Olisin kiinnostunut kuulemaan, millaisia ruokavalioita palstan lukijoilla on? Millä tavoin pidät omasta ruokavaliostasi kiinni?
Itse olen kokeillut lukuisia eri ruokavalioita. Vuosien kokeilun tuloksena välimeren ruokavalio sopii minulle omasta mielestäni kaikkein parhaiten. Silloin kroppani toimii hyvin, ei turvota ja olo on energinen. Jos ruokavalio ei ole tuttu, niin tässä linkki Terveyskirjastoon: https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01271
Rakastan kylläkin myös thaimaalaista ruokakulttuuria sen kaikkine mausteineen. Makumaailma Thaimaassa on mahtava ja thaimaalainen ruoka on todella terveellistä, varsinkin jos sitä valmistaa itse. Kannattaakin hyödyntää erilaiset etniset kaupat, jos mahdollista. Nimittäin aitoja Thaimaan makuja saa, kun mausteet ovat oikeat! Netistä saa myös helposti halutessaan tilattua. Pakko mainita, että Thaimaassa ei ylensä käytetä lainkaan suolaa itsessään, vaan suola tulee usein soijasta.
Itse en oman ruokavalioni suhteen ole mitenkään maailman tarkin. Kyläillessä nautin aina muiden kokkauksista ja kotonakin kaipaan välillä täysin suomalaisia ja perinteisiä ruokia perinteisillä resepteillä. Kuten karjalanpaisti tai makaronilaatikko tekevät välillä terää.
Kotona kuitenkin yksineläjänä haluamaansa ruokavaliota on helppo toteuttaa. Käyn kuitenkin myös paljon ulkona syömässä, sillä Helsinkiin on varsinkin koronan jälkeen avautunut paljon uusia ravintoloita. Valikoima on kuitenkin laajentunut ja tarjolla on vaihtoehtoja eri ruokavalioihin.
Välimeren ruokavaliota on sinällään hankala toteuttaa Suomessa, sillä äyriäisten saatavuus on vaikeaa ja todella kallista. Täällä Helsingin seudulla kuitenkin ehkä helpompaa, mitä jossakin päin Suomea. Keskitynkin omassa ruokavaliossani lähinnä punaisen lihan välttelyyn ja kasvisten runsauteen. Sokeria ja valkoisia viljoja yritän itse vältellä, vaikka ruokavaliota harjoittavissa maissa valkoista viljaa ei kaihdeta.
Pidän Välimeren ruokavaliosta paitsi ruokavaliona niin myös maista, joissa sitä harjoitetaan. Pidän ajatuksesta, että ruokaa on jaettavaksi, ruoan kanssa voi ottaa lasin viiniä ja oliiviöljyä käytetään paljon. Itse otan joskus Neitsyt Oliiviöljyä sellaisenaan ruokalusikalla. Siitä saa hyviä rasvoja sekä mikä parasta, sen on tutkitusti todettu alentavan verenpainetta.
Voisin sanoa, että itselleni tärkeintä on ruuan alkuperä ja sen puhtaus. Suosion luomutuotteita ja käyn paljon paikallisessa lihakaupassa, jolloin tiedän lihan alkuperän. Koitan hyödyntää sesonkiruokaa mahdollisimman paljon. Esimerkiksi kaalin satokautena valmistin kaalia varmaan sen kaikissa muodoissaan. Myös hapankaalisalaatti on mahtavaa, sekä sillä on lukuisia terveysvaikutuksia happamuutensa ja runsaan C-vitamiinipitoisuutensa vuoksi.
Liikunnasta sen verran, että harrastan itse paitsi joskus tietokoneella esimerkiksi roulette varianttien, myös vastapainoksi liikuntaa. Käyn juoksulenkeillä, olen innostunut urheilusta ja myös vedonlyönti kiinnostaa paljon. Eksyn välillä myös punttisalille, mutta en ole käynyt siellä nyt vähään aikaan. Sanoisin että aerobinen kuntoni on oikein hyvä, mutta lihaskuntoon haluaisin kiinnittää entistä enemmän huomiota ja sitä yritänkin tulevan talven aikana kehittää. Olen ajatellut kokeilevani ensimmäistä kertaa elämässäni joogaa.
Tässä olikin oma ruokavaliovuodatukseni. Kiinnitättekö muut huomiota ruuan alkuperään tai puhtauteen, vaikka ruokien hinnat ovat kallistuneet roimasti? Kiitos jo etukäteen vastauksista.

• ylös 0
  • alas 2

Kommentit (2)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat