Yhä useampi meistä hakee apua kuntoonsa, ruokavalioonsa tai henkiseen tasapainoonsa henkilökohtaiselta valmentajalta. Mitä saa vastineeksi, kun sijoittaa omaan hyvinvointiinsa lapsen päivähoitomaksun verran?

 

Milloin olet viimeksi tavannut ihmisen, joka ei ole kokeillut karppausta, paleota tai viis-kakkos-dieettiä? Tai kahvakuulaa, crossfitiä tai fustraa? Kuntobuumin myötä myös henkilökohtaisista valmentajista on tullut haluttua tavaraa. Google-hakujen piikki osoittaa, että valmennuspalveluita kaivataan etenkin alkuvuodesta, joulustressin ja -kilojen jämähdettyä.

Tarjolla on sparrausta joka lähtöön – niin liikuntaan, ravintoon kuin hyvinvointiin. Tai vaikkapa työelämässä jaksamiseen, seksielämän parantamiseen tai urheiluvammasta toipumiseen. Mikä saa ihmiset jonottamaan huippuvalmentajien asiakkaiksi ja sijoittamaan omaan kuntoonsa lasten päivähoitomaksun verran?

Eroon ylipainosta

Personal trainer Tiina Raninin suurin asiakasryhmä ovat 45–55-vuotiaat naiset, jotka kärsivät ylipainosta ja alikunnosta johtuvasta huonosta olosta ja jaksamisen puutteesta. Kaupan päälle tulevat yleensä itseinho ja itsetunto-ongelmat.

”Tyypillinen tarina alkaa esimerkiksi kymmenestä raskauskilosta, joiden karistaminen ei onnistu. Sitten liikunta jää, ja kiloja kertyy lisää. Toisen kymmenen kilon jälkeen loppuu peiliin katsominen ja vaa’alla käyminen. Kukaan ei liho kymmentä kiloa kerralla, vaan kiloihin ja aiempaa väljempiin tunikoihin sopeutuu hiljalleen.”

Kun asiakas ottaa yhteyttä, Tiina lähettää kysymyspatteriston, jolla kartoitetaan muun muassa terveyttä, painohistoriaa, liikkumistottumuksia ja nukkumista.

”Joskus jo siitä näkee, mistä paino-ongelmat johtuvat. Jos nukkuu viisi tuntia yössä ja on mahdottoman stressaantunut, kroppa ja mieli tekevät kaikkensa estääkseen painonpudotuksen. Univaje ja pitkällinen stressi lisäävät muun muassa kortisolin tuotantoa, mikä taas heikentää kehon kykyä käyttää rasvaa polttoaineena.”'

Ei liian nopeasti

Lisäksi Tiina tiedustelee, millä aikataululla asiakas toivoo muutoksia. Välillä pt joutuu jarruttelemaan. Alkuinnostuksen puuskassa nollaliikkuja saattaa ilmoittaa aikovansa urheilla neljästi viikossa. Silloin Tiina ehdottaa kuntoilemaan vaikka kerran viikossa ja lisäämään aktiivisuutta arjessa. Esimerkiksi käyttämään työpaikalla ylemmän kerroksen kopiokonetta, puhumaan työpuheluita kuntopyörän selästä tai kieltämään itseltään auton käytön, ennen kuin aktiivisuusmittarissa on 10 000 askelta.

”Se ei vielä tuo tuloksia, mutta voi herättää innon – tämähän kävi helposti. Se on oleellista tilanteessa, jossa ihminen ei kaipaa yhtään uutta vastoinkäymistä.”

Koulutus ja ammattitaito olivat kriteereitä, joiden perusteella espoolainen Isabel Bergström valitsi Tiina Raninin valmentajakseen marraskuussa.

”Haluan kylmää faktaa, en pehmoilua ja lässytystä”, Isabel tiivistää.

