KokkiVitonen

Miten kokkaaminen voi olla muodikasta? Aivan samalla tavalla kuin kaikki muutkin. Jos ja kun seuraat television eri kokkausohjelmia, huomaat nopeasti, että samat ruokalajit ja leivonnaiset vaihtelevat ohjelmasta toiseen. Niissä saattaa olla pieniä eroavaisuuksia, mutta kyllä keittiössä on aina selkeät trendit nähtävillä. Tai ainakin sellaiset trendit, mitä kauppaliikkeet haluavat edistää. Esimerkiksi tällä hetkellä puhutaan paljon lähiruoasta ja luomusta, mutta onko siinä varsinaisesti mitään uutta?
Oletko muuten kuullut trendiöljy CBD:stä? Sitäkin voi käyttää myös keittiössä ruoanlaittoon, klikkaa tästä lisätietoa aiheesta. CBD-öljy soveltuu lisukkeena salaatteihin tai vaikkapa smoothie juomiin. Se on helppo ja kätevä käyttää ja sillä on pitkäkestoinen aikutus. Mutta älä lämmitä öljyä suoraan ja käytä mielellään sellaisissa resepteissä, joissa on jo ns. hyviä rasvoja. Mikä on sitten hyvä rasva?
Ruoassamme on kahden tyyppisiä rasvoja, on pehmeitä ja kovia. Rasvoista 2/3 pitäisi olla pehmeitä, tai niin kertoo ainakin Sydänliitto. Rasvojen suhteen kannattaa olla tarkkana, aivan kuten suolankin ja opetella kaupassa lukemaan eri tuotteiden tuoteselosteet kunnolla. Piilorasvoja, ja suolaa sekä sokeria on monessa tuotteesta, joita et tietäisikään lukematta tuoteselostetta. Aikuisilla muuten rasvantarve on 60-80 grammaa päivässä. Tuota edellä mainittua pehmeää rasvaa saa muuten mm. pähkinöistä, mantelista, kalasta ja avokadosta.
Muodikkaan kokkaamisen ohessa on entistä enemmän tuotu esille ruoanlaiton suunnittelun tärkeys. Varsinkin jos budjetti on tiukalla, voi hyvällä suunnittelulla säästää isoja euromääriä vuositasolla, mutta kuitenkin mahdollistaa monipuolinen ruokavalio, välipaloineen ja iltapaloineen.
Säännöllinen ruokailu ja terveellisyys ovat nimittäin monessa suhteessa keholle tärkeämpiä asioita kuin vain muotivillitysten seuraaminen. Tärkeätä on myös oppia ”kuuntelemaan” omaa kehoaan.
Puhutaan että maidottomuus, sokerin vähentäminen ja gluteenittomuus olisivat ruokatrendejä, mutta kyse on enemmän terveydestä kuin trendistä. Samoin kasvisruokailun lisääntyminen jatkuu, mutta se ei tarkoita, etteikö kala ja liha olisi yhä terveelliseen ruokavalioon kuulumattomia. Esimerkiksi suomalainen silakka on edullinen ja ilmastoystävällinen vaihtoehto omalle lautaselle.
Jos trendeissä nähdään, että meitä kiinnostaa entistä enemmän, mistä ruoka on peräisin ja terveellisyys on tärkeä kriteeri ruokia tehtäessä, on meille kuitenkin hiipinyt samalla myös etniset ruokaperinteet, joiden kanssa ei aina voikaan ajatella lähiruokaa tai ilmastoa. Mikä on sinun viimeisen uutuuskokeilu ruokarintamalla?

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat