Viimeistään nyt kannattaa tutustua italialaiseen Serapian- laukkumerkkiin.

 

Menestystarinat alkavat usein vaatimattomasti. Serapian-merkki syntyi, kun 1920-luvulla armenialaissyntyinen, sittemmin Italiaan adoptoitu Stefano Serapian alkoi valmistaa nahkatuotteita ylijäämänahasta ja ihastutti niillä Milanon vaativan asiakaskunnan. Hän tutustui tulevaan vaimoonsa Gina Floriniin vuonna 1940, ja yhdessä pariskunta rakensi Serapianista menestystarinan.

Jo 1950-luvun milanolainen yläluokka – rikkaat, vaikutusvaltaiset jetsetterit – ja sen ajan ykkösjulkkikset, kuten Frank Sinatra, Audrey Hepburn ja Bette Davis nähtiin oma Serapian kainalossaan. Nykytähdistä merkkiin ovat rakastuneet huippusuositut poptähdet Taylor Swift ja Joe Jonas.

Jo 1950-luvun milanolainen yläluokka ja sen ajan ykkösjulkkikset, kuten Frank Sinatra, Audrey Hepburn ja Bette Davis nähtiin oma Serapian kainalossaan.

Laukuissa ei ole monimutkaisia yksityiskohtia tai liikoja killuttimia: niiden muotoilussa keskitytään eleganssiin, kestävyyteen ja laatuun. Kevään ja kesän 2016 mallisto on kokoelma jalokivien sävyjä: rubiinia, kvartsia ja smaragdia. Mallistossa on muun muassa Audrey Hepburnin mukaan nimetty Audrey-laukku, joka on muunnelma 1950-luvun alkuperäisestä versiosta. Alkuperäinen laukku nähtiin näyttelijättären tähdittämässä elokuvassa Kuinka miljoona varastetaan vuodelta 1966.

Mallistossa on muun muassa Audrey Hepburnin mukaan nimetty Audrey-laukku.

Suomesta Serapianeja ei saa, mutta nettikauppa (serapian.com/collections/shop-woman-bags ) palvelee. Italiassa merkin omia liikkeitä on Milanossa ja Roomassa. Lontoossa laukkuihanuuksia myy Harrods ja Pariisissa Printempsin tavaratalo.

Juttu on alun perin julkaistu toukokuun 2016 Gloriassa.