Häntä kiinnosti Cambridge-dieetti, ja se kuuluu Tiinan repertuaariin. Sitä ennen Isabel oli kokeillut monenlaista: 90-luvulla Painonvartijoita, sitten ravitsemusterapeutin neuvoja ja henkilökohtaista kunto-ohjelmaa. Paino on laskenut ja noussut. Nyt Isabel on oppinut, että tärkeintä on oma motivaatio, ja siksi laihdutusta tai kunnonkohotusta on turha aloittaa, jos aikaa ja innostusta ei ole. Hän itse on liikkunut aina ”epäsäännöllisen säännöllisesti”.

”Mutta sitten on ollut kuukausia, jolloin töistä tullessa en ole jaksanut kuin jäädä sohvalle.”

Kunto nousuun, elämä paremmaksi

Siinä onkin yksi Tiina Raninin suurimmista haasteista valmentajana.

”Kunpa ihmiset ymmärtäisivät, että väsymys johtuu vääristä ruokailutavoista ja siitä, että istuu ja makaa koko päivän. Kroppa ei ole väsynyt, vaan se haluaa lihakset ja verenkierron liikkeelle.”

Tiina Ranin jopa väittää, että huono kunto on yksi syy siihen, että työpaikoilla näkyy niin paljon väsyneitä, burn outin partaalla olevia työntekijöitä – ja toisaalta äksyjä huoneisiinsa linnoittuvia esimiehiä ja erakoituvia alaisia, jotka eivät halua lounastaa työkavereidensa nähden. Hänen mukaansa on olemassa paljon näyttöä myös siitä, miten liikunnasta on hyötyä myös masennuksen hoidossa.

Tiina Raninin asiakkaista osa on vaikeasti ylipainoisia naisia, joille on liian suuri ponnistus nousta salille vievät yksitoista porrasta. Heille Tiina suunnittelee parin liikkeen harjoituksia, jotka voi toteuttaa kotona, muiden katseilta piilossa: vaikkapa tuolilta nousua ja portaiden askellusta.

”Jos voisin, lopettaisin kaikki tv:n Suurin pudottaja -ohjelmat. Ylipainoiset ihmiset pistetään niissä liikkumaan aivan liian rankasti.”

Lisää lihasta!

Osa asiakkaista on lievästi ylipainoisia ihmisiä, jotka haluavat löysät pois ja lihaksia tilalle. Heille Tiina vääntää rautalangasta, että laihtuminen ja lihasten kasvattaminen ovat kaksi eri asiaa.

”Jos haluat löysää pois, sinun täytyy vähentää kaloreita eli laihduttaa. Jos taas haluat lihaksia, se tehdään eri tavalla: siihen tarvitaan energiaa.”

Isabel Bergströmin tavoite on pudottaa 20 kiloa.

”Aikaisempien kokeilujen takia odotukseni eivät olleet korkealla, joten suurin yllätys on ollut se, miten nopeasti painoa voi pudottaa terveellisesti.”

Kiloina projekti on jo kahden kuukauden jälkeen puolivälissä, mutta haastavin osuus – toiset kymmenen kiloa kesään mennessä ja tavoitepainossa pysyminen – on vielä edessä. Liikunnan rooli kasvaa jatkossa, ja Isabel toivoo saavansa vinkkejä monipuoliseen liikuntaan: miten sauvakävellä aiempaa tehokkaammin, lenkkeillä oikein tai löytää astangajooga uudelleen. Tiina Ranin ei juurikaan valmenna kuntosalilla vaan käy asiakkaan kanssa vaikkapa sykettä nostavalla sauvakävelylenkillä tai vinkkaa kokeilemaan tiettyä tuntia tai ohjaajaa.

Jotkut jättävät kesken

”Jos asiakas on nautiskelija, joka rakastaa hitaita aamupaloja, hänestä ei tule aamulenkkeilevää rahkansyöjää. Sen sijaan hän saattaa viihtyä iltapäivän hot joogassa.”

Kaikki asiakkaat eivät siitä huolimatta jatka projektia loppuun asti. Heille Tiina Ranin lähettää pari sähköpostia ja joskus postikortin, mutta sitten hän antaa olla. Usein valmentajalla on jo aavistus siitä, että asiakkaan motivaatio ei ole kohdallaan. Se näkyy esimerkiksi myöhästelynä ja viime hetkellä peruttuina tapaamisina.

”Tähän projektiin ei lähdetä kokeilemaan vaan sillä mentaliteetilla, että tämä on viimeinen kerta ja tämä päätös pitää”, Tiina muistuttaa.

Isabel Bergströmiä motivoi mahdollisuus parempaan fyysiseen ja henkiseen kuntoon.

”Kun tavoitepaino on saavutettu, en palkitse itseäni herkuilla vaan ostamalla Bossin mustan housupuvun.”

Tiina Raninille suurin kannustin on se, kun näkee asiakkaissa konkreettisen muutoksen. Asiakas ei itse sitä välttämättä huomaa, vaan peilistä katsoo yhä ”sama vanha läski”. Siksi valmentaja korostaa muutosta vaikkapa ottamalla kuvia ennen ja jälkeen. Silloin tällöin Tiina purskahtaa asiakastapaamisen jälkeen itkuun.

”Iloitsen siitä, kun ihminen saa elämänsä takaisin – menee laivalla tanssimaan, ostaa ennen ulkomaanmatkaa uimapuvun tai jaksaa kävellä työpaikalle johtavan ylämäen.”

Henkilökemia ratkaisee

Helsinkiläiset Jaana Vainio ja Pirkko Tavaila tapasivat työasioissa ja heillä synkkasi heti. Tie ystävyyteen kävi vatsan kautta. Ruokalehdessä työskentelevä Jaana oli aina kiinnittänyt huomiota lautasensa sisältöön, mutta hänellä oli tunne, että olisi olemassa ruokavalio, joka auttaisi häntä treenaamaan, jaksamaan ja voimaan paremmin. Hyvinvointivalmentaja Pirkko Tavaila osasi auttaa.

”Henkilökemia on todella tärkeää. Jos ei usko valmentajaansa, ei myöskään tee tarvittavia muutoksia”, Jaana Vainio sanoo.

Pirkon lisäksi Jaanalla on personal trainer, jonka asiakkaana hän on viihtynyt seitsemän vuotta.

Pirkon valmennus lähtee liikkeelle kunkin asiakkaan tavoitteista ja tuntemuksista. Se voi tarkoittaa pieniä asioita: jonkun kanssa kokataan tämän omassa kodissa, toisella kerralla istutaan Pirkon olohuoneessa keskustelemassa rentoutustekniikoista. Tapaamisia on ollut Skypen välityksellä Brysseliin, ja New Yorkiin reissaavalle hän saattaa lähettää paikallisen luomumarketin osoitteen ja ostosvinkkejä.

”Ajattelen olevani rinnalla kulkija, jonka tehtävä on kysyä oikeat kysymykset, joihin asiakas löytää vastaukset sisältään.”

Stressiin tottuu

Pirkko Tavailan valmennus kestää yleensä puoli vuotta, mutta Jaana Vainio arveli aluksi muutaman kerran riittävän – hän kaipasi lähinnä reseptejä ja täsmävinkkejä parempaan ruokavalioon. Pirkon valmennusmetodi on kuitenkin holistinen, ja ruoka on vain yksi osa-alue.

”Otan asiakkaikseni vain ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita ravinnosta. Terveellisinkään parsakaalidieetti ei saa voimaan hyvin. Hyvinvointi on kokonaisuus, johon kuuluvat lisäksi ihmissuhteet, ura ja luovuus.”

Pirkon asiakkaina ei ole niinkään laihduttajia, vaan valtaosa etsii valmennuksessa tasapainoa elämäänsä. Hyvinvointivalmentajan mukaan koko elämän pysyvä luonnollinen paino on vain sivujuonne, joka tasapainosta seuraa.

Pirkko Tavaila on itse taustaltaan ekonomi, ja hänen asiakkainaan on paljon liike-elämän osaajia. Bisnesmaailmassa mentoroinnit ja sparraamiset ovat tuttuja menetelmiä, tosin Pirkko katsoo alaa hieman eri kantilta. Valtaosa asiakkaiden ongelmista liittyy jollain tavalla stressiin.

”Stressiin tottuu, eikä moni edes tiedosta, että elimistö on taistele tai pakene -tilassa. Joskus asiakas on niin piipussa, ettei enää muista, mistä on aiemmin unelmoinut.”

Pieniä hetkiä

Pirkko ei mielellään puhu stressistä, sillä siinä vellominen vetää puoleensa vain lisää stressiä. Sen sijaan hän auttaa oivaltamaan, mitkä ovat kunkin asiakkaan kannalta parhaat tavat purkaa vyyhtiä.

”Ei ole mitään hyötyä sanoa 200 päivää vuodessa matkustavalle ihmiselle, että ala meditoida, se rentouttaa. Sen sijaan opettelemme rentouttamaan kehoa ja mieltä pitkin päivää kiireen keskellä, jopa palaverin aikana. Nykyinen liike-elämä vaatii korkean energiatason, ja minun tehtäväni on antaa vinkkejä, joiden avulla nukkuu yöt hyvin ja päivisin riittää energiaa.”

Välillä pienetkin asiat voivat olla ratkaisevia.

”Moni esimerkiksi väsähtää töissä kolmen ja neljän välillä, eivätkä aivot toimi kirkkaasti iltapäivällä. Jos ei silloin syö ravitsevaa välipalaa tai haukkaa happea, tulee kotona taatusti syötyä jotain törppöä, mistä seuraa loppuillan lamaannus.”

Elämänmuutos ei saa olla dramaattinen, jos muutoksista halutaan pysyviä. Siksi Pirkon valmennuksessa tehdään yksi helppo muutos kerrallaan, kuten aloitetaan aamu juomalla mukillinen lämmintä sitruunavettä. Silloin on helppo huomata, mikä toimii tai ei. Tahtia nostetaan matkan varrella. Innostus lisääntyy, kun asiakas huomaa, että pienet askeleet saavat aikaan tärkeitä muutoksia: yksi on Pirkon valmennuksessa päässyt eroon kroonistuneista vatsakivuista, toinen vaihtanut työpaikkaa ja kolmas huomannut, että onkin valmis perheen perustamiseen.

Kunnon ruokaa

Univaikeuksista kärsivälle Pirkko opettaa helppoja reseptejä arkeen: vaikkapa vihersmoothie aamulla, kasviksia al dente päivällä ja ravitseva keitto illalla.

”Kun ei nuku tarpeeksi, on ehdottoman tärkeää saada jostain helppoa mutta silti terveellistä ruokaa. Nukkumaan mennessä pitää olla hyvä olo vatsassa.”

Jaana Vainio on Pirkon avulla oppinut paitsi hyvän avokadopestoreseptin myös korvaamaan kasviproteiinien avulla alituista rahkan syömistä. Myös ruokailujen painotukset ovat parantuneet.

”Ennen saatoin herätä nälkään, mutten tuntenut päivällä tervettä näläntunnetta. Nyt ruokarytmi tuntuu oikeammalta, ja esimerkiksi turvotus on vähentynyt selvästi.”

Jaana on paitsi hyvinvointivalmentajan myös personal trainerin asiakas.

”Välillä ystävät kyselevät, enkö ole tässä ajassa oppinut itse treenaamaan. Minulle kyse on siitä, että pt pitää treenaamisen turvallisena ja mielekkäänä. Jokainen kerta on erilainen.”

Rahat hukkaan?

Silloin tällöin joku ihmettelee rahan menoa.

”Ei niitä käytettyjä euroja tule murehdittua, kun voi hyvin ja jaksaa paremmin. Joku polttaa ja toinen taas käy joka viikonloppu baarissa. Minun paheeni on omaan hyvinvointiin satsaaminen”, Jaana naurahtaa.

Ammattimainen valmentaja myös kuuntelee asiakkaansa elämäntilannetta ja vinkkaa lajeja tai ruoka-aineita sen mukaan. Kiireiselle sopivat puolen tunnin tehotreenit ja smoothiet, tiukassa tilanteessa elävälle lenkkeily ja juurekset.

Ja ihan oikeasti. Milloin olet tavannut hyväkuntoisen eläkeläisen, joka harmittelisi nuorempana hyvinvointiinsa uhraamiaan euroja tai tunteja?