo, josta puhuttiin aiemmin Aspergerin oireyhtymänä." https://www.is.fi/viihde/art-2000007663579.html

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat