
Muodin joukkorahoitus saapuu hiljalleen Suomeenkin. Nyt voisi päästä rahoittamaan kotimaisia nahkatuotteita.
Kotimainen, nahkatuotteistaan tuttu Lumi avaan uuden lippulaivamyymälän Tukholmaan 2017 ja hakee potkua bisneksiinsä joukkorahoituksella. Sen perustajat, suomalais-ranskalainen suunnittelijapariskunta Sanna Kantola ja Bruno Beaugrand, uskovat vahvasti, että pohjoismainen, raikas brändi mahtuu entistäkin isommin laukku- ja nahkatuotemarkkinaan. Lumin selkeät laukut ovat hyvä vastapaino laukkumaailman blingeimmille malleille. Lumin mallistoon kuuluvat nykyään ovat myös tuoksutuotteet kuten kynttilät ja saippuat, joita myydään nimekkäissä konseptimyymälöissä, kuten esim Merci, Conran Shop ja Skandium.
Lumi-merkki perustettiin New Yorkissa 2000-luvun alussa, jolloin Kantola työskenteli Ralph Laurenin laukkusuunnittelijana ja Beaugrand Tiffanylla kellomalliston art directorina. Helsinkiin he muuttivat 2007, jolloin myös Lumin ensimmäinen oma myymälä avattiin Helsinkiin. Tällä hetkellä Lumilla on 10 työntekijää.
Lumi kutsuu nyt ihmisiä mukaan joukkorahoittamaan kasvuaan. Rahoitustavoite on 120 000 euroa. Yhden osakkeen hinta on 1,87 euroa ja minimisijoitus on 55 osaketta eli noin 100 euroa.
Suomessa muodin joukkorahoitus on ollut vielä pientä, maailmalla on joitakin isompia onnistumisia. Tunnetuimpana ehkä urheiluliivibrändi Knix Wear, joka rohmusi yli miljoonan dollarin rahoituksen viime vuonna Kickstarterissa. Tai eettinen urheiluvaatemerkki Victor Athletics, joka myös vuonna 2015 keräsi yli 100 000 dollaria Kickstarter-kampanjallaan.