Päivittäinen elämä on täynnä mieltä rasittavia sekä stressaavia asioita. Töihin valmistautuminen, työmatkat, kireät aikataulut, ruuhkavuodet ja perheen tarpeet voivat monesti tarkoittaa myös aivojen sumenemista ja sen myötä huonoa mielialaa päivä toisensa jälkeen.

Harrastukset ovat tärkeä ja hyvä vastapaino arjen kiireelle ja stressille. Samalla oikeanlaisella harrastusvalinnalla voit terävöittää mieltäsi ja jumpata samalla aivojasi, joka taas parantaa oloasi ja aivokapasiteettisi jopa paranee.

1. Meditoi

Henkiset harrastukset ovat yhtä lailla tärkeitä. Joillekin kirkkoon meno aikoinaan toi hetkellisen henkisen rauhoittumisen, mutta rauhoittamista varten ei tarvitse lähteä nykypäivänä edes kotoa ulos. Lyhyt meditaatiohetki joka päivä vaikkapa makuuhuoneen lattialla on parasta rentoutusta ja vapautusta stressistä.

Siitä on suurta hyötyä myös aivoille. Tutkimuksissa on ilmentynyt, että meditaatiota harrastavien ihmisten aivoissa oli vahvemmat gamma-aivoaallot kuin heillä, jotka eivät meditoi. Gamma-aallot taasen yhdistetään kognitiivisiin toimintoihin, ajatteluun ja muistiin.

2. Pelaa shakkia

Shakki on klassinen pähkinä aivoille. Se on samalla toimintaa, joka käyttää koko aivoja, koska joudut miettimään seuraavaa siirtoasi tarkasti ja samalla käyttämään käsiäsi siirtojen tekoon. Joskus myös haamusiirrot käsillä voivat auttaa hahmottamaan pelitilannetta, jolloin aivon kummatkin osiot tekevät työtä yhdessä.

Samalla et pysty miettimään mitään muuta asiaa kuin kyseistä shakkipeliä, jossa vastustajan siirrolla on aina suuri merkitys. Monesti shakkipeleissä voi kestää pitkiäkin aikoja, jopa tunteja, joten sen parissa tosiaan aika rientää. Lisäksi sitä voi pelata kaikenikäiset.

Shakin lisäksi voit kokeilla ratkaista Rubikin kuutiota tai ratkoa palapelejä, joka parantaa keskittymiskykyä, muistia ja hahmottamista. Niiden pelaamista on todettu olevan hyötyä dementia- ja alzheimer-potilaiden hoidossa.

3. Opettele soittamaan soitinta

Aivojen kannalta paras tasapaino tiedon opettelun vierellä saadaan musikaalisilla harrastuksilla. Tutkimusten mukaan mikä tahansa soitin parantaa aivojen toimintakykyä vahvistaen etenkin aivokurkiaista. Se yhdistää vasemman ja oikean aivolohkon toisiinsa.

Soittamisen opettelu voi kuitenkin olla alussa haastavaa, mutta kyseessä on kuitenkin pitkällä aikavälillä erittäin palkitseva harrastus. Sitä kannattaa miettiä etenkin silloin, jos ammattisi käsittelee paljon tietoa ja sen analysointia ja on muutenkin tieteellisesti haastava.

4. Pelaa ja täytä ristikoita

Ristikkojen täyttäminen, sudokun ratkaiseminen ja kaikenlainen pelaaminen on todistetusti hyvää aivoille. Pelaaminen voi olla mitä tahansa aina lautapeleistä videopeleihin, jota varten moni suomalainen nettikasino on täynnä valinnanvaraa.

5. Kirjoita - mitä vain

Kirjoittaminen kuuluu myös aivoja helliviin harrastuksiin. Henkisesti haastavia harrastuksia, kuten kirjoittamista, ei kuitenkaan kannata aloittaa liian suurilla tavoitteilla eli kyseessä ei tarvitse olla kirjan kirjoittaminen.

Esimerkiksi päiväkirjan pitäminen, runojen kirjoittaminen tai brain storming -tyylinen kirjoittelu paperille tai vihkoon on riittävää. Kirjoittaminen on aivoja lisäävä toiminta, mutta samalla tulet käyttäneeksi myös motoristisia taitojasi. Aivan kuten soittimen soittamisen kanssa, kirjoittaminen kehittää kummankin aivopuoliskon yhteistyötä.

  • ylös 0
  • alas 0

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat