Vierailija

Ei ole mikään salaisuus, että Google on hakukoneiden kuningas. Sen markkinaosuus on yli 70 prosenttia, ja se on ensimmäinen paikka, johon ihmiset kääntyvät, kun he etsivät tietoa verkosta.

Tämän vuoksi monet yritykset ovat asettaneet etusijalle mahdollisimman hyvän sijoittumisen Googlen hakutuloksissa. Tämä on johtanut siihen, että hakutuloksia pyritään manipuloimaan, joten ne eivät välttämättä aina ole luotettavia.

Manipulointia ei harrasta vain yritykset, vaan se voi olla myös osa informaatiovaikuttamista.

Miten Googlen hakutuloksia voidaan manipuloida?
Yksi tapa, jolla yritykset tai muut tahot ovat yrittävät manipuloida Googlen hakutuloksia, on hakukoneoptimointi (SEO). Siinä käytetään erityisiä tekniikoita verkkosivuston näkyvyyden ja sijoituksen parantamiseksi.

SEO:ta voidaan käyttää sekä eettisiin että epäeettisiin tarkoituksiin. Monelle yritykselle ja bloggaajalle hakukoneoptimointi on tärkeä markkinointikanava asiakkaiden tai lukijoiden etsimiseen.

Tämän hakukoneoptimointi oppaan mukaan eettistä hakukoenoptimointia voidaan tehdä siten, että verkkosivun ja sisällön laatua parannetaan ja pyritään vastaamaan Googlaajan kysymykseen tarjoamalla hyödyllistä informaatiota.

Kaikeasta huolimatta hakukoneoptimointia voidaan kuitenkin käyttää myös sivuston sijoituksen keinotekoiseen nostamiseen hakutuloksissa.

Tämä tarkoittaa sitä, että kun haet jotain Googlessa, näkyvät tulokset eivät välttämättä ole kaikkein asianmukaisimpia tai tarkimpia. Tämä voi olla turhauttavaa, varsinkin jos etsit tiettyä tietoa.

Tämän torjumiseksi Google muuttaa jatkuvasti algoritmejaan. Tämä tarkoittaa, että hakutulosten manipulointiin käytetyt tekniikat eivät välttämättä aina toimi. Itse asiassa epäeettisten hakukoneoptimoinnin tekniikoiden käyttö voi johtaa siihen, että Google rankaisee verkkosivustoa.

Googlen rooli informaatiovaikuttamisessa
Google on jo pitkään ollut informaatiovaikuttamisen kohteena. Maat ja organisaatiot ovat pyrkineet manipuloimaan sen hakutuloksia, jotta ne näyttäisivät itsensä myönteisessä valossa, ja peittämään samalla epäedulliset tai vahingolliset tiedot.

Google on reagoinut tähän ottamalla käyttöön toimenpiteitä manipuloinnin estämiseksi, käyttämällä erilaisia tekoäly algoritmeja. Näistä ponnisteluista huolimatta Googlen hakutuloksiin on edelleen mahdollista vaikuttaa.

Mitä voit tehdä varmistaaksesi että tulokset ovat luotettavia?
Jos olet huolissasi Googlen hakutulosten luotettavuudesta, voit tehdä muutamia asioita:

- Käytä muita hakukoneita: Käytettävissä on monia muita hakukoneita, kuten Bing ja DuckDuckGo. Ne saattavat antaa tarkempia tuloksia kuin Google.

- Tarkista lähteet: Jos löydät tuloksen, jonka arvelet olevan epäluotettava, tarkista lähde tarjoaako sivu lähteitä ja varmista onko sivu hyvämaineinen.

- Käytä Googlen laajennettua hakua: voit käyttää Googlen laajennettuja hakutoimintoja tuloksien rajaamiseen. Tähän sisältyy tiettyjen avainsanojen käyttäminen ja tiettyjen verkkosivustojen sulkeminen pois tuloksista.

- Ole kriittinen: Kun tarkastelet hakutuloksia, yritä miettiä kriittisesti, ovatko tulokset relevantteja ja kuka voisi hyötyä kyseisen informaation tarjoamisesta.

Ponnisteluista huolimatta on silti mahdollista, että Googlea käyttäessäsi törmäät epäluotettaviin sivustoihin. Jos olet epävarma tuloksen luotettavuudesta, on aina parasta tarkistaa tiedot toisesta lähteestä.

  • ylös 0
  • alas 0

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat